ViFrånLandet skrev 2010-08-21 08:34:19 följande:
Har kikat lite i bloggarna men inte hittat något (kanske har jag missat?) så jag frågar här istället...
Lilleman vill väldigt gärna äta själv, inte med sked utan med fingrarna, och jag lurar lite på vad jag ska laga för mat till honom för att han ska få göra det... Köttbullar tex, hur gör man det utan allt? Andra förslag på bra plockmat utan allt för en ettåring med bara ½ tand..?
Sen undrar jag, vet ni om det går att reda Nutran med rismjöl? Eller något annat icke majs-eller vetebaserat mjöl? G lite mer tuggvänligasover så otroligt dålig om nätterna och är oftast tokhungrig vid frukosten så tänkte om man kan tjocka till ersättningen lite så det blir mer som välling...
Tack på förhand!
Köttbullar är ju bara att "gegga ihop" färs med lite kryddor, tex örtkryddor. Som bindemedel kan man ha lite potatismjöl & sen en gnutta vatten. Eller för lite extra järnrika (och minska risken för att de blir torra, i synnerhet om man använder ren nötfärs - gegga in leverpastej i smeten som de jag har i bloggen). Sen kan man för att de ska bli lite mer tuggvänliga och ingen hård skorpa koka dem som frikadeller istället, eller först koka dem lite och sen bara en snabbstekning.
Hamburgare/pannbiff mm som ovan bara annan form och sen dela i bitar
Falukorv som skärts i skivor/stavar
Fiskbullar - mixa fiskfilé till smet med lite kryddor, lite potatismjöl att binda. forma bollar som kokas .
kokt pasta är ju bra plockmat (Har för mig att åtminstone Orgran har risspiralpasta, men det finns nog någon mer också). Nudlar - risnudlar eller några av de sorterna som tex Goodstore har - dela i kortare bitar så kan man plocka en i taget eller om man vill en näve i taget.
Puffat ris, Oldas risbröd, ev riskakor, halvmjukkokta rotfruktsstavar (dvs mjuka men inte så de blir mosiga), gurka, melon, bananbitar, russin, päronklyftor (öfta lite mjukare än äpple)
Leverpastej (tex Arbogas gluten & mjölkfria skivbara) skärd i kuber att äta som den är istället för på smörgås.
Pressat ris/Risbollar - koka ris (vitt ris typ jasmin/basmati/sushiris, dvs ej fullkorn då det inte är så klibbigt och det är klibbigheten man vill komma åt) och sen häller man upp det varma riset i en form och plattar till, ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder så det pressas ihop. låter stå till nästa dag och sen skär man riset i lagom stora bitar att hålla i. Eller så formar man det varma riset till bollar som får stelna till nästa dag. Serverar kalla.
klyftpotatis - bara dela i klyftor och stek i ugnen så blir det ofta lite gripvänligare än kokt som faller ihop om man klämmer lite på den
Potatisbullar eller kroketter blir ockås lite mer plockvänligt än vanlig kokt potatis, men ändå tuggvänligt
Pannkakor/plättar i bitar/remsor servera med hela bär att plocka med istället för sylt - hallon, blåbär, björnbär etc
Ja , lite förslag i varje fall
Ang nutran - ska inte vara några problem att reda med rismjöl. Koka rismjöl & hälften av vatten först och blanda ner resten av vattnet & nutrapulvret