Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    Jag vet inte om det finns någon lägre ålder på pricktest, men jag ville inte pricktesta A innan 6 mån för jag tyckte det var otäckt att trycka in allergener i kroppen påp bäbisar som är för små för att äta den maten själva. Runt 6 mån äter de själva, och då kan jag tycka att det skulle vara ok att få lite under huden med. Jag sa det till läk och hon protesterade inte mot det resonemanget utan jag fick ist känslan att hon själv tänkt i liknande banor. Men vid RAST så tar man ist blod så det testet hade jag gått med på att göra innan. Lite meck med att få ut tillräckligt med blod på de minsta bara, ett mindre problem. Vet inte om det finns någon undre gräns på det.
    Verför inte börja med att utesluta allt som M reagerat på? Eller iaf soja och ägg och sen se? För jag gissar att hormonprickar är uteslutet
  • Blå Flygare
    ICA återkallar grillchips av märket ICA på grund av att produkten är felmärkt och innehåller odeklarerat mjölkprotein.

Återkallelsen gäller grillchips av ICAs eget märke, förpackningsstorlek 300 gram. Produkten innehåller mjölkprotein men på grund av ett märkningsfel framgår det inte av innehållsförteckningen. Chipsen utgör därför en risk för mjölkprotein-allergiker. Produkten i sig är dock felfri och är ingen risk för övriga kunder.
  • Blå Flygare
    Maddisen80 skrev 2011-01-20 15:54:03 följande:
    tur att jag inte äter chips så ofta men när jag väl äter chips så bruka de bli icas grillchips jag har alltid fått ont i magen så nu vet jag vad de bero på eftersom jag tål inte mjölkprotein så tackså mycket för tipset
    Kom på att jag inte kollat mailen på länge efter jag postat inlägget. Fick varningen för två dagar sen från celiakiförbundet, det är det bästa med medlemsskapet därifrån att man får ut sånna varningar. Idag fick jag samma från mjolkfri.com Där är medlemsskapet gratis.

Ang varnningar så mailade jag carlshamn förra veckan för att deras cookie choklad-mix innahöll mjölkpulver och vasslepulver men var märkt lktosfritt. Inget svar än och i affären där jag även påpekade det hade de kvar produkten utan ytterligare märkning några dagar senare. Jag trodde carlshamn hade koll på sånt. Men ver det inte någon annan liknande märkning nyligen som ledde till återkallning av något? (Även samma felmärkning på nätet, ni kan ju kolla där och maila och klaga ni med)
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:00:17 följande:
    Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
    Jag tänker också på fett. Eller möjligen att du har sen reaktion på någon allergi och det får magen att ständigt vara i upprpr och känslig mot annat. Jag har sen reaktion på mjölk men såg inte sambandet. Jag upplevde att jag reagerade på lök, kryddstark mat, chokladbollar och fil. Men sen jag uteslutit mjölk helt kan jag äta det (utom filen då) utan problem.  Men det känns kanske lite långsökt? Vid IBS är det inte ovanligt med reaktion på fet mat.
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-21 10:10:33 följande:
    Hade ett samtal med sambon nu på  morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
    Han börjar själv fundera på  nu om han inte heller tål vete??!
    Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???

Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
    Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
    Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
    Vad tror ni?

En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
    Det kanske är bra att han inte äter det, så han kan ta test för celiaki?
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 18:07:36 följande:
    Trållmor jag blev jätteglad när jag läste ditt recept fram tills orden att ni inte gillade det kom =/ Det var just det som var poängen att JAG vill ha!
    Jag har gjort med kokos i en gång som jag gillade men inte S. Kommer inte ihåg detaljerna, man jag blötla kokos (i kaffe?) och gjorde sen mer eller mindre som annars. Jag gillar inte hirs, men quinoa-flakes går bättre. <Dock lite hårda så jag har blandat med bovete. Men kan man blötlägga de? Bara en kortis?
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-22 20:30:18 följande:
    En halv mjuk smörgås (skogaholmslimpa) med Carlshamns mjölkfria, en halv rågknäckemacka med honung, ett litet äpple, ½ banan, 2 klunkar äppeljuice, knappt ½ dl risdryck, 2½ tugga mosad potatis och en bit stekt kyckling på ½*2 cm ... undrar vad det blir för näringsberäkning på det som en hel dags intag för en snart 5-åring. Känns inte som att jag vill veta det Obestämd

Vad roligt det är med barn som inte äter ... inte.

