Tozza skrev 2010-05-19 20:15:13 följande:
TACK för alla svar!! Nu ikväll blev sonen jättedålig, kaskadkräktes som bara den och helt rödprickig - och vi står som frågetecken.... Har försökt få tag i allergicentrum (bor i Linköping) och dietisten, som det känns nu så får vi nästan ge EN enda rätt i flera dagar, för att sen introducera, nått.... (vet inte vad) Det är med soja, så sa dietisten att soja lecitin skulle va okej. Och vad är ärt/baljväxter *nollkoll* :-P Och sojasläktingar, vad är det? Frukt/grönsaker har jag INGEN aning om vad vi vågar ge längre. Vilka är vanliga där att man inte tål (röda frukter mm har jag hört...) Han fick mamma scans köttbullar och specialpasta häromdagen, och DET verkar (varför kan man aldrig vara säker?!!) funka bra...alltid nått.. Just nu så är jag så bitter, jag själv har haft MASSA (typ allt) form av allergier och eksem fram tills jag fick barn för 4år sen - och jag skulle utan att tveka gärna få tillbaka allt, bara mina barn slapp den här skiten.
Vad har han ätit idag blir min första fråga då?
Mamma Scans köttbullar är väl typ nödräddningssnabbmaten för ett flertal stammisar här i trådarna (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, alla sädesslag), så de tror jag bör fungera om han inte skulle reagera på någon krydda eller så.
Vad var det för specialpasta?
Här har du en uppräkning av olika former av baljväxter:
utanallt.blogspot.com/2010/05/innehallsforteckningsguide-soja-och.html
Både soja, jordnötter, ärtor, bönor, linser, lakrits och en del andra växter hör till baljväxtsläktet.
Det som lite "slarvigt" brukar benämnas som sojasläktingar är de baljväxter som används som tillsatser som olika förtjocknings- & konsistensmedel i livsmedel och de finns bakom E-nummrena E410-E414 & E417. Och dessa kan förekomma i snudd på alla typer av produkter. Se länken jag la in ovan (så behöver jag inte slita på tangentbordet så mycket
Glutenfria/naturligt fria från gluten produkter av olika slag är det knöligaste i kombination med olika andra allergier som mjölk, ägg, soja och de baljväxtbaserade tillsatserna (E41X-produkterna) samt ärtproteiner/ärtmjöl mm väldigt vanligt förekommande.
Alla sojaallergiker reagerar inte på de typerna av produkterna, men en hel del gör det ändå.
Undrar om det är samma dietist som jag har haft diskussion om sojalecitin med härom året? (bor också i L)