• Snutten

Allergitråden

Vi ska till hud på fredag med prickarna runt Siris mun. Hoppas de har något vettigt att säga. Sköterskan var iallafall oerhört snorkig när jag ringde dit. VARFÖR måste man stånga sig blodig hela tiden???

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-10-28 21:02:13 följande:
    Var till bvc idag för utslagen. Hon trodde inte att alla röda fläckarna (om än flera) var mollusker, och blafforna trodde hon var vanligt eksem. Hon var lite osäker, så jag kanske borde ringt till barnmedicin ist. Nu fick jag iaf två sorters kortisonkräm att smörja med, och om det inte blir betydligt bättre till på måndag ska jag höra av mig. Men då ringer jag barnmedicin.

Fick med mig en liten bok om eksem, ska läsa igenom den. Har redan hittat lite saker som var nytt för mig. Har väl inte velat se att S har eksem, bara tänkt att hon har torr hud. Hon har ju haft eksem några ggr innan, och säkert lite på gränsen ibland som jag inte velat kalla eksem.

En av sakerna jag dock ser blir svår var avrådan från ylle. Jag älskar ull! Det var räddningen förra vintern när det var så kallt. Och denna vinter hör man ju bara ska blir så kall. S reagerade inte på ull förra vintern, men då var ju huden mycket finare. Jag hade minimundus och den är verkligen mjuk, mycket bättre än t.ex. det som säljs på coop (pierre robert). Nu är jag på väg att beställa ett nytt ullunderställ eftersom förra årets är aningens litet och jag gärna vill ha ett extra (bl.a. för att S inte vill ha det som är från coop - antagligen för att det är sticksigt). Vågar jag beställa? Annars tar jag gärna emot tips! Silkesunderställ under ull?

Jag har själv torr hud och på gränsen till eksem, men jag upplever att en bra mjuk ull är bra för huden, att ha bomull mot huden känns visserligen bra för stunden, men jag tycker det torkar ut huden mer än när man har ull.
    Men både Albin och Siri har haft sådana där "vårtor" som är på första bilden och enl A-C är det mollusker. Om du vill kan du välja ut en riktigt stor där man ser det lilla håller eller inbuktningen uppe på riktigt tydligt och klämma lite försiktigt. Då kommer det ut en vit "korv" som i en pormask typ. Jag är verkligen nästan helt säker på att det som du visade på första bilden är mollusker. Kortison kommer inte att hjälpa. Sedan är det så att mollusker gärna sätter sig i skadad hud, dvs där man är torr eller har eksem. Jag röstar som sagt på mollusker och något annat oidentifierat.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-10-28 21:48:18 följande:
    De två stora på första bilden är mollusker, det vet jag. De har också suttit där länge. Men de små? I så fall har hon fått några hundra mollusker över hela kroppen på två dygn. Tiden får utvisa.
    Hmmm. Ja vi får se. Som vi kommit fram till tidigare: våra barn drabbas av väldigt ovanliga saker. Siri ska ju till hud imorgon för hon förmodligen har fått perioral dermatit som normalt sett bara drabbar vuxna. Suck. Och behandlingen mot det är superstarkt PC som man inte får ge till barn under 8 år eftersom det kan förstöra emaljen på tänderna. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger imorgon.
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-10-29 10:01:33 följande:
    Min dotter får konstiga utslag som liknar din dotters när hon äter frukt hon inte tål... Men hennes är "vanliga överkänslighetsprickar" vad jag vet...
    Jo det får Siri också men då försvinner de ganska fort igen. Dessa har hon haft i två månader och kortison hjälper inte. Nu har vi iallafall varit på hud och fått en annan salva utskriven. Om den inte hjälper på två veckor ska hon äta PC i en månad för att bli av med eländet.
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-11-09 16:01:28 följande:
    Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciumberikad. 
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-11-09 20:28:22 följande:
    Den kanske kan funka som alternativ till gräddfil i sås då.

J gillar vanilj yosa med frysta bär i. 
    Det funkar säkert typ som gräddfil för det var lite likt filmjölk. Siri är ju van vid de söta YOSA och gillar inget surt. Vi har ju börjat med lite mjölkprodukter och har försökt med tex delikatess yoghurt men det ratade hon för hon tyckte det var för surt.
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-11-15 20:14:36 följande:
    Trållmor, ja, det är helt förskäckligt att det ska behövas. Men jag är glad att det äntligen verkar som det fungerar.

Måste höra med er om plasttallrikar igen. Tog upp det på dagis, men de var emot det för att inte särbehandla! Har någon hört det innan. Jag blev lite paff. Visst blir det väl en viss särbehandling om han ska ha andra tallrikar, men OM det är tallrikarna som ställer till det så är det väl bättre att han mår bra än att tallriken inte ser ut som alla andras?!? Jag skiter väl i om han blir speciell om han får en blå tallrik, han äter ju ändå inte de andras mat så mer speciell kan han väl knappast bli. Vad spelar tallriken för roll i det hela....? Eller tänker jag fel?

Men vad vi kom fram till var att vi avvaktar. Ska kolla hur de ser ut osv. Tycker det är konstigt att han skulle vara ok de flesta dagarna om det nu var tallrikarna. Eller?
    Enligt allergikonsulenten som vi träffade på Östra är plasttallrikar och plast- och träredskap i matlagningen absoluta NO NO. Fattar inte vad dagispersonalen pratar om. Vaddå särbehandla!? Han äter väl aldrig samma som de andra ändå? Om han då har annat porslin spelar väl ingen roll.
  • Snutten

Hej!

Ni kloka kvinnor! Siri växer ju lite dåligt och jag tycker alltid att det blir bortviftat " alla barn följer sin kurva" bla bla bla. Men nu är hon 100 cm och väger knappt 17 kg och 4,5 år gammal. Hon har stått i princip still sedan i februari! Jag är 175 cm, min man 184 och vår son ligger 2+ på alla kurvor. Jag pratade med en bekant som är läkare och han tyckte helt klart att man ska ta glutenprover på henne eftersom hon växer dåligt. Suck, det slutar liksom aldrig komma mer och mer saker. Jag var SÅ himla glad för att allergierna har mildrats något. Men jag känner mig verkligen orolig över detta med tillväxten. Om man googlar, vilket man kanske INTE ska göra, så kan man läsa sig till att barnets längd inte ska skilja sig mer än 1,5 SD från föräldrarnas och syskonens för då ska man utreda. Det gör ju Siris med råge. Och varför får jag bara höra att allt är normalt hela tiden? Nu äter hon dessutom en 4 veckors antibiotika kur och har jätteont i magen. Stackarn!

Är det bara jag som är nojjig eller? Hur hade ni tänkt? 

• Snutten

Tack för stödet allihopa! Ibland känner man sig nästintill hypokondrisk när det bara blir mer och mer saker med ungen hela tiden.

Angel: jag skulle säga att astman är under kontroll  

Svar på tråden Allergitråden