-
man bör få en engångsdos (till att börja med i alla fall) kortison så man häver nässelutslagen...Kavat skrev 2010-05-10 20:15:00 följande:Sprider det sig inte? Man ska väl helst försöka häva dem har jag för mig? Min mamma har fått ett par gånger och fick åka upp akut för det bara spred sig och blev värre. Har ni gett någon antihistamin?Miralicia eller någon annan kunnig???
-
ja du, svårt att säga. har hon ätit alla saker förut eller??Tibell skrev 2010-05-11 17:14:15 följande:Bläää nu har dottern reagerat på något igen! Hon fick smaka lite gröt gjort på carlshamns rismjölk+Pama minutris samt lite katrinplommonpuré till! Vad kan det vara ?!
Hittade en liten tand som stuckit upp i underkäken...kanske därför hans kinkeri höll i sig över en vecka denna gång. Kanske tanden som gjorde sitt till också!? Skönt ialla fall att han sover hela nätter nu sedan ca 3 nätter tillbaka. -
jag har köpt sagogryn och tänkte testa om sonen gillar det. han hatar gröt men tänkte ändå testa med sylt på så kanske det går ner. NU äter han oftast kräm till frukost och det känns inte så bra, så mkt socker i. Får väl koka egen kräm annars så kan man ju minska sockret i.
Nu undrar jag dock om man kan använda denna sagogrynsgröt kall, så det blir typ som risifrutti? någon som testat det? eller fnins det något annat man kan använda kallt. Tror det ä konsistensen OCH att det är varmt han inte gillar för kräm äter han ju o det är ju lite samma konsistens?? -
Måste bara berätta att jag gjorde sagogrynsgröt men värmde den inte mer än att den blev lite ljummen o sen lingonsylt i...han har ätit TVÅ portioner. Kanske nyhetens behag men ett stort framsteg
Vaknade en gång i natt men då nerkissad så det räknas inte magen är mindre sååå glad. det funkar! -
vad skönt ändå att det gick bort så snabbt!! nu får han väl skärpa till sig :-PTibell skrev 2010-05-12 08:22:40 följande:Åh vad härligt..blir så glad för eran och för sonens skull! Har ni backat med havre med eller funkade det ?! Idag var eksemen borta på skruttan. Så det måste ha varit hans pussar som gjorde detta. Annars brukar eksemen efter en miss sitta i i minst 4 dagar!
ja det är skönt. NÄr vi har tagit bort ALLA sädesslag på dietistens (och mitt ) förslag. VI ska hålla strikt sädesslagsfritt i 2-3 veckor nu sen är ju tanken att vi ska provocera med vete. Som det känns nu kommer jag INTE att göra det.
Sen ska vi provocera med havre, råg och korn, ett i taget för att se vad han tål. -
jo lite så känner jag med, att man vill ha en medveten SÄKER provocering men samtidigt har vi inte haft det lugnt sen han föddes för snart 1½ år sen. Vi får se... ska prata med dietisten om vad hon säger.Tibell skrev 2010-05-12 08:33:10 följande:Jaha okej..nu hänger jag med!! Jag hade inte heller velat göra en veteprovocering om jag varit du. Men samtidigt hade jag varit alldeles för feg för att antingen ljuga för läkaren eller bara tvärvägra =) Måste vara en skitjobbig sits! Men är du helt hundra på veteallergin tycker jag nog du ska strunta i provoceringen. Jag är ju så velig att jag hade velat ha en medveten, just bara för att själv inte kunna tveka. Jag är ju lite sådan tyvärr =(
-
ja jag tycker också det är kort tid. han har ju varit fri 5 veckor innan detta så det blir ju totalt ca 8-9 veckor MEN han har fått omedvetna provoceringar 2 ggr på denna tid så därför har vi ju liksom backat varje gång.FenomenaA skrev 2010-05-12 09:57:11 följande:Det låter som lite väl kort tid med 2-3 veckor, känner jag spontant. Nu är ju jag visserligen nybörjare som allergimamma, men den överläkare jag träffade sa att jag ska vänta 8 veckor efter att lillebror mår bra innan jag tar tillbaka livsmedel. Vad har ni andra fått för rekommendationer?
