Allergitråden
vetestärkelse kunde jag äta.....
Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!
Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?
Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).
Hmm, vad äter han för röda saker tro? Kan bara komma på tomat, paprika och vattenmelon, inga saker där färgämne använts vad jag vet... Vad brukar det finnas i för produkter? *semesterhjärna*
citronsyra klarar han, men tack för tanken!
Ska ni få svar på rast? eller prick-/lapptesta? Lycka till!
Okej, lycka till som sagt!
Det kan inte vara sojasläktingen i piggelin de/han reagerar på? Tänkte eftersom du misstänker soja i oboyen... Många mjölkallergiska barn utvecklar ju även allergi mot soja, så det är ju ingen omöjlighet tänker jag.
Vi ska testa med frysta hallon så småningom, bra att veta om han kan plocka av mormor och morfars hallonbuske sen eller om man måste hålla stenkoll på honom...
Hoppas verkligen ni får läkaren med er så Tilde slipper sädeslag även på förskolan, för i mina ögon är det inget snack om vad det är som ställer till det för henne..!
Och verkligen jätteskönt att slippa lactulosen! Vi provade tre dagar här hemma utan men nej, han får gå på det ett tag till.. Han får dock ingen monsterdos, bara 5ml/dag =)
Gabriel blir också hyperaktiv när han får i sig något han inte tål, helt speedad liksom och kan inte komma till ro trots att han är supertrött... Och när han väl somnat (vilket kan ta flera timmar) sover han oroligt, vänder och vrider på sig, gnyr, gnäller och gråter - han kan helt enkelt inte slappna av. Det + knölig mage (främst förstoppning) är det säkraste tecknet på en tokig kost här hemma, och så prickar/eksem/nässelutslag av en del ämnen... (allergierna är mjölk, ägg, soja, vete (vetestärkelse), majs (majsstärkelse), havre, blåbär, nektarin, ananas, lax. Eventuellt rött färgämne och/eller hallon).
Måste förresten berätta! En kompis ska ha dop för sin dotter om några veckor och hon har anpassat menyn efter Gs alla allergier - till alla! Erbjöd mig att laga mat och ta med fika till honom men hon ville så gärna att han skulle kunna äta samma som alla andra, underbara människa! <3
Nu ska jag återgå till jobbet, hoppas alla får en bra helg!
Hej allihopa! Lite dålig aktivitet här på slutet, har alla förutom vi fint väder tro..? ;)
Någon som vet något bra ställe att äta och/eller fika på i Gävle? Någon som har erfarenhet av allergiutbudet på Furuviksparken?
Ela: usch då, stackaren! Fast skönt hon inte är besvärad iaf! Jag skulle dock åkt in med henne, dels för att få något mot det (aerius? betapred?) men också för att få det dokumenterat för framtiden... Och så se till att det blir utrett såklart.
Skräp också! Ska till att provocera med soja men självklart har det kommit saker i vägen, är det inte feber så är det eksem, prickar, förstoppning eller allmänt pissigt humör mm... Hur många symtomfria dagar bör han ha innan vi sätter igång provoceringen för att det inte ska bli galet?
Kikar in med en snabb fråga/fundering.. Gabriel har vid några tillfällen fått chokladbollar bakade på kokosflingor och kakao, och blivit hård i magen dagen efter (inga andra symtom, bara stenhårt bajs och oftast bara i en blöja). Vad är troligast, kokosflingorna eller kakaon? Eller ren tillfällighet? (tror dock inte riktigt på det själv, eftersom det hänt samtliga gånger) Han äter kokosmjölk så gott som dagligen, kakao har han aldrig fått förutom i just de här chokladbollarna... Vad tror ni?
Och så kan jag förresten passa på att tala om att vete fortfarande inte funkar, han stal ett korvbröd häromdagen (åt dock bara jättelite innan jag kom på honom) Prickar runt munnen och mycket lös avföring som resultat, även lite kinkigare i humöret.
Hej i tråden!
Tror inte jag varken läst eller skrivit på hela sommaren, hoppas det är bra med alla!
Har en liten fundering som jag hoppas någon av er kloka och erfarna kan svara på. Gabriel är inne på 11e dagen av sojaprovoceringen och har kommit upp i 8msk sojadryck/dag utan reaktion. Måste vi fortsätta höja 1msk/dag eller kan vi testa ge honom obegränsat nu? Och hur mycket måste de egentligen klara för att anses som allergifria?
Mycket tacksam för snabba svar då han börjar på dagis igen på måndag efter att ha vart ledig 2,5 månader...