mithrandil skrev 2011-04-19 22:46:28 följande:
Konstigt.
Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.
Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
Ja, det stämmer väl inte helt. Visst KAN det visa, men nej, det är inte många barn här i tråden med eksem som visar på prick och RAST, tror det är vanligare att det inte visar.
Lilleman som är så superkänslig mot vete visar inget på RAST, ingen allergi alls. Du kan inte ens ta i honom med vete på fingrarna utan att han blir dålig. Nu har han inte testat sig på RAST just sedan han var ett halvår, men läkaren gjorde något annat sorts test som skulle visa hur allergisk man är. Han visade högt på ägg på det testet (men äggallergin visade också på RAST) men visade inget på vete.
Så tyvärr stämmer inte testerna med sanningen. Man kan även ha en snabb och en långsam reaktion. Den snabba kanske inte märkt på barnet men visar på RAST på liten allergi och man tolkar det som att barnet är lite allergiskt och du kan ge ett glas mjölk utan problem. Medans den långsamma reaktionen är en jätte stor reaktion med t.ex blod i avföring, diarrér i flera veckor, eksem, magkramper osv osv.
Så ta det förstiktigt är mitt råd när ni provocerar! Man ska alltid börja med ett halvt kryddmått ungefär... Det gör väl inget om ni får provocera fem dagar extra för att komma upp i en matsked mjölk t.ex. Det är ju bara tid det handlar om... Iställer för att ni får två veckors helvete och kanskek akuten för att ni provocerade med för stor mängd...