• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-10-12 20:45:49 följande:
    Nej det är det ingen som vill göra. Men hon har lämnat nytt prov men det fick skickas iväg ytterligare en gång för verifiering så hon har inte fått resultat ännu. Hennes glutenprover hade sjunkit till <7 nu så de säger att hon ännu inte har nån intolerans. Innan låg det ju på 9, mitt i gränsvärdet, men ändå efter nån mån som hon slutat äta gluten så det är svårt att säga.

När jag ser hennes utslag ser de på pricken ut som hudcliaki och jag är helt säker på att hon är glutenintolerant men det är det ingen läkare som går med på.

de gjorde lapptest på hud på salgrenska men de vägrar testa livsmedel, men hon fick nog 5st reaktioner på olika kemikalier men utslagen på halsen blir inte bättre även att hon undviker det hon visade kontakt allergi på.
    Blossar upp direkt efter intag av vete och stillar sig när hon håller sig ifrån.     
    Men hon måste ju träffa en hudläkare som vet vad hudceliaki är. Ring runt till hon hittar en som kan sätta diagnosen. Prata med dem när hon ringer och berätta som det är och fråga om de kan kolla på henne och göra ett test när hon är där med att hon äter.

Jag var på Hagakliniken i Göteborg. Den läkaren skrev ut dapson till mig (medicinen mot spetälska som är det enda som kan hjälpa mot klådan - med farlig. Jag blev ju bra på strikt naturligt glutenfritt så jag slapp).

Jag hade inte ens några blåsor att visa upp (idiot som jag var förstod jag inte att blåsorna i hårbotten var från hudceliakin för än senare...) mer än att jag berättade att det kliade, var det kliade mm.Och att det minskade när jag inte åt gluten. Jag hade dock över gränsen på blodprovet men inte gjort gastroskopin när jag var där.

Reagerar hon så snabbt så borde hon ju kunna ta med sig en macka och visa läkaren vad som händer med henne när hon äter.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-10-12 20:57:06 följande:
    Mina symtom är ont i magen ( dagligen ) , otroligt gasig, illamående ( oftast morgonen ) , sjukligt trött, blåsor som kliar på axlar, skuldror och bröstkorg, mycket problem med vikten. Får kämpa veckor för att gå upp ett ynka kg men kan lätt tappa 2 kg på 2 dagar genom att äta endast frukost middag kvällsmat
    Sura uppstötningar har jag aldrig haft. Halsbränna får jag bara av typ choklad och potatisgratäng :)

Kavat : Jag mår skit rent ut sagt.
    Är sååå trött och osocial . Är så öm i magen vissa dagar att jag helst inte vill stå.
    Har gått så långt att när jag kommer till olika arbetsplatser ( jobbar på bemanning ) får jag ångest om det är arbeten som innebär att jag inte får sitta ner :(
    Äter allt nu. Glutenprovet var negativt ( åt iofs inte gluten då ) så läkaren tyckte jag kunde börja med sädesslagen igen.
    Han ansåg att jag behövde det med tanke på vikten. Jag hade nämligen svårt att hitta mat jag gillade och jag måste ju äta varannan timme typ..
    Sen har det varit så mycket strul med barnen att jag liksom glömt bort mig själv..
    Vilket har resulterat i att jag börjat få hjärtrusningar.. Sist höll det i sig i 4 timmar, riktigt otäckt :(
    Då går du till en ny läkare och säger att du vill kolla upp glutenintolerans och sköldkörteln och att du mår skit. Så där dåligt får du ju inte må.
    Skit i att säga att någon annan kollat dig. Nu kanske det visar.

Annars så kan du kolla ett gammalt inbox från mig för något år sedan där jag klippte ihop att du faktiskt mådde ok när du åt utan gluten och mjölk. Jag minns det, även om mitt minne är apkasst..

Stor kram! Hjärta
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-10-12 21:06:35 följande:
    Då går du till en ny läkare och säger att du vill kolla upp glutenintolerans och sköldkörteln och att du mår skit. Så där dåligt får du ju inte må.
    Skit i att säga att någon annan kollat dig. Nu kanske det visar.

Annars så kan du kolla ett gammalt inbox från mig för något år sedan där jag klippte ihop att du faktiskt mådde ok när du åt utan gluten och mjölk. Jag minns det, även om mitt minne är apkasst..

