Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

susieQ skrev 2010-07-08 16:12:02 följande:

Nja, fast att börja med mat är ju på dietistens inrådan och vi undviker ju sådant som vi tror att han inte tål och erbjuder ingen "riskmat". Bovete är det enligt min erfarenhet väldigt ovanligt att reagera på och rapsolja hade jag inte heller kunnat tänka mig precis. När vi introducerar nåt nytt så får han det i väldigt små mängder och varje ny sak testas i tre dagar innen vi tillför något nytt. Bovete har han ju som sagt fått i tre dagar, men det rör sig om sammanlagt max en halv dl.
    Sen så är varje reaktion hos Olof jobbig såklart, men han får inte explosiva nässlutslag eller eksem som måste kortisonbehandlas och han reagerar inte med luftvägarna
    Men visst, vi har nu testat två saker, och det har blivit något knas med båda dem grejerna så nu kanske vi skulle backa helt igen till dess att vi har varit hos dietisten.

Jag skulle nog snarare börja med ris - tex Pama Minutris eller rismjöl än bovete. Bovete är inte jättevanligt att reagera på, men jag har för mig att Angels gör det om jag inte minns fel.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-07-09 12:36:57 följande:
    Tack för svar! Sonen har aldrig reagerat på soja vad vi vet, men så har jag ju ätit i princip 100% fritt från soja och sojasläktingar sedan i dec också. Sedan vi började utesluta sädesslag så har vi dock börjat äta Shärs naturligt glutenfria pasta med isolerat ärtprotein (efter att ha pratat med läkaren). Finns det pasta utan sädesslag, soja, sojasläktingar och mjölk? Har inte hittat någon.

I annan form tror jag inte att jag äter sojasläktingar. Provade iof haricot verts i förrgårr...
    Glutis pasta är utan allt . Kan beställas via apoteket eller köpas på CityGross om man inte får på anvisning, eller via Dorimax och någraställen till. Det är även helt klart den godaste pastan utan allt - smakar som vanlig pasta.

Willys har pasta av 100% majs från Sam Mills och sen finns även annan pasta av 100% majs från Molino di Ferro som jag brukar köpa på Ica.
  • Miralicia

Mela: Låter som att det kommer bli jättebra.

Är bara att ta ett liknande möte med de som lagar maten för att gå igenom vad som funkar eller inte, om inte annat för att ni ska känna er lugnare.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-09 23:38:56 följande:
    3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.
    guar gum kan man hitta om man läser innehållsförteckningarna på engelska Flört

De flesta baljväxttillsatserna heter något med "gum" på engelska
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-07-11 12:41:00 följande:

Sitter och skriver dagis och skolinfo inför terminsstarten. Vad skriver ni om soja (äkta, inte släktingarna). Räcker detta?

Soja, sojaolja osv

E 322 Sojalecitin

E 426 Sojabönshemicellulosa

Det mesta med soja som inte är släktingar heter ju något med soja. Men det beror ju på känslighetsgrad om det funkar med sojasås, sojalecitin, sojaolja eller inte också - det som ett flertal med sojaallergi klarar. Att även ange det som funkar om man kan äta vissa sojagrejer.
    Men det som kan vara soja i vissa fall - vegetabiliskt fett, hydrolyserat vegetabiliskt protein etc  - de som är lite obs att kolla upp närmare, som kan vara soja men lika väl kan vara något annat kan nog vara bra att ha med på ett hörn att det kan dölja sig soja där.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-07-18 19:49:29 följande:
    Igår gav jag Siri en pytteliten bit jordgubbe. Bara precis toppen på en, inte ens så det skulle fylla en tsk. Det tog 20 min så var ungen helt full med röda knottror. Då hade hon ändå antihistaminer i sig. Suck!
    trist.
    Här har vi också jordgubbsreaktion.

Tidigare har det räckt med att jag tog 1 klunk av fel saft  (= blandsaft med sådär 5-6% jordgubbar som en av frukterna i) när jag ammade för att hon skulle få eksem i nacken och böjvecken inom några minuter efter amning. Men jag har upplevt att det hade lindrats då hon fick provsmaka Cars-isglassen som innehåller jordgubbar utan att reagera.

Så när vi var iväg på lite semester hos släktingar i förra veckan så fick hon smaka jordgubbar. De har ett land med bla jordgubbar alldeles intill där badpoolerna var uppställda så barnen fick gå och plocka fritt och äta bäst de ville, så jag tänkte att dottern kunde få testa några eftersom det nu var länge sen vi senast testade något med jordgubbar (annat än cars-glassen).

