• Kavat

Allergitråden

Älsklingen

Nu flyttade vi ut makens gamla säng in i vardagsrummet för litens rum ska göras i ordning och han ser ut som katten efter att suttit/legat och rumphoppat i den! Röd flammig i ansiktet, på ena kinden främst och på armarna, alltså inte jämt utbrett. Men lilleman hade kortärmat här hemma idag... Hann tyvärr inte ta kort för liten är sjuk, om det inte fastnade när maken fotade från håll..
    Så det påminner ju mycket om din dotters reaktioner på "miljön". Vi vet vad det beror på typ - sängen - så en stortvätt av alla överdrag och madrasser igen.. Men tycker det är lite konsigt för vad jag minns så har vi tvättat det... Men den har stått i ett rum med kokvrå, så det kan säkert finnas ett och annat i sängen också...
    Han kan alltså leka runt i alla andra sängar och soffor i huset utan att se ut så där...

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-18 15:38:08 följande:
    Tar ni bort allt för "minsta" symtom eller hur mkt symtom tillåter ni dem ha och isf vad för symtom?
    Det beror helt på vad och hur. Båda barnen är ok här hemma när de äter det som vi vet att de tål och miljön är ok (förutom sängen då.. ) och när vi provocerar med något.

Idag fick dottern en HelloKitty glass och hon har varit helt tokig. Högt och lågt och hit och dit och klagat på magont och ja, inte sig lik. Så bort med dem. Det finns lite allt möjligt det skulle kunna vara i, men om det är glukossirapen hon reagerar så mycket på eller om det var färgämne eller något annat orkar jag inte luska ut just nu.
    Fördelen med alla allergier är ju att det är ett fåtal produkter som funkar och det blir mycket ekologiskt och då slipper man ju all sådan "skit".

Men som sonen som kommer hem med eksem och inte kan sova och magen pajjar så vet vi vad som är orsaken typ spår av vete.. Men om han hade fått andra eksem som vi inte hade sett innan eller om han återupprepade gånger hade spytt eller ja, något nytt symtpom hade jag absolut tagit reda på vad det var.

I och med att vi äter så pass special så har jag ju total koll på vad de äter hemma. Så då är det rätt lätt att hitta ev. felkällor på dagis. Om det är nya saker vi inte använder här hemma osv. Förutsatt att han äter det som läggs på tallriken och att det är det han reagerar på.

Men dyker det vid enstaka tillfällen upp konstiga prickar osv som försvinner utan så stort obehag så gör jag ingenting. Kommer det igen så försöker jag luska och skriva upp vad de ätit och sen glömmer jag det tills nästa gång det dyker upp likadant och så skriver jag upp då med. Tillslut har jag hittat vad det är och kan undvika det. Men jag brukar inte orka göra regelrätta uteslutningar och provoceringar med enstaka reaktioner utan det får bli när tillfälle dyker upp typ.

Hade de blivit jätte dåliga av något hade jag absolut luskat och försökt hitta orsaken.

Svar nog?!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-19 13:45:30 följande:
    Smillamilla: tja varför inte ? Känns som om man kan få alla möjliga sorters reaktioner ..
    Vi själva är inne på att feber kan vara en sorts reaktion.. Någon som känner igen det ??
    Japp, feber är en sorts reaktion. Har hört flera som haft barn med feber. Men det är nog inte jätte vanligt, men misstänker man det har du antagliten helt rätt!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:28:23 följande:
    Det där med väldigt hög feber nattetid är tydligen ganska vanligt har jag hört. Inte sagt att det inte kan vara en reaktion men feber nattetid kan även vara "normalt"
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:43:18 följande:
    Mithrandil: nä men jag tror det har något med utvecklandet av immunförsvaret men jag är inte säker.

Min storebror hade alltid så när han var liten och jag har kompisar vars barn också är sådana. Det är ofta hög feber på 40-41 grader och inte några fesiga 38 ;)
    Meeen, vad är det som säger att de inte också har allergier?

Alltså visst kan man vara kortvarigt sjuk osv, men de jag hört om har inte haft några andra symptom. Och har bara feber några timmar typ.

Barn har dessutom rätt ofta hög feber om de har feber utan att vara medtagna, i alla fall mina...
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-20 10:54:29 följande:
    Kan man vara överkänslig mot kokos? 
    Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.

Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.  
    Spår av nötter i kokos?

