• Kavat

Allergitråden

crazy hannah skrev 2010-06-08 21:49:32 följande:
    Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

TAcksam för svar

Mvh Hannah
    Hej och välkommen!

En fundering jag har är vilka gröter han ätit som inte fungerar?

Min son spydde och blev dålig av Enago och Sinlac, men det visade ju sig också att han var allergisk mot vete/havre samt sojasläktingarna i Sinlac.

Han kräktes mängder dagligen och hade magont, skrek osv så länge han fick i sig det han inte tålde (mjölk, ägg, soja, vete, havre). Han sov inte heller, men sov mycket bättre natten efter vi tagit bort allt han inte tålde och sen tog det ungefär 2 månader innan han slutade spy. Då var han ungefär 1 år.

Han visar positivt på RAST för ägg ca 7 månader (RAST= blodprov, visar på snabba reaktioner liksom pricktest gör) Och sen visade det på allergi mot ägg, havre och enligt läkaren tveksamt på vete på patch när vi testade honom vid ca 10 månader, men han reagerar tydligt enbart på kontakt med vete därefter.
    Snabba och långsamma reaktioner är två helt skilda saker. Men man kan vara allergisk utan att det visar på något test.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:12:45 följande:
    Han testade först med sinlac och då  backade dietisten och sa att han antagligen är super allergisk att jag inte fick blanda in några fabrikstillverkade grejjer alls för att veta vad som är allergi och inte. Några månader senare testade jag med rismjölsgröt alltså samma ingredienser som det förtjockningsmedlet jag gör till honom som han har i sin välling, då han fprtsatte kräka trodde dietisten inte längre att det berodde på extrem allergier.

efter detta så har vi gjort små försök men det har slutat med kräk vad han än fått nu senast testade vi med enago och det gick i fem dgr med en teskeds ökning till 5 teskdear den femte dagen då kom allt u pp ca en timme efter maten.

han kräöks just nu inga mängder men det pker mkt upp och ned i halsen på honom, han sover bra på nätterna och går upp i vikt nästan för bra.

så egentligen är det enda problemet/symptomet vi har är att han intefår behålla mat + att läkaren misstänker helt plötsligt kronisk förstoppning då ja nämde att han barjsar ofta bara en gång i veckan (innan jag berättat det för de andra läkarna har de sagt att allt sådant är normalt eftersom han äter erstättning)

jag är minst sagt förvirrad, men det känns skänt att de startat en utredning så nu blir det alltså pricktest (check: neg), patch test, lavemang var tredje dag vid uteblivande bajsning, medicinering typ losec fast för barn mot sura uppstötningar, och ev gastroskopi.

Förvirrat som sagt.

Sorry

kram
    Vad är det exakt för förtjockningsmedel ni använt?

*leker detektiv* Men det finns en del förtjockningsmedel gjort delvis av sojasläktingar, därav min undran.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 22:13:43 följande:
    Lite OT men...

Jag tänker nog att förskolepedagogerna är lite "kan själv". Vår mellanflicka har ju benprotes. Och jag har visat en gång hur man gör, innan vi började och så, i lugn och ro. Men de frågar aldrig om. Trots att jag nästan varje dag vid hämtning måste justera den, och inte att de tittar extra noga då hur jag gör eller ber att få testa under överinseende...

Roligast var nästan den dagen då det bara var vikarier sista timmen och hennes ben hade lossnat, och de stackars vikarierna hade ju ingen aning om hur de skulle göra. Så de hade satt sig med henne och målat, för att hon skulle sitta still *fniss* De var grymt bekymrade när jag kom och hämtade...

Nu on topic igen. Kavat - söker ni om resurs redan nu i  förväg eller?
    Hm. Ja, det är ju synd om hon får ont bara för att de är för fega för att fråga förstås. Men kan tänka mig att vikarierna kanske hade mer ont av det än henne.
    Du kanske borde säga att du sett att den suttit fel och att du vill visa hur den ska sitta och hur man gör för ni har märkt att hon får skav (eller hitta på någon bra ursäkt?)

