Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia
    Eligrabbarna skrev 2010-08-12 19:53:59 följande:
    Jo han har ätit havre och råg förut också i denna mängd men tänkte att eftersom hans reaktioner med magen tar ett tag att visa sig (kinderna dock kommer inom 30-90 minuter) så kanske det liksom "samlat på sig" ett tag nu så det inte har med dagens mat att göra..
    Eli: eftersom han har fått vete relativt nyligen och reagerat på det så kan det ju hända att marginalen tills där han reagerar är mindre

(tänk lite vattenglas, lite, lite till, lite till går bra att fylla på, då "dunstar det"  i samma takt som det fylls på. Men fyller man på mycket på en gång så rinner det över (= reaktion) och efter reaktion så är glaset fortfarande fullt/ganska fullt så att det är beydligt mindre marginal innan det rinner över igen eftersom det inte har hunnit dunsta bort tillräckligt så man kan fortsätta som förut - om man ska försöka göra en liknelse)

Att även om han klarat de mängderna som han ätit nu utan att reagera, så kan han nu ett litet tag efter att han fick en hel del vete, vara känsligare så att han reagerar även på de spår och kontamination som han annars klarat. Att eftersom immunförsvaret är på sin vakt så reagerar det snabbare.  Jag skulle dra ner på/ta bort havre och råg under kanske åtminstone en vecka så kroppen får "tagga ner" lite och sen börja smyga in det igen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-08-16 22:21:08 följande:
    Här är man borta på semester ett par dagar och så skriver ni så mycket att jag knappt hinner läsa ikapp

Kommer med min fråga igen då jag inte såg något svar.

Provocerade dottern med sojalecitin och hon blev SÅ arg och ledsen, skrek och skrek jättelänge! Grejen är bara den att när hon vanligtvis ätit soja så blir hon lös i magen, inte skrikig. Kan det bara vara så att hon var typ trött och tål lecitinet? Kanske borde provocera igen och se om jag får samma resultat?

Vår dietist sa för övrigt att hon kan äta guld-soya eller sån som man färgar maten med. Hade i lite i hennes kycklinggryta idag och en timme senare bajsade hon ner sig totalt. den innehåller 1 % sojasås men som hon förklarade innehåller den inte sojaproteinet. Är det verkligen sant?

(och måste även berätta, ni som sagt att era män inte verkar ta det på allvar o så där. Jag var iväg på egentid häromdan när sambon ringer och frågar om E kan äta ICAs grillkorv. Det vet ju inte jag i huvudet så jag frågade om han kunde läsa på den. Då sa han att det stog "mjölk, ägg, soja, baljväxtfri." Eh, ja men då kan hon äta den, sa jag och fick till svar "ja jag trodde också det, men ville bara dubbelkolla". Så söt är han
    Nja, det där med att sojasås inte innehåller sojaprotein är väl en modifikation. Eftersom den är baserad på soja så finns det naturligtvis proteiner kvar i, men eftersom sojabönorna genomgår en jäsningsprocess under tillverkningen så påverkas strukturen på proteinerna av detta, så att en hel del sojaallergiker klarar av sån kinesisk sojasås, men att därifrån få det till att den inte innehåller några protein alls är en helt annan sak. Att många klarar av det betyder inte att alla tål det och reagerar man på produkter som innehåller sojalecitin så lär man reagera även på produkter som innehåller sojasås även om det bara är 1%.

Vissa såna som främst är som såskulör innehåller mindre mängder med sojasås (och därmed lite jästa sojaproteiner), har sett med både 1 & 4 % sojasås i sånt som kallas för såskulör. Vill man ha såskulör som är utan allt så finns Ekströms collorit, en liten svart plastflaska. Den innehåller saltvatten som färgats med sockerkulör. Ger ingen smak mer än salt, men färg, så dosera droppvis.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-08-17 08:26:06 följande:
    Någon som är bra på engelska och vet om något utav dessa är mjölk ( eller vete )
    AMMONIUM LAURYL SULFATE, COCAMIDOPROPYL BETAINE, HYDROLYZED KERATIN, CITRUS MEDICA LIMONUM PEEL EXTRACT, DICAPRYLYL ETHER, LAURYL ALCOHOL, AMMONIUM CHLORIDE, COCODIMONIUM HYDROXYPROPYL HYDROLYZEDWHEAT PROTEIN, ASCORBIC ACID, PROPYLENE GLYCOL, DISODIUM EDTA, CITRIC ACID, HEXYLENE GLYCOL, TRIETHANOLAMINE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, METHYLISOTHIAZOLINONE, BUTYLPHENYL METHYL PROPIONAL, GERANIOL, HEXYL CINNAMAL, LIMONENE, LINALOOL, PARFUM(FRAGRANCE), CI 61570

ViFr¨nLandet: Håller tummarna så hårt jag kan !!! Lycka till
    Hydrolyzed wheat protein = Vete
    ingen mjölk
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-17 10:21:28 följande:
    Hydrolyzed wheat protein = Vete
    ingen mjölk
    Förekommer i en hel del schampon & balsam - i synnerhet volymvarianter som tex Eldorados volymschampo/balsam och sen innehåller alla Naturelles schampon och balsam det, men de harr faktiskt föredömlig märkning på framsidan där det står "Med veteprotein" (eller om det står innehåller veteprotein). Finns en hel del till schampon och balsam som innehåller det men som jag inte kommer på just nu.

