Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

lillasysteryster skrev 2010-08-20 19:36:05 följande:
    älsklingen87: Men vad smal hon var lilla gumman! Hilmer var också smal men inte riktigt så liten. Skönt att ni har det bättre nu!

Här hemma har Hilmer fått nässelutslag :( Under armarna, i ljumskarna, i nacken och på bålen.  Visst är det så att nässelutslag är en "snabb"reaktion? Om det är något han ätit så borde det vara nåt han ätit nyligen...om det vore värmeutslag borde det finnas under blöjan också! Av gröten med mjölk fick han ju nässelutslag  men då runt munnen. Nu har han inget i ansiktet...Nån som tror nåt?(vi har inte bytt tvättmedel eller tvål) rå gul paprika är det enda nya han ätit.
    Nässelutslag är vanligtvis en snabb reaktion när det handlar om allergi, men man kan även få nässelutslag utan att det är det minsta allergirelaterat, tex i samband med infektioner.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2010-08-21 08:34:19 följande:

Har kikat lite i bloggarna men inte hittat något (kanske har jag missat?) så jag frågar här istället...

Lilleman vill väldigt gärna äta själv, inte med sked utan med fingrarna, och jag lurar lite på vad jag ska laga för mat till honom för att han ska få göra det... Köttbullar tex, hur gör man det utan allt? Andra förslag på bra plockmat utan allt för en ettåring med bara ½ tand..?

Sen undrar jag, vet ni om det går att reda Nutran med rismjöl? Eller något annat icke majs-eller vetebaserat mjöl? G lite mer tuggvänligasover så otroligt dålig om nätterna och är oftast tokhungrig vid frukosten så tänkte om man kan tjocka till ersättningen lite så det blir mer som välling...

Tack på förhand!

Köttbullar är ju bara att "gegga ihop" färs med lite kryddor, tex örtkryddor. Som bindemedel kan man ha lite potatismjöl & sen en gnutta vatten. Eller för lite extra järnrika (och minska risken för att de blir torra, i synnerhet om man använder ren nötfärs - gegga in leverpastej i smeten som de jag har i bloggen). Sen kan man för att de ska bli lite mer tuggvänliga och ingen hård skorpa koka dem som frikadeller istället, eller först koka dem lite och sen bara en snabbstekning.
    Hamburgare/pannbiff mm som ovan bara annan form och sen dela i bitar

Falukorv som skärts i skivor/stavar

Fiskbullar - mixa fiskfilé till smet med lite kryddor, lite potatismjöl att binda. forma bollar som kokas .

kokt pasta är ju bra plockmat (Har för mig att åtminstone Orgran har risspiralpasta, men det finns nog någon mer också). Nudlar - risnudlar eller några av de sorterna som tex Goodstore har - dela i kortare bitar så kan man plocka en i taget eller om man vill en näve i taget.

Puffat ris, Oldas risbröd, ev riskakor, halvmjukkokta rotfruktsstavar (dvs mjuka men inte så de blir mosiga), gurka, melon, bananbitar, russin, päronklyftor (öfta lite mjukare än äpple)

Leverpastej (tex Arbogas gluten & mjölkfria skivbara) skärd i kuber att äta som den är istället för på smörgås.

Pressat ris/Risbollar - koka ris (vitt ris typ jasmin/basmati/sushiris, dvs ej fullkorn då det inte är så klibbigt och det är klibbigheten man vill komma åt) och sen häller man upp det varma riset i en form och plattar till, ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder så det pressas ihop. låter stå till nästa dag och sen skär man riset i lagom stora bitar att hålla i. Eller så formar man det varma riset till bollar som får stelna till nästa dag. Serverar kalla.

klyftpotatis - bara dela i klyftor och stek i ugnen så blir det ofta lite gripvänligare än kokt som faller ihop om man klämmer lite på den
    Potatisbullar eller kroketter blir ockås lite mer plockvänligt än vanlig kokt potatis, men ändå tuggvänligt