Ja, jag sa redan tidigt i våras eller tror det var även i höstas när vi pratades vid att han behöver extra städ och personal vid måltid. Så rektorn har vetat om det länge. Vi visste redan runt nyår att han skulle få en plats till hösten.
    Men, men, vi får la se. Känns bara som att man stångar sig blodig ibland. Orkar liksom inte med allt extra jobb och att berätta för döva öron och veta att det inte kommer funka. Så då har man god lust att bara skita i allt tyvärr. Men det går ju inte...
  • Kavat
    Madde A skrev 2010-06-08 22:21:13 följande:
    Hej

Jag har nyss fått veta att jag är allergisk mot vete. Men har inte fått tid till allergimottagningen utan står bara i kö och dietist har det inte ens varit prat om. Min läkare tyckte nog knappt att jag skulle utesluta det ur kosten än.....har bara fått nån dyr medecin jag ska drick 15min innan jag äter.
    Har nu fått nog och har bestämt mig för att utesluta allt vete.
    Men nu känner jag mig helt handfallen så jag ber er om hjälp.
    Om det står vete på så fattar jag ju såklart att jag inte kan äta det men kan vete stå som något annat med?
    Är jättetacksam för hjälp
    Hej! Kolla in i sädesslagsallergitråden som finns länkat i trådstarten och läs länkarna i den trådstarten. Jag har en massa i min blogg här på fl. Blå Myran har också en del liksom utanallt.blogspot.com/
    Sen är du välkommen att fråga på om du undrar något!
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:22:09 följande:
    Jag har gjprt förtjockningsmedel på spisen med 10 dl + 3 matskedar rismjöl från resenta som kokats ihop till en redning..

den blir inte super tjock men tillräkligt för Alexander...

TACK för att du leker dektektiv det uppskattas =)
    Kräks han av enbart ersättningen då? Och vad har han för ersättning?
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:37:11 följande:
    Han kräks kasnke en gång per dag om ens det nu när han endast äter neocate LCP som blandats med rismjölsredningen. jag använder alltså rismjölsredningen iställetr för vanligt vatten. När han åt Neocate utan förtjockning i så spydde han aknske fem ggr per dag, men det är olika beroende på om han är förkyld t.ex då han kräks mer överlag.

Har även märkt att han kräkt med en gång då han fått i sig en liten smula macka, men vet inte om det beror på svälgreflex som är knepig eller om det är någon allergi.
    Neocate LCP innehåller glukossirap, kokos- solros och rapsolja.
    Man ska ju inte reagera på den. Glukossirapen är gjorda av majs om jag minns rätt och den ska ju vara väldigt väldigt ren. Men visst finns det en liten möjligheten att det är den han inte tål, även om det nog är ytterst sällsynt!!! Så den hade jag inte misstänkt i första hand, för att klargöra.

Ris kan man givetivis också reagera på, men även det ovanligt.
    Att han spyr mindre av enbart ris beror nog på att det blir tjockare och stannar kvar lättare.
    Sen beror det som sagt på andra omständigheter också så som förkylning.
     Vissa barn slutar ju spy när de kommer mer upprätt och kan sitta/stå upp. Det måste ju inte vara någon orsak. Men mår han inte bra så ska man ju utesluta eventuella orsaker. Men det är ju helt rätt av läkarna att leta orsak i både allergier och reflux. Låter faktiskt som att ni hamnat hos en bra läkare.

Men en erfarenhet kan jag kan dela med mig av är att sonen slutade spy helt när han varit fri från det han inte tålde i 2 månader. Han spydde under den tiden och innan upp saker han tålde också. Alltså blåbär, morot och mycket annat kom lätt upp och han fick ont i magen av det och det kändes som att han var allergisk mot allt. Men det var han ju givetvis inte för sen när han levt i två månader på Profylac, ris, majs, rapsolja, nötkött, kalkon, päron banan, potatis och palsternacka så slutade han spy och då kunde han äta allt det där andra som han tidigare spytt av. (Dock inte det han är allergisk mot)

