Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Snutten skrev 2010-08-17 22:37:35 följande:
    TAck du är en klippa. Jag har för mig at tjag ahr läst om IgG i boken Förrädisk föda. Måste kolla upp det.
    Jo, det nämns väl lite där i anslutning till allmänt om Ig om jag inte minns helt fel.

Här finns lite annat på nätet om immunologi och då i synnerhet i samband med allergi - mer eller mindre lättfattligt

Lättare: www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/mat_o_overkanslighet.pdf
    (Kapitlet "Vad händer med maten i kroppen?" av Tony Foucard (sid 14) )

Mer avancerat: www.barnallergisektionen.se/Boken/BOK_AAB.pdf 
    (kapitel 1 & 2)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Appropå de förskolediskussioner som varit senaste tiden i tråden.

Fick syn på nu ikväll att Astma- och allergiförbundet har tagit fram en handbok som nyligen kommit ut och som heter

"Säker mat i förskola och skola"

Den finns att ladda ner gratis på deras hemsida för att skriva ut själv:
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/Elevmtrl_web.pdf

Eller om man vill beställa den i färdigtryckt form så finns den här för 50:- (+ porto):
    www.astmaoallergiforbundet.se/Infomaterial/

Efter en snabb genomläsning så tycker jag att den är rätt vettig, ger en bra grundläggande info - dels om mathantering och även korta grundfakta om de vanligaste allergenerna. Helt enkelt en kort basinfo om det som för oss är självklarheter, men som tyvärr inte är det ute i verkligheten.
    Skriv ut eller beställ och lämna till era förskolor - både till kökspersonalen, avdelningspersonalen och även rektor/annan ansvarig för hela verksamheten ... tycker jag i varje fall. Det kommer jag göra.

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-08-18 20:30:17 följande:
    Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?

Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"?
    Just kladdkaka tycker jag är lite knepigt att få till utan ägg om man bara försöker ersätta rakt av eller utesluta, utan där får man trixa lite. När det gäller att baka i övrigt så tycker jag inte det är så knöligt att baka utan ägg om man kan använda vanligt vetemjöl - det är kombinationen utan ägg OCH utan sädesslag som gör att man får trixa lite extra när det handlar om mjuka kakor (bortsett från kladdkaka som får vara ett särfall eller vad man ska säga).

Vanlig grundrecept på äggfri sockerkaka: 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, 2 dl vätska (mjölk/ havre-/risdryck/äppeljuice/vatten - vad man känner för) & ½ dl raps-/solros-/matolja + någon smaksättning

Nu så här när det närmar sig höst och äppeltider, kanske en äppelkaka?

Blanda alla de torra ingredienserna ovan i en skål + lite kardemumma som smaksättning i kakan och blanda därefter ner vätska & olja och rör till en slät smet. Häll upp i en smord & bröad/mjölad springform och sen täcka ovansidan med tunna äppelklyftor som man vänt i en blandning av kanel & socker och stuckit ner i ett fint mönster som täcker hela ovansidan av kakan.
    Grädda som vanlig sockerkaka (typ 175 grader), kolla med provsticka när den är klar, när stickan känns torr stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i den avstängda ugnen i 5 min innan du tar ut den så minskar risken för att den sjunker ihop.
    Servera ev med vaniljsås om man inte vill äta den som den är som sockerkaka
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-17 22:37:35 följande:
    TAck du är en klippa. Jag har för mig at tjag ahr läst om IgG i boken Förrädisk föda. Måste kolla upp det.
    Kompletterar lite från igår om IgG:
    IgG är inblandat i en del allergiska reaktioner - i samband med allergisk alveolit - allergiska reaktioner från luftvägarna i form av "tröskdamslunga" (dvs man utsatts för mycket och upprepad exponering för damm som innehåller svartmögelsporer och kan ge en toxisk inflammation i lungsäcken)
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-18 22:26:17 följande:
    Lailas gula är utan sojasläktingar. Finns det fler?
    Tibell skrev 2010-08-18 22:30:12 följande:
    åhh vad bra =) Och utan vetestärkelse med ?!
    Ingen vetestärkelse heller.

I övrigt vet jag bara om en annan mjölmix som är naturligt fri från gluten samt utan sojasläktingar och det är Mixwells "Naturligt basmjöl utan gluten, laktos och soja", men jag har inte sett den i nån affär här i stan så jag har inte testat det.

www.mixwell.com/produkter.php
  • Miralicia

Enda köpebrödet som är utan gluten, vetestärkelse, mjölk, ägg, soja, baljväxter & sojasläktingar som jag vet om är Moilas flatbread.  (potaatis, ris, majs, bovete, tapioka)
    www.moilas.com/old/swe/index.cfm

Tyvärr lite dyra, säljs i förpackningar om 3 bröd för ca 24:- , men goda - det närmaste jag hittat vanligt bröd. Alla andra köpebröd som varit naturligt glutenfria (men med sojasläktingar) som jag testat har varit rätt gummiaktiga i konsistensen i munnen. Obestämd

• Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-08-18 22:25:58 följande:
    Miralicia: Är det du som har bloggen utanallt?
    För dietisten vi var hos tipsade faktiskt om den. Hon sa att det fanns jättemycket bra recept och så där. Bara så du vet :)
    Japp, stämmer det.

