• Tibell

Allergitråden

Min dotter tål inte mjölk, soja, vete eller havre ( eventuellt de andra sädesslagen med..har inte testat dem) så det försvårar det hela rätt mycket!

Någon som har ett bra recept på slät gröt utan dessa ämnen ?! Har testat med pama minutris med den gillade hon inte..trots en hel del fruktpuré!

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-13 23:52:33 följande:
    Älskling87: Jag fick ett grötrecept av någon här i tråden som sonen älskar! Det kräver dock att ni har Nutra hemma (eller någon annan ersättning, antar jag funkar?)

1dl vatten
    3,5 skopor nutramigen
    5 msk Oldas instanta risgröt/mjöl
    En skvätt olja

Värm vattnet (förslagsvis i micron) och blanda i resten av ingr, låt stå en stund. Klart! Sonen får päronpuré till men det går ju att ha vad man vill...
    Tack snälla =)
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-14 21:18:20 följande:
    Nu är jag här och söker svar från er kloka och erfarna igen... Sonen är som ni säkert vet vid det här laget allergisk mot ägg, mjölk, majs och havre... Han blir även hård i magen av vete och får ont samt hård mage av soja och/eller ärtor (har inte provocerat var och en för sig än). Pga detta får han i princip bara ris att äta, både i frukostgröten och till lunch+middag. Den senaste veckan har han varit otroligt lös i magen som luktat otroligt illa och varit grönaktigt. Har inte tänkt så mycket på det, mest trott att det berott på stundande tänder men det tycks inte komma några sådana och nu kan jag inte släppa tanken på om det kan vara riset han reagerar på. Kanske inte att han är allergisk/överkänslig utan snarare på att det blivit för mycket... Vad tror ni? Känner mig som en riktig hypokondriker och skäms nästan för att prata med folk runtomkring om hans besvär Rynkar på näsan Förresten så har de bruna utslagen jag skrev om igår försvunnit men däremot är han ännu prickigare runt munnen nu plus att de spridit sig ner över halsen... Jag blir knäpp på det här!!!

Förlåt att det blev ett sådant där negativt inlägg nu igen men jag håller på att gå under, törs knappt ge sonen någon mat alls och samtdigt går jag och mår dåligt över ifall det är jag (och sambon då) som bara inbillar oss en massa och att vi utesluter saker som egentligen inte behövs uteslutas osv. Vi mår helt enkelt piss här hemma Gråter

Någon som har några stöttande ord/råd/förslag på hur vi går vidare tills vi får träffa läkare?
    Usch vad jobbigt =(
    Vår dotter har samma allergier förutom ägg ( har dock inte testat ordentligt än..men snart så ). alltså mjölk, soja, havre och vete. Och vi har verkligen varit hur ledsna som helst över detta och det är väl först nu vi har accepterat det!
    Så jag vet i vilken sits ni sitter i och hur ledsna man kan känna sig !!

Min dotter äter ju också bara risprodukter ( alltså sempes mjölkfria ). Äter din son den med ?! För den innehåller nämligen sojalecitin. Så är han sojaallergiker finns det ju risk att han reagerar på den!
    Vi misstänker att dotterns förstoppning eventuellt har med sojalecitinet att göra men eftersom hon inte har fler symtom får hon äta den ( och istället få laktulos )
    Vet att det låter helt galet men hon älskar sin gröt och välling och än har vi inte kunnat hitta något bättre alternativ som hon gillar. Jag hoppas ju på att det nya receptet jag fick igår ska vara något för dottern!!
    Min dotter fick också massa prickar runt munnen som spred sig ner mot bröstet! Jag kan trösta dig med att vi, precis som ni, började analysera varför ! Men så en dag var de helt väck. Vi antar att det kanske kan ha varit att vi tvättat henne med något hon inte tål ( typ tvål med mjölk i , våtservetter mm ) eller att hon helt enkelt använt nappen för mycket! Kan tillägga att hon fortfarande blir prickig men idag analyserar vi inte varför!
    Kan ju vara så att din sons prickar beror antingen på gröten ( om han nu äter den ) eller kanske någon frukt ni precis börjat med ?!
    Jag förstår hur du känner med att du knappt vågar ge honom någon mat för precis likadant kände jag! Jag gjorde helt enkelt som så att jag backade med allt nytt och endast gav sådant jag VISSTE att hon tålde. Visst blev det lite enformigt men dottern fick en chans att må helt bra och vi fick en chans att läka ett sårande mammahjärta!