Vi har aldrig fått konstaterad reflux eller liknande, men har å andra sidan inte sökt för det eftersom vi fick reda på vissa allergier tillslut och i första hand misstänkte fler allergier eftersom han reagerade likartat.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-08 22:40:30 följande:
    Ett av få sätt som jag tyvärr kan komma på som förhoppningsvis med relativt stor säkerhet bör kunna få dem att faktiskt förstå vad det handlar om är att vara elak mot A, att medvetet provocera inför dem bara för att visa upp att det faktiskt händer det som du säger. Gråter
    Typ du stämmer möte med rektorn (eftersom det är han/hon som håller i pengarna/beslutar om att ansöka om extra resurspengar) på förskolan/avdelningen och är där och hälsar på under ett par timmar. Har lilleman i kortärmat, han får sitta och leka vid bordet lite efter frukosten, du tar i en vanlig vetesmörgås och sen klappar/stryker honom på armarna direkt på huden efter att ha hållt i den vanliga vete-smörgåsen (det bör ju inte vara några större problem att få honom att reagera på det ). Och sen dokumentera med foton innan/direkt när ni kommer dit och innan ni går efter så kan det inte bli så mycket tjafs i efterhand om hur det faktiskt var.

Andra alternativ som ni kanske kan försöka med att att få läkaren att ringa upp rektor och faktiskt förklara det medicinska läget - att han är så känslig som du säger. Att det blir lite mer auktoritet bakom och att du inte bara är en "hysterisk morsa". (Tyvärr lär det i vissa fall kunna vara rätt könsberoende på om det funkar. Lite fördomsfullt kanske, men mina erfarenheter är såna från olika håll - typ om uppringaren är man och ringer upp en manlig eller kvinlig motpart som då gärna är lite yngre får man oftare lite bättre resultat än om en kvinlig ringer upp en annan kvinna, men det beror även lite på hur mkt skinn på näsan/auktoritet den kvinnliga uppringaren utstrålar).

Sen skulle väl jag personligen nog betydligt hellre föredra en syskonavdelning med 1-5 än en ren småbarnsavdelning med bara 1-3, eftersom de större barnen ändå klarar sig betydligt mer självständigt i de flesta fall i samband med måltider tex - det blir aningens färre barn för personalen att hjälpa och riskera att kontaminera ifrån. Ofta även lite mindre spill/kladd. De större hjälper ofta även till att hålla lite koll på/hjälpa de mindre. Med fler barn som klarar sig själva genom att de sitter i uppblandade åldrar runt borden så ger det mer tid för den personal som sitter vid bordet att hjälpa de som behöver hjälp.

Ang borden som de äter vid och också leker vid. Om de våttorkar borden (med rengöringsmedel och inte bara vatten, och rena trasor varje gång, börjar torka vid A:s plats och mot andra änden av bordet för att inte torka smulor mot A:s plats) efter mat och inte bara sopar av dem. Och sen efter maten lägger på tex en vaxduk på borden så att de leker ovanpå duken. Känns som mindre risk för kontamination av omgivningen med tex smulor om de äter på "nakna bord" och täcker över för lek, än om de lägger på dukar vid måltid - känns som risk för att det kan slarvas med avtorkningen så att smulor kan vara vara kvar när de lyfter duken och då flyger iväg. Är lättare att rengöra ett naket bord än en duk, och skulle de missa nån fläck vid avtorkningen så döljer vaxduken det ändå vid leken. (Och sen nån form av anordning för att hålla fast duken - tex dukar som "dra på lakan" med resår i kanterna eller någon annan form av anordning som håller kvar den vid leken).

Även att barnen har bestämda platser vid borden och inte flyttar runt mellan olika platser. Att man då ser till att A får sitta vid ett rektangulärt bord, där man ser till att ha en plats tom vid bordet. Att A får sitta på ena gaveln, med en personal på ena sidan av sig och den tomma platsen på andra sidan av sig för att skapa avstånd som minskar risken för kontamination. Och att man skurar det bordet innan riktigt ordentligt så att man förhoppningsvis fått bort alla veterester som kan ha funnits sen tidigare och att sen sitter inga andra barn på A:s plats och äter även om inte han är där. Och sen skadar det väl inte om man använder sig av bordstabletter och att A:s förvaras separat skild från de andras.

