MariaWe skrev 2011-04-14 11:16:05 följande:
K Kavat: Min kille är ju allergisk mot bla soja och då sa du att det finns guarkärnmjöl i saftsoppa, vilket han dricker. Dock har jag inte märkt någon reaktion på det. tror du jag kan fortsätta ge honom det då?
En annan fråga om det är någon som känner igen sig:
Under hela min barndom och även en del fortfarande, så har jag fått små kliande blåsor under fötterna och i händerna. Har alltid kallat dem för kliblåsor då jag aldrig fått någon förklaring vad det är eller vad de beror på. Det är oftast värst på somrarna då det kan komma som stora kakor med blåsor. Nu för tiden är det mest någon enstaka som dyker upp då och då. Har egentligen aldrig kunnat sätta dem i sammanhang med något heller då jag som barn inte var allergisk, har dock aldrig varit utredd för någon födoämnesallegi.
Förra våren upptäckte jag blåsorna under min sons fötter och i somras hade han jättemycket. Nu få han någon/några då och då och jag får behandla honom med tavegyl nattetid då de kliar så mycket (vet hur de känns). Varje gång vi har varit hos läkaren har de självklart varit försvunna. Tror dock inte att de skulle veta vad det var ändå eftersom jag aldrig fått några svar eller ens hört talas om någon med något liknande.
Så nu greppar jag efter ett halmstrå! Någon som hört talas om något liknande? Eller kanske har någon teori om det hela!
Det beror på vilken saftsoppa om det innehåller guarkärnmjöl. Alla saftsoppor innehåller inte det. Har du kollat innehållsförteckningen?
Angående reaktioner. Mår han tiptop och inte du funderar på ev. fler allergier på honom, så hade jag fortsatt att ge. Det brukar ju dock smyga sig sakta så att man inte alltid märker tydliga reaktioner förän det är kasst typ. Men nu är du ju medveten. Man ska aldrig ta bort mer än nödvändigt. Bara ev för att se om han nu mått kass och för att utesluta att det inte var den som orsakade det. Är du med på hur jag menar?
Min mamma och min kompis har det. Men minns inte namnet. Det finns ett namn på det.. Ska kolla om mamma kommer ihåg.