• EL I

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-05-29 20:57:47 följande:
    Hur mycket symtom på allergi framkallar ni när ni provocerar?Gjorde hudtest igår på dottern som gav ingen reaktion, detta är ett stort framsteg och vi är jätteglada för det. Idag fick hon en droppe kokt laktosfri mjölk och har under kvällen fått lite utslag och en slemmig illaluktande diarré. Samma symtom som hon fått tidigare på kontakt och via amning, fast mildare. Nu har det inte gått så pass länge att vi räknar med att symtomen kulminerat men om det inte blir värre än så här bör vi då fortsätta provoceringen med lite mera mjölk imorgon? Hon har ju inte utvecklat eksem (än iallafall) och bara haft en diarré.
    håller med om att det är svårt. som sonen som får röda kinder (vilket ju är ok om han inte har andra symtom) OCH magen har möjligtvis blivit lite större men det har den blivit ändå till och från med vetefritt så jag "litar" inte riktigt på det symtomet. Vi har bestämt oss för att provocera ordentligt så vi är HELT säkra på att det verkligen ÄR ett symtom. Vi hoppas ju innerligt att veteallergin varit ett "misstag".

Vi har provocerat i 2 dagar nu. Vi märker ingen skillnad förutom kinderna som blev röda direkt. Hur hade ni fortsatt? Hur snabbt ska vi öka??  Det är dag 3 nu? Han fick en macka 2x2 cm första dagen och en halv macka i går.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-30 09:33:52 följande:
    Jag tror du bäst avgör det själv om mängd. Ursäkta att jag skriver det men jag grät nästan här hemma när jag läste ditt inlägg igår. Har du kollat på bilderna av dins sons röda kinder? Jag hoppas naturligtvis också att det är tillfälligheter och inte veteallergi och givetvis ska ni provocera då ni uppenbarligen inte är säkra. Men jag tycker inte att det låter snällt att ge något som gör att han får så ilsket brännande eksem på kinderna. Det är min åsikt, så jag hoppas innerligt för hans skull att han slipper få det.
    Nä det är just därför vi vill testa. Han har inte fått några ilsket röda kinder än utan bara lite rosiga. Vi tror och hoppas att han tål en viss mängd vete.
    Vi kommer givetvis stoppa om vi ser att det ökar men det har inte gjort det än. Han får "rosiga" kinder en stund efter han ätit och sedan försvinner det efter någon timme så än så länge har han dem inte hela tiden.

Givetvis vill vi inte att han ska ha eksem i ansiktet! Det han hade förut var absolut inget som vi vill att han ska ha, men med konsultation av läkare och dietist tillsammans med det som vi velar om så tyckte vi alla att vi i alla fall ska testa så får vi se vad som händer. Jag vill inte heller bara testa minimini och sedan sluta och sen är vi lika osäkra igen. För mig känns det bättre att provocera ordentligt och antingen inte få någon reaktion alls eller få en större reaktion så vi är säkra. Visst är det inte snällt om han får ont men samtidigt är det ju som alla skrivit tidigare, onödigt att utesluta mat som vi inte behöver utesluta.

Vi tar det försiktigt och så får vi se vad som händer.
    Tack för all input, det uppskattar jag!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-30 16:21:05 följande:
    EL I, och jag menade givetvis att ni ska provocera om ni inte är säkra. Inget snack om den saken! Men på dig lät det som att ni skulle fortsätta ge vete även om han får eksemkinder och det var ok med eksemen på kinderna. Anledningen att jag tycker det är jobbigt är ju givetvis att jag sett hur min son mår och hur hans kinder varit när han fått i sig och hur dåligt vi mått av det. Inte säkert att din son påverkas på samma sätt som min son, men han mår absolut inte bra i övrigt heller när han får mycket eksem på kinderna.
    Nä det jag menade var att om det bara är som det är nu, att han blir lite rosig en liten stund och sen försvinner det och han INTE verkar påverkad i övrigt så kommer vi nog ge LITE vete. Alltså inte ha nolltolerans, men inte heller ge mycket eller ens kanske varje dag, men om man t ex är borta eller så.
    I dag har han inte nåt eksem i ansiktet alls, var lite lite rosig på morgonen men nu ingenting, så vi håller tummarna.

Jag har dock det hela tiden i bakhuvudet att vi måste stanna upp med provoceringen så fort vi märker ett bakslag!

Jag tar inte illa upp jag tycker det är bra att få råd och input från er som är erfarna!
  • EL I

Sonen har märkligt nog sovit hela nätter sedan vi började provocera med vete. Då kan vi ju dra slutsatsen att den dåliga sömnen knappast har med vete att göra. Humöret är fortfarande bra, kinderna bara märkbart röda, mest den ena.

• EL I

Dalkulla: sonens dietist sa att man kan smyga in försiktigt när de är 1 år för att se.