-
det är ju inte jag som vill provocera egentligen utan dietisten jag hade tänkt köra på vetefritt i minst ett år innan jag provocerar. finns ingen anledning att göra det inna liksom...får se vad vi kommer överens om. det handlar tydligen en del om i fall jag ska få på livsmedelsanvisning också. är ju en del pengar det handlar om å andra sidan vill man ju int plåga sitt barn i onödan!Snutten skrev 2010-05-12 11:03:11 följande:Jag håller nog med. Det är lite kort med 2-3 veckor. Låt honom må bra ett par tre månader. Om han då har mått bra en längre tid kan du vara helt säker på att det är det du provocerar med som han reagerar på. Det är tråkigt att vänta och man vill gärna ha det gjort men det är ju skönt när de mår bra också. Efter vi har konstaterat allergierna provocerar vi en gång om året för annars är det det enda vi håller på med och då provocerar vi bara med ägg och mjölk.
-
mitt första barn märkte man ju inget på. han gick från smakisar vid 4 månader till att äta bara mat på 1 månad, inga som helst problem. barn nr 2 vägrade ersättning vid 5 månader och då gick vi över till mat, tyvärr valde vi i samma veva at provocera med mjölk vilket betydde att han då totalvägrade mat (kopplade väl ihop ont i magen med mat) så vi fick backa ill bara ersättning fram till ca 7 månader och då kunde vi snabbt gå över till bara mat.Tibell skrev 2010-05-12 14:51:53 följande:Lite ot men behöver lite råd EL I Hur gjorde du när dina barn började rata ersättningen och ville ha mat istället?! Bella vägrar ersättningen nu och jag håller på att bli tokig. Hon är inte det minsta intresserad av ersättningen och vi har prövat ALLT känns det som. Mat äter hon gladligen men vi har ju precis börjat med smakisar. Kan man öka mängden fort ( istället för 1tsk första dan, 2 tsk andra osv ) om man märker att magen fixar det ?! Känns som om vi inte har "tid" att börja så sakta. Som det ser ut nu äter hon välling morgon/kväll. Dock inte 4½ msk som det står på paketet utan vi kör på 2 msk än så länge. Resten av dagen trugar jag med ersättning men hon vill verkligen inte. Har börjat med smakisar mitt på dagen och sen får hon lite fruktpuré på förmiddagen Vad ska jag göra ?!??!?!?!?
problemet med er dotter är ju att hon verkar väldigt lkänslig, kanske svår att gå snabbt fram??
Om det verkar funka för magen så skulle jag testa lite större portion gröt och om det går bra skulle jag öka gröten till 2 ggr per dag. morgon och kväll osv. -
måste rådfråga er. nu har han HELT sädesslagsfri kost. Vi är väldigt noga och dagis försöker också vara det så gott det går med många barn osv. Vi har sagt att han verkar vara väldigt känslig.
Han sover bra på nätterna (vaknar någon gång men tror det både kan vara hunger och tänderna men inte alls så som förut) men kinderna är röda (men kanske ska skita i kinderna o låta det vara) magen börjar gå åt det mindre hållet igen. Var tvungen att ta kort på honom nu... jag känner att jag håller på aat bli galen och inte längre kan bedöma skillnader på hans mage, eksem etc. Vore tacksam om någon kunde kolla på dem.
Är det bara att det tar lång tid innan det blir bra? förra gången tog det ju 2-3 veckor så var ALLT bra. Nu har det ju gått ca 2 veckor sedan förra omedvetna provoceringen men kinderna?! vissa dagar bätter och vissa sämre som i dag. ska jag som sagt skita i dem eller??