• Snutten

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2010-07-25 23:59:38 följande:
    Torkar du henne inte efteråt? Tänker att allt ska hamna i handduken då?
    Jag sveper in henne i en handduk eller badrock. Men jag torkar inte av, möjligen klappar henne torr eller vad man ska säga. Det mesta stannar på kroppen. Handduken blir lite kladdig men inte så farligt. Hon tycker att det är jätteskönt att smeta in oljan, hon blir väldigt hal och det svider inte det allra minsta.
  • Snutten
    crazy hannah skrev 2010-07-29 18:09:22 följande:
    Hej...

Börjar få riktigt ont imagen av att veta att Alexander börjar på dagis om 2 veckor.

Försöker skriva ihop ett papper om vad som gäller för honom med både mat och matrutiner samt all hygien m.m

Men det är ju jätte svårt.

Har inte fått någon "Skola" alls inom allergi världen då han är nydiagnotiserad. Men det viktigaste är väl att han är avskärmad från andra barn, sitter kvar i matstolen tills de andra barnen har tv'ättat händerna samt personelen har torkat av och golvmoppat alla ytor under bord m.m (kan jag kräva att detta görs?). Att han har personlig haklapp, och att han tvättar händer m.m vid personalens handfat.

Sedan skriver jag en massa om att han äter rismjölsblandat vatten tillsammans med neocate och sådan grejjer som endast gäller alexander. T'änkte även ha med en lista på¨ongridineser som är smygande i innehållsförteckningarna men kom på att jag själv ännu inte har ngon aning. Nån som vet nån bra siida? Han är allergisk mo mjölk, havre, vete (vetestärkelse), råg och soja(även sojalecitin). HAn skall ej hellre äta ägg eller fisk.

Har nån av er skrivit en sådan här lapp innan och isåfall ge mig tips =)

Allergi läkaren skall komma och föreläsa om hans allergier och allt detta men hon har semester och är inte till baka på jobbet förren i slutet på augusti, dessutom har hon sälkert inte tid med en gång att komma till Uddevalla.

Jag antar att jag kommer med neocate burkar sj'älv eller skall förskolan beställa detta?

Mvh Hannah Tacksam för råd o tips =)
    Läkaren har väl skrivít ett intyg? Utgå ifrån det. Har ni börjat skola in?

Jag tror med vår erfarenhet att det kommer att vara svårt att kräva att personalen våttorkar golvet osv innan de har sett att han reagerar. Jättetråkigt men så är det. Om läkaren har skrivit i intyget att det ska våttorkas så är det inget problem men annars är det nog så att ni får se hur det går. Torka bord osv är nog inget problem. Vår dotter sitter vid hörnet på bordet med en fröken brevid. Ett tips är att han har sin mat på en bricka för att undivka att de andra barnen spiller på hans mat. Första terminen Siri gick på dagis var hon där 20 dagar resten var hon sjuk. Sedan fick vi igenom att de städar extra, dvs det är en städfirma som våttorkar golvet osv efter varje måltid hon är där och dessutom städas det på kvällarna. Hittils har det varit så att rektorn har velat ta bort städandet en gång om året för att "provocera" hittils har det inte funkat.
  • Snutten
    crazy hannah skrev 2010-07-29 19:24:40 följande:
    Vi har än sålänge inte fått någon form av intyg alls... SUCK, men har tfn tid med läkaren p¨mådag och skall kräva detta.

Ha rinte fått nån info alls om detta med allergi.. Man borde få gå på kurs eller nått... GAHH

Tack för svaret--

kram

Be att läkaren skriver in i intyget ätt det är extra viktigt med hygienen osv om han är kontaktallergisk eller väldigt känslig.

Vår dotter bär aldrig bort sin tallrik efter sig på dagis eftersom den ska ställas bland alla de andras smutsiga. Hon får tvätta händerna på personal toaletten. Hon dricker inte ur plastmuggar och hon äter på riktigt porslin istället för plast.

Tyvärr är det så att det är learning by doing när det gäller allergier. Det är svårt att ge generella råd eftersom det skiljer ganska mycket mellan olika allergiker och det mesta man undrar är praktiska saker som man bara som allergisk eller allergiförälder vet eftersom man måste ha upplevt det själv. Läkaren är bra att diskutera mediciner osv med men praktiska tips får jag bäst här i tråden.

• Snutten

Crayzy hannah: ska han börja snart eller? Är det inte enklare nu i början om han bara äter "välling" på dagis och sedan vart eftersom ni har introducerat saker så lägger ni till på listan på dagis.

Jag håller med Kavat om att det är bättre att introducera "säkra" saker som nötkött, blomkåll, majs mm. Så ni hittar några saker som han tål och sedan kan ni provocera.

