LillSkruttet skrev 2011-04-07 20:11:47 följande:
Dottern har bara varit allergisk mot hasselnöt, hund och björk tidigare. Nytt pricktest igår visade alltså nu även råg, katt och lite gråbo. Sen är jag osäker om man testade henne för fler sädesslag. Hur brukar det gå till?
Problemet är att hon inte alls velat ha någon annan välling tidigare när jag försökt "byta" vällingen mot något för lite större barn, alt testa någon annan smak när man fått hem någon provpåse med något. Är det inte hennes välling så tar hon bara någon enstaka sipp, sen vägrar hon. Går inte att få i.....
bebi3 skrev 2011-04-07 15:00:49 följande:
lillskruttet: min dotter reagerade på all välling som liten och det enda som fungerade bra för hennes mage var majsvälling. Den är ju lite söt också. Kanske kan vara nått att testa?
Skulle ju iof kunna göra fler tester med andra vällingsorter. Ex majsvällingen, eller 1 1/2-årsvällingen från Semper. Men samtidigt vet jag inte riktigt hur mycket jag ska anstränga mig heller. Hon vill ju ha vällingen i nappflaska och när hon lagt sig för natten, alltså efter tandborstning. Så på flera sätt så vore det skönt att hon slutar med vällingen. Hon börjar kännas lite för stor för att äta ur nappflaska (4 år) och det vore ju bra för tänderna att inte äta EFTER tandborstningen. Men samtidigt äter hon ju dåligt med mat, och då har det alltid känts skönt att veta att hon fått i sig sin välling, både för att hon ändå får somna mätt, och för att det näringsmässigt blir lite bättre balans.
Pratade lite mer med henne i kväll och hon verkar helt införstådd med att nu äter hon ur den välling som finns hemma och sen slutar hon med välling. Hon säger det själv t o m. Får väl se hur det blir den kvällen när vällingen är slut...
Råg, vete och korn är tydligen rätt lika så det är rättså vanligt att man reagerar på alla. Dessutom finns det inga rena veteprodukter så i princip all vete och vanlig havre kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag utan att det behöver märkas ut. Det går ju i samma maskiner, kvarnar mm som alla andra sädesslag. Så ni får väl se hur det funkar med resten. Och kolla upp om de testade vete. Sen kan man ju aldrig lita blint på ett test. Ni måste nog utesluta och provocera för att se.
Smaken ändras med tiden. Jag trodde aldrig att jag ens skulle kunna få i mig Carlshamns risdryck till musli, men det är riktigt gott nu!
Dottern sa samma sak, aldrig i livet, men nu har hon det också till flingorna.
Samma sak med kokos, maken gillade det inte ens. Nu finns det i rätt mycket mat här hemma vare sig han vill eller inte.
Panerade föresten kycklingbitar i kokosflingor, salt och peppar i går, det blev jätte gott med ris och mixad mangobanansås till.