• EL I

Allergitråden

myran82 skrev 2010-05-23 20:38:54 följande:
    Hejsan. Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga? Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska. Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat. Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får ersättningen utskriven. Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?
    då får du ett uttag för 120 kr. ett uttag kan vara allt från 3 burkar till 12 burkar beroende på landsting. Jag fick 6 burkar utskrivet först men sedan 12 burkar. så det är betydligt billigare. du får det utskrivet på en livsmedelanvisning, som är ett recept fast på mat...
  • EL I

Nu börjar det närma sig provocering här hemma. Vi har nu tillsammans valt ATT provocera om sonen är bra i magen. Vi känner båda att vi aldrig provocerat med ren vete o att det skulle kännas bra att göra det för att verkligen få det svart på vitt, men med minimini mängd såklart. Är det någon vars barn växt ifrån mjölkallergi på ett år eller har det alltid suttit i länge? En fråga till, finns det någon möjlighet att det varit veteallergin som strulat hela tiden?? Men det finns väl aldrig nåt vetebaserat i ersättning va??

• EL I

Jag är rätt säker på att sonen fått i sig nåt o att det inte är magsjuka. Ingen annan har blivit sjuk, han mår bra i övrigt ( alltså inte feber eller liknande) sover lite sämre, sov bara 20 min i går o vaknat ofta på natten dock inte gallskrikit som vid mjölkintag. Å andra sidan de ggr han fått i sig mjölk har han fått rätt mkt. Vet inte vad jag ska tro. Kan man skicka till dagis??? Blä blir galen!!!

• EL I

Hmm håller nog på att bli tokig. Jag MÅSTE verkligen sluta analysera allt. Blir ju tokig! Var helt säker på att sonen fått i sig nåt han inte tålde eftersom ingen annan blivit sjuk och han mådde bra i övrigt, men i dag har han inte ätit NÅT alls och han har 39-40 graders feber så det är nog vanlig sjukdom ändå.
    Frågade på dagis och han har inte fått i sig nån mjölk eller soja så det KAN inte vara det, för hemma har han inte fått i sig nåt. Han är väl bara känsligare än oss andra antar jag...

Man blir ju helt GALEN av detta!

älsklingen: har du inte haft i åtanke att du kunnat vara allergisk innan dina barn blev det? eller har dessa tankar kommit nu i och med att du upptäckt dina barns allergier? Låter ju onekligen som om det är nåt "fuffens" även för dig. Hoppas du hittar vad det är!
    MEN SOM SAGT ta INTE bort gluten innan du tagit prover!!

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-24 17:51:18 följande:
    Ja man kan skicka med till dagis. Jag tar med ALLT utom just risdrycken som jag dock beställer men dom betalar och lagrar. Med allt menar jag ALLT som dottern stoppar i munnen!
    ja men jag  menade skicka HONOM till dagis i morgon men det löste ju sig själv eftersom han har feber nu

De är väldigt duktiga på dagis och jag får vara med o bestämma vad de har till honom.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-24 18:09:27 följande:
    Stora tösen hade magsjuka för någon månad sedan och ingen av oss andra blev smittade. Men visst är det jobbigt att överanalysera all. Vi kommer nog bli knäppa hela högen här tillslut =) Alltså symptomen har jag ju haft i flera år. Men det är först nu släkten tjatar på mig att söka hjälp. Jag är en sådan person som sätter alla andra före mig själv, tyvärr. Så jag har helt enkelt gått med min sjukt enorma trötthet, illamående,viktminskningen, lite förstoppad ( om det nu kan ha med saken att göra ), samt orkeslösheten utan att egentligen bry mig. Visst har det varit jobbigt att aldrig orka leka med barnen som alla andra. Och nog är det jobbigt att köra bil eftersom jag nästan somnar vid ratten. Och nog är det jobbigt att gå med öm mage samt illåemde till och från hela tiden. Men på något sätt har jag vant mig ( låter hemskt jag vet ) men sån är jag tyvärr. Men när jag nu knappt orkar prata med folk vissa dagar känner till och med jag att detta kan inte vara normalt. Förr var jag en person med enorm energi och hade alltid massa lust och ork att göra saker. Det gör jag absolut inte nu. Har jag städat hemma en dag eller kanske rensat landen orkar jag ingenting mer den dagen. Så nu är det kanske läga att ta tag i det här en gång för alla!!!
    ja detta är andra  eller tredje gången sonen har magsjuka utan att vi andra har det så vi börjar ju vänja oss
    Det är lite den känslan jag haft hela tiden och som jag också skrivit här flera gånger. Han känns "bara" känslig rent allmänt. Han har ju inte allergier enligt hans läkare heller utan är "överkänslig" och så verkar det ju vara mycket mycket hos honom.

