• EL I

Allergitråden

så irriterande hade telefontid till sonens läkare o han skulle ringa upp när jag låg o sov, sagt ocvh gjort...vaknar nu och han har ringt 3 ggr och jag har inte vaknat av telefonen!!!! Ringde upp barn men nu har de stängt för helgen. Hoppas han ringer igen senare på dagen annars måste jag vänta ytterligare dagar att fråga mina frågor!

Sonen sover som ett litet ljus på nätterna nu, 12-13 timmar utan problem. Magen var inte det minsta uppsvälld i dag och han är absolut inte förstoppad. Vet inte alls vad jag ska tro om nåt! Misstänker att han bara har en lättare veteallergi med sina mkt lindringa eksem på kinderna, i övrigt var nog det andra en slump...men vet som sagt inte vad jag ska tro längre. Tänkte ju fråga läkaren om prover på sonen som kanske kan ge oss lite mer klarhet i det hela.

I förrgår ramlade lillen så han kunde inte stödja på benet på hela dagen i går, han kröp runt stackarn, snacka om frustrerad, men i dag haltar han i alla fall så det var nog en kraftig stukning. Är det inte det ena så är det det andra

Sonen råkade föresten få i sig en bit med mjölkchoklad häromdagen då storebror var snäll och bjöd...men ingen som helst reaktion. Sov gott på natten, ingen diarré och inget skrikande. Ska bli intressant sedan när vi ska provocera med mjölk och se om det växt bort eller om han klarar en liten mängd bara innan reaktion visar sig

• EL I

älsklingen: testa att öka laktulosen, sonen hade upp till 40 ml/dag ett tag! 10 ml är rätt lite om hon är så förstoppad. Testa att ge henne såna där söta drycker som finns på barnavdelningen på affären. Enligt sonens läkare när sonen var i samma ålder så är det ett måste att få i dem dricka. Jag var lite skeptisk till att det var sött men då sa läkaren några väl valda ord: "vilket är bäst? att han får i sig lite socker som han även får i frukt, eller att han är tokförstoppad?"
    Han ville inte dricka så mkt vatten men jag gav den där "saften" men spädde ut det med vatten så det inte blev så starkt o då drack han bättre.

jag hade testat resulax eller klyx (120 ml) om jag var du istället för microlax. Microlax är väldigt  starkt och lite frätande så de brukar inte rekommendera det för barn.
    Nja, alltså lite skummigt kan det kanske bli men det ska ju inte vara mkt skum isf. Tycker mer det låter som om det är från förstoppningen ELLER något hon fått i sig som hon inte tål. De kan ha slem i avföringen ibland utan att det är något konstigt men oftast beror det på att de ätit något de inte tål/fått magsjuka eller liknande.
    Testa att ge resulax eller klyx och se om du får samma resultat.
    Hur är det med frukt och grönt, hur långt har ni kommit?
    Vet att kiwi är ganska allergent o eftersom din dotter är så känslig så är det nog dumt att ge men annars var en kompott av päron o kiwi nästan det enda som gav nåt resultat på sonens förstoppning. Aprikoser är bra liksom då självklart katrinplommon. Om du vill kan du ju göra en drink och mixa det i hennes ersättning...lilla sonen älskade när jag gjorde en sån smoothie.

Om hon är förstoppad är det ju inte konstigt om hon är svårsövd och gnällig. Vår stora son är helt makalöst tjurig när han inte bajsat på ett tag. ALLT gör honom förbannad!

• EL I

älsklingen: glömde svara. jo han äter nu havre, vetestärkelse och typ glukossirap och sånt. Havre blir lite grann. Han får kanske ett par gånger i veckan yosa youghurt. Något glas med havremjölk. Hittat flingor som han älskar som är av majs, ris och havre. vetestärkelse blir inte så mkt. Har köpt hem glutenfritt bröd men oftast äter han bara en tugga av det om ens det men i dag satte han faktiskt i sig en hel macka! Får se hur kinderna ser ut i em när jag hämtar. Som det varit senaste tiden så har det bara varit en liten rodnad...

