Allergitråden
OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
Åh ni är så kloka! Det är klart att jag vill veta varför hon inte växer men det är ju så dubbelt det där. Det är ju inte jättekul med glutenintolerans när man lever på havremjölk? Det är klart att man fixar det med men det blir ju jobbigare. Jaja, det är inte ens säkert att hon har det. Jag trodde faktistk på riktigt att det hade vänt för Siri, men det verkar ju inte vara fallet.
Just nu myser hon i samma mysbyxor som storebror hade när han var 2,5 år och de ser inte det minsta för små ut!
Jag gkömde skriva: de vanligaste allergierna hos små barn är: mjölk, ägg, fisk, soja, vete och havre. Sen tillkommer en del som tomat och rött osv som är mer som överkänslighetsreaktioner
Vi har också talat om på dagis när vi har provocerat. Det är inga problem. Siris läkare sa att de ska äta specialkosten på dagis ända tills de klara obegränsade mängder med allergenet hemma. Så Siri kan äta mindre mängder mjölk hemma som smörgåsmargarin, lite gräddsås osv MEN hon äter specialkosten på dagis. De vet om det på dagis men vi har kommit överens om att fortsätta så tills hon kan äta mjölk fullt ut.
Angående att informera barnet så gör jag nog som Blå Myran att vi säger att vi ska testa lite och mska och se hur det går. Hon fattar det, hon är 4,5 år.
Kram och lycka till!
Trots att vi alltid gör mycket noggranna kontroller av alla våra ingredienser har vi nu upptäckt att syrningskulturen i Havregurten innehåller mjölkprotein. Eftersom syrningskulturen är en liten ingrediens blir mjölkproteininnehållet i Havregurten lågt. Analyssvar på mjölkproteininnehåll är ännu inte klara så exakt hur lågt vet vi inte i nuläget.
Vi begär alltid in allergendeklaration från alla våra leverantörer av ingredienser, vilket vi har gjort även för syrningskulturen. I denna allergeninformation framkom inte att kulturen innehåller mjölk. När vi bad om mer detaljer kring framställningsmetoder för syrningskulturen framkom nya fakta och vi kunde nu konstatera att den trots allt innehåller mjölk.
Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.
Vi är hemskt ledsna för de problem som detta kan ha orsakat er. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa oss på konsumentkontakt (020 - 84 28 43) eller skicka e-post till oss på [email protected]">[email protected] "
Man kan ha kokt potatis eller ris i köttfärsen när man gör köttbullar.