Pannkakor/plättar i bitar/remsor servera med hela bär att plocka med istället för sylt - hallon, blåbär, björnbär etc

Ja , lite förslag i varje fall

Ang nutran - ska inte vara några problem att reda med rismjöl. Koka rismjöl & hälften av vatten först och blanda ner resten av vattnet & nutrapulvret
  • Miralicia
    Muminski skrev 2010-08-21 14:13:00 följande:
    Tack för svaret. Oliver, lax älskar han. Nötter vågar vi inte testa än. Kokosfett från hälsokosten använder jag ibland så det borde han kunna få i sin mat. Det är just margarin jag inte är så förtjust i. Använder det sparsamt, han är ingen smörgåskille som tur är.
    Det går ju att bre kokosfett på mackan också, eller mosad avokado, leverpastej finns ju i lite olika fetthalter.
    Leverpastej går ju att skära i kuber och ge som plockmat också - både fett & järn.

tål han ägg så kan du använda majonäs - både på smörgås istället för mjölkfritt margarin och tex som sås till maten, borde väl funka att blanda havregrädde & majonäs + smaksättning som kall sås
  • Miralicia
    Eligrabbarna skrev 2010-08-21 17:29:12 följande:
    Ok då kanske det är så då. Vet inte ens om jag vill testa korn...inte så mkt som innehåller korn som inte innehåler de andra sädesslagen han inte tål. Vad tror ni? Är det någon idé? Skulle väl vara för diagnosens skull isf?!
    Kanske inte så mycket som innehåller korn - i ren form. Men däremot så finns det massor av saker som innehåller malt eller maltextrakt, och den framställs vanligtvis ur korn - tex i cornflakes, julmust, brödsirap, en hel del ekologiskt godis (tex Kung markattas) som är utan glukossirap utan baseras på majssirap har de kornmaltsextrakt i.
    Det är nog egentligen mer olika saker som innehåller korn/kornmalt/maltextrakt än som innehåller råg. Råg är nästan bara i bröd (och blodpudding) och där har du ofta vete, men korn finns i massor av annat - isterband tex.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-08-21 17:59:08 följande:
    Fresten. Kan man äta mamma scans köttbullar om man är allergisk mot mjölk, soja, vete (vetestärkelse) och havre ( kanske ägg också ) ??
    Japp, det brukar vi ha i frysen som reservsnabbmat att ta till här hemma om man inte orkar laga mat - det och falukorv.
  • Miralicia
    Karolin86 skrev 2010-08-21 22:47:31 följande:
    Hej. Tänkte höra om någon har blivit beviljad vårdbridrag/merkostnader för mjölkallergi?
    för enbart mjölkallergi går det inte att få beviljat.
    De här i tråden som har VB beviljat är de som har barn med multiallergi - i regel typ de flesta baslivsmedel och ett gäng saker till + ofta någon ytterligare problematik som eksem och/eller astma utöver bara matallergin, och då är det flera som fått kämpa en del för att över huvud taget få igenom det.
  • Miralicia
    Karolin86 skrev 2010-08-22 00:00:02 följande:
    Okey, jag har två pojkar som har mjölkallergi, en men astma och troligtvis astma på den lille med, är det ens lönt att söka då?
    tveksamt måste jag nog säga, om det inte är jättestora och svåra astmabesvär, men söka kan du alltid, men ha inte för stora förhoppningar.
  • Miralicia

Det har ju inte med så mycket mediciner som de tar utan själva VB får man för den mertid/merarbete det innebär jämfört med ett "normalt" barn i motsvarande ålder. Minst en timme per dag, men man ska vara medveten om att FK i regel verkar dra av åtminstone 2/3 av den mertid som man i praktiken har.

