• EL I

Allergitråden

Här går det framåt. Var ju på sjukhuset i torsdags och tog prover, det skulle ta en dryg vecka att få svaren så jag ska ringa nästa måndag och höra. Jag tror inte det visar något men då behöver vi alla fall inte fundera på om det är så att det skulle visa något.

Jag tycker nog att sonen har lite bättre humör nu. Svårt  att säga men hans humör kommer vi alltid få stå ut med det vet vi men tycker inte han har så kort stubin nu som han haft senaste veckorna. Som sagt, svårt att säga men om en vecka, då ska jag även ta kontakt med dietisten igen, borde vi ju isåfall vara säkra på vår sak.

Känns skönt att det börjar reda  upp sig, att vi får mer och mer koll på vad han tål och inte tål

• EL I
    Mama Law skrev 2010-06-27 21:46:31 följande:
    så här ser wiking ut i kväll, vet inte vad han reagerat på han har urtikaria på hela kroppen och har sån klåda....
    Usch usch usch, ser hemskt ont ut det där Hoppas ni hittar vad det beror på och att ni kan behandla eksemen snabbt!
  • EL I

KÖpte den solkrämen till sönerna och än så länge ingen reaktion men de har ju inte så känslig hud så det kanske är nåt som "eksem"känsliga reagerar på i den?

• EL I
    FrökenLindström skrev 2010-06-29 20:15:21 följande:
    såhär står det på vårdguiden:

En viss osäkerhet finns dock - även om resultatet visar positivt är det inte säkert att man är allergisk mot ämnet, och tvärtom. Pricktestet ska ses som en vägledning. Ju kraftigare reaktion desto större är sannolikheten för att man är allergisk.

Pricktest är mest tillförlitligt vid allergiska symtom från hud och slemhinnor, till exempel nässelutslag, hösnuva och astma. Allergier med symtom från mag-tarmkanalen ger relativt sällan utslag på pricktester. Vid tolkning av pricktestresultatet väger man alltid in patientens symtom.

Svarar på det andra sen, måste natta barn!

tyvärr gör ju inte alla läkare så Den första läkaren vi var hos på barn som ska vara allergiexpert och överläkare skrattade bara åt mig för att det inte visade något på tester...där hjälpte inte hans symtom...

Älsklingen: mina barn får inga som helst eksem/utslag eller märken när de leker i gräset. Så jag tror helt klart hon är känslig/allergisk om hon får utslag när hon lekt i gräset.
  • EL I

Nä i ris finns ingen gluten men glukossirap kan vara gjort på vete (eller majs eller potatis). Däremot (rätta mig om jag har fel) har de tagit bort kravet på att märka vad det är gjort av för att just glutenallergiker inte "ska" kunna reagera på det men har läst flertalet med celaki här i tråden som reagerar på glukossirap... så ifall han är känslig så kan det ju vara det!

Nu till min son igen. Han har nu varit utan vete (fast han får havre forfarande, lite grann i några frukostflingor han bara älskar...men inte mkt av det dock) i en vecka snart igen och hans kinder är inte röda längre och hans humör är mkt bättre. Han har ju humör efter sin mor men det är bara normalt humör. Han har inte sprungit in o dragit igen dörren framför näsan på oss på flera dagar nu innan gjorde han det flera gånger om dagen! Så nog är han veteallergisk alltid. Skönt att veta!
    Ska bli intressant att se om det visar nåt på testerna vi tog i onsdags. Ska ringa dem på måndag igen och se om svaren kommit.

Tack alla för ni stått ut med mitt "tjafs" fram och tillbaka och svarat på mina konstiga frågor! Det betyder massor för mig!Hoppas ni inte gett upp hoppet om mig o att jag fortfarande kan få svar om jag har några frågor för era kunskaper är outgrundliga. Lärt mig allt jag kan här hos er

• EL I

Ni som har "eksembarn" är de extra känsliga för solen??

