• Kavat
    Kavat skrev 2011-11-02 20:12:25 följande:
    Är det fler nya som hänger här med oss i allergitrådarna som vill komma in i denna lite hemligare träd där vi visar foton så är kriteriet att man just hänger här, så vi släpper inte in "okända" för att skydda oss själva.

Men välkommna www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitrade...
    Och här snackas det (dock väldigt lite på sista tiden. ) : www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitraden-for-oss-som-hanger-i-allergitraden-222/forum/m57846533.html
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-03 12:25:44 följande:
    Skulle behöva hjälp.
    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Har bestämt mig för att sluta gå till barnallergimott i kungsbacka. Får ingen hjälp därifrån öht.
    Jag vill ha en vettig allergiutredning på båda barnen och jag vill ha en läkare som faktiskt kan ge mig råd.
    Vart ska man vända sig? Kan ju inte direkt gå till barnmott i varberg. Hade jag stannat där hade amanda aldrig ens slutat med mjölken. 
    Blä säger jag! Jag fattar inte varför ni inte får någon hjälp därifrån! Det låter helt sjukt, för oss har de hjälpt. Men jag har i princip sagt att jag vill att ni gör det här testet och då har vi fått det.

Ska du ha en riktig allergiutredning på dina barn misstänker jag att du måste göra patchtest om det ska visa något och då är det NÄL eller Östra som även numera gör patchtest, som jag vet om.

Du kan alltid skriva en egenremiss. Ring och prata med dem.

Men samtidigt tycker jag det låter helt sjukt att ni inte får det i Kba. Jag har ju bara två andra läkare på barnmottagningen i Kba att jämföra med och de sa till mig att mina barn inte var allergiska mot något mer och vete kan man inte vara allergisk mot osv. Det fanns ju inte några mer tester att göra enligt dem. Så att komma och göra patchtest på allergimottagningen var en befrielse, eftersom det visade på allergier. I vårt fall hade de helt fel. Så de fick jag ju absolut ingen hjälp av. .

Vad har ni testat och inte testat på dem och med vilka tester? Har ni gjort RAST på hela födoämnespanelen på dem? (mjölk, ägg, vete, soja, torsk, nötter?)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-03 14:06:51 följande:
    Jag har bett om diverse tester, prick, rast eller allra helst patch, men de vill inte ta några tester alls.
    Fattar inte! Och blir arg för er skull. Och ledsen.

Sist så frågade jag lite när vi skulle göra patch på liten. Jag förutsätter att vi ska göra patch på honom så jag frågade liksom inte om.

Men än så länge orkar vi inte det heller eller har ett behov. Men han är ju inte på dagis. Så fort han är hemma hos någon annan blir han dålig, så något är det ju där han inte tål. Det var alltså inte alltför kul med mellan och han blev ju helt klart påverkad av det i både sömn och annat. Så i vårt fall vill jag vänta. Men ni behöver ju göra det nu och få hjälp nu. De blir ju aldrig bra.

Sköterskan på Näl var toppen när jag pratade med henne. Helt suverän bemötning i telefon. Men då visste vi ju inte ens att det fanns här, så vi "slapp" ju åka till Näl. Jag hoppas det löser sig till det bästa för er!
    Frågar du mig borde allt kollas med RAST och patch.
    Pricktest känns lite tja, överflödigt på något sätt om man kollar de andra två. Men man vet ju å andra sidan inte om man inte testar. Våra barn vill de inte testa med prick eftersom de är så känsliga, i alla fall inte mellan.

Kram! Hjärta
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-03 15:10:09 följande:
    Tack! Var inne där och läste innan men lyckades visst ändå ställa frågor som texten besvarade
    Jag är lat idag. Cool Jag har inte gjort hemmatest själv, utan på allergimottagning. Det är bra att ha häftan en bit ifrån själva innehållet för vissa reagerar ju även på häftan. Och heltäckande. Jag hade funderingar på sån där liktornsplåster som är lite tjockare och vanligt stor plåster på så det blir tätt. Här hade de häfta på stor del av ryggen. Alltså tvärs över allt för att det inte skulle ramla av.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-03 15:11:17 följande:
    Men vet du hur säkert ett sånt hemmatest är? Stod ju 80-90% men gäller det även om man gör det hemma? Och skulle testet även visa om symtomen endast är dålig viktökning eller måste symtomen vara hudreaktioner för att testet ska visa?
    Har man eksem så brukar det visa om man testar med ämnen de får eksemen av. Jag vet en som fått reaktion på det som enbart hade magont som symptom, alltså inga eksem.
    Jag vet en som bara hade dålig viktökning som symtpom och det visade ingenting.
    Min dotter gjorde och hon hade jätte mycket eksem och magont då men det visade inget på sädesslagen. Dock misstänker jag ju nu att det är celiaki hon har som mig. Men men. Det visade i alla fall inget.

Eksem får hon bl.a av citrus, äpple, konserveringsmedel, kanel mm och det har vi inte testat på patch. De är väl egentligen mer överkänslighetsreaktioner hon får av dem, men oavsett, eksem får hon.

Hm, hjälpte det något? Testa säger jag, ni har ju inget att förlora. Visar det inget så nähä, då visade det inte. Visar det ju så får ni ju en ledtråd.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-03 18:55:12 följande:
    Ingen som har gjort tårta "utan allt" som kan ha åsikt om min tårta jag skrev om tidigare idag? Eller kanske nån som är bra på vanliga tårtor som kan säga om det verkar ok? jag är nämligen rätt dålig på vanliga tårtor också, tycker inte ens om tårta, så jag har svårt att se vad som borde bli gott.
    Nje. Jag har lagt ner gräddtårtevarianten för jag tycker inte att de blir goda. Det senaste har jag gjort pannkakstårta och chokladbollstårta.

Men däremot så tyckte jag faktiskt att Miralicias semlor var helt ok. Så om jag skulle haft grädde är nog det det bästa alternativet jag smakat. Tror att det var jpl som la in något recept i receptråden på semlor/grädde som hon var nöjd med, men jag har inte testat det själv.

Men skulle jag gjort en tårta idag hade jag försökt göra mer moussetårta och med smörkräm och så hellre än grädde.
  • Kavat

Rulltrappa. Vad hade han för värde? Jag hade stridit mig blodig för en gastroskopi på direkten. Tarmen brukar vara mer påverkad än vad blodprovet säger. Han mår ju inte bra så ser absolut ingen anlednig för er att vänta. Tipsar även om att jag hade bett att få söva mina barn vid gastro. De kan även droga ner dem så att de inte ska kunna minnas, men föräldrarna brukar tycka att det är då de blir så påverkade och det är inte alltid det funkar ändå. Jag har hört om barn som mindes också. Jag blev själv sövd när jag gjorde gastron. Jag var borta femton minuter och minns inget och fick inga men. Så skönt.

Svar på tråden Allergitråden