lillasysteryster skrev 2010-08-18 20:30:17 följande:
Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?
Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"?
Just kladdkaka tycker jag är lite knepigt att få till utan ägg om man bara försöker ersätta rakt av eller utesluta, utan där får man trixa lite. När det gäller att baka i övrigt så tycker jag inte det är så knöligt att baka utan ägg om man kan använda vanligt vetemjöl - det är kombinationen utan ägg OCH utan sädesslag som gör att man får trixa lite extra när det handlar om mjuka kakor (bortsett från kladdkaka som får vara ett särfall eller vad man ska säga).
Vanlig grundrecept på äggfri sockerkaka: 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, 2 dl vätska (mjölk/ havre-/risdryck/äppeljuice/vatten - vad man känner för) & ½ dl raps-/solros-/matolja + någon smaksättning
Nu så här när det närmar sig höst och äppeltider, kanske en äppelkaka?
Blanda alla de torra ingredienserna ovan i en skål + lite kardemumma som smaksättning i kakan och blanda därefter ner vätska & olja och rör till en slät smet. Häll upp i en smord & bröad/mjölad springform och sen täcka ovansidan med tunna äppelklyftor som man vänt i en blandning av kanel & socker och stuckit ner i ett fint mönster som täcker hela ovansidan av kakan.
Grädda som vanlig sockerkaka (typ 175 grader), kolla med provsticka när den är klar, när stickan känns torr stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i den avstängda ugnen i 5 min innan du tar ut den så minskar risken för att den sjunker ihop.
Servera ev med vaniljsås om man inte vill äta den som den är som sockerkaka