Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2010-06-08 21:39:31 följande:
    Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
    Ett av få sätt som jag tyvärr kan komma på som förhoppningsvis med relativt stor säkerhet bör kunna få dem att faktiskt förstå vad det handlar om är att vara elak mot A, att medvetet provocera inför dem bara för att visa upp att det faktiskt händer det som du säger. Gråter
    Typ du stämmer möte med rektorn (eftersom det är han/hon som håller i pengarna/beslutar om att ansöka om extra resurspengar) på förskolan/avdelningen och är där och hälsar på under ett par timmar. Har lilleman i kortärmat, han får sitta och leka vid bordet lite efter frukosten, du tar i en vanlig vetesmörgås och sen klappar/stryker honom på armarna direkt på huden efter att ha hållt i den vanliga vete-smörgåsen (det bör ju inte vara några större problem att få honom att reagera på det ). Och sen dokumentera med foton innan/direkt när ni kommer dit och innan ni går efter så kan det inte bli så mycket tjafs i efterhand om hur det faktiskt var.

Andra alternativ som ni kanske kan försöka med att att få läkaren att ringa upp rektor och faktiskt förklara det medicinska läget - att han är så känslig som du säger. Att det blir lite mer auktoritet bakom och att du inte bara är en "hysterisk morsa". (Tyvärr lär det i vissa fall kunna vara rätt könsberoende på om det funkar. Lite fördomsfullt kanske, men mina erfarenheter är såna från olika håll - typ om uppringaren är man och ringer upp en manlig eller kvinlig motpart som då gärna är lite yngre får man oftare lite bättre resultat än om en kvinlig ringer upp en annan kvinna, men det beror även lite på hur mkt skinn på näsan/auktoritet den kvinnliga uppringaren utstrålar).

Sen skulle väl jag personligen nog betydligt hellre föredra en syskonavdelning med 1-5 än en ren småbarnsavdelning med bara 1-3, eftersom de större barnen ändå klarar sig betydligt mer självständigt i de flesta fall i samband med måltider tex - det blir aningens färre barn för personalen att hjälpa och riskera att kontaminera ifrån. Ofta även lite mindre spill/kladd. De större hjälper ofta även till att hålla lite koll på/hjälpa de mindre. Med fler barn som klarar sig själva genom att de sitter i uppblandade åldrar runt borden så ger det mer tid för den personal som sitter vid bordet att hjälpa de som behöver hjälp.

Ang borden som de äter vid och också leker vid. Om de våttorkar borden (med rengöringsmedel och inte bara vatten, och rena trasor varje gång, börjar torka vid A:s plats och mot andra änden av bordet för att inte torka smulor mot A:s plats) efter mat och inte bara sopar av dem. Och sen efter maten lägger på tex en vaxduk på borden så att de leker ovanpå duken. Känns som mindre risk för kontamination av omgivningen med tex smulor om de äter på "nakna bord" och täcker över för lek, än om de lägger på dukar vid måltid - känns som risk för att det kan slarvas med avtorkningen så att smulor kan vara vara kvar när de lyfter duken och då flyger iväg. Är lättare att rengöra ett naket bord än en duk, och skulle de missa nån fläck vid avtorkningen så döljer vaxduken det ändå vid leken. (Och sen nån form av anordning för att hålla fast duken - tex dukar som "dra på lakan" med resår i kanterna eller någon annan form av anordning som håller kvar den vid leken).

Även att barnen har bestämda platser vid borden och inte flyttar runt mellan olika platser. Att man då ser till att A får sitta vid ett rektangulärt bord, där man ser till att ha en plats tom vid bordet. Att A får sitta på ena gaveln, med en personal på ena sidan av sig och den tomma platsen på andra sidan av sig för att skapa avstånd som minskar risken för kontamination. Och att man skurar det bordet innan riktigt ordentligt så att man förhoppningsvis fått bort alla veterester som kan ha funnits sen tidigare och att sen sitter inga andra barn på A:s plats och äter även om inte han är där. Och sen skadar det väl inte om man använder sig av bordstabletter och att A:s förvaras separat skild från de andras.

Lite tankar/funderingar/förslag i varje fall som kan vara något att kanske kunna diskutera med dem utifrån, underlättar ofta om man kan komma med lite konkreta förslag på lösningar att testa och inte bara peka på problemen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Molina skrev 2010-06-11 11:07:41 följande:
    Nu behöver jag hjälp ganska omgåene av er här:
    Ska ha kalas med en massa allergier inblandat får inte vara MJÖLK,GLUTEN,och en massa fruksorter en salig blandning men va tror ni glass (mjölkfri) till min tjej och en massa goa tillbehör vet inte hur jag ska baka en tårta med alla dessa allergier????? Plus att 2barn har riktigt svår diabetes känns som en riktig prövning det här. Så socker i större mängder vill vi undervika till deras skull.
    Men ägg funkar? Det underlättar rätt mycket i så fall.
    Vad är det för frukter som inte funkar?