Min minsta är återigen röd om kinderna...men vi vet inget han fått i sig med vete. De har haft kalas två dagar i rad på dagis men då har han fått banan för de har inte vågat chansa om de är det minsta osäkra. Det enda jga kan tänka mig är väl isf  att han fått i sig nåt från nåt annat barn men jag tror  inte det för de är verkligen jätteduktiga på att hålla honom ifrån de andra och nu har de dessutom fikat ute så de leker inte där de ätit heller...

Jag känner mig sååå förvirrad. Hans mage är jättestor på kvällen men helt normal på morgonen och på dagen. Skulle  tro att magen bara är stor för att han ätit mycket under dagen.
    Fattar nada... jaja, känns som om vi får spekulera bäst vi kan för vi verkar inte kunna få ett ordentligt svar. Känner mig ändå inte säker trots provocering.

• EL I

miralicia: vad roligt!!! grattis!

Älsklingen: alltså han äter ju havre men vi har inte ändrat något senaste 1-2 veckorna och jag tycker magen är större och kinderna alltså rödare (har ju tidigare inte varit röd alls eftersom han varit helt vetefri 1½ vecka nu)... fattar ingenting. Ska i alla fall (förhoppningsvis) få svar på sonens prover på måndag.

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-02 19:52:51 följande:
    Testa att utesluta havre också. Vad jag fattat det som är det rätt ovanligt att en veteallergiker kan äta havre! Eller är jag helt ute och seglar nu ?!
    Vad jag lärt mig av dietisten så kan de ofta äta REN havre. Det är det han får nu... MEN givetvis kan han vara allergisk mot det också MEN han hade inte denna mage för 1 v sedan och då åt han också havre...men givetvis kan det vara så att det blivit för mycket nu, men han får det bara en gång om dagen.

Ska ringa och prata med läkaren och dietisten på måndag och höra vad de säger. Magen är ju som sagt liten på morgonen... så jag tänker att det kanske är för att han äter så mkt haha han är rätt rund i övrigt också.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-07-02 22:56:17 följande:
    Jag klarar inte ren havre, får klåda och småfinnar, visserligen mildare reaktion än om jag skulle få i mig rent vete, men ändå fullt tillräckligt för att jag absolut inte vill ha med havre i någon form att göra. Och det tror jag inte direkt har med allergi mot havre utan extremt minimal kontamination av vete. För det är ju gluten som den är ren ifrån. Gluten står för ca 90% av proteinerna i vetemjöl och vid veteallergi är det de andra ca 10% av proteinerna man reagerar på, så av 100 g vetemjöl är det ca 9-10 g som utgör problemet vid celiaki, medan det vid veteallergi är 1-2 g som orsakar reaktionerna om  man ser till att man skulle ha 100 g vetemjöl. Så det behövs mycket mindre andel för att orsaka besvär vid veteallergi än vid glutenintolerans.
    hmm ok kanske ska ta bort havre också för att se då hur reaktionen blir. Han får som sagt en gång om dagen men det kan ju räcka med andra ord...han verkar ju känslig med sina kinder i alla fall
  • EL I

Miralicia: det enda med havre han får är flingor på morgonen men ris, majs o havre bas... Ingen havremjölk eller yoghurt eller liknande. Ska testa ta bort det. Sömnen är klockren men humöret är fortfarande rätt illa men han är ju i den åldern oxå o enl mina föräldrar var jag rätt hetlevrad i den åldern med men min mamma säger att E verkar må dåligt för det kan inte vara normalt att ha så hemskt humör :-s han får ofta utbrotten i samband med mat... Han skriker nej o vill inte äta, springer in på sitt rum, smäller igen dörren, kommer ut efter en stund, går till bordet, skriker nej i springer o smäller igen dörren igen. Detta kan pågå 10-20 min sen sätter han sig o äter som om inget hänt. Detta kan visa sig andra ggr också men oftast vid maten, middagen. Kanske tyder på att han har ont i magen framåt kvällen trots allt?? Ska testa utan de där flingorna!

