Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-06-13 21:54:06 följande:
    vad är naturligt glutenfria produkter? =)
    vetestärkelse kunde jag äta.....
    Om de sagt att du kan äta vetestärkelse så kan du äta alla glutenfria produkter, men de naturligt glutenfria (gjorda på majs) är renare, då de ju aldrig innehållit något vete alls - därav namnet naturligt glutenfritt =) Lycka till!
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-06-13 22:00:03 följande:
    Inte alla, det finns glutenfria som innehåller mjölkprotein.
    Bra du rättar mig! =) Sonen tål varken vete (vetestärkelse) eller majs så vi handlar inte från glutenhyllan...
  • ViFrånLandet
    LokesMammi skrev 2011-06-23 22:01:37 följande:
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........
    Det beror lite på hur känslig man är... Vår son reagerar på vete samt vetestärkelse men verkar klara av druvsocker gjort på vete =) Andra här i tråden reagerar dock på det också, så lite olika som sagt.
  • ViFrånLandet

Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!

Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?

Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

• ViFrånLandet

Hmm, vad äter han för röda saker tro? Kan bara komma på tomat, paprika och vattenmelon, inga saker där färgämne använts vad jag vet... Vad brukar det finnas i för produkter? *semesterhjärna*

Allrona skrev 2011-06-27 10:51:24 följande:
    rött färgämne? Brukar han klara det?
  • ViFrånLandet
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:37:18 följande:
    finns dem barnen som reagerar på citronsyra kan vara den som är boven i dramat för er?
    på onsdag får vi svart på vitt vad 2åringen inte tål mer än röda bär, mjölk,äpple,päron

citronsyra klarar han, men tack för tanken!

Ska ni få svar på rast? eller prick-/lapptesta? Lycka till!

• ViFrånLandet
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:44:51 följande:
    ja vi ska ta prick test på onsdag o sen utreda hans astma
    men jag börjar bli lite orolig att 5åringen inte tål soja, för han reagerar på O´boy som är mjölkfri men innehåller något med soja,

sen kan det vara smaken av hallon som ert barn reagerar på även om det inte finns, mina söner reagerar på piggelin glass som har päron smak men det innehåller ingen päron

Okej, lycka till som sagt!

Det kan inte vara sojasläktingen i piggelin de/han reagerar på? Tänkte eftersom du misstänker soja i oboyen... Många mjölkallergiska barn utvecklar ju även allergi mot soja, så det är ju ingen omöjlighet tänker jag.

Vi ska testa med frysta hallon så småningom, bra att veta om han kan plocka av mormor och morfars hallonbuske sen eller om man måste hålla stenkoll på honom...

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-06-27 12:22:36 följande:
    Kavat : tack :) ja det känns helt underbart, och overkligt. Hon har ju ätit lactulos dagligen sedan 3 månades ålder och ändå varit hård och bajsat riktigt mossgrönt!
    Jag hoppas verkligen det håller i sig.. Vore fantastiskt!

Vi börjar känna oss mer och mer säkra på att Tilde inte tål sädesslag. Hon har varit utan i bara några dagar men magen såg bättre ut och hon klättrade inte runt som en tok dagarna i ända..
    Men sen fick hon pasta till middag igår, hon åt inte så mycket men magen blev stor direkt. Och hon har knappt ätit sen dess :( och bara klättrat runt. Sitta stilla vid matbordet är ingen ide att ens drömma om utan hon far mest runt som en propeller...
    Hoppas verkligen läkaren ringer idag.. Har en hel del att ta upp med henne!

Hoppas verkligen ni får läkaren med er så Tilde slipper sädeslag även på förskolan, för i mina ögon är det inget snack om vad det är som ställer till det för henne..!

Och verkligen jätteskönt att slippa lactulosen! Vi provade tre dagar här hemma utan men nej, han får gå på det ett tag till.. Han får dock ingen monsterdos, bara 5ml/dag =)

• ViFrånLandet

Gabriel blir också hyperaktiv när han får i sig något han inte tål, helt speedad liksom och kan inte komma till ro trots att han är supertrött... Och när han väl somnat (vilket kan ta flera timmar) sover han oroligt, vänder och vrider på sig, gnyr, gnäller och gråter - han kan helt enkelt inte slappna av. Det + knölig mage (främst förstoppning) är det säkraste tecknet på en tokig kost här hemma, och så prickar/eksem/nässelutslag av en del ämnen... (allergierna är mjölk, ägg, soja, vete (vetestärkelse), majs (majsstärkelse), havre, blåbär, nektarin, ananas, lax. Eventuellt rött färgämne och/eller hallon).