Men jag man kan vara överkänslig mot kokos, men tror inte jag hört någon i tråden förutom W genom alla åren..!?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-19 20:35:43 följande:
    Alltså glukossirap? Kan man inte äta det heller om man skall utesluta gluten?
    SmillaMilla skrev 2011-03-20 06:53:46 följande:
    k kavat: Vi har ju pratat lite innan om att vi skall utesluta även kavre. Så kanske vi skall sluta med oatlys havre matgrädde också? Kan ju ha varit det som gjort det hela värre nu under hösten. Eftersom vi lagar mjölkfri mat så lägger jag ju i havregrädde i en hel del mat. Svea och Anton kan inte äta soja produkterna. 
    Jag reagerar på både glukossirap och havre (imat) när jag testat. Så mitt råd är i alla fall att ta bort tills han blir bra och testa försiktigt med en sak i taget.

Vi använde mycket kokosmjölk (santa marias 5 dl tetra) här hemma när vi behöver grädde. Och Carlshmans risdryck. Jag lagar alltid samma i stort sett till alla.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-20 20:15:04 följande:
    K Kavat: ah... Kan det vara spår av nötter i kokos alltså? Hasselnötter är hon ju allergisk mot och reagerar även mot det med röda kinder (tack och lov inte värre än så), så det är ju faktiskt inte alls omöjligt i så fall! Tur att det finns gräddbullar utan kokos ;)

Vi från landet:
    Okej! Bra att veta! Klara ska till doktorn i morgon, ska nämna det då.
    Beroende på var den kommer ifrån. Nötter ska ju alltid vara märkt även om det är spår av! Så är den hembakt, fråga den som bakat vilken sort det var och är den köpt i affär, kolla förpackningen. Är den köp i lösdisk i affär så finns ju risken att den kommit i kontakt med annat då det brukar finnas en massa andra bullar som har nötter på och i och som tas med samma tångar. Så är hon känslig så kan det ju vara det.
    Bättre att det är samma sak som ni redan vet än en ny sak gissar jag..
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-20 21:59:19 följande:

Hur långt efter betapred och aerius kan man provocera? Mjölk står på tur men nu ska ju G ha aerius 5 dagar efter dagens betapred... Tänkte så provoceringen inte blir missvisande...

Minst en vecka TROR jag. Har för mig att det är en vecka innan man måste sluta med medicin om man ska göra patch/lapptest...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-20 22:05:16 följande:
    Nu har vi fått det bekräftat. Alexander är allergisk mot ägg.
    gav honom en liten bit kokt ägg i morse men han gjorde som vanligt, spottade ut men resten av dagen var ungen ett monster. Skrek nästan hela tiden, vägra lyssna på vad man sa till honom, han var högt och lågt, överlycklig och skitarg. Utbrott på utbrott och sen när kvällen kom hade han fått röda kinder, eksemen i knävecken var illröda, magen var uppsvälld och stenhård, precis kolsvart under ögonen (är det ett symtom? Borde vara eftersom det kom helt plötsligt från ingenstans?) och så fick han diarré.

Och amanda, herregud. flickungen sov knappt på hela natten. eller sov gjorde hon kanske men jag fick sitta i soffan och buffa henne och hon bara grät. Hon har varit trött men glad under dagen men nu när hon skulle sova var det samma visa igen. vaknar stup i kvarten. Ska detta verklgien aldrig ta slut? Känner mig helt uttömd på all energi. fick iaf tag på lite neocate, en snäll apotekare ringde runt och lyckades tillslut få fatt på 4 burkar på sjukhuslagret. tack och lov! så nu får hon väl gå tillbaka till att bara äta det ett tag igen.
    Stackarn.. Men då vet ni det.

Vad har Amanda ätit idag då? Eller igår?
    Skönt att du fick tag i mer Neocate!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-21 11:11:41 följande:
    Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  
    Bajset brukar inte lukta så äckligt om allt är som det ska. Ok, enstaka blöjor, men nje. Det låter inte ok i mina öron. Det bör inte vara glutenintolerans om han reagerar så mycket på havre utan snarare allergi. Även allergier kan göra att man inte växer.

Men har ni kollat glutenintolerans på honom?

Havren hade jag tagit bort nu så du sett hur han blir utan. Jag tycker det låter som han fått en tillräckligt tydlig reaktion. Ta bort och se om han blir ok i magen igen. Och är du sen osäker ändå så ger du havre igen. Händer samma sak, ja, tyvärr då är han nog allergisk/överkänslig mot havre och då hade jag tagit bort det helt ur kosten. Men ge enbart ren havre nästa gång om ni testar en nästa gång. Alltså rena havregryn från Semper. Imat och havredryck ska också vara "glutenfritt"  (men jag reagerar som är glutenintolerant). Gyllenmust kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag så den ska ni inte göra en provocering med.
Svar på tråden Allergitråden