Så dag 1vi var där var det inga problem alls - hon åt kanske 6-7 st fördelade över hela dagen utan minsta reaktion. Samma sak nästa dag och även tredje dagen, inga reaktioner alls - förrän på kvällen tredje dagen vi var där då började jag ana lite eksem i knävecken och sen på morgonen dag 4 så var det även lite eksem i armvecken och sen fick det vara bra med jordgubbar även om hon snyltade väl åt sig nån enstaka sen i lördags.

Nu smörjer vi med stark kortison på eksem som går från mitten av insidan av underbenen över knävecken och sen upp över baksidan och insidan av låren upp till strax intill underlivet. Själva underlivet är fritt men hela ljumskarna och magen är en massa eksem. och stora eksemblaffor i armvecken och går vidare längs insidan av överarmarna upp till armhålorna och sen på halsen mitt fram och på halsen under käklinjen från öra till öra.

Tror aldrig hon haft så här mycket och kraftiga eksem nån gång tidigare. Men nu har vi i varje fall testat jordgubbar och fått det bekräftat att det fortfarande inte fungerar (även om  Cars-glassen fungerade innan, men den är det ju bara några % som är jordgubbar i). Men kombinationen starka kortisonsalvor + hög värme och kraftig sol är mindre rolig, när man måste tvinga på henne långärmade tröjor pga att huden inte ska reagera av solen pga kortisonet. Och sen extra antihistaminer pga klådan.
  • Miralicia

Bara att utesluta äggen, möjligtvis öka på mängen vätska en aning och lite extra bakpulver.
    4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, 2 dl vätska, ½ dl rapsolja + någon smaksättning är standardreceptet jag använt mig av för mjölk- & äggfri vetemjölssockerkaka.

Här har jag sammanställt en förteckning över vad det finns för mjölkfri köpesglass från de största tillverkarna och vad de innehåller i övrigt i korta drag (vad gäller ägg, soja, sojasläktingar, glukossirap i första hand)
    utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-till-kopeglass-maj-2010.html

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-07-24 12:05:03 följande:
    Öka? Jag minskar på mängden vätska ist, är smeten för lös orkar deni nte resa sig utan ägg som håller ihop smeten.
    Det beror på hur receptet ser ut.
    Om det är så att äggen står för närmare 80-90% av vätskan i receptet så behöver man ersätta det med lite vätska i någon annan form för att binda ihop mjölet med så att det åtminstone blir en smet och inte bara en massa pulver.
  • Miralicia
    crazy hannah skrev 2010-07-29 18:09:22 följande:
    Hej...

Börjar få riktigt ont imagen av att veta att Alexander börjar på dagis om 2 veckor.

Försöker skriva ihop ett papper om vad som gäller för honom med både mat och matrutiner samt all hygien m.m

Men det är ju jätte svårt.

Har inte fått någon "Skola" alls inom allergi världen då han är nydiagnotiserad. Men det viktigaste är väl att han är avskärmad från andra barn, sitter kvar i matstolen tills de andra barnen har tv'ättat händerna samt personelen har torkat av och golvmoppat alla ytor under bord m.m (kan jag kräva att detta görs?). Att han har personlig haklapp, och att han tvättar händer m.m vid personalens handfat.

Sedan skriver jag en massa om att han äter rismjölsblandat vatten tillsammans med neocate och sådan grejjer som endast gäller alexander. T'änkte även ha med en lista på¨ongridineser som är smygande i innehållsförteckningarna men kom på att jag själv ännu inte har ngon aning. Nån som vet nån bra siida? Han är allergisk mo mjölk, havre, vete (vetestärkelse), råg och soja(även sojalecitin). HAn skall ej hellre äta ägg eller fisk.

Har nån av er skrivit en sådan här lapp innan och isåfall ge mig tips =)

Allergi läkaren skall komma och föreläsa om hans allergier och allt detta men hon har semester och är inte till baka på jobbet förren i slutet på augusti, dessutom har hon sälkert inte tid med en gång att komma till Uddevalla.

Jag antar att jag kommer med neocate burkar sj'älv eller skall förskolan beställa detta?

Mvh Hannah Tacksam för råd o tips =)
    Kolla min blogg till en början (titta längst ner i signaturen), finns listor med olika beteckningar under "Innehållsförteckningsguider".