Stor kram! Hjärta
    Hehe. Klippte ihop dina gamla meddelande skulle det ju stå. Det var inte jag som fantiserade och klippte ihop. Skäms
  • Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-14 06:42:18 följande:
    Phu..jag får fortsatt vårdbidrag. Spännande o se hur de har räknat på våra merkostnader och om det är 1 eller 2 år de beviljat för.
    Grattis!
    Sorry jag har inte hunnit med och glömt. Skäms  Vill du fortfarande ha? Tänkte jag skulle mailat över, men du kan väl säga till nästa gång i annat fall eller hojta om det nu inte är ok som ni fått beviljat. Då kanske inte väggen är så nära här... Obestämd
  • Kavat
    SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Vet att apoteket har någon salva, men jag minns inte namnet... Någon annan kanske har tips här. Tänkte att ni skulle kunna prova om den är bättre.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet, hoppas någon annan här kan hjälpa till. Funderar på vems barn som hade köldallergi? Kommer ni andra ihåg? Hoppas hon ser detta.
  • Kavat
    Alvi skrev 2011-10-15 11:10:38 följande:
    Hej på er megakunniga föräldrar...! Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp av er...?

Jag skrev ett långt inlägg i mjölkallergitråden, och fick fina svar (tack!) men jag börjar fundera på om det INTE är mjölkallergi ändå.... Därför vänder jag mig hit.

Så här är det: Jag har en dotter på 2 månader. Senaste månaden har hon börjat bete sig som storebror gjorde under amning, och som också var anledningen till att jag tvingades ge upp vid 5,5 månader (efter att ha kämpat oss svettiga i någon månad innan). Hon börjar äta, efter någon minut hör man hur hela magen tjongar och knorrar och mullrar och hon drar upp benen, sparkar med benen, blir knallröd i ansiktet och spänner sig och skriker. Det enda som lindrar är att få napp, den suger hon tag i direkt och tuttar hysteriskt, samtidigt som hon slappnar av.

Detta gör att hon äter mindre, eftersom det blir så himla jobbigt för oss båda, och ur en napp kommer ju ingen mat... Om jag samtidigt klappar henne ganska hårt i rumpan samtidigt som hon äter, kan hon fortsätta äta trots att hon har ont (eller vad hon nu har), precis så var det med storebror med.

Storebror var en supergnällig bebis, och hade utslag kring munnen, samt kräktes hela tiden, i ett år. Prover visade ingen allergi, men jag märkte att det  blev bättre när vi tog bort mjölk runt 8-månader. Nu vid 4 års ålder äter han som vanligt, men är ofta lös i magen, och bajsar även väldigt ofta, 5-7 gånger per dag.

Jag har märkt på lillasyster att ätandet går bättre när jag undviker mjölk  och sedan ungefär en vecka har jag HELT uteslutit det, men det verkar inte hända så mycket! Vissa gånger äter hon utan problem, men så ibland tjorvar magen sådär på henne igen och jag kan inte se sambandet...

Kan andra allergier yttra sig så här, eller kan det i hennes fall helt enkelt bero på att hon inte hinner med att äta, jag har ganska stark utdrivningsreflex. Eftersom jag har märkt att det försämras när jag äter mjölkprodukter, råkade ta grädde till en bit kladdkaka för 1 vecka sedan, har jag såklart trott att det är mjölken... men kan det vara något annat, eller ingen allergi alls?

Känns inget kul att hon mår såhär när hon äter, är en superglad och nöjd bebis annars, sover bra både dag och natt. Skrovlig på kinderna, lite prickar, men det kan väl vara hormoner fortfarande eller? Hon var dunderprickig vid 1 månads ålder.

Hjälp....

(Kom på att jag kan ju ställa samma, fast nerkortad, fråga i amningskategorin med... Men jag hoppas att någon här också läser, som kanske kan ge tips... )
    Håller med 3busfrön. Vänta minst en månad innan du gör någon utvärdering om det hjälper med mjölkproteinfritt.  Ja, andra allergier kan yttra sig på samma sätt. Vanligaste allergierna bland bebisar är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.

Men i och med att du nu upplever att hon inte tycker det är lika jobbigt jämt så kanske det är någon mer allergi?

Det är vanligt med allergi mot mjölk, ägg och/eller soja i kombination. Så testa att utesluta ägg också kanske och se?

Man brukar ofta göra så att man utesluter tills de är bra och sen beroende på hur bråttom man har (försök att inte ha bråttom, det lönar sig aldrig), när de mått bra i en månad eller två kanske tom. (lite beroende på hur många och jobbiga allergierna är och om man tror att de faktiskt är allergiska) och sedan provocerar man ev. med det man tror funkar bäst. 

Tyvärr ökar ju även havreallergierna sedan de kom så många bra ersättningar för mjölk i havreprodukterna. Så försök att variera din kost.

Och det andra stora tipset är matdagbok. Där skriver man upp exakt vad man äter, när man äter. När bebisen ammar/äter och när hon får symptom (och ev hur de sover, diarrér, bajsblöjbyten - ja symtpom)
  • Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-18 14:36:17 följande:
    Har man börjat skriva ut locobase/locobase repair på recept?
    Nej men man får det på merkostnad OM läkaren har skrivit det på intyget man skickar till fk.

