EL I skrev 2010-06-18 14:36:16 följande:
älsklingen: testa att öka laktulosen, sonen hade upp till 40 ml/dag ett tag! 10 ml är rätt lite om hon är så förstoppad. Testa att ge henne såna där söta drycker som finns på barnavdelningen på affären. Enligt sonens läkare när sonen var i samma ålder så är det ett måste att få i dem dricka. Jag var lite skeptisk till att det var sött men då sa läkaren några väl valda ord: "vilket är bäst? att han får i sig lite socker som han även får i frukt, eller att han är tokförstoppad?"
Han ville inte dricka så mkt vatten men jag gav den där "saften" men spädde ut det med vatten så det inte blev så starkt o då drack han bättre.
jag hade testat resulax eller klyx (120 ml) om jag var du istället för microlax. Microlax är väldigt starkt och lite frätande så de brukar inte rekommendera det för barn.
Nja, alltså lite skummigt kan det kanske bli men det ska ju inte vara mkt skum isf. Tycker mer det låter som om det är från förstoppningen ELLER något hon fått i sig som hon inte tål. De kan ha slem i avföringen ibland utan att det är något konstigt men oftast beror det på att de ätit något de inte tål/fått magsjuka eller liknande.
Testa att ge resulax eller klyx och se om du får samma resultat.
Hur är det med frukt och grönt, hur långt har ni kommit?
Vet att kiwi är ganska allergent o eftersom din dotter är så känslig så är det nog dumt att ge men annars var en kompott av päron o kiwi nästan det enda som gav nåt resultat på sonens förstoppning. Aprikoser är bra liksom då självklart katrinplommon. Om du vill kan du ju göra en drink och mixa det i hennes ersättning...lilla sonen älskade när jag gjorde en sån smoothie.
Om hon är förstoppad är det ju inte konstigt om hon är svårsövd och gnällig. Vår stora son är helt makalöst tjurig när han inte bajsat på ett tag. ALLT gör honom förbannad!
tack för utförligt svar =)
Det märkliga med hennes förstoppning är hon bajsar minst en gång varje dag. Men ändå är det alldeles tokhårt!!!
Ska absolut testa något annat än microlax...var nog för stark för henne. Det var därför jag bara lät henne ligga med det i sig i max 5 min sen satte jag henne på toa. Det var verkligen en massa skum och slem, såg ut som snor nästan =( Så hon kanske reagerat på något..eksemet tyder ju på det !!
Men nu kom jag på att jag dricker shaker själv, och de innehåller mjölkprotein. Och jag vet ju att hon reagerar på löjligt små mängder så det kanske är därför och jag måste börja tvätta mig om händerna ofta ?! Vore ju allra enklast om det "bara" är mjölken som ställer till det och inget annat! Känns som om man inte gör annat än att leka dektektiv !!