Allergitråden
När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till!
Typ du stämmer möte med rektorn (eftersom det är han/hon som håller i pengarna/beslutar om att ansöka om extra resurspengar) på förskolan/avdelningen och är där och hälsar på under ett par timmar. Har lilleman i kortärmat, han får sitta och leka vid bordet lite efter frukosten, du tar i en vanlig vetesmörgås och sen klappar/stryker honom på armarna direkt på huden efter att ha hållt i den vanliga vete-smörgåsen (det bör ju inte vara några större problem att få honom att reagera på det ). Och sen dokumentera med foton innan/direkt när ni kommer dit och innan ni går efter så kan det inte bli så mycket tjafs i efterhand om hur det faktiskt var.
Andra alternativ som ni kanske kan försöka med att att få läkaren att ringa upp rektor och faktiskt förklara det medicinska läget - att han är så känslig som du säger. Att det blir lite mer auktoritet bakom och att du inte bara är en "hysterisk morsa". (Tyvärr lär det i vissa fall kunna vara rätt könsberoende på om det funkar. Lite fördomsfullt kanske, men mina erfarenheter är såna från olika håll - typ om uppringaren är man och ringer upp en manlig eller kvinlig motpart som då gärna är lite yngre får man oftare lite bättre resultat än om en kvinlig ringer upp en annan kvinna, men det beror även lite på hur mkt skinn på näsan/auktoritet den kvinnliga uppringaren utstrålar).
Sen skulle väl jag personligen nog betydligt hellre föredra en syskonavdelning med 1-5 än en ren småbarnsavdelning med bara 1-3, eftersom de större barnen ändå klarar sig betydligt mer självständigt i de flesta fall i samband med måltider tex - det blir aningens färre barn för personalen att hjälpa och riskera att kontaminera ifrån. Ofta även lite mindre spill/kladd. De större hjälper ofta även till att hålla lite koll på/hjälpa de mindre. Med fler barn som klarar sig själva genom att de sitter i uppblandade åldrar runt borden så ger det mer tid för den personal som sitter vid bordet att hjälpa de som behöver hjälp.
Ang borden som de äter vid och också leker vid. Om de våttorkar borden (med rengöringsmedel och inte bara vatten, och rena trasor varje gång, börjar torka vid A:s plats och mot andra änden av bordet för att inte torka smulor mot A:s plats) efter mat och inte bara sopar av dem. Och sen efter maten lägger på tex en vaxduk på borden så att de leker ovanpå duken. Känns som mindre risk för kontamination av omgivningen med tex smulor om de äter på "nakna bord" och täcker över för lek, än om de lägger på dukar vid måltid - känns som risk för att det kan slarvas med avtorkningen så att smulor kan vara vara kvar när de lyfter duken och då flyger iväg. Är lättare att rengöra ett naket bord än en duk, och skulle de missa nån fläck vid avtorkningen så döljer vaxduken det ändå vid leken. (Och sen nån form av anordning för att hålla fast duken - tex dukar som "dra på lakan" med resår i kanterna eller någon annan form av anordning som håller kvar den vid leken).
Även att barnen har bestämda platser vid borden och inte flyttar runt mellan olika platser. Att man då ser till att A får sitta vid ett rektangulärt bord, där man ser till att ha en plats tom vid bordet. Att A får sitta på ena gaveln, med en personal på ena sidan av sig och den tomma platsen på andra sidan av sig för att skapa avstånd som minskar risken för kontamination. Och att man skurar det bordet innan riktigt ordentligt så att man förhoppningsvis fått bort alla veterester som kan ha funnits sen tidigare och att sen sitter inga andra barn på A:s plats och äter även om inte han är där. Och sen skadar det väl inte om man använder sig av bordstabletter och att A:s förvaras separat skild från de andras.
Lite tankar/funderingar/förslag i varje fall som kan vara något att kanske kunna diskutera med dem utifrån, underlättar ofta om man kan komma med lite konkreta förslag på lösningar att testa och inte bara peka på problemen