• Kavat

Allergitråden

Molina skrev 2010-05-27 21:20:40 följande:
    Ni som är i allergisvängarna har en dotter som får förstoppning av vanlig mjölk så vi kör laktosfri kost funkar jätte bra, det va nr1, hon har alltid tålt ägg och för ca 2månader sen fick hon pannkaka lite senare fick hon ett riktigt kraftigt astmaanfall som slutade i illfart till akuten och ja visst allergi nr2 ägg, jag förstår ingenting kan sånt bra komma? Jag själv har äggallergi av en mild form. Och nu har hon även börjat reagera mot äpple, hon får röda utslag kring munnen så jag förmodar att en allergi kan börja ligga bakom där, men börjar känna mig orolig för att så mycket kommit på så kort tid. Jag själv har vissa allergier men av milda varianter som tex äpple vissa rotfrukter och mjök/gluten ska genomgå en utredning själv snart om det. Kiwi reagerar jag starkt på ska vi börja undervika att ge vår dotter det? Kiwi är just hennes favvofrukt men vågar man, jag blir så fundersam.
    Ja, en allergi kan komma när som helst.
    Hur gammal var din dotter när hon "blev" laktosintolerant"?

Kiwi är väldigt allergent! Så det hade jag varit försiktig med, men om hon inte reagerar nu så hade jag fortsatt att ge utan att tveka. Man ska inte ta bort mer än nödvändigt och absolut inte om man inte misstänker att de reagerar på det.

Hur gammal är hon?
  • Kavat
    zitis81 skrev 2010-05-27 20:49:07 följande:
    Hej hej Ja det låter uppenbarligen som om din dotter reagerat på mjölken. Vet inte med proteinet men laktosen fungerar så som Mela78 skrev att de kan bli känsligare om de varit helt utan det. Men det finns säkert andra här inne som vet mycket mer om detta Hoppas att dottern känner sig bättre igen när ni återgår till helt mjölkfri kost. En liten fråga. Saga har börjat vägra bajsa på dagis om inte jag eller hennes pappa är med. Hon går och håller sig hela dagarna och får ont i magen mm. Så här har hon gjort tidigare men vi trodde hon kommit ur det då hon inte hållt på såhär på ca 1år men nu börjar det alltså igen. ont i magen klagar hon ju på nästan dagligen nu mera och vet inte om det kan spela in. Förra vändan då hon vägrade bajsa på dagis var när hon haft jätte mycket och svåra förstoppningar. Detta har hon dock inte nu och har inte haft på ett bra tag. lite små förstoppning osv men inte några jätte förstoppningar. Tycker det är konstigt att hon börjar så här nu igen. Sen en sak till. Hon får ibland smaka lite på äpple när hon är med mig eller pappan, vissa gånger går det bra andra mindre bra, då med prickar och ibland svullnad som följd. Idag fick hon äpple och en liten stund senare åt vi middag innan hon ätit färdigt råkade hon dock prutta och på samma gång kom det jätte lös diarre i byxorna. (Hon var inte lös tidigare) Hon fick en till sådan olycka lite senare och sen inget mer. hon klagade dock lite på ont i magen men det gick också över. Allt i maten var sådant som hon tål det hade jag kollat. Men jag undrar om det kan ha berott på äpplet? Vad tror ni? får någon av era diarre av kärnfrukt? Eftersom hon aldrig reagerat så tidigare blir man lite fundersam. Hon har dock fått sådana här diarrer när hon varit förstoppad men det är hon inte nu vad vi märkt. hon har skött magen bra. Hum som ni andra skriver så blir man ju tokig av alla dessa olika funderingar.
    Jag har lite svårt att se att äpplet skulle gå i rekordfart genom tarmarna och det var det hon åt för tillfället som gjorde att hon fick diarré. Men vet faktiskt inte hur fort det kan gå...
    Jag skulle ju mer tro att det var något hon ätit tidigare som var orsak till det.