Får väl bli en näve potatisskruvar (chips) ändå nu på kvällen när syskonen ska äta godis, var enbart genom att locka med det som det gick att få ner potatisen och kycklingen.
    Har det varit så länge? Korta perioder går ju an, men inte när det är dag efter dag, månad efter månad... Vi har fått utskrivet div. näringsdrycker och dyl till S, och nu har vi två saker som funkar. Så nu går hon upp i vikt Det tog ett tag att hitta något som accepterades, och så ska man ju tåla några sorter till att börja med. Vällingen var livlinan länge, och den tas än tack o lov.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-22 21:01:38 följande:
    Varierar från dag till dag - allt utifrån humör och då är det typ minitonåring från sin värsta sida här hemma de  dagar som det är som värst ur humör. Har testat att provocera med lite av varje här nu efter jul - först medvetet med mjölk och sen av misstag med två olika sojasläktingar så det är väl gissningsvis en del beroende på det - både humör och mat.
    Mjölk gillade väl inte magen riktigt genom att hon blev lite förstoppad av det vilket hon aldrig brukar vara annars, men främst ett totalt übergräsligt humör som varit senaste tiden. Sojasläktingarna vet jag inte riktigt hur det gick med annat än att humöret som var på bättringsvägen blev sämre igen. Och sen har hon fått lite eksem runt handlederna som jag inte riktigt vet vad det beror på.

Och lite klagomål om magont till och från som har varit ett par månader och sen nu efter jul så har hon fått ett eksem vid sidan av munnen på ena sidan som jag inte vet vad det beror på riktigt Obestämd Om det är något gammalt som vi har kunnat införa och som funkat som nu inte funkar igen eller om det är något nytt som tillkommit. Obestämd

Men jag misstänker att såväl humör som utslaget och även matlusten är allergirelaterad - men vad?

Äpple har hon ätit något åt här hemma och sen i höstas även på dagis utan problem, innan så fick hon bara tillagat äpple eftersom hon fick eksem på händerna av att hålla i dem. Citrus har jag testat att smyga in lite här hemma och det har ju verkat funka - innan så kaskadkräktes hon ju av det nattetid (kräkningarna kom ju alltid under natten oavsett när under dagen som hon åt det och det var då bara det med citrus som hon kräktes upp även om hade ätit massor av annat efteråt, något som jag inte kan lyckas förklara hur det kan bli så). Men nu var det ändå ett par veckor sedan som hon fick något med citrus här hemma vad jag kan minnas.

