• EL I

Allergitråden

Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!

• EL I

Blå myran: mm kom ju på det alldeles för sent. Suck o stön. Man lär sig nåt varje dag, tyvärr så får sonen stå ut med mina misstag :( han har ju inte fått vara fri sen provoceringen... Hans kinder är dock inte mer röda Än lite lätt rosiga o magen är bra, sover som aldrig förr:) hmm märkligt. Får se hur det blir utan vete igen, om det blir någon skillnad då.

• EL I
    trållmor skrev 2010-06-04 14:02:39 följande:

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

GRATTIS!!! Vad skönt att det var någon som lyssnade!!!

älsklingen: det märkliga är att vi inte märkt NÅT på sonen hmm blir bara mer o mer förvirrad!! "Blossade upp" på ena kinden ca 1 timme efter frukost i morse men det var ungefär som om han varit ute lite länge på vintern.
    Sen har vi inte märkt NÅT på varken kinder, mage eller humör!! Snacka om att vi nu känner oss förvirrade!
    Kanske inte är nåt trots allt? En slump att det blev så efter att han fick vete  i helgen????
  • EL I

ni som är erfarna, vet att jag tjatar, men han har nu fått vete i snart en vecka, en gång om dagen. Pratade med läkaren igen och han kände sig inte heller lika säker längre i och med det jag berättade om hur sonen reagerat. INGEN reaktion med magen. Den är lika "liten" som den var när vi började med vetefritt, inte hård i magen, knappt något röd på kinderna. Liiiite röd om man jämfört med innan vi började provocera med vete men det är inte alls så rött som et var när vi gav vete första dagen vid provocering. Då blev han ju rosig efter 3 timmar, nu är han minimalt röd, bara  så man anar lite grann. När han blir varm och så blir han ju röd men det blir ju andra barn också o hans kinder är väl extra känsliga efter vintern som var.

Jag blir helt förvirrad. OM han vore veteallergisk, skulle inte magen reagerat vid detta laget och kinderna blivit röda???

Ska prata med läkaren igen nästa vecka. Han ville att vi skulle fortsätta provocera eftersom det inte gett någon säkert utslag än. Kanske var något annat han reagerade på i vintras? Kanske "outvecklade" tarmar som gjorde att alla "jobbiga" saker som mjölk och fibrer blev för mycket för hans mage??
    För just nu är han på strålande humör, sover hela nätter och är helt bra i magen.  Som sagt, minimalt rosa om kinderna bara och det är inte hela tiden heller utan kommer och går lite grann.

Vad ska vi göra?? Känns som om vi borde fortsätta provocera för det är ju långt i från något som visat någon reaktion. Fattar nada!!

• EL I

Älsklingen: tyvärr kan jag inte hjälpa dig. mina barn har varken haft eksem på det där sättet eller värmeutslag någon gång. Hoppas någon annan kan hjälpa dig!

Visst var det någon här som hade barn som blev hyper när de fick i sig vete???? Sonen har varit omöjlig att natta senaste 4-5 nätterna. Inte det minsta ledsen men HELT hyper. Inte trött det minsta och springer upp 10 000 ggr!! Har nu nattat honom i över 2 timmar och han verkar inte det minsta trött!
    Kan ju vara en utvecklingsfas också men funderarar bara då det kom i samband med provoceringen!

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-07 08:56:19 följande:

Ingen mer som vill gissa på dotterns utslag en sida bak i tråden ?!

Om det nu är pga av allergi så det enda nya hon fått är lactulos. Och det ska väl mjölkallergiker kunna äta ?!
    Sen gjorde jag kanske något dumt när jag matade henne med gröt i förrgår. Jag hade druckit mjölk ca 30-45 min innan jag matade henne och innan varje sked i början duttade jag mot läpparna för att känna så det inte var för varmt. Men ska det verkligen kunna finnas mjölkrester kvar på läpparna efter så pass lång tid ?!

Du har ju sett så mkt utslag från mjölk på din dotter. Ser det likdant ut?? Eller är detta andra utslag? För är det av att du ätit mjölk innan och hon reagerar på det så borde ju utslagen bli att se likadan ut,eller??

Hoppas det bara är värmeutslag så hon inte är så känslig.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-06-07 09:36:00 följande:
    ELI: Hur går det förresten för din lille grabb och provoceringen?!??!
    tja jag vet inte vad jag ska säga. skulle säga bra. Han blir ibland lite rosig efter maten men inte något ilsket och hans humör är likadant som innan. Det enda som ändrat sig är att han är svårare att lägga på kvällen som jag skrev i går. Han är inte ledsen och verkar inte ha ont, han är bara PIGG!! I går nattade jag honom i 2 timmar och 15 minuter! men det tror jag har att göra med att han nu är så pass gammal att vi måste dra ner på middagssömnen. Eftersom han inte på något sätt visar några tecken på att ha ont. Han är inte hård i magen och magen är inte uppsvälld som den var förut så tolkar vi det bara som om han helt enkelt inte vill sova. I går sov han nämligen middag 2 ggr, 1 timme och sen 2 timmar, så inte så konstigt att han var pigg på kvällen.