Måste förresten berätta! En kompis ska ha dop för sin dotter om några veckor och hon har anpassat menyn efter Gs alla allergier - till alla! Erbjöd mig att laga mat och ta med fika till honom men hon ville så gärna att han skulle kunna äta samma som alla andra, underbara människa! <3

Nu ska jag återgå till jobbet, hoppas alla får en bra helg!

• ViFrånLandet
    LokesMammi skrev 2011-07-03 15:38:21 följande:
    Jag vet inte hur allergisk han är mot vete!
    Ska jag alltså inte använda den? :/
    Vill ju göra negerbollar. Vad kan man använda då? Och som ströbröd?!
    En kompis gjorde chokladbollar till vår son häromdagen med kokosflingor istället för havregryn =) Som ströbröd använder vi pofiber...
  • ViFrånLandet

Hej allihopa! Lite dålig aktivitet här på slutet, har alla förutom vi fint väder tro..? ;) 

Någon som vet något bra ställe att äta och/eller fika på i Gävle? Någon som har erfarenhet av allergiutbudet på Furuviksparken? 

• ViFrånLandet

Ela: usch då, stackaren! Fast skönt hon inte är besvärad iaf! Jag skulle dock åkt in med henne, dels för att få något mot det (aerius? betapred?) men också för att få det dokumenterat för framtiden... Och så se till att det blir utrett såklart.

• ViFrånLandet

Skräp också! Ska till att provocera med soja men självklart har det kommit saker i vägen, är det inte feber så är det eksem, prickar, förstoppning eller allmänt pissigt humör mm... Hur många symtomfria dagar bör han ha innan vi sätter igång provoceringen för att det inte ska bli galet?

• ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-07-22 23:36:18 följande:
    Ettårsvaccinationen är det den som innehåller ägg? Vi har ju inte provat ägg än utan kört utan det för att låta sonen få vila och växa i ro nu ett tag. Han har visserligen inte reagerat när vi gjort saker med ägg hemma eller jag har ätit och han varit i samma rum, så förhoppningsvis är han inte allergisk.  
    Nej, det är 1,5 års vaccinet =)
  • ViFrånLandet

Kikar in med en snabb fråga/fundering.. Gabriel har vid några tillfällen fått chokladbollar bakade på kokosflingor och kakao, och blivit hård i magen dagen efter (inga andra symtom, bara stenhårt bajs och oftast bara i en blöja). Vad är troligast, kokosflingorna eller kakaon? Eller ren tillfällighet? (tror dock inte riktigt på det själv, eftersom det hänt samtliga gånger) Han äter kokosmjölk så gott som dagligen, kakao har han aldrig fått förutom i just de här chokladbollarna... Vad tror ni?

Och så kan jag förresten passa på att tala om att vete fortfarande inte funkar, han stal ett korvbröd häromdagen (åt dock bara jättelite innan jag kom på honom) Prickar runt munnen och mycket lös avföring som resultat, även lite kinkigare i humöret.  

• ViFrånLandet

Hej i tråden!

Tror inte jag varken läst eller skrivit på hela sommaren, hoppas det är bra med alla!

Har en liten fundering som jag hoppas någon av er kloka och erfarna kan svara på. Gabriel är inne på 11e dagen av sojaprovoceringen och har kommit upp i 8msk sojadryck/dag utan reaktion. Måste vi fortsätta höja 1msk/dag eller kan vi testa ge honom obegränsat nu? Och hur mycket måste de egentligen klara för att anses som allergifria?

Mycket tacksam för snabba svar då han börjar på dagis igen på måndag efter att ha vart ledig 2,5 månader... 

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-09-08 13:40:32 följande:
    Det finns väl ingen mening med att öka mer än vad man äter. Alltså om ni vill ha soja i mat, glass eller vad det nu kan vara så hade jag försökt ge upp till den mängden. Dumt att överdosera om det inte behövs bara för att kolla om det funkar... Så tänker jag.

Men jag hade väntat ett halvår på "obegränsad" kost med soja hemma innan jag hade sagt till dagis att det funkat. Så att ni vet med all säkerhet att allt flyter på som det ska. Om ni nu inte har några speciella skäl att sätta in soja för att han behöver protein eller liknande...
    Vad jag har förstått uppskattar dagis/skola det. Lättare för dem än att hålla på att byta fram och tillbaks om han nu skulle få reaktioner senare.
    Tack för svar! Då gör vi så =)
Svar på tråden Allergitråden