Här hemma brukar jag varva runt med en del sorter av VO5, Fructis, Nivea, Sunsilk och nån av Barnängenvarianterna - och det får resten av familjen anpassa sig till (eftersom det är jag som handlar så har de inte så mycket att säga till om ) eftersom jag får klåda ifall de använt något annat schampo/balsam som innehåller vete om jag inte skurar ur badkaret noga innan jag hoppar i, och det är inte att man alltid orkar om man bara ska ta en snabbdusch, så därför får det bli vetefritt schampo mm till hela familjen.

Barnängen har nån variant med yoghurt=mjölk, men den heter något med yoghurt och Gliss har/har haft någon/några som innehållit soja.
  • Miralicia
    crazy hannah skrev 2010-08-17 16:34:39 följande:

Kan detta vara normala blöjjeksem ? Detta blossade upp idag det är som extremt röda prickar som är upphöjda. Dessa finns på hela rumpan och på pungen, ville inte ha hela bilden med och det är jätte dålig upplösning sorrry...
    Han fick ev i sog mmjölk igår då han sög på brorsans pipmugg fylld med mjölk..

Kram
    Lite svårt att se på bilden, men utifrån det jag ser så tycker jag snarare att det ser ut som svamp. det brukar ofta sätta sig under blöjan. Kolla i munnen, ofta att de har torsk i munnen som följer med "igenom" och sätter sig även i andra änden. Ilande rött i klart avgränsade områden som ofta är lite upphöjt är typiskt för svamp när det sitter under blöjan.

Testa att smörj med Daktacort eller Cortimyk som finns receptfritt på apoteket.  (Är samma sak, Daktacort behöver vara i kylskåp men det behöver inte Cortimyk, är egentligen avsett för fotsvamp, men kan användas till svampiga barnrumpor också). Om det finns i munnen, börja att pensla med vichyvatten (det som heter vichy-vatten och inget annat namn) eller bikarbonatslösning 1-2 krm bikarbonat i 1 dl vatten.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-17 21:30:53 följande:

Ig4??? mig veteligen finns det IgA, IgE och IgG. Men jag kan ha fel

Det finns IgD och IgM också.

IgD står det lite om här (ingen bra källa, men jag orkar inte leta mer just nu, tycker det verkar hyfsat vettigt det som står) en.wikipedia.org/wiki/Immunoglobulin_D
    Men i korta drag så har väl forskarna inte riktigt full koll på den, men den "jobbar" mycket ihop med IgM.
    Och IgM är den största och reagerar vanligen snabbare än övriga Ig-molekyler när den utsätts för en antigen och är verksami att ta hand om antigener och aktivera komplementsystemet. IgM ökar vid kroniska infektioner och reumatiska sjukdomar, medan de ofta är sänkta vid diabetes och cancersjukdomar.

(bläddrar lite i böckerna här hemma, så ursäkta lite "fikonspråk" för er övriga i tråden)

Vad gäller Ig4 så kliar jag mig lite i skallen eftersom jag aldrig har hört det tidigare, men spekulerar lite om inte Ig4 kan vara en lite "slarvbeteckning" eller "vardagsslang" för läkare/labb-personal på en provtagning som kollar alla de fyra vanliga antikropparna IgA, IgE, IgG & IgM, att det är ett prov som man tar i samband med immunbristutredningar (dvs om man misstänker/vill utesluta att det är något knas med immunförsvaret) och det omfattar IgA, IgG & IgM - och att det kompletterats med även IgE och att det då lite slarvigt sammanfattas till Ig4? OBS! Ren spekulation från min sida, men låter väl kanske inte totalt orimligt
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-17 21:53:47 följande:
    Hmmm, jag har för mig att IgG är det som oftast ger långsamma rekationer och IgE är det som ger snabba rekationer som anafylaxi och är det som man testar i pricktester och RAST.
    Senallergiska är T-cellsförmedlade, IgG är bla inblandade när det handlar om tex insulinresistent diabetes, hyperakut avstötning efter transplantationer, hemolytisk anemi.

Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:

Immunologiska reaktioner

Immunologiska reaktioner delas in i olika typer:

Typ 1-reaktion – snabballergisk reaktion. IgE-antikroppar, mastceller och/eller basofila granulocyter är involverade.

Mastcellen finns runt blodkärl i luftvägar, tunntarmens slemhinna, i bindväv och i underhuden. Den reagerar på receptorer i form av IgE-Fc-delen, C3a & Substans P och även på ”ämnen” i form av värme och kyla. Inne i mastcellen finns granulae som innehåller histamin, heparin (glukoaminoglukaner), proteaser (tryptas oc kymas), trombocytaktiverade faktorer, prostaglandin (PGD2) och olika kemotaktiska faktorer,

På mastcellens yta finns allergenspecifika IgE och om små mängder alelrgener passerar slemhinnor och fastnar på de allergenspecifika IgE. När allergener fäst på två intilliggande IgE så sker en signal in i mastcellen som gör att mastcellen spricker och släpper ut sitt granulae med innehåll av bla histamin. Det gör att histaminet fastnar på histaminreceptorer på endotelceller som gör att endotelcellerna drar ihop sig så att det bildas mellanrum mellan cellerna. Det i sin tur möjliggör för blodplasma att strömma ut i vävnaden. Kapillärer och venoler dilateras och histaminet retar nervändar vilket ger smärtsignaler och ger en axonreflex som leder till frisättning av substans P.

Ger upphov till en kraftig och snabb inflammation som orsakar allergiska symtom, tex anafylaktisk chock (blodet), hösnuva (slemhinnor), diarré/kräkningar (mag-tarmkanalen), urticaria (hud) eller som astma (lungor) beroende på i vilka organ som mastcelelrna påverkas.

Typ II-reaktion – antikroppsmedieras cytotoxisk reaktion. Reagerar på antigen bundna till kroppsegna celler. Reakterar på fixerade antigen (IgM först, senare IgG. ADCC, komplementsystemet, T-mördarceller.

Har funktion att snabbt eliminera mikroorganismer, samlar ihop dessa för snabb nedbrytning som ofta sker i lever eller mjälte. Patologiska reaktioner kan kroppsegna celler elimineras eller skadas, kan ev orsakas av korsreaktion där kroppen tar fel på Kan ge hemolytisk anemi, leukopeni, trombocytopeni, hyperakut avstötning (min-48 timmar) vid transplantationer, reumatisk feber, hypertyreos, insulinresistent diabetes

Typ III-reaktion – immunkomplex fälls ut i vävnaderna

Immunkomplex (antigen + antikropp) fälls ut i vävnaderna och neutrofila granuloccyters granulae-innehåll orsakar att kroppsegna celler skadas och att en lokal inflammation uppstår. Exempel på patologiska reaktioner: vaskuliter (stora komplex fastnar i små kapillärer), njurar (små komplex), lungor (små komplex) ”tröskdammslunga”, leder (små komplex), glomeruloneufrit (ytstrukturen på bakterier binder till protein som finns i glomeruli) Ex på sjukdomar som orsakas av typ II-autoimmunitet SLE

Typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion. Ger en reaktion efter timmar eller dagar. Det cellmedierade immunförsvaret är inblandat med T-mördarceller och makrofager (neutrofila granulocyter).

Utlöses av organiska och oorganiska ämnen, fettlösliga, små. Uppkommer lättare vid skada eller infektion. Något ämne tas upp av kroppen och stöter ihop med T-cellsaktiverande cytokiner. Dessa bildar specifika T-celler och minnesceller – sensibilisering. Minnescellerna patrullerar i vävnaderna. Kemokiner bildas av aktiverade makrofager, T-celler och epitelceller och dessa bryter ner vävnadens normala arkitektur. Efter några timmar eller ett par dygn syns reaktion till följd av ökat utsläpp av fibrinogen, bradokinin och histamin. Exempel på reaktioner, senreaktioner på insektsbett, kontakteksem även födoämnen.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-08-17 22:15:07 följande:
    Det låter ju iof som en ganska bra spekulation Skrattande Jag maila imorgon till infokällan och se om jag kan få ett svar därifrån. Om det är som du tror så låter det ju som ett test som jag skulle vlja göra på dottern. Men eftersom vår läkare inte ens vill göra ett vanligt blodprov på henne får jag nog leta hjälp någon annanstans i så fall Obestämd
    Nyfiken på vad det är för Info-källa du har som nämnt det här med Ig4? Meddela gärna vad du får för svar.
    Jag kan se om jag kan hitta något när jag har lite bättre böcker tillgängliga, blev lite nyfiken på det själv, om det är något nytt eller om det bara är nån som rört till med begreppen/beteckningarna
Svar på tråden Allergitråden