• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-10-12 10:20:54 följande:
    *suck* igår kom sonen hem med röda kinder och början till eksem, natten var jobbig han vaknade många gånger och var ledsen. Första gången var efter någon timme då han ställde sig upp och ville komma upp när jag gick in för att ge en ny flaska vatten. 

Kollade nu på matlistan på förskolan och det var fisk igår, är typ 3:e gången vi drar det sambandet med fisk på förskolan-röda kinder och orolig natt.

Hemma har han bara ätit lax och det har fungerat, så typiskt. Måste försöka få tag på allergisköterskan. På förskolan så äter de oftast torsk vilket jag har förstått är en mycket allergen fisk, vad finns det för fler än lax som inte är så allergena? Ifall vi ska ta och testa något mer än lax hemma.  
    Min lille tål ingen av dem. Mellan tål lax, men inte någon av de andra fisksorterna.
    Det är torsk som är mest allergent jag.
    Det är lite olika sorters fiskar.
    Makrill är ju t.ex en fet fisk som har mer histamin i sig. Så då kan man i praktiken få en falsk reaktion av.

www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/164-fiskallergi-ger-starka-reaktioner

www.alltomallergi.se/default.aspx&did=20&pid=52

Och angående det där med uppvärmning så verkade inte det gälla fisk, alltså att det blir mindre allergent vid uppvärmning enligt ovanstående.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:02:17 följande:
    Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?
    Min mellan reagera med nässelutslag av att ta i ägg och han har tagit alla sprutor hitills (4 år) utan problem.  (Inte influensa eller så utan de vanliga) Men det säger ju inte att Amanda kommer reagera. Men frågan är: odlas de verkligen i ägg?
    Jag hade först bett sköterskan tagit reda på det.
    Vi har gjort så här:
    När jag kommer dit hade jag sagt till så de verkligen är förberedda ifalll (laddat mentalt..) och sedan hade jag stannat minst en kvart efteråt ifall att hon skulle reagera.

Det är nog olika på olika ställen, men vi har fått ta på vanliga bvc (men jag har alltså för mig att de sa att det inte är odlat på ägg längre...) Det finns de som tagit på allergimottagning och liknande.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-12 12:48:09 följande:
    Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?
    Jag letar och letar men nu hittar jag ju ingenting i min mailbox... Suck! Jag får återkomma (och påminn om jag glömmer!)
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-10-12 20:02:39 följande:
    Ni som kan det allra mesta här inne :)
    Har ni själva eller känner någon som lider av magkattarr ?
    Isåfall, vet ni om man har problem dagligen ? Eller ska det liksom gå i vågor ?
    Jag fick losec mot magsår för kraftig magkatarr för 15 år sedan. Hade ibs enligt läkaren för ett par år sedan. Det var glutenintolerans. Jag har aldrig sura uppstötningar längre och magen är betydligt stabilare den med. Men knaset med magen denna gång visade sig bero på sköldkörtelproblem och problemet med ämnesomsättning.
    Men den historian har du ju hört...

Hur mår du egentligen och vad äter du/äter du inte nu? Hjärta

Det är måååånga mammor (och pappan här hemma) här inne nu för övrigt med veteallergiska barn som inte längre tål vete...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-10-12 20:27:55 följande:
    Är inte symtom på magkatarr sura uppstötningar, halsbränna och smärta i mage?
    Har då aldrig hört att magkatarr påverkar konsistensen på avföringen? Låter ju mer som allergi i mina öron (eller ögon då) :)

älsklingen: min magkatarr kommer och går. Beror lite på vad jag äter och dricker.
    För mycket kaffe eller apelsin sätter absolut igång det ifall jag redan har besvär av det. stress likaså.

Har långa perioder utan och så kan det dyka upp när som helst igen.       
    Det är ju om "ibs" skulle orsaka lös mage... Men allro, jag säger till dig som alla andra... Troligvis veteallergi eller då celiaki om du blir bra på lchf.

Jag tycker jag hört det titt som tätt. Att folk blir friska från ibs, fibro och massa andra konstiga "symptom eller icke-symptom som de vetat om" av lchf-kost. Och vad är det man egentligen tar bort. Jo gluten/vete bl.a... Jag tror att många som äter lchf klarar majs, ris och potatis men märker att de blir sämre av sädesslag...
  • Kavat

Allro, är det glutenintolerans som du egentligen har är det superviktigt att få diagnose ELLER då äta strikt glutenfritt livet ut.
    Fuskar man innebär de skador på tarmslemhinnan som i sig medför risk för andra autoimmuna sjukdomar med sköldkörteln (var ju det jag fick), diabetes, reumatiska sjukdomar och cancer. Så det är inte så bra att gå odiagnostiserad och fuska lite när man känner för det.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-10-12 20:32:55 följande:
    Jag klarar inte äta vete längre. Får inte gå på dass på minst 1vecka efter att ha ätit en smörgås.
    Fast med tanke på mamma så ska jag proppa i mig vete och begära glutenprovet som du tjatat på mig om i evigheter. :) Tror inte jag är intolerant, tror mer jag blivit känslig för att jag äter det så sällan och för att det är strängt för magen och tarmarna. Men jag vet inte. :) 
    Precis. Men du vet vad jag tycker.

Maken här hemma får ju bl.a nässelutslag när han äter vete, så han är ju förmodligen inte glutenintolerant i alla fall. Men, men, han har inte heller orkat ta tag i det.

Hur går det för din mamma. Tjata på henne lite om hudläkare, de kan sätta diagnos på hudceliaki bara genom att höra symptomen. Åtminstonde kunde den jag träffade göra det. Jag tror det är viktigt för henne att få en diagnos för att klara att äta rätt, eller?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-12 20:39:01 följande:
    Kkavat - jag gjorde glutenprov innan jag tog bort sädesslag men läkaren vägrade ta allergiprov på vc utan ville skicka remiss till allergimottagningen och det kändes onödigt.

Tror också många som blir bra på LCHF eg är allergiska/intoleranta utan att veta om det. Jag tänker äta såhär ett tag och sen provocera mig själv. Jag räknar med att kunna äta potatis i framtiden
    Heja dig! Då så, då är ju det i princip uteslutet.

Kolla med eget pricktest?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-10-12 20:41:15 följande:
    Kan man göra hemmagjord havremjölk?
    Eller vad kan jag ge alex när vi ska provocera havre nu i veckan?
    Han vägrar äta gröt iaf, så mycket är säkert. Sist valde jag ju havreglass och havredryck från oatley men han reagerade ju då. Fick senare höra att oatlys havreprodukter inte är gjorda på ren havre som jag trott så nu vet jag inte vad jag ska ge honom.

Kanske baka havreflarn?
    Är inte det bara margarin och havregryn?      
    Ja, och socker och något som binder. Muscvadokakorna (i min blogg) fast med delar av ren havre istället för bovete blir nog mumsiga.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-12 20:40:46 följande:
    Men en allergidiagnos känns inte nödvändig för mig, huvudsaken jag själv vet vilken mat jag mår bra av
    Så sant!
Svar på tråden Allergitråden