Låter som om det är dags att ta tag i att få ordning på din kropp! Jag är också sån att jag tagit hand om andra före mig själv men har nu insett att om jag ska kunna vara en bra person för andra så måste jag ta hand om!! Så ring verkligen i morgon och skriv som sagt matdagbok. Kanske lättare att se mönster då.
  • EL I

Ni som har större barn som går på dagis. Hur är deras ork? Är de ofta trötta eller funkar det bra? Har ni märkt skillnad om de får i sig nåt de inte tål  eller om de mår dåligt på annat sätt, blir det stor skillnad då?

Vår stora son har ju besvärats av förstoppning från att han var ca 1 vecka gammal och nu är han snart 4 år. Han får movicol ca varannan, var tredje dag nu. Vi försöker fasa ut den enligt läkarens inrådan.
    Han bajsar oftast inte varje dag nu när han får movicol mer sällan, ibland kommer små kluttar, ibland ingenting. Han klagar dock inte på nåt ont i magen eller på annat sätt verkar må dåligt.

Vi har dock fått stora problem på dagis. Han är sååååååååååååå trött!!! Han vill inte vara ute på dagis längre och många gånger "skyller" han på att han är trött. Vi vet inte om det verkligen är så eller om det är nåt annat som hänt som gör att han inte vill vara ute, för inne går bra att vara.

Han sover 11-12 timmar på natten, som i natt 19:30-07.30. Ibland blir det mindre men oftast ca denna tid. Han sover inte på dagen och han somnar bara om han åker bil på em eller så, annars somnar han inte. I perioder har han dock somnat så fort han satt sig i soffan när han kommer hem från dagis. Han ber ofta själv om att få lägga sig vid 19-tiden.

Tycker sååå synd om honom. Någon som känner igen detta?

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-25 10:49:18 följande:
    Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis! men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)
    nä ofta mår du sämre när du ätit om du fått magkatarr...ibland får man sura uppstötningar eller illamående av magkatarr. Ont i trakten vid magsäcken är också väldigt vanligt.
    dock vet jag inte om svårigheter att gå upp i vikt, trötthet och förstoppning har med magkatarr att göra direkt
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-25 14:29:37 följande:
    Siri är snart 4 år och hon orkar definitivt inte gå hela dagar på dagis. Hon går ca 25 h/v och det är ungäfär vad hon klarar. Hon sover också ca 12 h/ natt och är rejält trött på kvällarna. Jag tror att det beror på att hon får i sig lite av spår av allergener och kroppen blir trött av att ta hand om det.
    mina  barn går också ca 25 timmar/vecka fast vi båda jobbar heltid. Dock har han några långa dagar, 9-17 men jag försöker alltid hämta innan 16 men inte alltid det går. Sedan har vi 11-16:30 men då hämtar jag oftast 16 och sen 9-15 och då hämtar jag oftast inte tidigare.
    Vet inte vad det skulle vara han inte tål. Han blir ju förstoppad men inga andra som helst symtom, förutom då ev denna trötthet...
  • EL I

Någon som känner igen något med feber och allergi??
    Sonen har nu över 40 graders feber men inga andra som helst symtom på någon sjukdom. Ingen diarré längre eller, hade det i 2 dagar bara.
    Han är inte det minsta förkyld, ingen av oss andra hra blivit magsjuk, ingen på dagis är magsjuk ingenting!
    Tänkte om det trots allt kan vara en allergisk reaktion även om det verkar rätt otroligt!

Har nu fått ner febern till 38.5 ungefär. Han var så däckad att han bara låg 1½ timme i sängen utan att röra sig eller utan att säga ett knyst ringt sjukvårdsupplysningen och vi har kommunikation nu om hur vi ska göra och sådär. Än så länge håller vi oss hemma men blir han inte bättre, utan fortsätter  vara slö så får vi ju åka in. Hon var dock väldigt förvirrad gällande vad som kan ge denna höga feber när han inte har några som helst andra symtom på sjukdom...

Svar på tråden Allergitråden