Han har fått smaka någon godisbit med glukossirap i och det har gått bra liksom glass (men han är inte så mkt för glass så jag tror han ätit 1-2 pinnar totalt eller så).
    Så han får ju i sig en hel del grejer o det verkar ju gå bra

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-18 14:43:25 följande:
    tack för utförligt svar =)

Det märkliga med hennes förstoppning är hon bajsar minst en gång varje dag. Men ändå är det alldeles tokhårt!!!
    Ska absolut testa något annat än microlax...var nog för stark för henne. Det var därför jag bara lät henne ligga med det i sig i max 5 min sen satte jag henne på toa. Det var verkligen en massa skum och slem, såg ut som snor nästan =( Så hon kanske reagerat på något..eksemet tyder ju på det !!
    Men nu kom jag på att jag dricker shaker själv, och de innehåller mjölkprotein. Och jag vet ju att hon reagerar på löjligt små mängder så det kanske är därför och jag måste börja tvätta mig om händerna ofta ?! Vore ju allra enklast om det "bara" är mjölken som ställer till det och inget annat! Känns som om man inte gör annat än att leka dektektiv !!
    fast stora sonen bajsar också oftast en gång om dagen men det kommer 2 harpluttar typ. så även om det kommer ut så är det ju långt i från allt som kommer ut. Det är också då det riskerar att bli manifest, när man tycker de bajsar och inte ger dem nåt laxerande (eller för lite laxerande)..."ja men h*n bajsar ju varje dag". Det är jättesvårt det där. Ännu svårare blir det om det går så långt att de får förstoppningsdiarré för då är risken att man tänker "oj nu är h*n så lös i magen att nu måste jag sluta med laxermedel o sen blir det bara värre o värre.
  • EL I

Jag vet att jag är tjatig och att ni duktiga gett mig så mycket tips 10 000 ggr men att jag inte riktigt tagit till mig dem. Det är nog av 2 anledningar: 1: jag vill så innerligt inte att han ska vara allergisk 2: hade/har en föreställing att allergier visar sig på ett annat sätt, typ som många av barnen här gör med snabba reaktioner som ont direkt eller massa eksem

Måste nog dock pränta in att han ÄR allergisk. I dag på dagis så sa de också att han var  typ som förut igen. INGET var bra. Arg som ett bi, vill inte göra något, ätit jättedåligt etc.
    Samma här hemma. Han är asförbannad HELA tiden!! Nu ligger han  t ex i hallen sedan 15 minuter och bara är tjurig. Blev arg för att han inte fick gunga, för att jag tog av honom skorna för att jackan inte hängde på ett visst sätt Han blir verkligen arg för ALLT!!! Nu äter han också väldigt dåligt.

Mitt största problem är mannen som inte tror han är så allergisk. Kanske får köra med att det är läkarens och dietistens inrådan att vi har STRIKT vetefritt.
    Ska ta bort havre igen också och se hur det blir. Ska ringa dietisten på måndag och säga hur det är... han sover ju bra men hans humör är olidligt! När de t o m kommenterar det på dagis (eftersom han oftast tycker det är ok borta så dröjer det rätt länge innan andra reagerar)

• EL I

Är det någon här som ´har barn som "bara" är allergiska mot vete eller har alla fler allergier?

I dag när jag sov (jobbar natt) så hade maken varit och köpt lördagsgodis åt barnen (jag hade redan varit iväg hmm men han tyckte att de skulle ta en runda till...). Av mig fick sonen de där ekorrens godis utan vetemjöl i...finns ju olika sorter men denna är med majs i.

I vilket fall som helst så i kväll när jag vaknar så är sonen ILLRÖD om kinderna, precis som han var i vintras typ. Undrade varför, började fundera på vad han ätit osv. Mannen sa först ingenting, men jag sa att det var konstigt att han blivit så röd igen. Då sa han efter en stund att sonen hade fått 3 bitar "vanligt" godis, samma godis med glukossirap som han fick för nån månad sedan och reagerade också med eksem då. Så nu vet vi ju med säkerhet hur känslig han är...
    Bra att mannen ser det också så kanske det är lättare att få gehör. Eller jag får gehör för han säger att han gör som jag  säger med mat mm haha men samtidigt så då gav han honom några godisbitar i dag, han har inte trott att han är så känslig, hoppas det ramlar ner nu då.