Lite tankar/funderingar/förslag i varje fall som kan vara något att kanske kunna diskutera med dem utifrån, underlättar ofta om man kan komma med lite konkreta förslag på lösningar att testa och inte bara peka på problemen
    Tack! Hjärta Ska läsa lite bättre imorgon.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-09 10:13:46 följande:
    Jag känner en oerhörd sorg över min bäbis allergier :( Har ni upplevt att ni liksom behöver bearbeta era/era barns alleriger, eller är det bara jag som är sjåpig?

Min lilla flicka var mjölkallergisk när vi fick henne (numer äter hon laktosfritt), men jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde att det var sorgligt. Eller så förskönar jag och har bara glömt. Eller så blev mjölken en sån liten grej i allt annat med henne (som att hon inte har en fot på vänster ben och att några fingrar satt ihop...). Eller så var hon helt enkelt så pass stor (närmare 1,5) att det kändes lättare att förklara och prata med henne om det. Eller så var det för att det var så UPPENBART. Hennes mage var helkass. Men blev fort bra på mjölkfri kost.

Med Hjalmar känns det mer osäkert. Liksom. Vad tål han. Och hur är fördröjningen från det jag äter tills han får det. Och jag vet inte. Och han är ju faktiskt världens nöjdaste och gladaste plutt. Kanske ska han bara ha eksem jämt, och gå upp dåligt i vikt. Det kanske är som det ska? En del verkar ju tycka det. Kanske är jag bara en hönsmamma. Och jag känner mig ledsen över att jag känner så här...
    Sorg, ja. Det är mycket sorg, mycket jobb, tårar och tid som går åt. Det är ju självklart när det gäller t.ex baka, laga mat osv, alltså saker som barnen får "nytta av" och blir glada av. Som när de kan äta tårtan, glassen eller vad det är. Lyckligare barn får man leta efter!

Sen att man ibland tvivlar, ja, det gör man. Kan det ha växt bort, eller tål h*n lite eller är det här en reaktion. Jätte svårt att veta. Hade varit betydligt lättare om man alltid kunde få exakt hur känsliga de är på papper.

Men det tråkigaste och oerhört jobbiga med allergier är att behöva "försvara" allergierna mot omgivningen. Varför blir man inte bara betrodd? Jag är så jäkla trött över att behöva försvara varför vi gör specialmat osv. Tror de verkligen att man gör allt merjobb och anstränger sig så med att laga och ta med sig specialmat bara för att vara speciell/ställa till besvär? Det är ingen som inser hur många timmar man lägger ner på barnens allergier, om man inte själv sitter i smeten eller varit där.
    Visst nu har vi väl en rättså speciell situation eftersom jag gett mig katten på att barnen ska få må bra. Vi ger sällan allergimediciner för vi vet vad de inte tål, det hjälper som sagt inte på alla deras symptom.

Men som tur är så är barnens läkare helt suverän där och hon tror på oss och de närmaste kompisarna har ju förståelse och tror oss. Men hur delar av släkten kan tro att vi hittar på och överdriver?
    Ja, jag har varit både arg och ledsen många gånger över andras reaktioner och kommentarer... Det enda jag vill är ju att mina barn ska få må bra. Om vi kommit fram till att de inte mår bra av att äta vissa saker varför ska vi då ge det? Jag ser ingen anledning till att jag/vi ska plåga dem i onödan när vi vet vad som är fel. Jag förstår verkligen inte hur vissa människor tänker, om de tänker alls?, och detta gör mig både besviken och arg...

Men nu efter två år så har jag nog accepterat allergierna hos barnen, man lär sig leva med dem och när man konstaterat genom uteslutning och provocering hur de mår med eller utan saker så inser man ju att det inte är värt att ge saker de reagerar på när de kan få må bra.
    Synd bara att inte omgivningen gör det... Barnens allergier växer ju förmodligen bort däremot är min glutenintolerans kvar. Visst är det jobbigt att veta, men idag känner jag mest en stor lättnad inför min diagnos. Det är så många saker som har fått en förklaring och framför allt jag mår äntligen bra!

Fördröjning.. Ja, det är ju olika. Men min sons magont = hysteriskt skrik och smärtor i flera timmar kom ca 3 timmar efter han ammat mig. Vi brukade äta middag vid 17 och åt jag då ägg och ammade 19, då fick han i sig. (kan tillägga att jag skrev matdagbok, så det är en av sakerna jag fick stenkoll på.) Sen avtog det lite efter varje amning. Nässelutslag brukar komma rättså direkt medans eksem kan ta tid på sig, här kommer de oftast inom 6-24 h.

