Allergitråden
Tandläkaren avklarad och recept på kåvepenin i åtminstone 10 dagar blev det tills vidare.
De skulle ju ha skickat en remiss nån gång i november (eller om det var början december) för att fixa lagningarna i narkos hos sjukhustandvården. tror ni att den var skickad? Inte alls, det bara nämndes i journalen från tandhygienisten att be en av tandläkarna skicka remiss - men nån remiss hade aldrig skickats.
Så nu skickade tandläkaren idag en remiss och skrev akut på den. Så förhoppningsvis får hon väl en tid rätt snabbt inom närmaste veckorna, men tills dess blir det väl kåvepenin.
Kåvepenin var det absolut enda alternativet som kunde komma på fråga enl tandläkaren. Så det fick bli tabletter för att slippa smakämnen. Och som tur är så innehåller de ingen laktos heller, så då behöver man inte bekymra sig om det är ren laktos eller inte som bindmedel i tabletterna. Kvar återstår bara att se om hon tål dem över huvud taget eller om det blir reaktion på penicillinet i sig.
Med tanke på smaken på flytande kåvepenin så kändes det förutom risk för ev reaktion på smakämnen även som en risk att hon skulle komma att vägra flytande mediciner i alla former framöver om hon skulle utsättas för kåvepeninmixtur. I nuläget är det bara att hälla upp på en sked så gapar hon och sväljer med såväl Aerius, Bricanyl & Alvedon och säger namnam. Och sen bara ta en sked med vatten mellan de olika medicinskedarna. Känns inte som att man vill riskera det heller med äckligt penicillin.
Tandläkaren tyckte att det var bättre att skriva ut 250 mg tabletter, för då behöver hon bara ta 2 tabletter varje gång istället för 4 tabletter per gång om hon hade skrivit ut 125 mg-tabletter. Jag föredrog dock så små tabletter som möjligt för att det är lättare att kunna svälja hellre än att minimera antalet tabletter/gång.
Det var ett smart val - 125 mg tabletterna var i storlek ungefär som flourtabletterna hon får och nån gång råkat svälja hela, fast smalare och mer avlånga. Storleken större skulle jag nog varit tvungen att krossa och blanda i något = betydligt äckligare smak.
Totalt så kommer hon att behöva åtminstone 3 förpackningar tabletter, men jag tog bara ut en så länge - dels för att testa att det funkar med tabletterna och dels för att se om hon tål dem över huvud taget eftersom hon aldrig fått penicillin i nån form tidigare.
Så väl hemma visade jag tabletterna och talade om att det var medicin och att det kunde smaka lite illa, tog ut 4 tabletter och la på skärbrädan och la även fram en halllonbåt/kåvepenintablett bredvid. Sen tog hon lite vatten i munnen, jag stoppade in en tablett, hon svalde - nån gång blev tabletten kvar i munnen när hon svalde vattnet, men då svalde hon den utan vatten och tog en klunk vatten till sen. Så fortsatte vi tills alla tabletterna var i magen - då blev det hallonbåtar. Så superduktig var hon. Håll tummarna bara att det funkar med kåvepeninet - dels att det får avsedd verkan och dels att hon inte kommer att reagera på det.