Har ringt till dietisten men inte fått tag i henne än, hoppas hon ringer upp. Vi vet inte riktigt vad som är vad. Eksemen i ansiktet verkar ju komma från vete men han är oftast fin i hyn, bara en stund efter matintag som han blir ltie rosig (inte så där ilsket röd som han varit innan, var säkert pga vädret tillsammans med vetet skulle jag tippa) och sen försvinner det efter ett tag.
    Nu får han vete 2 ggr/dag. En liten bit macka på morgonen och sedan får han kanske 1/3-1/4 dl pasta på middagen.
  • EL I

Tänkte ge en uppdatering vet inte om nån är intresserad men gör det ändå.

Pratat med dietisten nu och hon tror också sonen är veteallergisk. Hon tror det är en "dosfråga"  när det gäller magen som ännu inte reagerat nämnvärt. Hennes förslag var nu att backa från att ge ren vete men skulle vilja testa att ge vetestärkelse för att se ungefär vart hans nivå ligger och för att kunna ringa in just vete så det inte är fler sädesslag. När det är gjort så ska vi gå vidare till råg och sedan till korn.

Havre har han fått nu i ren form som yosa yoghurt...har inte vågat ge annat än det...jo föresten. Ett par flingor som inte innehåller vete utan bara havre har han också fått vilket var ok för dietisten.

Tycker ändå det känns bra.
    Jag har dock en fråga till er med barn som har eksem. Har ni någon aning om hur det är med ärrvävnad efter eksem. Är det stor risk att de får bestående skador på huden efter att ha haft eksem en längre tid, tänker som på min sons eksem. Inte skoj om han får en massa ärr av att ha haft eksem ett tag nu Man vill ju skydda dem så gott det går från allt!

Jag vet att jag varit lite "konstig" och att jag inte lyssnat på er alla som gett råd och att ni kanske är trötta på mig jag har dock försökt följa dietistens råd för att vi ska vara på samma plan och försöka få så bra hjälp som möjligt. Tycker hon är väldigt bra och lyssnar och förstår och det känns som om vi har en bra plan tillsammans. Hoppas ingen tagit illa vid sig av mina inlägg

Uppskattarr alls hjälp och idéer och vore det inte för er hade jag inte ens kommit på tanken med vete! Så jag är tacksam för all input och så som jag kan få. JAg är er evigt tacksam ska ni veta!! Verkligen!!

• EL I

kavat: det låter ju lite svårt att få det att funka. På sonens dagis så sitter han och bara 2 andra barn vid ett bord bara för att de ska kunna ha bättre koll på honom. Det är 3 pedagoger till 18 barn, men detta är ju en syskonavdelning 1-5 så det är ju många som inte behöver nån hjälp alls plus att sonen ju inte är på något vis lika känslig som din son
    förstår att det känns jobbigt.
    Men visst måste man ha rätt till en resurs???? Allergi är ju i detta fall som ett handikapp eftersom han behöver så pass mycket hjälp och pass, då borde ju han ha samma rätt som andra som behöver extra resurs? har du pratat med kommunen eller bara dagiset?

Usch vad trist när man  känner att det int ekommer bli bra redan innan de börjat

Föresten kavat, vad tror du om dietistens råd att införa vetestärkelse nu för att se hans toleransnivå?

• EL I
    Kavat skrev 2010-06-08 21:39:31 följande:
    Klarar han vetestärkelse så är det ju oerhört mycket lättare att hitta ersättningsprodukter och då kanske ni lättare kan undvika guar mm som är rätt mycket i glutenfria bröd mm.

Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
    men gud vadå inte vilja ha dig där`??? det borde ju vara jätteskönt för dem att få "experthjälp" i början så de vet vad de ska tänka på mm. Klart du nte vill lämna honom där när det inte är en trygg miljö för honom. Jag blir verkligen så ledsen när man tänker på att de inte förstår allvaret i allergier. VARFÖR ska det vara så svårt???

Jag är väldigt tacksam att vårat dagis än så länge visat sig tillmötesgående, men han är ju som sagt inte lika känslig som er kille heller. Hoppas de inser allvaret i det!!
Svar på tråden Allergitråden