-
Bara sojalecitin. Om man inte är superkänslig mot soja så brukar sojalecitin funka.The Luckiest skrev 2011-04-29 14:48:10 följande:Tack, det var soja såg jag! Typiskt!
-
Det kan nog vara värt att testa sojalecitin när ni känner att hon har varit bra ett tag. Sojalecitin finns i sååå mycket och är jobbigt att undvika när de blir lite större. Min 2-åring klarar tyvärr inte sojalecitin, vilket vi faktiskt upptäckte när hon drack semper välling. Men de flesta sojaallergiker ska klara sojalecitin eftersom det innehåller ytterst små mängder sojaprotein, oftast inte ens mätbart i slutprodukten. Sojalecitin är undantaget från regeln att inte ge soja till små barn, det är rena sojaersättningsprodukter man först och främst ska undvika. Om jag inte minns helt fel så innehåller väl sinlac någon sojasläkting (guar el fruktkärnmjöl?) som borde vara värre att ge än sojalecitin om hon är allergisk mot soja.The Luckiest skrev 2011-04-29 14:59:27 följande:Alrro: Okej kanske kan prova i framtiden, vet inte exakt hur känslig hon är vi slutade ge allt som innehöll något med soja. Hade gett henne carlshamns yogott innehållande Sojabas då spydde hon i mååånga timmar tills det bara kom upp magsaft. Tror du att man kan tåla sojalecitin ändå kanske? Dietisten säger ju också att man inte ska ge soja innan 2 år vilket jag inte visste.
-
Det kan det vara. Min dotter klarade som sagt inte att dricka den och klarar heller inget annat med sojalecitin.mithrandil skrev 2011-04-29 15:21:21 följande:Är det sojalecitin i sempers mjölkfria välling?
Undra om det kan vara den som ställde till det då när amanda drack den, för hemmagjord risvälling dricker hon utan problem men när hon fick sempers blev hon förstoppad och gasig. -
Tavegyl kan man bli trött av, vår dotter får airius istället dagtid. Det funkar lika som tavegyl men de blir inte trötta av den.Rasmus päron skrev 2011-04-29 15:38:21 följande:Hm, vi verkar kunna lägga pollen och hund till den långa allergilistan..:( Men läste om nån av er andra vars barn också blir mkt mer eksemig nu när det är pollensäsong. Det verkar Rasmus också bli och det känns såklart trist men skönt att hitta ett samband så jag slipper skälla på dagis..;)
Är det nån här inne som har bra idéer om det finns nån vettig medicinering under pollensäsongen. Nu får Rasmus Tavegyl morgon och kväll, liksom Airomig och Pulmicort men han är sååå trött och påverkad så jag funderar på om det finns nåt annat att pröva. Ska till doktorn för vaccination på tisdag så jag tänkte ta en diskussion om detta också samtidigt. -
Om jag gav tavegyl 5ml igår kväll, kan jag ändå ge aerius nu på morgonen?
-
K kavat - det är bra att åka in och inhalera, när ni gjort det några gånger så får ni ju med medicin hem. Så hellre en gång för mycket än en gång för lite. Vi behövde inte tre gånger astmabesvär vid förkylning utan läkaren litade på vår berättelse om hur hon ofta lät vid andning + allergier vilket ju ökar risken för astma och skrev ut medicin ganska snabbt.
-
Detta fick vi alltså första gången hon fick inhalera där. Men vi hade påtalat en gång innan att jag tyckte hon väste mycket.
-
Minifer - vissa kan, men det är ju ganska vanligt att man är allergisk mot båda.
-
Viftånlandet - usch vad nonchalant av sköterskan! Jag blir så arg när jag hör att de inte tar andningsbesvär på allvar!!!
Fick svar på dotterns prover nu. Det visade lite på ägg och lite på jordnöt men det var väldigt små utslag. Inget annat visade! Lungröntgen såg också bra ut! Jag tycker det är så konstigt att det visar på ägg, har ju fått det på prick förut också, och ägg är det hon reagerar minst på! Aka, det spelar ju ingen roll egentligen, allergisk är hon ju ändå! -
Tror 1,6 på ägg och ungefär samma på jordnöt.