• Kavat

Allergitråden

Älsklingen, torrfläckarna som nu inte är röda. Har ni ätit ägg det senaste?

• Kavat

Ska man skratta eller gråta?

Har lite turer fram och tillbaks med dagis för att hitta en lösning och fick idag frågan om det var bättre att ha sonen där vid frukosten än lunchen för att undvika bl.a. såskladd (alla såser, redningar osv baseras på vete) vid lunchen.... Drömmer

Mmm, det är ju positivt att rektorn börjat fundera på lösningar. Men att sätta honom mitt i musli, gröt och smörgås-målet istället kanske inte gör det hela så mycket bättre med tanke på att det är vete och havre-kladd/damm/smulor vi vill komma undan... Obestämd

• Kavat
    Tibell skrev 2010-06-21 11:23:35 följande:
    K Kavat : Så här ser fläckarna ut nu. Gul/oranga och flagnar lite. Har några på magen/brösten, samt nån på vardera arm + ben
    Jätte svårt att veta, men nog ser det ut som "läkande" eksem.
    Ni får väl äta ägg någon dag och se om de blir röda igen. Eller så är det bara att ni inte varit rena.
    Men visst brukar väl mjölkeksemen gå bort fortare och inte se ut sådär på henne?
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-21 21:36:40 följande:
    Kan de inte reda alla såserna med maizena då? Så slipper du gå upp så attans tidigt också
    Mmm, det är ju helt klart smartast. Frågan är om inte det blir för dyrt också? Känns som att alla mina förslag ratas, så jag vet inte om jag vågar ens fråga?

Rektorns fråga/förslag på lösning skulle se ut så här för mig i praktiken:

Åka hemifrån 07.15 med med tre barn och lämna av ett.
    Åka hem igen med två barn, hemma strax efter 07.30
    Åka hemifrån 8.45 och lämna ett barn till. (Alternativt leka ute på dagiset en timme med nyfödd och 5 åring) Hemma strax efter 09.
    Åka till dagis 11.00 med ett barn och hämta hem ett barn. Hemma ca 11.30
    Åka till dagis 13.45 med två barn och hämta sista barnet...

Så mycket avlastning det blir med dagis! Drömmer
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-06-21 21:10:39 följande:
    Ja mjölkeksemen är ju prickar och brukar försvinna efter 4-5 dagar. Dessa har hon haft sedan förra helgen ( skrev fel i inlägget ovan, hade inte riktigt koll på vad det var för dag =) )
    och går liksom inte riktigt bort med mildison. De började som röda cirklar..och nu är de gul/vit aktiga. Hon har haft sådana här förut..så jag tror inte det har med mjölk att göra!
    Liknar de dina barns ägg fläckar menar du ?!
    Ja, sådär har äggeksemen sett ut på mina barn ungefär. Men det är ju helt omöjligt att säga vare sig bu eller bä eftersom alla är olika. Men de började som röda cirklar och blev sen nästan lite vitt fjälliga till sist, som torrfläckar. Men nu var det så länge sedan så jag minns knappt.

Som sagt ni kan ju testa genom att bara ni äter ägg hemma och se om det händer något med eksemen. Sen kan ni ju även testa att bara knäcka rått ägg, så det kommer i luften vid ett senare tillfälle. Men vet inte hur ni åt i helgen och hur känslig hon är. Ägg kan man ju reagera luftburet på med andningen, så var försiktig.

Då har ni ju testat om hon reagerar luftburet.
     Eller så testar ni hemma hos någon annan, med risken då att det blir annat kladd hon kommer i kontakt med. Alltid lika lurigt det där.

Har ni testat kokt ägg mot huden föresten?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-21 22:14:36 följande:
    Kavat: du måste ju få lämna båda barnen samtidigt annars så funkar det inte. Fråga rektorn om det är meningen att du ska behöva åka tor dagis 1 gång/tim?

det känns som om det måste vara lättare att hålla honom ifrån mjöl om det är i sås än om det virvlar runt som damm i rummet.  Eller ska de då sluta med flingor och sånt till frukosten. Smörgåsar som barnen tar i med händerna måste väl sprida mer än sås som äts med bestick.
    Ja, det är lättare att hålla ifrån sås än smulor. Men frågan är hur lätt det är för en person att klara av situationen med honom och fem barn till mellan 1-3 år som äter vetebaserad mat.

Idag var vi på kalas. Min mamma som numera sen länge insett och accepterat hur känslig sonen är och försöker agera därefter fixar det ju inte ens. Och hon har bara EN att hålla reda på.
    Hon satt brevid sonen och åt mat (ok för sonen) och till det smörgås, som inte ens var speciellt smuligt eller dammigt utan sådant där mörkt "tyskt" bröd.
    Jag säger direkt, låt nu sonen äta själv och pilla inte på honom för du äter vanligt bröd. (tjatmoster, men vet ju att hon inte alltid tänker först)
    Det gick inte många minuter innan hon tar hans gaffel och stoppar in i hans mun och jag säger åt henne att ta bort gaffeln och gå och tvätta sig och hämta en ren till sonen.
    Japp, hon försvinner in med sin tallrik också för att fylla på så jag ber maken gå in och hämta en ny REN gaffel.
    Jajamensan, det visar sig att mamma tar ny mat, lägger den nya gaffeln på sin tallrik (med brödsmulor) och går för att tvätta sig därefter och inser att gaffeln inte längre är ren...

