Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Tandläkaren avklarad och recept på kåvepenin i åtminstone 10 dagar blev det tills vidare.

De skulle ju ha skickat en remiss nån gång i november (eller om det var början december) för att fixa lagningarna i narkos hos sjukhustandvården. tror ni att den var skickad? Inte alls, det bara nämndes i journalen från tandhygienisten att be en av tandläkarna skicka remiss - men nån remiss hade aldrig skickats.
    Så nu skickade tandläkaren idag en remiss och skrev akut på den. Så förhoppningsvis får hon väl en tid rätt snabbt inom närmaste veckorna, men tills dess blir det väl kåvepenin. {#lang_emotions_frown}

Kåvepenin var det absolut enda alternativet som kunde komma på fråga enl tandläkaren. Så det fick bli tabletter för att slippa smakämnen. Och som tur är så innehåller de ingen laktos heller, så då behöver man inte bekymra sig om det är ren laktos eller inte som bindmedel i tabletterna.  Kvar återstår bara att se om hon tål dem över huvud taget eller om det blir reaktion på penicillinet i sig.

Med tanke på smaken på flytande kåvepenin så kändes det förutom risk för ev reaktion på smakämnen även som en risk att hon skulle komma att vägra flytande mediciner i alla former framöver om hon skulle utsättas för kåvepeninmixtur. I nuläget är det bara att hälla upp på en sked så gapar hon och sväljer med såväl Aerius, Bricanyl & Alvedon och säger namnam. Och sen bara ta en sked med vatten mellan de olika medicinskedarna. Känns inte som att man vill riskera det heller med äckligt penicillin.

Tandläkaren tyckte att det var bättre att skriva ut 250 mg tabletter, för då behöver hon bara ta 2 tabletter varje gång istället för 4 tabletter per gång om hon hade skrivit ut 125 mg-tabletter. Jag föredrog dock så små tabletter som möjligt för att det är lättare att kunna svälja hellre än att minimera antalet tabletter/gång.
    Det var ett smart val - 125 mg tabletterna var i storlek ungefär som flourtabletterna hon får  och nån gång råkat svälja hela, fast smalare och mer avlånga. Storleken större skulle jag nog varit tvungen att krossa och blanda i något = betydligt äckligare smak.

Totalt så kommer hon att behöva åtminstone 3 förpackningar tabletter, men jag tog bara ut en så länge - dels för att testa att det funkar med tabletterna och dels för att se om hon tål dem över huvud taget eftersom hon aldrig fått penicillin i nån form tidigare.

Så väl hemma visade jag tabletterna och talade om att det var medicin och att det kunde smaka lite illa, tog ut 4 tabletter och la på skärbrädan och la även fram en halllonbåt/kåvepenintablett bredvid. Sen tog hon lite vatten i munnen, jag stoppade in en tablett, hon svalde - nån gång blev tabletten kvar i munnen när hon svalde vattnet, men då svalde hon den utan vatten och tog en klunk vatten till sen. Så fortsatte vi tills alla tabletterna var i magen - då blev det hallonbåtar. Så superduktig var hon. Håll tummarna bara att det funkar med kåvepeninet - dels att det får avsedd verkan och dels att hon inte kommer att reagera på det.

• Miralicia
    sofmo skrev 2010-04-06 22:34:55 följande:
    Är det någon här som har kunskap om fiskallergi? Maken har fisk och skaldjursallergi och vi har därför väntat med att ge dottern (11 månader) fisk. Men nu ska vi testa...och vi är ganska oroliga. BVC är ju inte alltför kunniga i detta ämne, och jag skulle bli mkt lugnare om jag fick lite "experthjälp". Har jag fattat det rätt; det är andra gången som man äter ett livsmedel som man reagerar med allergiska symptom. Barn kräks och får utslag - gäller det även fiskallergi? För maken svullnar ju i halsen! Hon har fått ersättning nästan från födseln och den är det ju fiskolja i så därför får hon fortf. ersättning på morgonen istället för välling. Nog för att det är lite fiskolja i, men jag tycker att hon borde reagerat på den om hon är allergisk - eller?
    En allergi kan du få när som helst under livet, det kan vara andra gången man smakar på något - men lika gärna 594:e gången man äter något. Däremot så kan man inte få en äkta allergisk reaktion första gången man utsätts för något.
    Reagerar man på något första gången som man äter något så är det vanligtvis andra typer av reaktioner/kroppsliga mekanismer som ligger bakom, men där symtomen är likartade som "äkta" allergiska reaktioner.

Bara för att din make är allergisk mot fisk & skaldjur så betyder inte det att din dotter har ärvt hans allergi. Man ärver inte en allergi utan det man ärver är en ärftlig benägenhet för att utveckla allergi. I vissa fall kan det blir samma, men det kan lika gärna vara något helt annat som dottern ev blir allergisk mot. Att även om din make är fiskallergiker så kan dottern kanske bara bli pollenallergiker eller inte alls.

Såväl barn som vuxna kan få alla typer av reaktioner av alla allergier.

