• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-03-16 12:13:55 följande:
    visst är det så att glukossirap har högre halt av sitt "ursprung" än maltodextrin? dvs om det är högre koncentration av t ex majs eller vete i glukossirap än i maltodextrin av samma råvara.
    Har ingen fakta (den kommer nog från Miralicia snart. ) men jo, glukossirap är värre vill jag minnas.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-15 22:32:15 följande:
    Idag var vi på föräldrastödet igen och Theo har röda kinder, den här gången drack jag bara te. Annars brukar vi få smörgås och kaka. Han lånade leksaker och lekte... Blir inte klok på det här. 

Dumt nog så hade jag inte stenkoll på hur mycket det var när vi åkte därifrån, för ikväll fick han enagos gröt också och nu är han jätteröd.  
    En till veteallergiker? Hur var natten?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-16 09:47:48 följande:
    Tyvärr gjorde vi det * skäms * vi tänkte att när det ändå var "förstört" och vi känt oss lite osäkra så testade vi. Han fick några makaroner i måndags ...OH MY GOD!!!
    Shit nu är han som tidigare, skrikig som fan, mammig som fan och bara en allmän pain in the ass! Han vaknar VARJE natt nu vilket han inte gjorde förut, även om han inte alltid är vaken i timmar men typ 30-60 minuter eller mer varje natt.
    Får utbrott för ingenting och är galet arg!!!

Kinderna är dock ett mysterium...det MÅSTE vara så att det har med vädret att göra trots allt och att vetet gör det VÄRRE. Han är inte röd om kinderna nu men han har typ som "läderhud" där vilket han inte brukar ha när han är "fin" annars...
    Suck och stön! My bad...men nu vet vi ju i alla fall
    Tack för du talar om det, då vet jag att jag inte alltid är ute och cyklar.

Ja, men då VET NI nu. Ni måste ju veta för att kunna orka hålla alla rätt mat och hygien. Tvivlar ni så funkar det ju mindre bra. Kan du skriva upp på ett papper och förvara det på något bra ställe så vet ni vet till nästa gång.

Säger nästan att tyvärr har inte min kille fått i sig vete i de mängderna så jag vet inte hur han skulle reagera. Jag vet bara att han reagerat så när han fick i sig det när han var under 10 månader samt att han såg kokt ut när vi hade bakat här hemma...

Den gången han har fått i sig glukossirap hemma hos mamma såg jag ju inte honom... Men han såg hemsk ut när vi fick hem honom och får precis som du beskriver den där läderhuden...

Han fick inte röda kinder av dextros innan vi tog bort det, men magen pajar och han får eksem på benen osv.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-16 12:22:20 följande:
    jag tänkte väl det. skumt att dietisten gett oss neocate istället för althera, när vi sade att vi slutat med althéran pga maltodextrinet i den.
    Men neocate borde ni klara. Skulle skrivit det igår.

Neocate är gjort av glukossirap av majs, men enligt dietisten går det typ inte att reagera på den även om man är majsallergiker för den är gjord på helt fria aminosyror så kroppen kan inte känna igen den som majs.

Jag var jätte skeptiskt också, men både Angels C och Mama Laws W tål Neocate trots att de inte tål majs.

Så våga testa (försiktigt!)
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-16 19:11:57 följande:
    Nu tänker jag inte göra något dumt, så jag frågar innan. 

Lactic acid får jag till att vara mjölksyra och det kan man väl äta om man är laktoskänslig och mjölkproteinallergisk? Så vi inte förvärrar allt nu för lille Theo.  
    Vad är det i?
    Vet att det fanns chips som hade mjölksyra och där det var mjölkprotein i. Men t.ex Sempers magdroppar är ok och mjölksyra på svenska är ok. Men vet inte vilka regler som gäller om innehållsförteckningen står på eng? Alltså om de har andra regler?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-16 19:21:21 följande:
    aftamed http://www.vitaflo.net/sv/oral-medicin/aftamed-ge l 
    För munnblåsor men kan tydligen ge lindring även för tänderna. Jag har sånt för alla mina munblåsor, tänkte om det kunde hjälpa theo lite. Känner inte för att ge så mycket alvedon ifall det blir långdraget.  
    Hm, det bör vara ok, men vågar inte lova...
    Fast har du flytande alvedon så kan du även "smeta" det på tänderna har jag hört.
    Det är värst när/innan de spricker igenom, sen när de kommit igenom helt så brukar det inte göra ont när de växer.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 19:31:14 följande:
     I dag fick vi tid till hudläkaren, skall redan få komma dit nästa torsdag. Så inte så tokigt ändå med tanke på att läkarna inte är här på ön så ofta. Hurra!!!
    Solig Vad skönt! Gissar att ni inte får utesluta innan. Vet ni vad som gäller efter att hudläkaren tagit en hudbit?
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-16 17:18:45 följande:
    Läser o läser o lär mig massor, denna tråden e bäst! Glad

