• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-05-12 17:00:45 följande:
    mitt första barn märkte man ju inget på. han gick från smakisar vid 4 månader till att äta bara mat på 1 månad, inga som helst problem. barn nr 2 vägrade ersättning vid 5 månader och då gick vi över till mat, tyvärr valde vi i samma veva at provocera med mjölk vilket betydde att han då totalvägrade mat (kopplade väl ihop ont i magen med mat) så vi fick backa ill bara ersättning fram till ca 7 månader och då kunde vi snabbt gå över till bara mat.problemet med er dotter är ju att hon verkar väldigt lkänslig, kanske svår att gå snabbt fram??Om det verkar funka för magen så skulle jag testa lite större portion gröt och om det går bra skulle jag öka gröten till 2 ggr per dag. morgon och kväll osv.
    Problemet är att sempers mjölkfria gröt inte går att få tag på här i byn. Har bett 2 st affärer nu att ta hem så den borde ju komma snart! Den hemmagjorda gröten bara ratar hon!
    Ja hon har ju lite känslig mage..eller har haft i allafall. nu har hon ju ätit endast ersättning i några veckor så magen fått en chans att läka lite i allafall. Men hon vill verkligen INTE ha den just nu. Har försökt lura med allt =(
    men till middag åt hon en halv liten burk med potatis och palsternacka + en halv liten burk fruktpuré. Alldeles för mycket egentligen om man ska gå efter rekomendationerna men när hon efter 7-8 timmar inte har ätit någonting och gapar efter mer kunde jag inte låta bli!
    Men hon har inte visat något på ont i magen i allafall!
    Och nyss slurkade hon i sig en hel flaska välling. Så hon har väl helt sonika tröttnat på Altheran!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-12 17:57:05 följande:
    testat sagogryn???Min son ratar ALLT vad gröt heter, likaså potatismos mm som är av den konsistensen. Med inte allt för stora förhoppningar så köpte jag sagogryn efter råd från tråden och sonen ÄLSKAR det. Han slickade t o m den tomma tallriken på mellis hahahahah
    Tack för tipset =) ska absolut testas!! Och ingen fara att ge till en 6 månaders !?

3Busfrön Mmm..ser god ut *snor en bit*
  • Tibell

Någon här vars barn är jätte känsligt mot mjölk?! Vet ni isåfall om carlshamns rismjölk kan innehålla spår av mjölk. Att de kanske körs i samma maskin som "vanliga" mjölkprodukter!?

ELI . Vad skönt att pojken mår bättre nu. Mindre roligt att läkaren/dietisten inte kan lämna er ifred ett tag. De verkar köra stenhårt på att man måste ha gjort en medveten provocering, missarna blundar de tydligen för =(
    Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till. Visst kan du ljuga och "låtsas" att ni provocerat men risken är ju att det kanske kommer fram. Eller så säger ni att ni helt enkelt vill skjuta lite på det och testa om kanske en månad. För då har han väl varit vete fri i ett par månader ?!

• Tibell

K Kavat : Usch lät inge vidare det där. Än värre är att inte ha en aning om vad det kan vara =(

Nu blir jag snart galen på tösen. Hon äter fortfarande ingen ersättning =( Och maten har hon ju såklart blivit väldigt hård i magen av !! Har försökt ge henne katrinplommonpuré men det kaskadkräktes hon av =/
    I den lilla ersättningen ( blandat med välling )hon faktiskt äter har jag i rapsolja.
    Finns det någon som har tips på vad jag kan ge min matvägrande unge ?! Finns det någon yoggi eller dylikt som man kan ge till en 6-månaders ( mjölk och sojaallergi)
    Nu har vi fått börja ge henne mat på kvällen/natten när hon sover för att vi ska veta att hon fått i sig något i allafall.
    I övrigt är hon glad och pigg så det går väl ingen nöd direkt. Men med tanke på hennes låga vikt blir man lite smått knäpp efter ett tag!

Och när tycker ni vi kan provocera med vete igen ?! Nu var det över en månad sedan vi provocerade med vete sist. Vore betydligt lättare att leta efter både barnmatsburkar och gröter när hon kan äta vete!
    Har ju gett affärerna i närheten ta hem sempers men det verkar tydligen ta lååång tid. Men enagos har de ju såklart =/

• Tibell
    trållmor: Det här var nog bland det sjukaste jag hört ??!?! Jag tycker att våran läkare är helt bakom flötet men ni verkar ha stött på någon som är ännu dummare. Ibland undrar man om de fick sin yrkesroll via cornflakespaketet ?! Jag hoppas så in i norden på att ni får en bättre läkare till era barn så fort ni flyttat. Nu måste ni verkligen få lite medhåll känns det som! Du känner inte mig men jag skickar med en styrkekram i allafall!!!!!
    Och sen håller jag med Mela7, en anmälan är nog på sin plats efter detta!!!
  • Tibell
    EL I : Hur går det för er och sonen ?! Tänker på er ofta och hoppas att han mår bra! Såg de senaste bilderna i galleriet =( Såg han ut så efter bara en bett på en macka och läkaren tror inte på er ?!