Vi har en del saker som Siri tål mindre mängder av, spec vissa frukter osv, de äter hon inte på dagis utan bara hemma. Det är för att vi lättare ska kunna ha koll på det. Så på dagis äter hon bara bananer och melon även om hon kan äta annat hemma.

• Snutten
    crazy hannah skrev 2010-07-29 22:13:36 följande:
    Kanon skall kolla dina bloggar också =)

Jo tanken är att han skall introduceras med sådant vi vet att han tål, provokationen är säkert först om nått år eller så gissar jag... Det tänker jag inte göra just nu iaf... Just nu är det fokus på att abra kunna äta fast föda. Är lite nervös, tänk om han kräks eller blir jätte ledsen m.m Suck, men men det har nog gått så lång tid och vart så mkt problem med maten att det är jag som är lite nervös =/.

Läkaren ringer ju på måndag så det känns bra..

TACK ÅTER IGEN!!!!
    Vi skrev visst samtidigt. Men då förstår jag. Jag tolkade som om att ni skulle provocera med sånt han inte tål nu i samband med dagisstarten. Det kändes lite maxat.

Lycka till med potatisen!
  • Snutten

Vi hade grillfest igår och jag hade gjort stora delar av maten allergivänlig, Bland annat tog jag vårt mjölkfria smör och blandade i lite havssalt flingor för att få en lite lyxigara känsla eftersom jag tycker att Bregott havssalt är så gott. Det blev succé! Enkelt tips om man vill fixa till smöret lite.

• Snutten
    myran82 skrev 2010-08-01 12:51:27 följande:
    Ne, vi vill inte börja med mat riktigt än utan väntar gärna en månad till iallafall. Sonen känns fortfarande så liten och är inte ett dugg intresserad av vanligt mat. Visar inget intresse om han sitter i vårt knä när vi äter mat.

Tack för svaren Blå myran också, vi väntar med att testa med mjölk till honom ett bra tag till. Har kollat utbudet på gröter och det finns en att välja på i vår mataffär. Jag har annars tänkt att göra egen havregrynsgröt, sköterskan på bvc sa att det var okej. Jag är inte mycket för pulver & burkar.
    Man kan absoluit göra egen gröt. Tänk på att berika den med något bara sedan när han kommer upp i ålder och äter mera. Köpegrötarna är berikade med vitaminer och mineraler som barnet behöver.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-07-31 23:21:52 följande:
    Vad har hänt med S's hud?? Hon har haft eksem i knävecken som jag trott enbart berott på mollusker (blir torrt och rött runt varje). Börjadesmörja med mjukgörande (becur repair och mandelolja) Till en början blev det mycket bättre och massa mollusker försvann och sksemet byttes mot lite torr hud. Men nu är det tillbaka och har spritt sig. Plus att kon är helt knottrig på ryggen som kliar. Inte prickar utan skrovlig hud utan att vara torr. Det kommer och går lite och ofta är det även över axlarna och ner på bröstet. Utan att vi provocerat havre som vi eg. skulle (nja, vi började för  två veckor  sen - gav i två dagar - men avbröt pga mycket gräspollen och oklar ev. reaktion).

Vad kan det bero på? Nu är det ju låga halter av gräs så det kan ju inte bero på det. Hon har inte tidigare reagerat på gråbo. Kan det vara det jag smörjer med?? Hon har blivit smord med dessa två innan och de har varit riktigt bra för henne. Sen reaktion på havre?? Men hon harinte reagerat med magont - stopp, det har hon visst klagatpå och försökt kräkas så som hon gör ibland. Men det behövs inte alltid sädesslag för. Inte reagerat med matvägran mer än möjligvis de dagarhon fick havre, inte längre.

Vad gör jag? Hon får redan max av antihistamin. Kortison känns inte ok på så stor yta och ffa inte där det finns mollusker (de spricker ju), på ryggen är hon ju inte torr ens.  Vad för kräm. Jag brukar ju inte lyssna på apotek eller bvc för S blir torr av mineraloljor. Men detskiter jag i nu, det kommer ju först efterett tags användning. Måste få bort eksemen och klådan på ryggen.
    Har molluskerna spritt sig? Siri hade ett relativt stort område på bröstet som var fullt med mollusker, ca 20-30 st. Jag hörde av någon på jobbet som hade utrotat mollusker med hibiscrub, desinficerande tvål. Hon var eksemig också så jag var inte riktigt pigg på att ta på det också men molluskerna var så besvärliga att jag gjorde det ändå. Först badade jag henne, så sväller molluskerna lite och efter badet baddade jag på med hibiscrub som jag lät verka någon minut eller två och sedan duschade jag av det. Efter två sådana behandlingar på en vecka hade de flesta mollluskerna skrumpnat ihop. Sedan kunde jag behandla eksemet. Molluskerna sätter sig gärna på skadad hud som eksem.