Som fiskallergiker kan man inte äta fiskolja, så jag tror inte att ni behöver oroa er för fiskallergi, men det kan ändå vara bra att inte vräka på med en massa fisk utan att börja med små mängder och succesivt öka och prova med olika sorters fisk för att ibland kan man äta vissa sorter, men inte andra sorter. Den fisksort som jag vill rekommendera att vänta med lite är torsk (och andra fiskar ur torsksläktet) eftersom det anses vara den mest allergena fisken utan kanske börja med lax vilket jag vet andra som har svårt med fisk ändå kan äta (men samtidigt så finns det de som kan äta all annan fisk än lax pga det röda köttet).
    Fisk som makrill & tonfisk kan i vissa fall vara histaminrika/histaminfrisättande, att de genom olika biogena aminer kan ge allergiliknande symtom i kroppen utan att det handlar om allergi. Risken för detta är extra stor om fisken skulle ha hanterats lite felaktigt. Så dessa kan också vara bra att inte vara de första fisksorterna som testas.
  • Miralicia

finskaflikkan:

Mjölkfritt smör finns inte (eftersom det måste vara mjölk-/gräddbaserat för att få kallas för smör) däremot så finns det flera sorters mjölkfritt margarin

klistrar in lite länkar så kan du se vad du ska kika efter för förpackningar:
    Mildas mjölkfria:
    www.milda.com/SE-New/produkter_mjolkfri.html
    www.milda.com/SE-New/produkter_wrap_mjolkfri.html
    www.milda.com/SE-New/produkter_culinesse.html (rek "vanlig culiness framför lättvarianten)

Carlshamns mjölkfria:
    www.carlshamnmejeri.se/
    www.carlshamnmejeri.se/
    www.carlshamnmejeri.se/
    www.carlshamnmejeri.se/

• Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-06 23:16:23 följande:
    Jag kan inte annat än att hålla med!!! Tänkte direkt "vad svarar hon för?" De skulle ju direkt kunna skriva istället att "kontakta bvc om du har misstankar om allergi, istället för att fråga här för att hon tänker ändå bara svara att ni ska kontakta bvc"
    Japp, bvc som verkligen är de suveräna experterna på det här med allergi *ironisk* {#lang_emotions_wink}

(jag ska snart ut på vfu och då förmodligen vara med på bvc nån/några dagar också och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till om den sköterskan skulle börja prata om laktosallergi eller att den ammande mamman skulle kunna testa med att utesluta laktos eller något liknande {#lang_emotions_undecided})
  • Miralicia
    finskaflikkan skrev 2010-04-06 23:36:30 följande:
    Lecitinet i milda har varit soja tidigare, vet inte hur det är numera om det är soja eller raps/solros eller någon blandning.

Man framställde tidigare lecitin från ägg, men det förekommer i princip inte längre pga kostnaden - att lecitin från ägg blir väldigt dyrt jämfört med lecitin framställt av soja/raps/solros - jag har hittills inte stött på ägglecitin nån gång.
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-06 23:46:47 följande:
    Precis!! Vet ni vad amningsrekommendationen ligger på nu? Jag hade för mig att den låg på 6 månader helamning innan man inför smakisar? Vi var på bvc idag med Neelah, och återigen tjatar hon på mig om att jag ska börja med smakisar nu eftersom hon är 4 månader nu. Jag säger att jag inte vill, dels pga hennes allergier och att vi inte vet än vad det är som gör att hon reagerar som hon gör, samt att hon är inte ett dugg intresserad. Varför införa något då? Nej, så jag sa att jag tänker avvakta ett tag till och så kan vi prata om det här vid 5-månaderskollen. och efter det flyttar vi!! Så då behöver jag inte ta den diskussionen med henne igen
    WHO:s rekommendation liksom Livsmedelsverkets rekommendation är 6 månader s helamning.
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-06 23:48:07 följande:
    Lecitin är soja. Men den ljusblå är inte god, tycker någon av oss Alla föredrar den mörkare blå...
    Fast det är Carlshamn som har två varianter - ljus & mörkblå - och de är både mjölk & sojafria. Milda har bara en sort {#lang_emotions_wink}
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-06 23:52:49 följande:
    Där ser man Skönt att inte ge efter för påtryckningar den här gången, utan gå helt och hållet (ja, nästan då ) på sin magkänsla...
    Jag höll min förra bvc-sköterska till lilla dottern kort redan från början {#lang_emotions_wink}

nja, hon gjorde inget bra första intryck när hon hörde av sig. Dottern föddes natten mellan fre-lör, vi åkte hem lör efter lunch, var tillbaka på läkarkontroll med vikt & pku-prov & utskrivning från bb på tis fm (och då hade hon redan passerat födelsevikten med 30 gram).

Tis em har jag två obesvarade telefonsamtal med skyddat nummer på presentatören efter att ha varit på Ica intill (bvc-sköterskan som ringt 2 gånger på mindre än en halvtimme. Ons fm när jag just lämnat av stora tjejen på dagis så ringer bvcsköterskan på min mobil runt 9.30-tiden och insisterar på att jag ska komma dit och väga dottern innan 11 på fm samma dag. {#lang_emotions_undecided}

När jag säger att det kan jag inte för jag har andra planer uppgjorda (var på väg till universitetet för att vi skulle dra igång arbetet med vår B-uppsats i sociologi samma dag, men det sa jag inte till sköterskan på telefon) så blir skäterskan helt paff "men, men ... " och vet inte vad hon ska säga. När hon hämtat sig från den chocken att jag inte släppte allt jag hade för händerna och kom springande med några minuters varsel säger hon att då måste vi boka in en tid direkt på mån morgon och sen får jag komma och väga dottern 1-2 gånger i veckan nu de första veckorna eftersom hon är så nyfödd än så länge.

Mitt svar på det blir att på måndag fungerar bra, men så länge som jag märker att dottern mår bra och växer som hon ska tänker inte jag springa hos dem stup i kvarten bara för att ni ska ha något att göra. {#lang_emotions_tongue_out}
    Nästan lite förvånad över att tanten inte fick en hjärtinfarkt {#lang_emotions_wink}
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-07 14:49:58 följande:
    Eller är lecitin samma sak som sojalectin ?! isåfall har jag ju redan fått svar på det =)
    Lecitin tillverkas vanligtvis antingen av soja, raps eller solros, ofta står det utskrivet vilken sort som används men inte alltid.
Svar på tråden Allergitråden