Jag har 1/4 VB + 18% merkostnader beviljade. Dottern tål inte mjölk, ägg, soja (inte heller sojalecitin, sojasås, sojaolja som flertalet sojaallergiker faktiskt klarar), alla baljväxttillsatser,  jordgubbar, vanilj, plommon, citrus, kiwi, nötter, konserveringsmedel (E200-E203), nötter, samt begränsade mängder med havre. Reagerar på en del pollen och vid kontakt med gräs (i synnerhet nyklippt) och sen smörjning av hela kroppen, mjukgörande varje dag morgon & kväll samt kortison på eksem vid behov.

• Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-22 11:44:51 följande:
    Det har ju inte med så mycket mediciner som de tar utan själva VB får man för den mertid/merarbete det innebär jämfört med ett "normalt" barn i motsvarande ålder. Minst en timme per dag, men man ska vara medveten om att FK i regel verkar dra av åtminstone 2/3 av den mertid som man i praktiken har.

Jag har 1/4 VB + 18% merkostnader beviljade. Dottern tål inte mjölk, ägg, soja (inte heller sojalecitin, sojasås, sojaolja som flertalet sojaallergiker faktiskt klarar), alla baljväxttillsatser,  jordgubbar, vanilj, plommon, citrus, kiwi, nötter, konserveringsmedel (E200-E203), nötter, samt begränsade mängder med havre. Reagerar på en del pollen och vid kontakt med gräs (i synnerhet nyklippt) och sen smörjning av hela kroppen, mjukgörande varje dag morgon & kväll samt kortison på eksem vid behov.
    räkor/skaldjur och pinjé glömde jag i uppräkningen av det hon inte klarar av
  • Miralicia
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 09:13:11 följande:
    Favoriserar tråden och snokar vidare, dottern får ont i magen och gul diarré av nåt hon får i sig på förskolan. Har svårt att luska ut vad, och barnläkaren på bvc säger att det inte är nåt problem eftersom hon växer som hon ska. När hon är dålig i magen blir den dessutom uppsvälld så den står rakt ut! Har ni några tips på vart man ska vända sig för att få hjälp? Eller är det bara eget detektivarbete som gäller? Hon får förresten samma reaktion av fullkorn av alla sädesslag men tål allt bröd och pasta utan fullkorn. Det konstiga är att hon inte reagerar på nåt vi äter hemma, vi äter helt normalt eftersom ingen annan har några allergier/intoleranser...
    H juni 07, syskon november 10

Det är inte så enkelt som att hon bara är känslig för fibrer då? För det är inte helt ovanligt bland småbarn att de är känsliga för fibrer och får diarré & blir uppsvälld. Att de använder fullkornspasta, fiberrikt bröd (även en hel del ljust bröd är fiberberikat numera), grovt knäcke, havregrynsgröt till frukost etc på förskolan. Kanske även skillnad på vad ni äter för frukt och grönsaker hemma och på förskolan. På förskolan är det ofta rätt mycket äpplen till frukt, kanske lite sallader med tex kidneybönor, rårivna morötter etc till lunchen och det ger en del fiber också.

Tycker nästan att det låter som om det kan vara mängden fiber som spökar om hon inte reagerar hemma och ni inte äter så fiberrikt hemma.

Ska man fundera på något lite mer allergirelaterat så skulle jag nog ev fundera en aning åt soja/baljväxthållet beroende på hur dan mat ni lagar hemma och hur de gör på fsk. Lagar ni allt från grunden hemma och fsk använder en hel del halv- & helfabrikat så kanske att jag skulle fundera lite åt soja-/baljväxthållet eftersom soja och ärtproteiner används i en del halv-/helfabrikat för utfyllnad och bättra på näringsinnehållet trots mindre mängd kött och det finns baljväxtbaserade tillsatser som kan förekomma i så gott som alla typer av produkter.

Men jag tror nog snarast mest på att hon är känslig för kostfiber. Prata med dem på förskolan och be att hon kan få testa med fiberfattig kost (vitt bröd, ej fullkornspasta etc) ett tag för att se om det blir någon skillnad.
Svar på tråden Allergitråden