Om du gör rulltårta och använder en blandning av maizena majsstärkelse och potatismjöl istället för vetemjöl, byt ut sockret mot sötningsmedel och använder olja/mjölkfritt margarin till själva botten så blir det mjölk- & glutenfritt och diabetesvänligt.
    Som fyllning sockerfri sylt av något slag som funkar vad gäller frukt/bär eller om man gör en fyllning typ drömrulltårta fast med mjölkfritt margarin & sötningsmedel istället för socker.
    Alternativt om du delar rulltårtebotten på mitten och ena delen diabetesanpassar  med sockerfri sylt och andra delen fyller med annan sylt/mosad frukt/bär med lite socker efter vad som tåls.
    Och sen skär i skivor och gör bakelser av, med vispad grädde till de som tål mjölk och med tex ngn havrevisp eller mjölkfri glass till de som behöver vara mjölkfria. Och sen toppa med lite dekoration med frukt/bär efter vad som tåls.

Ang diabetikerna så är det lättare att klara av socker (dvs blodsockret höjs inte lika mycket) om man äter ngt sött efter mer matigt, tex att man serverar lite mat eller åtminstone en smörgås först innan man ger sig på fikat. Men det är ju bra att försöka hålla nere sockermängden ändå.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-06-11 21:21:24 följande:
    Igår fick jag brevet från Länsrätten om vårt överklagande på vb. Jag gav nästan upp när jag läste det som fk har skrivit. De motiverar bla avlsaget med att eftersom Siri inte går på en allergiförskola måste hon må relativt bra! Öh. I nästa vecka ska jag sätta mig och författa något. Fröken på dagis ska skriva en lista på alla anpassningar de har gjort. Det är ju inte klokt.
    Ja, du, vad ska man säga. ObestämdSkrikandes
    Kanske att det är för all den tid som ni lägger och alla anpassnignar som görs både hemma och på förskolan som hon klarar av att gå på en vanlig förskola och inte behöver allergiförskola.

Jag är så glad och lättad att vår senaste ansökan när vi sökte igen gick kanonsmidigt - vi hade inte ens ett samtal med handläggaren. Skickade in ansökan och efter knappt 2 månader fick vi ett brev med förslag på beslut - helt enligt allt jag yrkat (förutom tiden då naturligtvis) med samma utfall som vi redan haft i 2 år innan. Och sen kom det slutliga beslutet med post 2-3 veckor senare med 1/4 och 18%.
  • Miralicia

Eli: Glutis pasta finns på CityGross om ni har nån sån i närheten. Eller som beställningsvaror hos Apoteket (dvs gamla apoteket AB:s apotek) och Kronans Droghandel - lär bli betydligt billigare än att handla från allergimat.

Jag bojkottar allergimat just på grund av deras hutlösa hanterings- & fraktkostnader.

Eller kontakta Dorimax direkt för att se hur köpvillkoren ser ut för att handla direkt via dem: info@dorimax.se
    Det ska gå att beställa direkt via dem: www.dorimax.se/lank3.asp men jag vet inte hur deras fraktkostnader ser ut

• Miralicia
    EL I skrev 2010-06-13 21:13:18 följande:
    aha så man kan köpa det på apoteket utan livsmedelsanvisning? trodde man var tvungen att ha det. då ska jag kolla där!!
    Det går utmärkt att handla på apoteket utan livsmedelsanvisning, men räkna med att få beställa nån dag i förväg. Eller enklare för att slippa åka fram och tillbaka till apoteket för att beställa och sen hämta är att ringa Apotekets kundtjänst för att beställa hem det till det apotek man sen vill hämta ut det på. I varje fall var det så innan avregleringen - enligt grannen som jobbar med receptfritt på apoteket, men det borde väl fungera liknade även nu.

Men jag såg att det var rätt stor prisskillnad på om man beställde via Dorimax (20:-/förpackning med 200g) och Apoteket AB (33:- /förpackning med 200g) - så om man gör en större beställning utan att ha anvisning så tjänar man nog på att handla via Dorimax om inte frakten är alltför hutlös jämfört med Apoteket. Men om man bara vill ha 1-2 förpackningar att testa med så är kanske apoteket enklast.

(Skriv gärna här om du kollar upp frakt/köpvillkor hos Dorimax)
  • Miralicia
    Mela 78: Inte ett dugg nojig att du ber att få akutläkemedel utskrivna som ni ser till att ha på förskolan utan det är en självklarhet att ni ska se till att ha det. Har ni inga alls i nuläget, ens att ge hemma?

Med akutläkemedel avser jag nu då antihistaminer (Aerius eller Tavegyl, men Aerius är att föredra eftersom det inte är sederande (att man blir trött av det) på samma sätt som Tavegyl) och kortison (Betapredtabletter som man löser upp i 10 st 1-2 msk vatten). Steg 1 är alltid antihistaminer, och steg 2 i behandlingen om det är en kraftigare allergisk reaktion att kombinera antihistaminerna med kortison för att hjälpa till att motverka att reaktionen som antihistaminerna tar ner blossar upp igen lite senare.

