• Snutten

Allergitråden

Tibell skrev 2010-06-11 21:20:58 följande:
    Har detta något med åldern att göra ?! Alltså finns det olika "normal värden" för olika åldrar ?! Bara rent nyfiken =)

Läkaren tror ju inte att dottern är mjölk eller soja allergisk eftersom det inte visar på några tester ( Jätte tydligt på provocering dock, men det verkar inte räknas i läkarens ögon )
    Så jag tänkta om detta värde kanske kunda styrka allergierna..eller nått. Typ ett bevis på att hon har benägenhet att utveckla allergier. Känner att jag fortfarande inte förstår riktigt. Och det har inte med att göra att du förklarar dåligt, för det gör du inte. bara jag som inte begriper ;)

Kan jag nu testa ägg och vete produkter nu då eftersom det inte visade något på testerna ?! Vill sååå gärna kunna ge henne veteprodukter. Skulle underlätta otroligt mycket!
    Annars funderar vi på att göra om hennes lapptest eftersom vi inte hade på dem tillräckligt länge sist. Vet att det inte är 100% tillförlitliga men bättre att ha något att gå på än inget alls. Eller helt enkelt slippa provocera mer än nödvändigt
    Jag tror inte att IgE gränserna har något med ålder att göra. Naturligtvis är din dotter allergisk även om det inte visar något på testerna. Testerna visar så kallad IgE medierad allergi. Många har icke-IgE medierad allergi som inte visar sig på traditionella tester men som som man upptäcker genom provocering och elimination. IgE är en antikropp som kroppen felaktigt kan bilda mot födoämnen och då får man en reaktion, egentligen en immunologisk reaktion som när man blir angripen av en bakterie eller virus. När du har haft vattenkoppor bildar du antikroppar mot det eller om du blir vaccinerad då bildar du antikroppar mot det du blir vaccinerad mot.

Jag trodde du var säker på att hon inte tålde vete? Men om du vill tesat kan man alltid testa genom att lägga lite på huden och se om det blir någon reaktion. Sedan går man vidare med ugnslagat tex ägg penslat på bulle osv och ökar mängden succesivt. Alternativt göra liknande med vete. Men var oerhört noga och provocera bara med EN sak i taget och låt det ta någon vecka så du är HELT säker. Mår din dotter bra nu då? Utan eksem osv.
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-11 22:29:36 följande:
    Fast det där var precis det jag babblade om igår. Enligt barnens allergiläkare så är det ingen idé att ta RAST på sonen igen för att det svaret ger inget eftersom han inte har fått i sig ägg på 2,5 år. Hade han fått i sig ägg skulle det vara skillnad, men inte nu.
    Och det var ingen idé att ta på övrigt heller, som inte visade när han var 7 månader för att "testvärderna" går ner om man inte utsätts för det enligt henne.
    Med andra ord så tolkade jag det som att om RAST-värdet på t.ex ägg sjunker för varje år kan det bero på att de inte utsätts för ägg och INTE att allergien håller på att växa bort.

Detta har inte jag hört innan, så det var just därför jag var nyfiken på om någon hört detsamma?
    Ja just det! Hmmm, jag har aldrig hört det resonemanget förut. Förmodligen får kanske de flesta i sig någon form av spår av mjölk tex även om man är supernoga och då sjunker inte IgE??? JAg fabulerar lite...
  • Snutten
    Ellisizza skrev 2010-06-11 23:12:14 följande:
    Då är jag med också Får helt enkelt våga prova mer och hoppas att fler saker fungerar. Har tänkt att hallon tex är uteslutet när jordgubbar inte alls fungerade men då kanske det är dumt att tänka så! Tack för länken med information också!

Jordgubbar är histaminfrisättande och funkar kanske inte av den anledningen.
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-06-12 21:56:51 följande:
    Men jag har tänkt på en sak. Vad är det som gör att vissa barn får utslag på RAST eller prick medans andra barn inte gör det, oavsett hur känsligt han/hon är.
    Det känns lite som att de barn som reagerar med nässelutslag är de barn som oftast visar på rast?! Det kanske hänger ihop på något sätt ?!
    rent generellt säger man att IgE medierad allergi dvs sådan som syns på RAST och pricktest i teorin kan ge anafylaktiska reaktioner och att de som inte visar sig på sådana tester dvs icke IgE medierade allergier ger ffa långsamma reaktioner som eksem, magknip, diarre osv. Men som med allt annat så finns det de som inte förljer dessa "regler". Alltså om man får utslag på RAST beor på om allergin är IgE medierad eller beror på något annat "knas" i immunförsvaret.
  • Snutten

Siri har kalas idag. På menyn står spett med korv och köttbullar, gurkstavar, paprikabitar och melon. Sedan blir det glassbomb av hallon och mangosorbet. Bra att bara servera sånt som hon tål. Och de andra barnen lär inte märka någon skillnad.

• Snutten

Vi har aerius till Siri. Hon tar den året om, 1 tablett om dagen. Det funkar bra och hon klarar sig inte utan den. När hon varit minder hade mycket klåda och då upplevde jag att tavegyl tog det bättre men hon blev ju trött av det.

• Snutten
    Smulan1979 skrev 2010-06-17 22:41:40 följande:
    Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan
    Hur reagerar hon på mjölk? Verkar det som om hon tål ärtor och baljväxter? Visar sig hennes allergier på tester? Om du vill testa lite försiktigt kan du ju ta lite soja yoghurt eller liknande på insidan armen och se om det blir något utslag eller typ en droppe i munnen. Rekommendationen är ju att man väntar till barnet är över året så det tycker jag du kan göra.

Jordnötter och soja är släktingar eftersom jordnöt är en baljväxt och ingen nöt i egentlig mening. Andra nötter ska man vänta med tills barnet är större.
  • Snutten
    Mama Law skrev 2010-06-17 20:15:43 följande:
    blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.
    Kram!
  • Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-06-18 20:30:41 följande:

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

Oh! Va roligt för er!
  • Snutten
    Mama Law skrev 2010-06-20 20:27:05 följande:
    Börjar bli frustrerad här hemma. Idag har Wiking återigen haft en rejält kraftig reaktion som även satte sig på luftrören inte så att jag behövde använda sprutan men den ligger beredd hela tiden nu. Så den här veckan har varit fullproppad med reaktioner orkar och vill inte ha en sommar där man ska trippa på tå för att inte wiking ska få en reaktion.... jag byter gärna.
    Usch va jobbigt ni har det. Skickar över en massa styrkekramar!
Svar på tråden Allergitråden