Prince or Princess skrev 2011-10-19 17:41:00 följande:
Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!
Hej!
Min spontana tanke är att hon reagerar på något i baskosten eftersom hon blir sämre då. Majs? Bovete? Potatis? Nu drog jag bara en chansning, kan vara vad som helst, men min erfarenhet säger mig att det onekligen verkar hänga ihop med allergier.
Alltså det är vanligt här i tråden med allergi mot mjölk, ägg, soja/baljväxter/guar, vete, havre och sen följt av fisk, majs och även bovete funkar dåligt för vissa.
Frågar du mig säger jag absolut att du ska lita på dig själv. Alltså blir hon tillräckligt dålig av att äta baskost så är det ju något ur baskosten som ska bort. Och hur ska du hitta det om du inte testar en sak i taget? Eller det är åtminstonde mycket svårare.
Jag hade också struntat i vad dietisten säger om ni inte känner att det är rätt för er. Det är inte dietisten som får ta hand om eksem och sömnlösa nätter...
Nu läste jag att du skrev att hon reagerade kanske på potatis. Har ni provat ekopotatis?
Ger du d-droppar? Köp de utan konserveringsmedel och tillsatser för att vara på säkra sidan. Men då inte de med sorbitol i!
Men vilken ordning är jag osäker på. Det ni tror mest att hon klarar och det ni helst vill att hon ska kunna äta hade jag börjat med. Bättre att ta "säkrare" saker först för att utöka kosten lite snabbare. Får hon en reaktion så behöver man ju avvakta lite egentligen. Det kan ju bli annars att hon reagerar på saker som hon egentligen tål.
Men lite hjälp kanske?
Vår kille tål potatis, palsternacka, nötkött, fläskkött, bovete, fiberhusk/psyllium, ris, hirs, banan, mango, rapsolja, blåbär, carlshamns mjölkfria mörkblåa margariner, tomat (!), morot, gurka och nu provar vi broccoli och det verkar funka. Kan ha missat något..
Det vi testat och är som inte funkar:
ej kyckling, sötpotatis (ev var den vi testade sist besprutad), äpple, majs, kyckling, mjölk,
Sen tror vi oss veta sedan amningen att ägg, fisk eller soja/guar inte funkar. Ingen annan i familjen tål sädesslag så det har vi inte testat.
Dock har han numera några konstiga ofärgade plitor över större delen av honom som inte verkar störa honom. Men eftersom det inte stör honom och han äter så begränsat redan så får det vara tills vidare. Lite intressant att vi har fått tre helt olika diagnoser på plitorna från tre olika läkare.... Två har sagt att det inte är allergi... Allergiläkaren sa att om han inte har ont av det så får det väl vara, men hon kom i alla fall inte med någon annan diagnos.