Välling äter hon inte, slutade amma vid 3½ och sen dess har det bara varit "vanlig mat". Men vikt och längd är inga problem - är en bit över medel, hon är väl typ längst på dagis trots att det finns de som är ett år äldre än henne.
    Här hänger ofta matvägran och förstoppning ihop - iaf på A väldigt tydligt. Så se till att få fart på den Sen hade jag backat mes allt ni testat tills humöret och matlusten var tillbaka. Matvägran handlar om långsam reaktion, så några veckor minst av en ny sak innan man testar nästa. Annars har du ingen aning om vad det beror på - mjölken som är ihängande, sojasläktingarna? De nya frukterna? Man blir lätt ivrig när det verkar gå bra, men jag har fått lära mig att tålamod är en dygd och provocerar nu i 3 mån innan jag går vidare på nästa. Tungt när det är många saker man vill testa. Men hellre det än att städigt bli osäker på resultatet.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-23 16:17:17 följande:
    Allt vad gäller mjölk är backat sen "länge" (eller sådär drygt 2 veckor i varje fal)l eftersom det var klart att det inte gick bra och magen är normal igen, det tog 3-4 dagar efter avslutad mjölkprovokation, så det är inte för att det är stopp där. Och då när jag testade med mjölk så var det inga stora mängder - utan vi höll oss till sådär ½ tsk smör uppblandat med Carlshamns mjölkfria på mackan eller blandade i knappt  ½dl grädde ihop med kokosmjölk i en potatisgratäng på nästan 2 kg potatis - varav hon åt 1 tugga av ... så det var knapapst några större mängder mjölk hon var uppe i innan vi backade. Så där är det ju klart att det fortfarande inte funkar - inte för att jag är så förvånad - ingen av hennes två mjölkallergiska kusiner har klarat mjölk innan tonåren, en är 13 och äter fortfarande mjölk-/äggfritt.

Sojasläktingarna var ju inte riktigt meningen, men det inträffade av misstag när hon var hos mormor och morfar ngn dag efter att vi backade på mjölken så det har jag inte direkt brytt mig om - om det var sojasläktingarna eller kvarhängande från mjölken så att sojasläktingarna bara retade fortfarande mjölkirriterad dotter - dvs det försöker jag inte ens ge mig på att dra några slutsatser från.

Och äpple och citrus har hängt med ett bra tag vid det här laget - äpple har hon ätit otillagat igen hemma i snart 1½ år och ett halvår på dagis och citrus i form av lite rivet ekocitron/limeskal och lite pressad citron-/limesaft i vissa maträtter då och då här hemma har väl varit i ok i ett halvår. Så det känns mu lite ologiskt att det börjar visa sig efter ½-1½ år.

Så det är ju frågan om det har tillkommit något nytt *lalalalalala sätter händerna för öron och ögon - i varje fall lite tillfälligt*.
    Funderar på att avvakta sådär en månad om det inte blir värre än i dagsläget innan jag börjar klura närmare på vad det i så fall skulle kunna vara, så att magen kan få repa sig efter dagarna med lite mjölk ordentligt.
    (Sen finns det väl några funderingar hos mig på andra orsaker än just allergi som skulle kunna vara bidragande till humöret och den periodvisa matvägran.)
    Ok, jag fattade som att citrus och äpple var nytt sen efter mjölken. Men 2 v sen kan ju ffa ge besvär om det vill jäkla sig. Håller tummarna för att det inte ska vara någon annan allergi.
  • Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2011-01-23 19:53:03 följande:
    Vi har gett sonen lite vete ett par dagar och det har verkat gå bra förutom att han ätit sämre, men så kan han vara ibland även utan anledning.

Idag runt kl 8 på morgonen fick han smaka några bitar bröd (lite mer vete än han fått tidigare) och det verkade gå bra. Han ville inte ha så mycket lunch sen men mellanmål åt han bra om än lite motvilligt. Han var pigg och glad hela eftermiddagen men ville inte ha någon middag. För ca 1,5 timme sedan kräktes han och nyss kräktes han ner hela sängen.

Ska man tro att detta har med att han fått vete att göra eller är det helt enkelt någon magsjuka han åkt på? För om det var vete borde han väl reagerat snabbare och inte börjat kräkas först efter 10-11 timmar? Han är bara 1 år och fem månader så man kan inte fråga honom nått direkt..

Hur går vi vidare nu? Antar att vi avbryter provoceringen och testar igen när han är pigg och frisk och har ätit bra ett tag? Hans läkare har inte gett några bra tips utan säger bara att vi ska testa..

Så ska vi göra. Vi tror det var magsjuka, men kan ha varit veten. Så avbytit nu och sen testar vi igen när allt är som vanligt.
Svar på tråden Allergitråden