Fick du svar på din fråga? Annars får du hojta igen!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-27 15:30:52 följande:
    Usch vad jobbigt det låter =( Har tyvärr inga tips eller råd att ge dig utan lämnar över det till de som kan !! Allt kan jag ge dig är en styrkekram *kraaaam* Har också en liten fråga. Minns ni att vi tog bort mjölken för stora tösen och hon mådde så himla mycket bättre. Både jag och sambon blev rätt snopna eftersom vi egentligen inte misstänkte någon mjölkkänslighet hos henne. Men nu när man tänker efter så hör ju TOTAL vägran att äta/dricka mjölkprodukter, vakna på nätterna, uppblåst mage, jätte gnällig, förstoppningen sammans med mjölken, Nu till min fråga. I lördags gjorde jag köttbullar i sås. Tog en färdig pulversås (gräddsås) i skåpet och blandade med sojamjölk. Hon vräkte i sig en hel tallrik och sen tänkte vi inte mer på det. På kvällen vaknade hon och hade jätte ont i magen och somnade inte förens seeent sent. På morgonen när hon vaknade klagade hon på ont i magen och sen spydde hon ( allt som fanns i magen skulle jag tro ) . Jag trodde såklart hon var magsjuk men sen hände inget mer. Hon hade inte ont i magen, var pigg och glad samt åt bra. Igår kom svärmor på besök med lite gotte. Tösen snodde åt sig 3 små godisar ( m&ms ) och tryckte i sig dem innan jag ens hann reagera. I går kväll vaknade hon igen och klagade på ont i magen. Somnade efter mycket om och men men låg och gnydde länge innan hon kom till ro. Idag på morgonen spydde hon lite igen Visst måste det ha varit mjölken ?!??!?! Eller har hon någon jätte konstig magsjuka! Vi har hela tiden trott att hon kanske bara varit lite lite känslig ( typ inte kunnat dricka ren mjölk men kunnat ha det i maten ) men så verkar ju inte vara fallet !?! Eller vad tror ni. Kan hon verkligen ha blivit så här känslig efter att ha ätit mjölkprodukter i 3 år ??!?
    Man blir känsligare om man tagit bort. Det är därför man ska provocera försiktigt. Men är de inte allergiska så brukar det ju gå bra rätt fort med större mängder, men inte om de är allergiska. Så jag tycker det låter rätt normalt att hon reagerar så om hon inte tål mjölk.

Sen fick jag även en tanke när du skrev sojamjölk och ont i magen. Tål hon soja, dricker hon det annars?
    M&M innehåller väl nötter? Tål hon det? (sojasläkting)
    Bara en tanke här ifrån just att hon inte brukade spy så tidigare av mjölk. Men som sagt symptom på en allergi kan ändras.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-27 15:04:51 följande:
    Ni som haft barn som varit/är vakna på nätterna, hur visar det sig?? Skriker de hela tiden? Har de någon gång sovit hela nätter? Somnar de om snabbt? Vi håller på att bli helt tokiga på sonen. Han sov som sagt hela nätter mellan han var runt 4-5 månader fram till 8-9 månader, efter det har det strulat i stort sätt hela tiden. Han sov ju hela nätter då när vi tog bort vete först, men nu är det likdant igen. OM du nu bara var vete så borde det ju hålla i sig även nu att han sover hela nätter och om det inte bara är vete utan nåt mer så borde han ju aldrig sovit hela nätter eller hur??? Fattar ingenting. Hans uppspända mage är borta och kinderna är helt bra sedan vi tog bort vete så på så sätt så verkar  det ju vara vete, men varför sover han inte på nätterna??? tror inte det är rätt väg att gå att ta bort sömnen dagtid, tror det handlar om något annat. Måste få lite råd, tror jag blir tokig snart!! Ska på 1½ års kontroll med läkarbesök (hans allergiläkare är även barnläkare på bvc!) så jag ska fråga då men tänkte om ni hade några idéer fram till dess. Kavat, du har ju funderat på sojasläktningar MEN om det nu var det så borde han väl inte blivit bättre i sömnen när vi tog bort vete?? Så borde ju bara mage o kinder blivit bra men sömnen varit kvar isf? Han verkar ju inte direkt ha ont heller...han pratar, sjunger, skriker och gnäller om vartannat...så det är inte så att han skriker o gnäller hela tiden. Ursäkta mitt långa inlägg men vi håller på att gå under. I natt var han ju vaken sammanlagt 4½ timme som jag skrev förut, KAN ju inte vara rätt?!??!
    Hur går det?
    Min lille är inte alltid ledsen, han kan bara inte sova när han fått i sig saker han inte tål. Sen måste man som sagt få bort allt de inte tål för att de ska må bra, om det är allergi som är orsaken och en allergi kan bli värre allteftersom och byta symptom.
    Men nu om han varit "magsjuk" så gissar jag att han ätit lite special? Vad har han ätit? Mer av något som han annars brukar äta? Något nytt?
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-27 11:43:03 följande:
    Var till BVC idag och skulle få utskrivet movicol junior till barnen och sen skulle hon höra med läkaren om det fanns något att ge Alida för att det kliar i ögonen. De kollade Thildes mage och läkaren knackade och sa att hon hade mycket luft i magen och det vet vi då hon pruttar mycket. Han frågade om avföringen och jag sa att ibland är hon förstoppad och ibland är hon lös. Han sa att vi kunde sluta med mjölk och då sa jag att hon redan äter mjölkfritt och då fanns det inget att göra.
    Man kan ju blir gasig i magen av så mycket annat. Dåligt svar av läkaren tycker jag...
    Har hon besvär av det?
    Min man blir väldigt gasig och svullen av lök, men han är inte allergisk vad vi vet. En kompis blir jätte dålig av purjolök men kan äta all annan lök, så det finns ju annat än allergier som ger svullen och gasig mage också.
  • Kavat
    Shea 1 skrev 2010-05-29 13:23:41 följande:
    Igår var vi på VC för att ta blodprover för allergiutredningen. Innan hade vi fått Emlaplåster till armvecken för bedövning. När vi tog av plåstren så var armvecken fulla av blåsor, så det verkade ju vara något i krämen han reagerade mot. Det här är det i plåstren: Verksamma ämnen: lidokain 25 mg och prilokain 25 mg. Övriga innehållsämnen: makrogolglycerolhydroxistearat, karbomer, natriumhydroxid, vatten, akrylat (häftmassa). Är det någon som vet om det är vanligt att reagera på något av dessa ämnen?
    Både jag och mina barn reagerar på plåster och även på Emla. Så jag gissar att sambandet är plåsterhäftan. Jag har testat alla plåster som finns på apoteket, funkar en kortare stund, men inte flera timmar utan att det blir klåda och eksem..
    Sensitive var de bästa, men jag köpte hm, vad hette det, någon spray som stomi-patienter har för att skydda huden som man då kan spruta innan man sätter plåstret på huden... Cavilon, eller något liknande. Vet dock inte om det funkar än.
  • Kavat
    myran82 skrev 2010-05-29 19:55:04 följande:
    Måste bara berätta! I dag skrattade & log vår lille son som är 8 veckor =). Det är väl något han "borde" gjort innan men har man ont i magen mest hela tiden så finns det ju inget som är vidare roligt. Sonen har aldrig varit så lugn & harmonsikt som han är nu efter att ha fått ahltera ersättning! Det är så underbart & skönt att han äntligen mår bra =) Han ligger brevid mig i soffan & kikar lite, ingen skrik eller ledset ansikte utan jag har en glad unge =)
    Härligt! {#lang_emotions_sunny}
    Vad skönt att ni fortsatte på mjölkfritt ett tag till. Det är lite synd för jag tror att det finns många som ger upp alldeles för tidigt och vill ha ett resultat på ett par dagar och det är inte alltid man får det.