Frågar igen. Nu var det 1 månad sedan vi provocerade med vete. När kan vi provocera igen ?! Vore ju kanon bra om hon kunde äta vete, skulle verkligen underlätta när man köper barnmat samt gröt eftersom alla affärer inom 5 mils radie endast har enagos produkter!
  • Tibell

K Kavat Ja problemet är ju egentligen att vi provocerade med vete när hon inte var läkt i magen. Så egentligen vet jag inte ens om vi misstänker veteallergi ?! det enda vi har att gå på är ju patchtestet. Och det var ju hemmagjort så inte ens det kanske är rätt!
    Men som du säger han hon ju lika väl vara utan vete bara man kan hitta en gröt som är vetefri som tösen gillar. Håller på att koka gröt på sagogryn nu..vore toppen om hon kunde äta den.
    Fast nu ska vi nog koncentrera oss på att få henne att äta överhuvudtaget. Tur att du kan få mig på rätta tankar =) Tack !!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-15 17:46:38 följande:
    älsklingen: jag tror som kavat att ni ska vänta minst ett halvår med att provocera med NÅT som ni ens misstänker att hon är allergisk mot. just nu tror jag prioriteten ska vara att hon ska kunna få i sig mat så hon går upp i vikt och mår bra.men jag vet att det är svårt, man vill så gärna testa och hoppas få ett positivt svar, men tyvärr är nog risken stor att ni blir besvikna och dottern blir dålig igen i vilket fall som helst.
    Vad skönt att höra att han mår så bra =) Har väldigt svårt att tro att det INTE är veteallergi..allt tyder ju på det!!!

Då gör jag som ni säger och väntar i 6 månader. Blir lagom att testa ett par månader innan hon börjar på dagis så man vet om man ska kräva läkarintyg på specialkost!
    På tal om dagis. Jag har redan ångest inför det. De har INGEN som helst erfarenheter av allergier. De har redan sagt att det kommer bli jätte tufft om hon fortsätter vara så känslig. Och tänk då om det kommer fler allergier förutom mjölk och soja då.
    Känns ju inte roligt att lämna henne där om man vet vilken börda hon kommer bli =( Och något allergi dagis finns det nog inte i närheten. Kanske i staden som ligger 6-7 mil bort!
    Hur stor är sannorlikheten att det ska ha vuxit bort om 8 månader?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-16 17:09:30 följande:
    Är det nån mer än jag som bara får en känsla ibland, en önskan, ett hopp... att man bara kan testa att ge "vanlig" mat och att det ska gå bra.Alltså jag ksulle ju inte göra det men jag har SÅÅÅÅÅÅÅ stor önskan ibland att det skulle gå. När man har dåliga dagar som i går och dag när lillen grinar över ALLT!!! INGET är  verkligen bra Så känner man att "det kanske inte beror på detta ändå??!" fast man ju innerst inne vet det Är det någon här vars barn växt ifrån nån allergi och isf hur lång tid tog det?
    Jo jag kan redan känna så och vi har inte haft allergier särskilt länge. Så det är nog helt normalt!
    Sen att han är gnällig är väl egentligen inget konstigt, men väldigt jobbigt och påfrestande! Det kanske är en utvecklingsfas, eller nya tänder !?
    Jag har märkt att när man har allergiska barn tänker man bara ur allergisynpunkt. men ibland får man nog sträcka sig utanför dessa ramar!
    Så jag tror nog bara detta är tillfälligt =) Du ska se att du snart har din goa och kramglada kille hos dig igen. Men det ÄR jobbigt med barn som gnäller. Och man får lov att tycka det är jobbigt.
    Massa styrkekramar till dig!!!!
  • Tibell

Är det någon som vet om det finns något slags ämne i tvättlappar ( inte vårtservetter ) som ett känsligt barn kan reagera på ?!
    Dottern får ALLTID prickar runt mun/näsa samt under hakan när hon torkas med dessa, både som våta och som torra. Begriper ingenting!

Svar på tråden Allergitråden