Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?

• ViFrånLandet
    Mela och Kavat: Jag tänkte också direkt på ägg, undrar om de andra barnen fått äggsås till fisken kanske..? Åh vad drygt, vi som skulle ha provocerat nu i dagarna (med just ägg) men det går ju inte när han ser ut som han gör, då kan vi ju omöjligt veta... Och, som jag tror jag skrivit förut, så har vi aldrig märkt av någon direkt reaktion på ägg och eftersom de visade liten reaktion på första pricktestet men inte på det andra har vi trott att han kanske inte alls är allergisk mot ägg, jaja det återstår att se.

Han har alltid långärmat på dagis, så det är väl i så fall när de tvättar honom det kan bli kontakt med något.. Eller iofs, jag vet inte hur de gör vid maten, de borde ju kavla upp ärmarna så då är ju frågan om han hinner komma i kontakt med något mellan måltiden och tvätten, hmm...

Han har varit riktigt kinkig idag men det kan lika gärna bero på tröttheten, inget ovanligt när han är på dagis 6.30-14 då han oftast sover på förmiddagen (hemma sover han alltid efter lunch).

Får ringa dagis imorgon helt enkelt! Tack för era tankar iaf Glad
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-11 20:17:30 följande:
    De med "bönmjöl" kallas oftast för glasnudlar och är baserade på mungbönsmjöl istället för rismjöl.

Santa Marias Risnudlar finns på såväl Willys som Ica här där jag bor, bör finnas på Hemköp också eftersom Hemköp och Willys ingår i samma kedja.
    Hmm, får ta och fråga personalen nästa gång jag handlar helt enkelt! Jag har ju mest tittat vid "pastaavdelningen" där de har vanliga nudlar etc, osäker på hur noga jag kollat de andra hyllorna...

Tacka alla för att ni är så underbart hjälpsamma Hjärta
  • ViFrånLandet

Hmm, jag undrar jag vad det var för konstiga utslag lilleman fick igår? Vi smorde med kortison igår kväll och idag är kinderna fina, likaså mestadelen av underarmarna och händerna. Har inte kollat magen och benen än. Kan en allergireaktion försvinna så fort!? Eller borde det bero på något annat, vad i så fall? *förvirrad* Han har då sovit bra och inte verkat ha ont i magen, så det borde inte vara något han ätit i alla fall, OM det nu har med hans allergier att göra...

• ViFrånLandet
    Mela78 skrev 2011-01-12 10:48:30 följande:
    Här varierar det väldigt hur länge en reaktion sitter kvar. På sonen har det försvunnit på mindre än ett dygn trots att vi behövt åka in och få adrenalin och hela köret. Dotterns har varit lite olika, men när det handlat om små mängder allergen alt. kontakt har det oftast försvunnit inom en dag till tre/fyra dagar, minns inte exakt. Magsymtom håller alltid i sig som minst två dygn.
    Tack för svar!
    Då låter det ju inte helt otroligt att det var allergirelaterade utslag.. Ska ringa till kokerskan på dagis efter lunch, får se om hon har några idéer på vad det kan vara.
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-01-15 10:15:14 följande:
    Någon annan här vars barn reagerar med hosta/astma luftburet ? Hur funkar det och hur började det ? Var det där från start eller ökade det gradvis?
    Sonen får problem med andningen (blir tungandad och rosslig) av hund. Han hade alltid problem med sin astma till och från när han var yngre, tills dess att vi tog bort katterna och storstädat huset X antar ggr. Först efter det märkte vi att han reagerade kraftigt mot hund så frågan är om han blivit känsligare ju äldre han blivit eller om vi bara inte märkt av det förut pga ständiga andningsproblem? Borde ju vara samma när det gäller mat, eller..?
  • ViFrånLandet

Förresten så hade jag ett litet spontant "mini-möte" med några av pedagogerna samt kokerskan på sonens dagis igår. Kan inte komma på något konkret som gör honom så där eksemig men funderar på om den torra luften kan birda. Oftast är han fin när han bara vart där en enstaka dag, är han där två eller fler dagar i följd blossar de upp (även om det aldrig vart så tydligt förut som det var nu i veckan). Vad tror ni? För visst är det lättare för rodnader, eksem och prickar att uppstå om man fått reaktion förut? Om ni förstår hur jag menar...

Ska bli intressant att se hur det blir nästa månad när han kommer att vara på dagis mer, jag går nämligen från att jobba 6 dygn/4 veckor till 23 pass/5veckor så han kommer ju vara där betydligt oftare, oftast 2-3 dagar i rad...

Åh, en grej till! Vi körde på 5ml Duphalac första veckan utan resultat och gick härom dagen över till 10ml/dag. Och nu bajsar han kladdigt och fint Flört Hur många dagar bör vi vänta med äggprovocationen? OM han nu reagerat på ägg tidigare så har det ju främst varit med förstoppning...

• ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-01-15 15:30:14 följande:
    hur tjocka gör du dem? och man måste ha en teflonpanna anar jag? försökte nyss i en gjutjärnspanna med ca 1 dl smet per pannkaka & det gick åt fanders..
    Hm, som en dubbel vanlig kanske? *funderar* Ojdå, tråkigt att det gick på tok! Vi har köpt überbilliga stekpannor åt Gabriel på Willys, tror det var 99kr för både en liten och en stor, så riktigt teflon vet jag väl inte om det är.. Men någon form av non-stick-beläggning är det Flört
  • ViFrånLandet

Var till Apoteket för att hämta lillemans anvisningsvaror idag och personalen var lite förbryllad då det stod ris-hirs på receptet men artikelnumret var den med bara ris så det var det som blivit beställt. Så vi fick rispastan istället men de skulle ändra tills nästa gång. Är det stor skillnad i smak eller näringsmässigt, någon som vet? Tänkte om jag ska be dietisten att skriva ut båda till nästa gång, eller om det kvittar...

Så idag tänkte jag slå på stort och laga mat till oss alla tre samtidigt, fast med olika pasta då förstås. Önska mig lycka till Flört En följdfråga till det: hur mycket rispasta kan en 17-månaders tänkas äta? 1dl? Mer, mindre? Han har ju aldrig ätit pasta förut så jag har ingen aning!

• ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-17 12:28:49 följande:
    Skulle gissa på 1/2 dl. En vuxenportion pasta är 70g okokt det blir ca 1.5 dl vanliga makaroner
    Det låter vettigt! Han är ju inte så stor i maten heller, så vi kör på det! Eller så garderar jag mig och gör 1dl, blir det över går det ju alltid att ta till lunch imorgon. Tack för svar!
Svar på tråden Allergitråden