• EL I
    Miralicia skrev 2010-07-03 10:32:52 följande:
    Är det havre i form av havredryck (eller liknande) han får, så är det väl egentligen vanlig, konventionellt odlad havre som används för framställningen av den. Jag tror knappast att produktionen av ren havre enligt motsvarande riktlinjer som för Sempers rena havre är så stor att den kan räcka för all tillverkning av all havredryck, havregrädde etc hos Oatly, Carlshamn, Ica, GoGreen etc. Det som ändå gör att den räknas som "ren" så att den funkar för glutenintoleranta är att gluteninnehållet i den färdiga produkten ligger under gränsvärdet för att få kallas glutenfritt och som är på 20 mg gluten per kg och det är glutenet som man ser till att få bort under tillverkningsprocessen - ingenting sägs eller analyseras för övriga veteproteiner och av dessa behövs det ju betydligt mindre mängd för att ge reaktion om man är veteallergiker.
    Det finns ju tex godis som innehåller glukossirap som är klassad som glutenfri - men inte fasen klarar jag av att äta det - även om den restmängd veteproteiner lär vara betydligt mindre i glutenfri (vetebaserad) glukossirap än i ett glas med havredryck.
    jo de är de flingorna...
    Får se vad som händer när man tar bort dem. Som sagt, han har inte alls stor mage på morgonen och fm utan det kommer under dagen. Den är inte lika stor som när han fick ren vete men den är större än när han var helt utan.
    Grejen är den att vi har haft såååå svårt att hitta något som han äter till frukost och nu hade vi hittat de där flingorna men nu går inte det heller... så vi får se vad vi får hitta på istället.
  • EL I
    saffe skrev 2010-07-04 18:24:29 följande:
    Det finns ju glutenfria flingor! Jag har köpt såna och både jag och dottern tycker dom är goda! semper specialflingor heter dom.
    problemet är att han är väldigt kräsen. testat glutenfria också med tanke på att han bör äta sånt men inget har dugit åt herr'n och anledningen till att vi vill ha flingor är att han inte äter mackor och det blir så lite "mat" vid frukost. Han äter inte heller gröt Så det är svårt att hitta något som gör honom mätt Men vi får prova oss fram..
  • EL I

Fick veta provsvaren idag. Det visade inget på nåt (testade vete, råg, korn, havre och sojaböna) men det visste jag ju nästan...
    Så nu ska jag ringa dietisten i dag eller i morgon. Läkaren och dietistens förslag (beroende på vad provsvaren visade) var att nästa gång testa råg och korn var för sig (tillsammans med vetefritt då förstås) för att se om han tål nåt av dem.

Då har jag några funderingar...för det första så känns det nästan onödigt då han i dagsläget inte äter varken mackor eller gröt. Vart får han då i sig korn och råg?? Är det någon idé att testa nu? Kanske ska testa senare när allt fått lugna sig lite.
    Sen det där med kontaminationen (vet ju fortfarande inte hur känslig han är mot så lite vete), även om vi testar råg och korn så vet vi ju fortfarande inte om det är just DET han reagerar mot (om han nu reagerar) eftersom han troligtvis får i sig lite vete också. Hur hade ni gjort?? Vad hade ni sagt till dietisten?

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-05 13:50:29 följande:
    EL I : Tycker också det känns onödigt att han ska äta råg och korn i dagsläget. Tycker personligen ni ska ligga lite lågt nu och njuta av att han mår bra =)

Vi får tyvärr avbryta provoceringen av vete pga av hon är sjuk =( Hon blir alltid sjuk när vi ska provocera med just vete..fattar inte varför!!
    Är ju jätte svårt att veta om hennes problem är pga veten eller för att hon är sjuk.
    Sen vi började ge vete har hon vaknat på nätterna och varit ordentligt gasig. Hon är mer gnällig. Dessutom bajsade hon en riktigt genomrutten bajsblöja. Hon som i normala fall är rätt hård i magen!
    Men hon är som sagt sjuk och har fått två nya tänder..så allt detta kan lika gärna bero på det. Får helt enkelt testa igen när hon är frisk!

