EL I skrev 2010-07-03 13:01:21 följande:
Miralicia: det enda med havre han får är flingor på morgonen men ris, majs o havre bas... Ingen havremjölk eller yoghurt eller liknande. Ska testa ta bort det. Sömnen är klockren men humöret är fortfarande rätt illa men han är ju i den åldern oxå o enl mina föräldrar var jag rätt hetlevrad i den åldern med men min mamma säger att E verkar må dåligt för det kan inte vara normalt att ha så hemskt humör :-s han får ofta utbrotten i samband med mat... Han skriker nej o vill inte äta, springer in på sitt rum, smäller igen dörren, kommer ut efter en stund, går till bordet, skriker nej i springer o smäller igen dörren igen. Detta kan pågå 10-20 min sen sätter han sig o äter som om inget hänt. Detta kan visa sig andra ggr också men oftast vid maten, middagen. Kanske tyder på att han har ont i magen framåt kvällen trots allt?? Ska testa utan de där flingorna!
Vad är det för flingor? Kelloggs Rice Crispies multigrain är de första jag kommer att tänka på med det innehållet, eller är det några andra liknande?
Såvitt jag kan komma ihåg så är det inga av Kelloghs produkter som är att rekommendera för glutenintoleranta eftersom de ligger över gränsvärdet för gluten på alla analyserade produkter, så jag har för mig att Celiakiförbundet mer eller mindre rakt av avråder från Kelloghs produkter - och då handlar det om glutenintolerans och inte vid veteallergi där man är betydligt känsligare och reagerar på mindre mängder. Kelloggs Corn flakes har visat sig innehålla runt 200 mg/kg och gränsen för att få kallas glutenfri går vid 20 mg/kg.
Jag vet inte om några flingor som är baserade på ren havre vad jag kan komma på.
Bara för att det står havre i innehållsförteckningen som ingrediens så är den inte ren - det är bara Sempers rena som är det, utan det är konventionellt odlad havre som är kontaminerad av de andra spannmålen. Sen innehåller nästan alla Kelloggs andra produkter vete, glukossirap och/eller malt i olika former så att de kontamineras där också i liten skala känns väl inte helt omöjligt - mjöl dammar rätt bra.