• EL I

kavat: hoppas det funkar med sojan sen! alltid lättare att kunna stryka några saker från listan över vad de inte tål i alla fall!
    Visst är det trist när jag (fast det verkar som jag tvivlar mkt här i tråden) sagt attt vi ska vara strikt vetefria med sonen. Det var ju dock såhär det var när han inte trodde på mjölken först. Då provocerade jag när han var hemma en natt så han fick 6  timmars gallskrik att ta hand om inte skoj för sonen men nästan ett måste faktiskt... hoppas det blir samma här nu då.

Prince or princess: åååhh vad skönt det är det jag hoppsa på med sonen med men jag får nog vänta lite hihi

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-19 20:18:42 följande:
    ELI : Vad skönt att du fått svar på dina frågor nu då :) Men vad konstigt att han reagerade så kraftigt på kinderna av glukossirap och bara lite lätt rosa när han fick smörgås och makaroner ?! Men skönt ändå att maken din fick det svart på vitt. Visst är det trist när barnen ska behöva bli lidande för att de inte begriper?!?!

Här hemma har vi (läs jag ) mina misstankar om att även stora dottern är lite känslig mot soja ! Vi blandade hennes välling ofta med sojamjölk men slutade med det eftersom hon började vakna på nätterna samt fick tillbaka sin svullna mage+gaser. Nu har hon varit sojafri i flera veckor och igår fick hon äta en sojaglass. Inatt vaknade hon och var orolig samt att hennes mage varit svullen både i går kväll och hela dagen. Och hon har varit gasig heeela tiden, Vi har trott att hon varit bajsnödig flera gånger eftersom hon fiser så!
    Ska testa soja igen om några veckor så har vi kanske svaret..eller vad tror ni ?!

Med minsta dottern är det inga större framgångar. Hon bajsar visserligen igen men är sååå gnällig, svår sövd, eksemig samt att hon kräks mer. Men hon kräks verkligen massor efter hon ätit välling ( althera+ sempers mjölkfria). Inga direkta kaskader men säkert 10-15 små spyor. Är det pga av allergi tross eller för att blasket inte kan stanna kvar i magen ?! Hon är ju rätt aktiv.
    jag vet inte. men när han äter makaroner så äter han knappt något han kanske äter 2-3 makaroner. mackan han fick var rågmjöl i också och inte så mkt vetemjöl i så jag vet inte om det hade betydelse, eller att nu har han ju fått vete ett tag så det där kanske var grädden på moset så att säga. Mackorna fick han ju precis i början när han inte hade fått vete på ett tag så då kanske den där rodnaden bara var det första men nu har det byggts på...hmm hoppas ni förstår mitt svammel.

Låter ju helt klart som hon reagerar på soja också vilket ju inte är helt ovanligt
  • EL I
    saffe skrev 2010-06-20 10:54:34 följande:
    Dom här godisbitarna med glukossirap, var det lösgodis eller i påse? Jag tänkte om det var lösgodis, så kanske det är spår av mjölk han reagerar på? Eftersom han reagerar mer på glukossirap än på smörgås...
    jag tror det var lösgodis men han har ALDRIG reagerat med eksem av mjölk utan det är bara på vete han reagerat så. mjlök reagerar han ju med diarré o magont och harinte sett något av det efter godiset.
  • EL I
    saffe skrev 2010-06-20 13:58:54 följande:
    Ok, det var bara en tanke.. Nötter, har ni inte märkt nåt av eller? Det kan väl oxå finnas spår av på lösgodis.. Var det längesen han fick i sig mjölk? Reaktionerna kan ju ändras. Min dotter reagerar inte likadant nu på en del av det hon är allergisk mot, som hon gjorde när hon var mindre.
    nötter har han aldrig fått så vi vet om det i alla fall så det vet jag inte.

mjölk fick han häromdagen när stora sonen råkade ge honom en chokladbit men då reagerade han inte alls...

Nu blir jag tveksam, kanske inte var glukossirapen han reagerade på alls??? kanske nåt annat? bara en slump??
Svar på tråden Allergitråden