Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Dalkulla74 skrev 2010-05-31 12:01:08 följande:
    Hej! Jag har en dotter som är 14månader och allergisk mot mjölkprotein. Jag vet att jag läst att man ska försöka undvika att ge soja-baserat till småbarn med just allergi mot mjölkallergi och har inte heller gjort det. Nu undrar jag om det gäller även efter det fyllt ett år, allts att man ska undvika det så länge som de är allergiska eller om det mest gäller bebistiden? Jag har lite svårt att variera mellisar till henne och det hade varit roligt att ge henne yoghurt, (naturell gärna) och ev med fruktpuré till. Sonen (5år) som även han inte tål mjölkprotein får Yosa men jag gillar inte riktigt att de är så hiskeligt söta i smaken. En fråga till, min dotter får gröt morgon och kväll. då blandar jag Sempers mjölkfria 8mån fullkornsgröt med lite Enago + rapsolja. Men nu är hon ju så pass gammal så jag börjar fundera på att ge henne annan gröt och ev vanlig egengjord havregrynsgröt. Behöver jag berika den på något sätt då om hon äter den tillsammans med havremjölk?
    Jag skulle utifrån mina erfarenheter avvakta lite längre till än bara till strax över året. sen behöver man kanske inte vänta tilld allergin är försvunnen, men tills de blir lite äldre ändå. Kroppen har ju inte direkt koll på att nu är den exakt ett år. Får immunförsvaret mogna till sig lite så minskar risken för det mesta. Det är lite varierande hur länge det brukar sägas att man bör vara restriktiv med att ge soja - allt från 6 månader till 3 års ålder har jag sett på olika håll, men det vanligaste brukar vara runt 1-2 års ålder.

Här var dottern nästan 1½ när hon utvecklade sojaallergi. Första gången som hon fick något som var ren soja (lite sojadryck för att reda av en pastasås baserad på buljong) reagerade hon, innan hade det bara varit "indirekt" soja iform av lite sojamjöl i bröd, eller kinesisk sojasås i maten som hon hade fått i sig.

Ang yoghurt, har du kollat i min blogg? där har jag ett recept på hur man kan göra egen "yoghurt" av Pama minutris och risdryck - naturell eller med frukt/bär efter eget önskemål och så mycket eller lite socker man vill ha.
    utanallt.blogspot.com/2010/01/hemgjord-yoghurt-med-frukt-eller-bar.html
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-05-31 21:27:50 följande:
    Tjejer ni som kan allt! Går det att halvtina sorbet och smeta ut i form i olika lager? Funderar över om det går att göra en glasstårta på det sättet
    Funkar utmärkt att halvtina, röra smidigt och sen frysa till i annan form
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-06-02 10:27:25 följande:
    Nu kommer väl jag med mina knäppa frågor igen. Men kan barn få hosta som symtom på allergi?! Alltså matallergi
    Astmasymtom/anfall kan ju vara allergiorsakade i varje fall.
  • Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-06-04 08:26:13 följande:
    Vem var det som hade den där jättebra glass sammanställningen? minns inte ens om det var i mjölk eller allergi tråden. Skulle vilja läsa den igen!

Eli: Hoppas det inte blir så illa för sonen!
    finns i min blogg
  • Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-06-04 10:59:59 följande:
    K kavat: Där har jag redan läst tack så mycket!

Miralicia: Tack!

Om lillebror nu är allergisk mot soja också så är man inte automatiskt även allergisk mot baljväxter och guar o sånt ?  Har jag fattat rätt då? Utan man får prova sig fram eller?
    Man får prova sig fram med olika baljväxter.

Men det är större risk att reagera på torkade och finfördelade baljväxter än tex gröna ärtor från frysdisken pga av skillnad i proteininnehåll (de frysta skördas i ett tidigare mognadsstadie och huvuddelen av proteinet byggs upp under slutet av mognaden).

Här tål dottern inte (bla) soja och har även reagerat på sojalecitin och klarar heller inte sån kinesisk sojasås vilket en hel del sojaallergiker klarar pga att proteinets struktur förändras under jäsprocessen och hon reagerar också på alla baljsväxttillsatserna som guar mfl, men har inga problem med gröna ärtor, haricot verts, kikärtor (brukar mixa en burk kikärtor och blanda i degen när vi gör pizza här hemma för lite bättre näringsvärde), kidneybönor etc.
  • Miralicia
    mimpen skrev 2010-06-06 21:26:04 följande:
    Tack. Nej, han äter ju inget annat än typ potatis, morot, blomkål, plommon, päron och banan. Men han ammar ju, så det är ju min kost som måste ändras. Och guuuuu bevars så tråkigt det känns med sommarmaten. Jag lär ju inte få äta nånting *gråt gråt*

sojamjölk dricker jag inte. Det är bara typ sojasås och lite marinader och sånt som jag äter som innehåller soja. Sour supreme och sojaglass kan jag avstå utan problem. Bönor, linser och ärtor kan jag också vara utan utan att det direkt påverkar vår kosthållning. Men de där tillsatserna vet jag inte riktigt var man hittar dm, de verkar finnas i typ, öh, allt?
    Det går i regel att äta det mesta av  "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar  - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
    Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.

Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-06-06 23:19:37 följande:
    Precis som vi själva resonerar, dvs att jag borde reagera snabbare OM det var så att jag utvecklade en allergi och att det inte bara var en tillfällighet. Är det någon som har en aning om nickelallergi och kopparallergi kan ha något samband? Jag är inte nickelallergisk, men verkar något överkänslig för jag reagerar ibland på tex knappar i byxor odyl...

Vi har inte fått någon livsmedelshänvisning på barnen för vi har inte träffat läkaren än. Vi ska träffa honom på torsdag, och då ville de att vi även skulle ha provocerat med vete vilket känns ändå rätt okej eftersom det blev gjort hemma hos mamma. Såg i papprena att även Mattis är allergisk mot vete, men han verkar inte alls reagera lika starkt som Timon vilket känns superskönt! På torsdag skulle han skriva remiss till dietisten, och vi hoppas att det är samma som skrev ut Neocaten till Neelah

Måste fråga om det är någon som har något brödrecept på bröd utan allt? Barnen tjatar om mackor
    Är väl inte helt otänkbart att en del knappar innehåller koppar i legeringar etc och inte bara nickel.

Det är skillnad på olika typer av reaktioner och reaktioner som tex nickelallergi är i regel cellförmedlade och de kan ta allt från några timmar till flera dagar eller till och med veckor innan det blir några direkta eller kraftigare symtom, och samma bör väl gälla även för koppar om det är en liknande typ av reaktion. så det är väl inte helt otänkbart att det var en reaktion på kopparen i kopparspiralen.

Jag skulle nog inte testa med att direkt sätta in en kopparspiral igen "för att se om det funkar eller om du verkar vara allergisk mot den", utan jag skulle nog vilja komma i kontakt med en hudläkare och få göra ett patchtest för koppar innan jag testade med att sätta in en kopparspiral igen, med tanke på att du upplever dig reagera även på en del andra metallföremål som tex knappar.
  • Miralicia

Äntligen sista direkta momentet för terminen avklarat med terminstentan i förmiddags.

Bästa tänkbara scenario att utgå ifrån för egen del fick vi i varje fall (examinationen är utspridd i olika grupper över flera dagar och det är ett scenario per dag) - till största delen handlade dagens scenario om ....

... allergi och astma Cool

Första delen var skriftligt och sen muntig fortsättning i mindre grupper.

Vissa delar av den gruppdiskussionen gjorde mig rätt häpen i vissa avseenden och jag tycker även att den speglade ganska stor naivitet i flera avseenden.
    Eller så är det bara jag som är för luttrad av att vara på andra sidan. Som vanligt alltså, i typ varenda diskussion som vi haft hittills på utbildningen sen i augusti Obestämd.

Hade jag kommit som patient/patientförälder och träffat på samma personer/samma kommentarer/förslag på åtgärder så hade jag nog uttryckt mig på lite annat sätt än vad jag gjorde idag (eftersom det idag var en bedömd diskussion där även våran förmåga till professionellt förhållningssätt till kurskamraterna ingick som bedömningskriterium).

Ett konkret förslag som kom upp i diskussionen var att om ett eksembarn inte kan somna på kvällen/sova på natten till följd av klåda från eksemen så kan man sätta på ett sagoband som det kan lyssna på. 

• Miralicia

Ja, jag kan ju säga att om sambon hade kommit och föreslagit att jag kunde väl ta och lyssna på en ljudbok, när jag förra våren knappt kunde sova under flera veckor pga klåda och utslag - trots 5-dubbel dos Cetirizin + dubbel dos Atarax (kraftigt sederande antihistamin) + Betapred + antibiotika + spikmatta i kombination, ja då hade han med väldigt stor sannolikhet fått en rak höger eller en stekpanna i huvudet av mig Cool

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-06-07 22:29:44 följande:
    Skrattar så jag gråter!!! 
    Det var det bästa jag hört på mycket länge!
    Ungefär det jag gjort här i efterhand hemma.

Men känns tyvärr rätt tragiskt att det stundtals var den nivån/liknade nivå som diskussionen höll sig på.  Rynkar på näsan
Svar på tråden Allergitråden