Kan man få diarré av alvedon suppar ?!
    vad blir hon för sjuk??? Kanske helt enkelt är en reaktion på att hon inte tål det. jag tycker ni ska köra vetefritt för i min värld verkar hon INTE tåla det!

Ang diarré av suppar så har jag aldrig varit med om det, men någon kanske vet mer fakta?
    Man kan ju däremot få diarré av att få tänder eller att det är värmt ute. Vår minsta får ibland diarré och det är bara när det är varmt ute så jag kopplar det till värmen och jag VET att det är en del andra som också får diarrë när det är varmt.
  • EL I
    Mamsie skrev 2010-07-05 20:21:18 följande:
    Skit också.. Låter ju som en reakton på något (vete?).

ELI,
    korn = maltodextrin i tex cornflakes och buljongtärningar och kryddblandningar. Och Whisky
    Varför får hon i sig lite vete i dagsläget?
    Ta en diskussion med dietisten och kanske hon/han har bra råd om vad man ska prova?

Diarée av tänder och värme,
    De säger att man blir sjuk/magsjuk av bakterier och virus; När ungarna får tänder stoppar de in allt i munnen och dessutom är vi vuxna där med våra orena händer och känner efter eller gnuggar.
    ; värme - tillväxt av bakterier och virus som ger magsjuka, jmfr rötmånad osv. Så det är inte temperaturen i sig som ger diarée.

Alvedon/Paracetamol ger inte diraréer, men det kan svida i ändtarmen och ev reta igång en tömningsreflex.

vet inte om jag fattade frågan helt Han får inte i sig nån vete nu, som vi vet i alla fall (kanske inte lärt oss allt som vete finns i än...) men det jag menar är ifall vi nu testar råg eller korn och han får i sig lite vete pga kontaminationsrisken så vet vi ju inte om det är den "lilla" veten eller om det är råg/korn han reagerar på, förstår du hur jag menar.

I dagsläget ger vi ju inte korn eller råg alls och inte heller vete då så klart. Hittills har vi ju gett havre enl dietistens råd men det verkar ju lite dumt också... får se hur vi gör med det.
  • EL I

Sonen verkar ha mycket bättre humör nu så det är nog så att han är väldigt känslig mot vete. Kinderna är helt fria från eksem nu. Han har varit HELT utan vete i ca 2 veckor nu och det är ca 1 månad sedan vi provocerade med REN vete (vi provocerade ju med vetestärkelse och glukossirap för 2 veckor sedan...)
    NU har han som sagt varit fri i 2 veckor från allt (förutom havret han får då) och han mår prima. Han har humör men inte alls som han hade annars då han sprang in på rummet och smällde igen dörren och skrek som en galning och vi inte hade någon aning om varför!!
    Som sagt, kinderna är jättefina
    Skönt!!!!

Vi har kört med laktosfri mjölk/yoghurt ett tag nu och det går hur bra som helst. Vi vågar oss inte på "ren" mjölk än och det spelar ju ingen roll eftersom laktosfritt finns hur mycket alternativ som helst. Skönt att han klarar mjölk nu när vi vet att han inte klarar vete!! En stor lättnad.

Jag vill återigen tacka alla här för all information jag fått angående framför allt sonens veteallergi. Hade INGEN aning om nåt innan jag gick med i denna tråd. Tackar också för allt tålamod! Ni är guld värda! <3

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-06 19:35:53 följande:

ELI  : Vad skönt att höra att han mår bra nu =)

Vi här hemma har en liten fråga till er kunniga om våran stora tös!
    Hur troligt är det att hon klarar laktos?! Och hur funkar det egentligen med laktosfritt. Kan de ha vanlig mjölk i mat osv eller är det laktosfritt som gäller där med ?!
    I dagsläget får hon vara helt mjölkfritt eftersom vi ändå äter det med tanke på minstingen. Men jag tänkte senare när det är dags att börja dagis igen!
    Hoppas någon förstår mitt surr ;)