Om du tänker adrenalinpenna som akutmedicin så tror jag att det är väldigt svårt att få utskrivet. "Regeln" för att skriva ut det brukar vanligtvis vara om man tidigare fått en anafylaktisk reaktion där man blivit andningspåverkan eller om man fått skyhöga värden på RAST (typ rast 5-6) för sådant som kan ge reaktion luftburet som nötter, jordnötter, ägg eller allergi mot getingstick så man får anafylaktiska reaktioner av det.
    Reaktioner med "enbart" nässelutslag och diarré gör det svårt att motivera adrenalinpenna.
    Ska man ha adrenalinpenna så ska man då se till att man bär med sig den konstant så man har den tillgänglig exakt överallt exakt hela tiden - om man bara har den med nån gång då och då när man känner för det så är det ingen nytta med det och mest bara en massa slöseri om man ska skriva ut adrenalin till varenda allergiker "för säkerhets skull". *missförstå mig rätt nu*
    För de allra flesta så räcker det gott och väl med bara antihistaminer & kortison, det är några få som behöver komplettera med adrenalin.

(Här hemma har vi Aerius & Betapred (dottern) och Cetirizin & Betapred (jag själv). Skulle man bo väldigt avlägset till så att det skulle ta nån timme för ambulans att komma fram  eller om man skulle åka utomlands till något land med lite sämre utvecklad sjukvård eller om man ska ut i avlägsna delar så skulle jag kanske försöka tigga till mig adrenalin att kunna ha "för säkerhets skull", men i normala civiliserade trakter känns det onödigt.)
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-06-14 09:35:36 följande:
    Jag bade haller med Miralicia och inte... har man ett barn som har mycket svar astma och hyperreaktiva luftror sa tycker jag man ska ha anapen aven om man inte haft en regelratt anafalytiskreakton tidigare men precis som hon sager sa ar det mycket fa som behover det men da ska man alltid ha.

Vi har en i matsalen pa dagis, en som flyttas runt mellan andra matsalar och outingvaskan. En ligger fast i min handvaska och en i medicinvaskan dar aven inhalatorn ar, den sista vaskan foljer henne overallt.
    Har man astma i kombination med allergier är det en annan sak.
    Men som jag förstog det (och kommer ihåg) så är det "bara" allergi. Och då allergi som "bara" visat sig med nässelutslag och diarré. I det läget finns det ingen anledning till Anapen som om det skulle varit i kombinerat med kraftig astma.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-06-16 13:58:05 följande:
    Har ringt för att få en teletid  till E.s doktor. Han ska ringa upp mig på fredag. Då ska vi diskutera hur vida vi måste hålla helt vetefritt för sonen. Nu har vi provocerat i 3-4 veckor. Först med "vanligt" vete och nu med vetestärkelse/glukossirap/stärkelsesirap och sånt. Det "enda" som händer är att han blir lite rosig på kinderna. Inte alls så som han var i vintras. Måste varit kombinationen kallt väder med vete som gjorde de där kinderna. Inget på hans mage, inget på humöret, sover bättre än någonsin, 12-13 timmar.

Då vill vi veta hur mycket/lite vete vi kan ge om vi ens bör ge något. Enligt de läkare jag pratat med ang sonen så har de sagt att de enda allergierna de i dagsläget verkligen VET att man alltid SKA vara ifrån är glutenintolerans samt när det sätter sig på andningen. I de andra fallen så vet de inte säkert om det kan bli något problem senare men studier visar (enligt de läkarna) att det kan vara bra att ge lite av allergenämnet...som vi ju diskuterat här förut också.

Sonen verkar aldrig varit påverkad av just kinderna utan det har ju varit magen. Han har aldrig kliat eller på annat sätt visat att han varit påverkad ens när de var som värst. Nu är det bara en lätt rodnad som man kan skymta, blir lite mer precis efter matintag men bleknar snabbt.

har ni någon mer info om detta ang "avhållsamhet" eller att utsätta. Har ju fått lite info här men ingen som har nån länk till nån studie eller så??
    Hinner inte leta efter något just nu, men jag vet att i Finland är de väldigt mycket inne på att utsätta för så mycket man klarar av för att bibehålla och utveckla toleransen. Allergia (astma- & allergiförbundets tidning) har skrivit lite om det vid något/några tillfällen under de senaste åren
  • Miralicia

Tål man sojasläktingar (E410) så kan man göra egen havreyoghurt av havredryck
    Jag har en nätbekant som gjort det och jag har frågat henne om lov att få lägga ut hennes recept/beskrivning på min blogg, men jag har inte hunnit göra det än, men ska försöka göra det så snart som möjligt.

Svar på tråden Allergitråden