-
NAN HA, det står att den är hypoallergen. Hydrogeniserad. Motsvarar den nutramigen/profylac då, eller är den sämre hydrogeniserad?mithrandil skrev 2011-02-14 09:34:34 följande:typ Nan HA eller liknande.
-
Så bra att någon mer fick nytta av mastodontinläggetAllrona skrev 2011-02-15 10:44:25 följande:Även om ditt inlägg inte var riktat till mig så gav det mig en hel del bra tips. Dottern går ju inte upp som hon ska i vikt. Hade hoppats på 10 kg vid två år men tyvärr verkar vi inte ha lyckats Hon hade gått upp till 9,8 kg men nu har hennes astma varit dålig och då är aptiten också dålig vilket har resulterat i ett vikttapp på ca 0,5 kg, suck! Nu har hon senaste dagarn börjat klättra upp igen och har nu nått 9,5 kg igen. Snart får vi nog fira 10 kg Normalt äter hon väldigt olika, ibland funkar kyckling, ibland inte. Ibland funkar köttfärs, ibland inte osv. Så det är svårt att ha koll på vad som passar för dagen. Korv funkar iof nästan alltid så det får hon ofta .
Jag ska testa salt på avokadon. Hon äter lite avokado men inga mängder men med lite salt kanske det kan bli mer. Vi berikar all mat med duocal och calogen så fett ska hon få i sig. Tycker vi får rätt dålig hjälp av dietisten faktiskt. Hon lyssnar och tror på oss och är bra så men tips är hon dålig på att ge. Det enda de har sagt är att vi inte ska ge sötsaker mellan måltiderna för att hon ska vara hungrig och äta bra vid maten. Efter kvällsmaten blir det alltid någon efterrätt eller snacks för att få i henne mer.
Vi har fått rådet att testa både att dra ut på tiden mellan målen under en period och att ist ge täta mål och med sötsaker mellan för att se vilket som fukar bäst. Det senare funkar bäst här, antagligen blir S för hungrig så hon mår illa och därför äter sämre om det går för långt emellan. Mörk choklad har vi gett flitigt av. Nu senast fick vi tipset att ge juice 15 min innan frukosten för att väcka aptiten. Väntar man längre med maten sen så funkar det inte, får se hur vi får till det.
Nu Dr House! -
Det tog ett tag innan matvägran riktigt togs på allvar. Innan var det fokus på produkter, recept, hur man ska ta saker med dagis och släkt...JPL skrev 2011-02-15 11:04:03 följande:Din dietist skulle jag vilja träffa! Sådan vård får då inte vi.
-
Mama Law. stor kram till dig! När man läser artikeln lämnas allt för luddigt för att man ska kunna säga nått. Föräldrar är oroliga för säkerheten när barnen ska korsa en väg - helt förståligt . Osv. Synd att inte kommunen uttalat sig tydligt i den. Måste vara ett h-vete att gå igenom. Läste kommentarer och retar mig på t.ex. att barnen "tvingas till skoluniform" So what?? Det är väl inget, och om det nu stör så så ha åsikter om hur kläderna ska se ut då. Suck. Jag antar att kommunen inte tagit i frågan från början i förhoppning att problemet skulle försvinna. Allergier förändras och folk flyttar. Men tungt nu om ni inte skulle få till starten i tid. Ni gör helt rätt som inte berättar för W.
Airro: Lyssna på MamaLaw, inte alls flum i mina öron Ang att att äta hos kompisar så kommer du säkert då finna lösningar. Skicka med matsäck till vissa, en del kommer säkert kunna fixa det, och hos närmsta vännerna ha något i frysen som tåls. Med lite hjälp kommer man ofta på lösningar, även om de innebär mer arbete och eftertanke än om man var utan allergier. Beror ju förståss också på hur känslig man är och hur förståelsen är hos bekanta. Har man tur så som vi så kan man lita mer på bekanta än vissa släktingar och ffa på restauranger!
Mithrandil: Om du bara gett en sorts ersättning KAN det vara något som finns i den. Jag vet att vissa sorter innehåller fiskolja och med en son som reagerat på omega3-tabletter som gjorts på fisk så vill jag iaf väcka frågan. Även om mjölken känns som det mest sannolika vällingen till trots. -
Och så har jag läst sista sidan med och känner väl att mitt stycke till mithrandil inte var så aktuellt
-
Fisk innehåller mer protein än fiskolja. Sen kan man visserligen reagera på en sort men inte en annan, men feta fiskar som ju olja kommer ifrån är det mindre risk att vara allergisk emot. Kan han äta rödspetta så släpp det med fiskoljan.mithrandil skrev 2011-02-16 22:33:28 följande:Jag hade precis varit och tittat och nan 2 innehåller fiskolja faktiskt.
