• Snutten

Allergitråden

FenomenaA skrev 2010-07-08 19:54:25 följande:
    Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
  • Snutten

Usch och blä. Siri har fått astmaanfall av lukten av lusmedel. Inte för att det är någor problem med just lusmedel för SÅ himla ofta ska man väl inte behöva använda det men hennes luftrör är mer lättirriterade. Det ska ju vända nu någon gång!

• Snutten
    sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

Det låter ju onekeligen som någon form av allergi. Mjölk är det vanligaste. Hoppas ni får bra hjälp hos doktorn imorgon.
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-07-11 09:14:23 följande:
    Snutten uscha då det går verkligen fel håll för Siri måste jag säga... nytt hela tiden och inte av det positiva slaget
    Nä fy jag blir så ledsen tar det aldrig slut. Nu ger jag 4 puffar med seretid av mellanstyrkan. Det är ju dosering för tonåringar! Min lilla skrutta som redan är kort, hur ska detta bli?
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-07-12 09:25:04 följande:
    Snutten: Då har ni samma som här... min enda tanke är att kanske försöka få en nebulisator så ni verkligen kan öppna upp innan Seretiden så den verkligen kommer ner dit den ska. S blir mer och mer lik C i sin astma så ...
    sjunger för mig själv och håller för öronen, hårt! JAg är väl korkad men hon låter aldrig särskilt obstruktiv, inte pipig eller så. Mer att hon hostar och harklar sig. Jag fattar ju att det är astma symtom men de är ju inte så akuta, eller vad man ska säga. Suck! Får väl ta upp det med A-C i september när vi ska dit. Det funkar ju rätt bra bara hon får 3-4 puffar seretide. Förut fick vi ju extremedicinera en massa trots 800 pulmi, det gör jag ju inte nu men jag kan inte heller skära ner seretiden mer. Jag vill SÅ gärna att hon ska vara frisk. Gråter en skvätt...
  • Snutten
    ViFrånLandet skrev 2010-07-14 21:47:18 följande:
    Läste länken om lapptest, verkade vara ganska simpelt att göra själv. Ska prata med sambon om han tycker det är värt att göra det eller om vi ska vänta tills vi varit hos läkaren i september. Såg man inte får bada under tiden, inte duscha heller..? I så fall avvaktar vi åtminstone till den här enorma värmen ger med sig...

Satt lite havregrynsgegga (upplöst i vatten) mot huden i morse, ingen reaktion. Känns skönt! Väntar nu otåligt på att utslagen runt munnen ska ge med sig så vi får testa ge honon ren havre att äta. Tips på bra salva så nära munnen? Det där med att testa rispa i huden lät läskigt så det hoppar vi nog över...

Vad betyder egentligen "snabb reaktion"? Är det bara direkta utslag/eksem och andningsbesvär..? Eller tex magknip och gaser också..? Tänkte bara eftersom ägg visade sig på prick men inte mjölk. Vet inte hur han skulle reagera på rent ägg, aldrig testat och nu får han inte ägg alls eftersom ni upplyst om att det kan bli kraftiga reaktioner på just ägg (tack för det!). Tänkte hur stor sannolikheten är att havre visar sig på test eftersom det är samma symptom som mjölken, om än lite värre, plus utslagen runt munnen (om det nu beror på det).

Ska absolut kika in på era sidor!
    Snabb reaktion är om det visar sig inom 30 min. Det brukar oftast vara kräkningar, nässelutslag, andnöd m.m.
  • Snutten

Vad jag vet ska det vara ok att äta de fisksorter man tål. Vår dotter reagerar kraftigt på lax och torsk så vi undviker övriga sorter också. Torsk är det man vanligen reagerar på.

• Snutten

Igår gav jag Siri en pytteliten bit jordgubbe. Bara precis toppen på en, inte ens så det skulle fylla en tsk. Det tog 20 min så var ungen helt full med röda knottror. Då hade hon ändå antihistaminer i sig. Suck!

• Snutten

Blå myran: jag vet inte vad det innehåller för flaskan är slut men när Siri är torr smetar jag in henne i badolja EFTER badet. Det blir superkladdigt men det blir bra. Det blir bättre än när man tar oljan i vattnet och inte lika kladdigt i badkaret/på badleksakerna. Det kanskke funkar med mandelolja direkt på kroppen efter badet också.

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-07-25 22:48:12 följande:
    Barnolja innehåller mineralolja, så jag tar mandelolja ist. Det verkar vara den rena olja som funkar bäst på S. När jag harsmörjt med den hardet inte gått in så bra som när hon badat med den, men det kanske är annat om mansmörjer in efterbad. Hon kanske ska bada oftare ist för mer sällan
    Smeta på när hon är blöt då suger det in bra. Jag badar Siri två ggr/vecka och smetar in med olja efter varje bad. Det funkar hur bra som helst. I alla fall på henne Det är mycket mer effektivt än att ha oljan i vattnet.
Svar på tråden Allergitråden