Min lilla Lova tkr jag peppar peppar har blivit lite bättre efter mjölk&sojafritt. Hon är mindre skrikig på kvällarna, även om det varierar, men framförallt så blir hon oftast nöjd när hon har ammat, inte superarg som förut. Nu kan hon släppa bröstet och bara le:) Det hände inte innan! Och snaScken har hon blivit, man ska prata o skratta med henne hela tiden:)

Kräkande har inte blivit bättre dock, men vi är ju lite inne på om det är reflux också. Det kanske tar längre tid innan det blir bättre med kräkningar just? Eller så får vi vänja oss vid att ha en super-kräkare.

Men om hon fortsätter vara bättre så var det ju mjölken hon inte tålde. Eftersom jag helammar så finns väl ingen anledning att provocera? Inte på länge iaf? För vi vill ju ändå inte ha ngn mjölkfri ersättning. *vill aldrig in i neocate-livsmedelshänvisnings-distansapotek-strul- strul-strul igen* Lider med er som kämpar med det! Vi hade det såå kämpigt med sonens mat så tack o lov att amningen funkar nu. Kan man amma för alltid? ;P
    Skönt att det går åt rätt hål!
    En månad utan mjölkprotein så är det ur hennes kropp också... Minns inte men hade hon andra problem än kräkningar?

Jag hade inte provocerat om ni även misstänker reflux och du tycker det funkar. Jag äter ju fortfarande typ baskost med liten och ammar ungefär hälften nu. Ser ingen som helst anledning att provocera honom med mjölk innan refluxen är borta. Nu medicineras ju han också.

Att jag vill ge ersättning är ju för att han sov så dåligt och jag inte får i honom mat och han verkar sova bättre nu. Om det är att han får mindre av det han inte tål (att jag fortfarande äter något han reagerar på), om det är för att han blir mättare dagtid och sover lite bättre eller om det bara är tillfälligheter vet jag inte.

Just nu känns det inte som han sover bätter, men men, jäkla ingefära! Det är just när man får i sig saker de reagerar på som man känner för att lägga ner amningen.. Men visst är det sååå smidigt!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 19:37:21 följande:
    Nej vi har ingen aning om vad som kommer att hända. Men det skall nog mycket till om vi inte skall köra glutenfritt från och med torsdag nästa vecka Jag har redan handlat
    Jag har skrivit att han nog är känsligare än en normal glutenintolerant hoppas jag? Så att du bör nog iaf tills han blir bra hålla strikt fritt från även vetestärkelse, glukossirap mm. Typ som de veteallergiska.
    Jag är i alla fall så känslig, tyvärr. Och det är nog bättre att börja där och sen när han blir bra typ testa om dextros funkar och sen glukossirap och sen vetestärkelse. Men med flera veckor emellan...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 20:03:55 följande:
    Snälla någon bra sida som beskriver det här med gluten? Vad man kan äta o inte. 
    När jag äter som mina barn som är veteallergiska så mår jag bra. När jag ätit det jag skrev ovan så får jag klådan tillbaks.
    Jag tror faktiskt om jag ska vara helt ärlig att ingen läkare har koll på det här utan kommer säga till dig att det räcker att ge honom glutenfritt och så blir han inte helt bra men det får han leva med typ...

Jag fick en medicin som man får när man har spetälska som skulle ta bort klådan, Daphson heter den. Men den är typ farligt för vissa inre organ och kan orsaka skador så tvivlar att man ger den till barn... Och jag skulle lämna tester varannan månad om jag skulle äta den.
    Men i och med att jag åt naturligt glutenfritt som det kallades innan de ändrade alla märkningar så mådde jag ju bra hemma och fick klåda när jag åt glutenfritt ute. Så jag märkte det ju väldigt snabbt.

Har ätit vetestärkelse ett par gånger och fått klåda jag kan leva med typ, så jag ska testa lite mer sen framöver när jag kan.

Så mina rekomendationer är att hålla så strikt och noggrannt ni bara kan tills han blir bra och sen därefter ev. testa lite. Det tog ett halvår innan jag blev ok.

Det finns en sädesslagstråd länkad i trådstarten, där finns mer info, även om många håller till här.
    Jag har en del i mina bloggar. Och sen är det lite spritt här och var.
    Miralicia har en del bra info och recept på utanallt.blogspot.com/
Svar på tråden Allergitråden