Molina skrev 2012-01-25 20:31:20 följande:
Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
Jag har spytt i perioder, varit mycket illamående, haft magkatarr, fått losec, orolig mage osv, men inte tänkt så mycket på det och lärde mig nog leva med en mage som alltid kändes. Jag sökte som sagt läkare, men de gjorde inte rätt tester och så bara att jag hade magkatarr. Trött, aldrig känt att jag orkat.
Åren gick och jag fick mer och mer ledvärk och blev sämre och särme. Tränade mycket hos sjukgymnast, skyllde det på graviditer, tappade känsel i fingrar osv.
Jag blev bara sämre och sämre. Magen blev sämre. Ledvärken blev sämre, trots träning. Röntgade höften, friskförklarade av läkaren, men tjatade till mig en remiss till ortopedtekniska. Ortopedteknik hittade att min höft låg fel, men inget annat mer än typ öm, ont och stel och "otränad" trots att jag tränade regelbundet.
Sen blev jag jätte mycket sämre efter en magsjuka och influensa inom kort tid. Jag märkte att jag hade blivit laktosintolerant. Sökte läkare igen. Då hade jag även fått klåda och sov ingenting i princip för jag låg och kliade mig till förbannelse. Jag hade då svårt att ens stå upp eller sitta på en stol mer än några minuter i taget pga värken i kroppen.
Läkaren sa att jag hade ibs, utan vidare kontroller. Jag sa att man har inte klåda och ledvärk av ibs och mer eller mindre krävde allergitester/celiakitest och då visade det sig att jag hade celiaki på blodprovet. För att fastställa diagnosen gjorde de en gastro som visade pos.
Sen var jag även hos en hudläkare som fastställde att jag hade en sort som kallas DH och sätter sig på huden också, kallas för hudceliaki i vardagstal.
Så jag hade väldigt många besvär kan man säga innan läkarna kom fram till vad det var som var fel. Huvudvärk, tappade hår, blåsor i hårbotten osv osv. Sen är jag otroligt dålig på att gå till läkaren och trodde faktiskt att de hade koll och att det var typ mitt fel. Att jag ätit lite fel eller och läkaren hade ju sagt att man kunde spy av magkatarr osv. Naivt inser jag ju i efterhand, men det är lätt att vara efterklok.
Hade läkaren för femton år sedan gjort en korrekt undersökning och kollat gluten istället för att bara gissa att jag har magkatarr så hade det nog upptäckts då.
Men jag blev helt frisk och återhämtade mig på ett halvår ungefär.