Och du även om vi verkar sansade och inte oroliga här ibland, så är vi det nog alla lite till mans...
  • Kavat

Var med lilleman hos läkaren idag. Fick lite intressant info, de hade aldrig gjort ett glutentest på honom innan vi tog bort sädesslagen! Jag har hela tiden trott att det varit gjort då jag vill minnas att läkaren sa att det visade ju inget på gluten eller veteallergi.. Men jag kan ha fel, det är ju några år sedan nu. Läkaren lät inte alltför nöjd över detta. Men å andra sidan, så visste vi inte då att jag var glutenintolerant och han hade inte ätit så mycket gluten, vilket man behöver för att utveckla glutenintolerans, så eftersom som han reagerade direkt så jag tro inte att han fått diagnos då ändå om det nu var så att han var glutenintolerant..

Sen så vet vi ju att sonen reagerar på ägg på RAST. Och då finns det ytterligare ett test att göra (blodprov) för att kolla om ev. han skulle klara av att äta tillagat ägg eller inte. Han reagerar ju på kontakt med ägg, så jag har trott att då finns det inte en chans i världen att han kan äta. Men tydligt så kan det vara två helt olika reaktioner. Alltså det finns de som kan äta ugnsbakat ägg som reagerar på kontakt! En stor nyhet för mig.
    Ska bli intressant att se vad testet visar.

En annan intressant sak var att det var enligt läkaren ingen idé att ta om RAST nu när han inte ätit saker på 2 år! Jag trodde att det skulle ge en uppfattning om att allergin växt bort eller så. Men hon tyckte att det var helt onödigt att kolla RAST igen. Har någon hört liknande? Känns som att "alla" barn kollas varje år?

Hm, var kanske något mer, men får återkomma när jag kommit på vad det var.

• Kavat
    Ellisizza skrev 2010-06-11 12:57:07 följande:
    Hm, har lite dålig fantasi och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig?

Har undvikt allt rött och gult i sonens mat då det gav eksem när jag åt det under amningen. Har provat morot för ett tag sedan och katrinplommon nyligen men båda gav eksem. Så nu tänker vi undvika allt rött och gult ett tag till.

Det fungerar bra men jag har svårt att komma på vad för frukt man törs ge honom. Han äter päron och vi har nyss börjat med grön kiwi vilket verkar gå bra. Banan har vi inte provat än för han är stenhård i magen trots 10 ml laktulos och en massa päron varje dag.

Vill undvika citrusfrukter ett tag till också då jag hört att det inte heller är bra om man har eksem.

Så vad finns det för frukter att välja på som han inte borde få eksem av? Tacksam för tips!
    Vet inte hur ni tänker ang färger, för att tomat, morot mm inte funkar men har ni testat melon, mango, (skalat och ev micrat ) äpple, vindruvor, nektarin (utan skal?), aprikos. Fel färg, men det behöver inte vara färgen som gör att det inte funkar.

Kiwi är väldigt ofta allergent, så det är nog egentligen en av de vanligaste frukter som det reageras på . Med andra ord det finns liksom inga lagar när det gäller frukt utan det är nog bara att testa försiktigt. Här har vi märkt att det mer följer sort av frukt, alltså stenfrukter, citrusfrukter osv.

Dottern fixar blåbär, hallon, smultron, mango, vindruvor, lingon, vinbär men inte t.ex jordgubb. Dottern reagerar också på stenfrukter (äpple, päron, nektarin mm), citrus.
    Så här har det mer med sort av frukt än just färgen.

Sen är det lurigt för mina barns eksem blir sämre av E202 som finns i sylt och saft osv. Så se till att det är "ren" frukt ni ger, så ni vet att det är frukten i sig som inte funkar.

Sen är det så att vissa frukter är "kopplade" till t.ex björkpollen, andra till latex så då kan man hitta kopplingen där.  Men päron faller under björk och kiwi under latex, så i ert fall är det nog kanske inte så.

Ni får testa och se helt enkelt, hoppas det går bra.
Svar på tråden Allergitråden