• EL I
    Dalkulla74 skrev 2010-05-31 14:54:06 följande:
    EL I: Tack för ditt svar . Ja jag hade för mig att Lisas dietist sa så med, att det var ok att testa efter 1 års ålder men kände mig osäker eftersom det var så länge sedan vi var dit. Hur försiktigt är "smyga" tro, kan jag testa 1dl sojayoghurt direkt i en enda omgång och sen avvakta ett par dagar för att se ev eksem el magproblem eller måste man köra smakisar med teskedsvis  upptrappning?
    jag hade inte testat så mkt. Jag testade bara några ml sojamjölk till min son och han visade ju sig vara allergisk.
    Men gör som miralisia säger som har mer erfarenhet, vänta lite över året om du kan.

har i dag varit på 1½ årskontroll med sonen och då fick vi läkaren som vi har på barn mott. Jag berättade vad som hade hänt sen senast och att vi nu provocerar. Han fick se bilderna, före och efter förra gången vi tog bort vete och han fick ju se hur kinderna såg ut nu. Han tyckte det såg ut som en klar veteallergi vilket ju vi också tänkt i och med hans kinder reagerade så tydligt med vete.
    Han tyckte dock att vi kunde ge så liten mängd vete som han klarade OM vi ville göra det. Frågan är bara hur mycket han klarar liksom!!
    Svårt det där. Helt plötsligt kanske bägaren rinner över?! Men man kanske kan ge typ när man är borta eller så, men vara strikt hemma o på dagis??
    Vad tror ni om det hela?
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-31 18:24:52 följande:
    Jag hade inte gett alls. Men ni kanske inte behöver vara SUPER nogranna med städning osv. Som sagt det är lätt att bägaren rinner över. De blir förkylda och mer känsliga osv. Eller får i sig något annat de inte tål.
    Nä för vi märker ju att "eksemmässigt" så är han ju väldigt känslig. Även när han fått i sig typ glukossirap och sånt MEN magen verkar tåla lite mer. Jag är ju rädd att helt plöstligt är vi tillbaka på ruta ett med magen också. Han är lite hårdare i magen o den är ju lite uppblåst men det har den ju varit till o från när vi kört vetefritt också men det kanske beror på att han får i sig små mängde på olika sätt hela tiden?

Ja vi får gå tillbaka till vetefritt nu så får vi se vad som händer med eksemen.
  • EL I

Om det står "modifierad stärkelse" eller bara "stärkelse" eller om det står bara "arom" är det också risk för vete i det eller??

Så konstigt, även om vi haft vetefritt nu i ca 2 månader och det har gått bra och man har tänkt på honom som veteallergisk så har vi ändå hoppats på att vi ska ha fel, att det bara är nåt tillfälligt, nåt vi "fått för oss". Allt har ju varit så osäkert med sonens allergier, ingen har ju trott oss och det visar inget på tester. Så det har känts som om han allergier bara varit "för säkerhets skull"...men nu blev det helt plötsligt så verkligt, så definitivt (även om jag vet att det kan växa bort). Det kändes på nåt sätt som en kalldusch när det visade sig att han faktiskt ÄR så känslig som vi trott och märkt när han råkat fått i sig något med vete...men vi har ju hoppats att det bara varit en slump men nu var det ju så tydligt.

Känner mig lite deppig faktisk märkligt när jag inte riktigt känt så förut trots misstanke om veteallergi. Är det bara jag som reagerat såhär??? Tycker det är så konstigt att det kändes så stort bara för att vi liksom fått det konstaterat av en läkare.

• EL I
    Ellisizza skrev 2010-06-01 20:18:35 följande:
    Måste fråga er här en sak som jag inte vet vad det beror på. Ni kanske har bättre koll?

Sedan vi började med Neocate till sonen har han blivit helt bra i både magen och huden. Vi har börjat ge vanlig mat och än så länge har nästan allt vi provat gått bra. Han äter nu potatis, palsternacka, majs, rapsolja, nötkött, ris, blomkål och päron.

När jag ammade och han fick i sig sådant han inte tålde fick han ilsket röda kinder, eksem lite här och var, nässelutslag och blodig avföring. Han rev sig blodig på huvudet och grät på nätterna.

Nu är han en helt annan kille! Sover bra och verkar må bra i allmänhet

Men nu senaste veckan eller så har jag märkt att han är lite smårosig på kinderna ibland. Han är inte sådär ilsket röd som han varit innan utan lite mer svagt rödspräcklig, sådär som man kan bli om man är lite kall. Och sen har han som små upphöjda vitaktiga prickar på kinderna. Ser ut som minismå finnar/pormaskar typ. Vet inte hur jag ska förklara men det ser ut som att han har lite dålig hy just på kinderna. Det är inte eksem utan som små vita prickar. Inte så många men några på varje kind.

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något som barn kan ha utan att det behöver ha något med vad han ätit att göra. För han mår som sagt jättebra annars och inget av det vi ger honom känns särslikt troligt att reagera på.
    Svårt att veta riktigt av beskrivningen men min son får ju ilsket röda kinder av vete. Han såg ut som om han hade förfryst kinderna vissa dagar. Du kan kolla i mitt galleri, ska lägga till dig i min adressbok först bara... så kan du se om det är nåt du känner igen.
  • EL I

Sonens mage är stor nu igen. Säkert en efterverkan av vetet vi gav. I dag skulle han ju varit helt vetefri men mannen hade (som vanligt!!) inte lyssnat på mig och gav honom ett brago havrekex, men det är även vete i...
    men nu vet han i alla fall att sonen ska vara HELT vetefri igen så från och med nu så borde han ju bli bättre. Ska bli skönt för kinderna är rätt röda nu och magen större helt klart.
    Han sover dock hela nätter nu så de där dåliga nätterna har säkert med något annat att göra.

Svar på tråden Allergitråden