Och sen tar det tio minuter till vid bordet, då jag sagt till två gånger att inte torka av sonen, bättre han kladdar själv med sin mat med sina rena fingrar än att hon är där. Ja, sen är hon där med sin servett och nu har han hemska eksem på kinderna...

Så sonen är superkänslig och hon vet om det och ändå händer det. Hur ska det då fungera för en fröken att sitta med alla dessa andra barn som äter vete... ?

Jaja, vi får se....

Angående maizena. Funderar lite på om det är en "hel" lösning. Alltså såser och redningar försvinner faran med. Men har de ströbröd i köttbullar och vete i korven osv. Glukossirap, kanske mest används i sötare saker så det bör ju inte finnas så mycket i maten kanske...

Jag vet inte vad de använder för något så jag är osäker på om det blir en "hel lösning". Äter de pasta så är det ju kört ändå, fast kladdet blir ju något mindre förstås. Det är så svårt när man inte har innehållsförteckningar och tillvägagångssätt framför sig för vete döljs ju i så mycket. Ska nog kolla med köket.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-21 22:35:26 följande:
    K Kavat: varför ska barnen inte gå samma tider?
    Vi pratade om det på föräldrarmötet för då hade personalen en idé/fråga om det var en lösning att han aldrig åt på dagis och gick där mellan frukost och lunch.
    (Men de slipper ju ändå inte städningen)
    Eller om de bytte dag på honom och satte honom på en dag utan soppa och smörgås till lunch (torsdag till fredag) t.ex och då sa jag att  "ja, det skulle väl egentligen fungera förutsatt att dottern får gå samma tider och dagar."

Men då sa de att det inte gick för de har sina projektdagar vissa dagar och då missar hon så mycket... Jaha, men sonen då?

De kommer ju bara att gå 15 timmar/v så det är ju i nuläget inte många timmar det rör sig om men jag får intrycket att de är oerhört oflexibla, trots att de säger sig vara så flexibla. Men det är kanske skillnad med fulltidsbarnen?

Är så trött på att alltid, alltid behöva "bråka", förklara, förklara och strida för att få saker som funkar för normala barn att fungera...

Det lättaste enligt mig är att byta soppdag (smörgås) till en dag när sonen inte är där och byta ut all redning mm mot maizena samt ha våttorkning av golven samt att han fick gå på en avdelning med barn 3-5 år istället för 1-3 år.
    Men när jag föreslog det sista så var det inte poppis för då skulle alla föräldrar önska att deras barn gick på en annan avdelning och byta och hålla på och det gick inte. Jag ställde jag ju frågan för att underlätta för dem... Därav att det känns som att mina lösningar får mothugg direkt även om de är de smartaste för både dem och mig/sonen.

Rektorns lösning var att avliva/ge bort katterna och sätta honom på allergidagiset som finns. (men vi har även en massa djur i vår närmaste omgivning/släkt plus att det sitter ju hår i alla kläder mm... Hjälper ju inte att man tvättar ens. Orkar inte vara hysterisk med det heller eller riskera ett annat barns hälsa... Och på allergidagiset tar de heller inte bort vete/havre även om de har större förståelse för allergier.)

Och skulle han nu gå där så måste jag stanna på två ställen och ta ur barnen och lämna.. Känns inte alls lockande för enbart 15 timmar i veckan. Dessutom tar ju allt prat med kokerskan angående maten, personalen osv en viss tid, så det är inte många timmar kvar tillslut.

Känns som jag bara klagar, men blir bara så less på att det ska vara så mycket jobb för att få det att fungera... Om det ens kommer att fungera.

Jag har ju bara förutsatt att maten blir rätt dessutom...
  • Kavat

Det luriga med sonen är att sätter de honom brevid en mjölkallergiker som dricker havredryck och har havrebaserade grejer och det spills är det betydligt värre än om det spills mjölk.

Miralicia, mm, ibland är det inte så genomtänkt. Vissst är det smidigare för det dagiset som slipper. Och det känns sjukt att "vägra" allergidagis eller behöva avliva katterna och vara hysteriskt noggranna även med pälshår för att dagiset ska få det lättare...
    Men jag har ju dessutom pratat med allergidagiset och fått svaret att de inte tar bort havre och vete till övriga, så jag ser inte hur det skulle bli bättre för sonen ens förutom att personalen har större kunskap/erfarenhet och bättre städ skulle jag gissa..

• Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-22 09:41:42 följande:
    Varför ska han gå på en 1-3 avdelning för att sedan byta avdelning igen om 1 år?? det verkar ju hel knäppt. Blir ju ingen trygghet alls för honom då. En som nästan är 3.5 år har inte så stor glädje av en 1-3 avdelning har de tänkt på det?
    Ja, du, jag är också frågande till det. Speciellt som han är väldigt tidig med allt (men det vet ju inte de). Fast rektorn blev skitsur när jag nämnde det och gick i försvarsställning. Hon menade även på att det var färre barn på 1-3. Jo men det är ju så mycket mer jobb och kladd med dem också..

Om du frågar mig så vill de bli av med problemen, men de ser ju inte till vare sig barnens eller familjens bästa. Hade väl varit lite en annan sak om det var heltid känner jag också, avliva våra älskade katter för 15 timmar i veckan..  Jag kan ju egentligen ha honom hemma med mig och bebisen och ibland undrar jag ju om det är värt allt kämp för att han ska få träffa jämnåriga och leka av sig. Men han behöver ju det med. Men till vilket pris?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-22 18:34:46 följande:
    hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!

Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
    GAAHHH!
    Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
    Min son verkar onekligen reagera på den också...
Svar på tråden Allergitråden