Sen ska jag bara tillägga att minstingen har inte fått någon mer diarré trots iprensuppar. Sen sover hon bättre på nätterna igen. Så om det var vete eller tänderna är ju jätte svårt att säga.. men känns som att det var veten. Synd bara att det skulle krocka så! Nästa gång vi ska provocera får vi nog ta oss en titt i munnen först ;)
    Och en annan kanon bra grej. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha blivit bättre. Hon har ännu inte utsatts för ren mjölk men hon får åtmindstånde inte fula röda eksem av bara spår av mjölk på sig i allafall =) Alltid ett steg i rätt riktning!

Rent generellt så är det så att laktosintolernas är EXTREMT ovanligt bland barn under 4 år, så reagera de på mjölk när de är små så är det av största sannolikhet mjlökPROTEINET de inte tål, liksom din stora tjej, antaligen. Jag hade alltså kört på med HELT mjölkPROTEINfritt i alla fall i 6-12 månader och sedan provocera. Anledningen till att vi t ex gett minstingen laktosfritt nu är att om man inte fått i sig laktos på länge (som sonen som varit utan i nästan 1.5 år) så kan man reagera på laktosen fast man inte är laktosintolerant. Så för att vi skulle vara säkra på att han tålde MJÖLKPROTEINET och inte reagerade på laktosen så valde vi att ge laktosfritt nu i början.

Rätta mig någon om jag har fel!
  • EL I
    Wilowa skrev 2010-07-07 19:04:31 följande:
    Fast vetemjöl är väl ljust nog? Dessutom så har andra bröd läskigt lång hållbarhet utan sojamjöl i sig.

En stor fördel med att ha matallergier är att man får upp ögonen på vad vår mat egentligen innehåller på ett anant sätt. Numera lagar vi mer eller mindre all vår mat från grunden och funderar på hur vi någonsin kunnat äta vissa saker som t ex pulvermos. Jo, jag har på senare år blivit laktosintollerant, så det är få hel- eller halvfabrikat som vi alla kan äta.
    kanske missat nåt men är det inte smartare att ha sojamjöl än vetemjöl för då kan ju de flesta glutenintoleranta samt även veteallergiker äta det. Det är ju mer vanligt med glutenintolerans än sojaallergi... eller har jag missat nåt i diskussionen?

Har inte ringt dietisten än... är så trött på allt just nu, vill bara ha lugn och ro nu när sonen mår bra. JAg ska ringa i morgon dock och säga att jag inte vill provocera med något just nu utan det får bli till hösten.
  • EL I
    Wilowa skrev 2010-07-07 19:13:56 följande:
    Jag menade inte det glutenfria brödet, för det ska ju självklart vara fritt från vetemjöl då det innehåller gluten. Nej, jag menade det vanliga brödet som innehåller vetemjöl med. Det känns onödigt att ha sojamjöl i ett vanligt bröd. 
    aha då fattar jag ja det känns lite kaka på kaka...hängde inte riktigt med där
  • EL I
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:
    Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

Så här ser hon ut till och från

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Gud vad jag känner mig trött på allt!!!!
    Mina barn har inga som helst eksem i övrigt, förutom när lilla sonen får i sig vete och då får han ju bara sina "blaffor" på kinderna.
    Jag tror generellt sätt  att det fota beror på allergi eller någon slags överkänslighet när eksem kommer, tyvärr. Visst finns det saker som perioral dermatit som kan ge prickar och utslag i ansiktet men det ser inte riktigt ut sådär och vad jag vet så är det vanligast hos vuxna och då främst kvinnor.

Jag är jättedålig på utslag och eksem, men er dotter verkar ju väldigt känslig för allt möjligt så jag skulle tippa på någon slags överkänslighet i alla fall. Hon kan ju reagera på saker ute nu också, sol? gräs? bett?  mm mm
Svar på tråden Allergitråden