Att de ska hålla på med att blanda rismjöl & vatten & Neocate på fsk blir väldigt mycket extrajobb och väldigt omständigt för dem. Det enklaste borde väl vara om han kan dricka Carlshamns risdryck till maten, så ger ni Neocate-berikning hemma.
    (RiceDream kan innehålla spår av korn och det förekommer flera veteallergiska barn här inne som reagerat på den även om det inte framgår av innehållsförteckningen längre eftersom tillverkaren inte lyckas mäta några halter, även om de använder en liten mängd korn i början av tillverkningsprocessen.)

Eftersom det är rätt omfattande kostbegränsningar så är det nog bra att du kontaktar fsk redan nu och förklarar läget och inte väntar till första inskolningsdagen att berätta om allergierna - så att de får lite tid på sig att förbereda sig också. Det ger nog också lite lugn till dig. För med största sannolikhet så är din son inte det första allergibarnet som personalen haft där. Sen att det inte behöver ha varit samma allergier aller att alla de allergierna är samlade hos samma barn. Hör med dem vad de brukar ha för rutiner när det handlar om allergiska barn, och sen diskuterar ni vidare därifrån om det är något de kan behöva ändra på.
    Även prata med den i köket om maten lagas på plats eller kontakta tillagningsköket om den lagas på annan plats och skickas.

Ang infolappar så har jag gjort flera olika.
    - en lista med vilka saker som inte får förekomma - uppräknade i kortform (dvs mjölkprotein, soja (även sojalecitin) (ev övriga baljväxter som ärtor, bönor, linser, baljväxtbaseradetillsatser mm som ska uteslutas), alla spannmål (vete, råg, korn, havre), ägg, fisk

- en lapp med vilka olika beteckningar som de olika allergenerna kan dölja sig bakom, tex ägg - lysozym E1105, både direkta som alltid innebär en allergen och en punkt med sånt som kan vara allergen (tex vegetabiliskt fett - kan vara soja) - den har jag t

- en lapp med vilken typ av reaktioner det blir om hon skulle råka få i sig något hon inte tål - tex om det är mer långsamma reaktioner som eksem, magont eller om det är snabba reaktioner som nässelutslag eller om det är något de riskerar anafylaktiska reaktioner av.

- en lapp med beskrivning på hur de ska agera i händelse av allergisk reaktion - om det är adrenalinspruta, antihistaminer, kortison och ringa 112 för att det blir en anafylaktisk reaktion, eller om det räcker med att ge antihistamin och ev kortison. Även var medicinerna finns (enklast att lämmna ett blankutrymme så får personalen fylla i beroende på var de placerar den) och även alla telefonnummer till er föräldrar tillgängliga på samma lapp och ev prioritetsordning på vem av er föräldrar och ev annan anhörig som de ska ringa i första hand (beroende på vad för typ av jobb som ni har - om den ena är betydligt lättare att få tag på under arbetstid än den andra eller om den ena har lång pendling till jobbet och den andra jobbar på gång/cykelavstånd så är det kanske enklast att den som är lättast att få tag på och kan snabbast vara på plats är den man ringer i första hand).

- och en lista som lite service till personalen med produkttips på vilka märken av olika saker som funkar respektive inte funkar uppdelat i tre spalter - tex Carlshamns mjölkfria margarin och rean oljor som raps, solros, olivolja är ok, mildas mjölkfria margarin är inte det,  Scans bredbara leverpastej Original (i ask) och Arbogapastejs gluten- och mjölkfria skivbara leverpastej är ok - Pastejkökets leverpastejer är det inte, Carlshamns risdryck är ok, RiceDreams är inte, osv osv.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-30 10:08:42 följande:
    Föresten, du skulle ju kunna testa med lite potatismjöl också, så länge det är rent. Måste ju inte vara just potatis.
    Fast potatismjöl är raffinerat så att det i princip nästan är enbart ren stärkelse (=kolhydrater)  som det bara går att få det, kan ju vara bra att få med lite mer protein än de under 0,5g/100g som potatismjöl innehåller  också om man vill provocera/testa eftersom det är proteinerna som orsakar allergiska reaktioner. Flört

(Sen finns det ju de som är lite känsliga för allmänt stärkelserik mat så att magen reagerar på det och då har svårt med just potatis att börja med. Hmm, var det inte Angels som inte klarade av potatis just pga stärkelsen, men att palsternacka däremot gick bra - eller blandar jag ihop med någon annan, nån av oss "veteraner" här inne var det.)
Svar på tråden Allergitråden