Jag har haft kontakt med en dietist som är verksam i Gbg ang bloggen, som mailade och frågade mig om ett par saker, och hon skrev att hon tänkte tipsa om den.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-08-19 15:29:23 följande:
    Nu har jag fått svar ang detta och det var igG4 som menades. Eftersom vår läkare inte vill ta blodprov för att testa dotterns allergier började vi försöka hitta ett sätt att få allergitest ändå. Nu har jag hittat ett privat alternativ där de testar 40 livsmedel och det är då nivån IgG4 som testas. Man får iof betala för det själv men det tycker vi att det är värt.  Vi ska testa detta nu och hoppas på att få svar på vad det är hon reagerar på som vi inte har lyckats luska fram.
    Vi hoppas ju såklart att allergitestet också ska visa att hon inte alls är allergisk mot allt vi tror Flört
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2010-08-19 20:49:43 följande:
    Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop Obestämd

Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.

Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.

Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
    Väldigt kort så kan det bli att om man utsätts för något man inte tål mer eller mindre konstant så kan det bli så att kroppen till slut "blir i uppror", att immunförsvaret börjar reagera på mer eller mindre allt, även sånt som man egentligen tål.
    Och när kroppen inte längre är under ständig påfrestning så tål man att äta det som man faktiskt tål, men som det verkade som att man inte tålde innan - när man var utsatt för tex pälsdjur.

Lite som med pollenkorsallergier kan man säga (fast typ snäppet värre) - att tex en björkpollenallergik under största delen av året inte har några problem alls att äta äpplen, men under pollensäsong när kroppen är ständigt utsatt för pollen så är immunförsvaret så uppe i varv att man då kan man få så kraftiga reaktioner att man svullnar igen i halsen av en enda pyttetugga. Lite halvdåligt exempel kanske för som en ungefärlig illustration eller vad man ska kalla det.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-08-19 22:24:29 följande:
    Jag har innan funderat på om hudceliaki kan förväxlas med psoriasisartrit, och detta för mig attfundera vidare: www.gp.se/nyheter/sverige/1.428430-ol-okar-ri...
    Kollar man utslagsmässigt så kan hudceliakiutslag se väldigt varierat ut. Jag tror nog att det är liknande som med celiaki - ett rätt stort mörkertal med odiagnostiserade hudceliaki som istället fått nån annan hudsjukdomsdiagnos.

Jag vet ju inte riktigt vad jag har, men jag är väldigt känslig. För "bara" allergi talar ju för att antihistaminer hjälper någorlunda mot klådan - i dubbel till femdubbel dos och att jag kan få klassiska nässelutslag främst på armar & ben. Mot allergi & för hudceliaki talar det ju mer med tanke på att utslagen (blåsor & såren som blev av dessa) som jag fick förra våren tog nästan ett år på sig att läka och att det blossar upp varblåsor ( - typ klämmogna finnar) på brösten och ibland även delvis i hårbotten och ansikte som kan kvarstå som sår i flera veckor om jag får i mig något med spannmålen - det känns inte direkt normal allergireaktion.

Jag klarar ju av att baka med vanligt mjöl till övriga familjen utan några jättestora problem (om än att det blir sällan), men jag kan inte använda schampon etc som innehåller veteproteiner och fått aningens reaktion på hemgjort lapp- & pricktest med vete.

Det var ju läkaren jag först träffade som klantade till det med de celiakiprover jag tjatade mig till att få ta och att det inte visade något. Tack vare att dottern är allergisk så gick det j rätt bra att kunna utesluta en hel massa annat som tänkbart, så kvar var bara vete/spannmål/gluten - men enligt läkaren kunde det absolut inte bero på det för det såg inte ut så oavsett om man var veteallergiker eller hudceliaki. För min del spelar det ingen större roll vad för reaktion det är, funkar ju inte att börja äta gluten ett par veckor för att börja om med att göra en ordentlig utredning om jag inte vill vara dålig i 1-1½-2 år innan jag är ok igen. Jag vet ju att jag blir dålig av alla spannmål, och eftersom jag är vuxen så kan jag avgöra själv hur jag vill äta. sen har jag ju en del kunskap inom området - typ att jag varit mer inläst på just allergi och då i synnerhet matallergi etc än alla de fyra läkare som jag träffade i samband med förra våren. Obestämd
Svar på tråden Allergitråden