Egentligen är väl kanske inte mitt inlägg särskilt tröstande men ville bara att du skulle veta att vi är fler som sitter i samma sits och vet hur det känns!! Jag hoppas och tror att ni kommer få rätsida på erans sons allergier och att ni snart få må bra!
    Kram!!!
  • Tibell
    Studsboll
    åhh nej du får verkligen inte känna dig som en dålig mamma..för det är du inte!! min stora tös var precis som din kille när hon var liten. Hon låg längst ner på kurvan och kunde klara sig på ingen mat alls nästan ! Jag stressande nästan halvt ihjäl mig och kände, precis som du, mig som världens sämsta mamma! Men vissa barn är sådana helt av naturen! Så länge han är pigg och glad får du försöka sluta oroa dig..hur svårt det än är!! Barn i sverige svälter aldrig ihjäl..de äter när de är hungriga!!

Men lite tips annars. Har ni testat att ge honom plockmat under tiden du matar med vanligmat/burkmat ?! På min dotter funkade det ibland att klippa itu små russinbitar som hon kunde pilla i sig samtidigt som man lurade i dem ett par skedar med mat.
    Eller att han får en egen sked att kladda lite med?!
    Varva maten med någon fruktpuré han tycker om ?!
  • Tibell

Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!

• Tibell

Innehåller playdolera mycket vete ?! Eller är det bara små mängder ?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-08-15 22:18:33 följande:
    Typ bara vete..
    oj =( Inte konstigt lilltösen bajsat vatten hela dagen!!!
    Vi hittade henne med en liten liten bit lera i munnen igår. Men hon hann inte svälja något som tur var.
    Men det räckte tydligen ändå för att ge reaktion! Och jag som undrat varför hon varit så himla dålig i magen idag samt inte velat äta eller varit sååå svår att natta!
  • Tibell

K Kavat : Hur är det fresten..mår ni bra?!  Kan tänka mig att ni njuter av liten * inte alls avis* ;)

• Tibell
    FrökenLindström  : Min dotter är ju allergisk mot vete men reagerar inte på samma sätt på vetestärkelse som på vete! Hon fick nämligen smaka på magsrån ( som tydligen innehöll vetestärkelse vilket vi inte visste ) och hon hade jätte ont i sin mage och vi var tvugna att tvångshålla henne vid nattningarna eftersom hon bara gallskrek!
    Men de gånger hon äter vete får hon diarré, kaskadkräkningar och ont i magen..men inte alls så ont i magen som vid vetestärkelsen ! Varför vet jag faktiskt inte =)
    Men är du osäker så testa igen. Får du samma resultat kan du känna dig säker!
  • Tibell

Någon som är bra på engelska och vet om något utav dessa är mjölk ( eller vete )
    AMMONIUM LAURYL SULFATE, COCAMIDOPROPYL BETAINE, HYDROLYZED KERATIN, CITRUS MEDICA LIMONUM PEEL EXTRACT, DICAPRYLYL ETHER, LAURYL ALCOHOL, AMMONIUM CHLORIDE, COCODIMONIUM HYDROXYPROPYL HYDROLYZEDWHEAT PROTEIN, ASCORBIC ACID, PROPYLENE GLYCOL, DISODIUM EDTA, CITRIC ACID, HEXYLENE GLYCOL, TRIETHANOLAMINE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, METHYLISOTHIAZOLINONE, BUTYLPHENYL METHYL PROPIONAL, GERANIOL, HEXYL CINNAMAL, LIMONENE, LINALOOL, PARFUM(FRAGRANCE), CI 61570

ViFr¨nLandet: Håller tummarna så hårt jag kan !!! Lycka till

Svar på tråden Allergitråden