Låter hur som helst helt underbart!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-30 06:24:07 följande:
    håller med om att det är svårt. som sonen som får röda kinder (vilket ju är ok om han inte har andra symtom) OCH magen har möjligtvis blivit lite större men det har den blivit ändå till och från med vetefritt så jag "litar" inte riktigt på det symtomet. Vi har bestämt oss för att provocera ordentligt så vi är HELT säkra på att det verkligen ÄR ett symtom. Vi hoppas ju innerligt att veteallergin varit ett "misstag". Vi har provocerat i 2 dagar nu. Vi märker ingen skillnad förutom kinderna som blev röda direkt. Hur hade ni fortsatt? Hur snabbt ska vi öka??  Det är dag 3 nu? Han fick en macka 2x2 cm första dagen och en halv macka i går.
    Jag tror du bäst avgör det själv om mängd.

Ursäkta att jag skriver det men jag grät nästan här hemma när jag läste ditt inlägg igår. Har du kollat på bilderna av dins sons röda kinder?

Jag hoppas naturligtvis också att det är tillfälligheter och inte veteallergi och givetvis ska ni provocera då ni uppenbarligen inte är säkra.
    Men jag tycker inte att det låter snällt att ge något som gör att han får så ilsket brännande eksem på kinderna. Det är min åsikt, så jag hoppas innerligt för hans skull att han slipper få det.
  • Kavat

EL I, och jag menade givetvis att ni ska provocera om ni inte är säkra. Inget snack om den saken!
    Men på dig lät det som att ni skulle fortsätta ge vete även om han får eksemkinder och det var ok med eksemen på kinderna.
    Anledningen att jag tycker det är jobbigt är ju givetvis att jag sett hur min son mår och hur hans kinder varit när han fått i sig och hur dåligt vi mått av det. Inte säkert att din son påverkas på samma sätt som min son, men han mår absolut inte bra i övrigt heller när han får mycket eksem på kinderna.

Svar på tråden Allergitråden