-
mithrandil: Håller med Kavat om ersättning. Vi har haft nytta av det eftersom S senare blev allergisk mot fler saker så köpevällingarna inte funkade och praktiskt också när jag har en matvägrare som ändå dricker bra med välling. Särskilt kött undviker hon och då är det bra med ersättning som innehåller högvärdigt protein (till skillnad mot de proteiner som är vegetabiliska som finns i t.ex. EnaGo). Förhoppningsvis så slipper ni fler allergier och matvägran, men jag bara älskar Nutra med den erfarenhet jag har nu.
Dagis frågade häromdagen om A kan vara allergisk mot något. Hmmm. näää. Eller??? När han är trött pillar han under kinderna, och med vassa småbarnsnaglar pillar han ju hål. Som aldrig hinner läka. Vi har testat plåster, men han reagerar på dem. Förutom sensitive som han lätt drar bort. S misstänkte att såren berodde på allergi, och det gör de ju inte. Men kan hans kliande bero på allergi? Jag tänker det är en sån trött-grej, som vissa viker öronen och andra snurrar håret runt ett finger. Han har torr hud, men inga eksem. Svår astma. Tidigare reagerat på ägg och fisk/skaldjur men det gick över innan året. Vi uteslöt mjölk när han var som sämst i astman, och det hjälpte lite men jag är nästan helt säker på att det var för att mjölk är slembildande, för sen har det gått bra. Det var ju inte som att han blev bra i astman av att han åt mjölkfritt i en eller några månader. Om man ska misstänka allergi så vad i så fall?? Jag tror dagis nojjar, men det brukar ju vara mammans uppgift
Idag har jag varit på allergimottagningen för mig själv, kors i taket! Testat lungorna för reaktivitet, vilket jag hade. Fick testa att tappa 35% av lunkkapaciteten, och det kändes mer än jag hade gissat. Kom plödsligt ihåg hur jag mådde som barn, hur jag satt och grät i mammas knä varje gång vi var till farmor o farfar för de hade katt o hund och jag inte fick luft och det kliade i hela kroppen. Till hösten ska jag få testa sprutor mot katt. Någon här som gjort det? Sen blir det aktuellt med gräs, det reagerade jag mer på enl RAST men jag besväras ändå mindre av det eftersom jag inte får så mycket på astman av gräs bara alla andra symtom Frågan bara om det hinns med innan nästa säsong då? Man kan inte starta pollen samtidigt som katt, men jag vet inte om man kan ge pollen samtidigt som det är säsong. Han sa att man inte kan det, men jag vet inte om han menade första delen som med katt-pollen eller om han menade heeela behandlingen. Nån som vet?
/Myran
Ego som alltid -
Rismjöl står i hyllan för hälsokost alternativt bland glutenfritt. Ser ut som majsstärkelse men är inte lika "knastrigt", lite "torrare". Bakegenskaper är jag sämre påLillSkruttet skrev 2011-02-17 21:08:55 följande:Nutramigen har han ätit i drygt 3 veckor nu. Han har blivit en helt annorlunda kille sedan vi började med det. Han har gått att natta i sin säng på kvällarna redan vid kl 20 och vi har för första gången kunnat suttit och tittat på TV i lugn och ro. Trodde knappt det var sanning första kvällen det hände. Men ikväll var han helt omöjlig igen.... Och så röd om kinderna och flammig på magen. Så det blev kortison överallt och tavegyl. Får hoppas att han får sova, nu har han faktiskt sovit en stund *ta i trä*.
Tråkigt om det kan vara så att han reagerar på majs också. Men jag vet att han fått i sig ganska mycket majs de senaste 2 dagarna, så risken finns väl.
Var hittar jag rismjöl? Fungerar det lika som majsstärkelse? Rispuffarna, är det de där små som man kan ha i filen, eller är de lika stora som majskrokar (tänkte mest iom att han är så liten fortfarande). Riskakor kanske funkar, de smälter ju rätt fort i munnen. Killen har ju inga tänder ännu.
Rispuffar är de små. Funkade bra på vår grabb tidigt, han var så klibbig om fingrarna att han kunde få upp dem utan att ta grepp om dem. Pillergöra de andra gångerna, men nu har han bra finmotorik -
Nä, de är ju så små. Han mölade ju inte dem. De går väl att svälja hela?LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:19:17 följande:Ska kika i hälsohyllan. Tror att de har glutenfritt på samma ställe i vår affär, så då borde man ju hitta det där.
Men lillkillen satte inte puffarna i halsen då? Eller löser de upp sig fort av saliven kanske. -
Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.Allrona skrev 2011-02-17 22:17:04 följande:Svärmor har tagit sprutor mot sin allergi i många år och hon tycker det funkar bra. Hon är allergisk mot både katt och häst och har katt hemma och rider