Jag har äntligen mailat dig. Tomte
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-10-19 17:41:00 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!
    Hej!
    Min spontana tanke är att hon reagerar på något i baskosten eftersom hon blir sämre då. Majs? Bovete? Potatis? Nu drog jag bara en chansning, kan vara vad som helst, men min erfarenhet säger mig att det onekligen verkar hänga ihop med allergier.
    Alltså det är vanligt här i tråden med allergi mot mjölk, ägg, soja/baljväxter/guar, vete, havre och sen följt av fisk, majs och även bovete funkar dåligt för vissa.

Frågar du mig säger jag absolut att du ska lita på dig själv. Alltså blir hon tillräckligt dålig av att äta baskost så är det ju något ur baskosten som ska bort. Och hur ska du hitta det om du inte testar en sak i taget? Eller det är åtminstonde mycket svårare.

Jag hade också struntat i vad dietisten säger om ni inte känner att det är rätt för er. Det är inte dietisten som får ta hand om eksem och sömnlösa nätter...

Nu läste jag att du skrev att hon reagerade kanske på potatis. Har ni provat ekopotatis?

Ger du d-droppar? Köp de utan konserveringsmedel och tillsatser för att vara på säkra sidan. Men då inte de med sorbitol i! Förvånad

Men vilken ordning är jag osäker på. Det ni tror mest att hon klarar och det ni helst vill att hon ska kunna äta hade jag börjat med. Bättre att ta "säkrare" saker först för att utöka kosten lite snabbare. Får hon en reaktion så behöver man ju avvakta lite egentligen. Det kan ju bli annars att hon reagerar på saker som hon egentligen tål.

Men lite hjälp kanske?
    Vår kille tål potatis, palsternacka, nötkött, fläskkött, bovete, fiberhusk/psyllium, ris, hirs, banan, mango, rapsolja, blåbär, carlshamns mjölkfria mörkblåa margariner, tomat (!), morot, gurka och nu provar vi broccoli och det verkar funka. Kan ha missat något..

Det vi testat och är som inte funkar:
    ej kyckling, sötpotatis (ev var den vi testade sist besprutad), äpple, majs, kyckling, mjölk,
    Sen tror vi oss veta sedan amningen att ägg, fisk eller soja/guar inte funkar. Ingen annan i familjen tål sädesslag så det har vi inte testat.

Dock har han numera några konstiga ofärgade plitor över större delen av honom som inte verkar störa honom. Men eftersom det inte stör honom och han äter så begränsat redan så får det vara tills vidare. Lite intressant att vi har fått tre helt olika diagnoser på plitorna från tre olika läkare.... Två har sagt att det inte är allergi... Allergiläkaren sa att om han inte har ont av det så får det väl vara, men hon kom i alla fall inte med någon annan diagnos.
  • Kavat
    Chabolina skrev 2011-10-19 16:22:54 följande:
    Hej Vi har en allergisk liten kille. Han är allergisk mot mjölkprotin, soja, sojasläktingar, ägg och havre. Diverse frukter och grönskaker. De frukter och grönsaker han verkar tåla är. majs potatis palsternacka jordärskocka banan blåbär honungsmelon sötpotatis broccoli avokardo inte säkra på lax vete Några tips grönsaker och frukter vi kan testa mvh Sara
    Hej och välkommen hit!

Min kille är allergisk mot ungefär detsamma, se inlägget jag skrev precis ovanför.

Har ni testat nötkött? Älg? Någon sorts protein? Eller vad det bara grönsaksbiten du undrade över för annat funkar?

Annars så hade både Myntha och jag lite förslag i våra inlägg till Prince or Princess.

Jag brukar tänka så här när jag testar: Vad vill vi att han ska kunna äta, vad äter vi, som är "nyttigt" eller gör vår matlagning lättare?

Målet i vår familj är att alla ska kunna äta ungefär samma så gott det går framöver. Om man äter glutenfritt så är ju ris en basvara här hemma. Friggs riskex, pama minutris, rispasta, risnudlar, Carlshamns risdryck (EJ Ricedream om man är allergisk mot korn!)  ja, liten och vi andra äter ris i alla dess former.
    Jag ville kunna baka bröd, så jag testa baka på teff (glömde jag ovan), rismjöl, fiberhusk och bovete och det funkade (recept finns i min sädesslagsallergiblogg). Solig

Annars så är det ju i princip majs i allt glutenfritt som går att köpa, så majs är ju smidigt om de tål (vilket min lille inte gör.)
Svar på tråden Allergitråden