Enligt A-C är det ok med grupp II kortison på större ytor. Vi fick det ord till Siri när hon hade eksem på hela bröstet och ryggen.
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-08-01 20:50:47 följande:
    Behöver input. Nyss hemkommen från middag hos en släkting som bedyrat att de har koll på vad som kan serveras. Börjar med att det serverades cashewnötter som sonen fått en anafylaktisk reaktion mot i två skålar brevid en skål med chips. Ingen hade kollat om dottern och jag tålde dessa, nu fanns för förpackningen kvar och vi kunde äta av chipsen.
    När middagen serverades var det motvilligt som värdinnan berättade vilka ingredienser som hon använt. Jag och dottern kunde äta oss mätta iallafall. Men det fanns en hel del tillbehör med både ägg (som dottern är väldigt allergisk mot) och mjölk osv.
    Till efterrätten var det motvilligt som det uppgavs vilket margarin som använts efter att jag fått förklara att det förekommer mjölk i de flesta vanliga margarinerna. Jag kände mig nästan idiotförklarad ett tag och när det visade sig att margarinet innehöll vassle och jag inte ville äta och gav inte dottern slängdes det fram ett Brego paket framför mig. Rynkar på näsan

Till saken hör också att det är många småbarn med vilket såklart innebär en del kladd. Speciellt då en del av dessa barn gärna springer runt under hela måltiden och ingen vill tvätta barnens eller sina egna händer.

Känner mig så besvärlig, jag märker ju hur alla reagerar. Inte ens maken har alltid koll, vilket gör att jag framstår som alltför övernoga med allergenerna. Och det är inte kul att det blir såhär, för det är såhär det är för det mesta oavsett vart vi åker. Jag kan inte slappna av för jag känner att jag måste ha full koll på barnen, deras händer och bestick samt vad som åker in i munnen på dem. Just nu känns det som att jag och barnen aldrig mer ska åka till någon om besöket inkluderar någon mat överhuvudtaget! Finns det något jag kan göra, eller ändra på mitt sätt och se på det hela för att det inte ska vara så förbannat tugnt och jobbigt för mig och andra?
    Jag känner igen mig i så mycket av det som du skriver. En del vänner vill/kan inte förstå. Tyvärr är det nog så att de träffar vi inte lika ofta längre . Det funkar helt enkelt inte. Jag har en ganska god vän som tar väldigt illa upp när jag tar med mig mat till Siri men hon har fortfarande inte lyckats laga något som hon tål. Jag tycker däremot att det går lite lättare nu när Siri är något älldre, iofs bara 4 men ändå. Hon stoppar inte allt i munnen och hon frågar ALLTID om hon får smaka om hon blir bjuden på något. Men det är jättejobbigt och man blir lika ledsen varje gång. Detta var väl inte till någon hjälp precis men du är inte ensam iallafall. Kram!
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-08-01 21:13:59 följande:
    Tack för kramen och att du berättar hur ni har det. Hur gör ni rent praktiskt när du säger att ni tar med er egen mat. Frågar ni innan vad andra ska äta och försöker göra samma?
    Och hur lyckas man (jag) lugna ned sig med tanke på kontamination osc?
    För våran del skulle det innebära att vi tar med till båda barnen och mig, eller bara dottern och mig. Sonen var så duktigt idag, han sa direkt att "det där är nötter, jag får inte äta det!", han är tre år bara och har koll.
    Kontamineringsmässigt tyckte jag det var jobbigare när hon var mindre. Då var också kusinerna mindre osv. Nu har de mer koll och tvättar sig osv. Siri tål ju sädesslag och det är väl mest det som smular så det behöver jag inte oroa mig för. Jag är lite orolig för nötter, så det brukar jag be folk ta undan. Och jag brukar be dem att inte servera fisk som Siri har fått andöd av. Om de frågar så säger jag vilka godis etc Siri kan äta så de kan köpa det och om det serveras mat så brukar jag be dem antingen köpa lithells korv alt mamma scans köttbullar. Vill de inte det så är det det jag tar med mig själv. Ärligt talat så struntar jag i om de blir sura. Siri är van vid att hon inte får samma. Ibland vill vi andra i familjen äta sådant som hon inte tål och då lagar jag olika rätter och på dagis är det aldrig samma. Det är inte så i verkligheten och jag tror att det är lika bra att vänja dem vid det från början så om jag tar med mig mat till Siri tar jag något som jag vet hon gillar och som är enkelt att frakta. En del kan laga Siris mat och är uppriktigt intresserade av att det ska bli rätt, det är kanske två familjer som jag litar på. Och mina föräldrar för de anstränger sig verkligen. Jag har släppt iväg Siri med mamma och pappa på semester två ggr. En gång till stockholm då var de borta två nätter och en gång nu i somras till Danmark och legoland då var de också borta två nätter. Men då har de med sig all mat hemifrån.
Svar på tråden Allergitråden