Allergitråden
Jordnöt är en baljväxt. Så att du inte tål andra baljväxter låter helt naturligt i mina öron.
Måste fråga er som har bra koll på det mesta!
Igår ringde dom från dagis och påstod att dottern hade fått schalakansfeber. (Det går på dagis och flera barn har fått det så det var väl inte helt otroligt).
När jag hämtade henne var hon rödflammig på kinderna, hade fått nässleutslag längs med sidan på bröstkorgen och ut på armen. Hon var hängig och hon hade sagt till fröknarna att hon mådde illa.
Illamåendet hade dock gått över när jag kom och hämtade henne.
Jag ringde så klart vårdcentralen men dom tyckte inte att symptomen var som schalakansfeber.
Efter någon timme hade rodnaden på kinderna lagt sig. Hon var matfrisk och började piggna till.
Jag tyckte rodnaden på kinderna såg ut som det kan göra ibland när hon får i sig ägg, så jag gav henne en sked Aerius. Efter ytterligare någon timme hade nässelutslagen lagt dig också.
Jag tyckte allt verkade vara som en allergisk reaktion av nått slag. Men hon hade inte ätit nått konstigt. Fil och flingor till frukost (som hon ätit i flera år till frukost!!) och på dagis hade dom bara hunnit med frukten.
Men där kommer min fråga in. Hon hade ätit apelsin och en halv banan på fruktstunden. 2 timmar senare sa hon att hon mådde illa (hon kräktes aldrig och blev aldrig lös i magen). Men fröknarna såg hur nässeluslagen började poppa upp på bröstet.
Hon brukar inte äta banan så ofta, ibland när hon har ätit det så har hon sagt att hon får "ont i munnen", men vi hra inte gjort någon grej av detta då det inte alltid blir så!
Vad tror ni? Kan man få en allergisk reaktion av banan, med nässelutslag och lätt illamående? Är det möjligt att det kan vara det som orsakade dotterns reaktion igår? (Idag är hon frisk och på dagis igen!)
Hon är allergisk mot ägg, jordnötter och råa morötter. (dessa grejer visar hon reaktion mot). Hon visar även positivt på pricktest på hasselnötter men vi har aldrig märkt någon reaktion av detta, då hon ätit ballerina kex eller nogger typ...
Vad tror ni??? Ska jag ringa hennes allergiläkare??