Tibell skrev 2010-05-25 21:13:32 följande:
Sen undrar jag om det här med celiaki. Tycker ni mycket stämmer ??!! Viktnedgång ( samt otroligt svårt att öka igen ), enorm trötthet, förstoppning, orkeslös ??!! Jag har även som små prickar/plitor på bröstet samt mellan skuldrorna som kliar MASSA till och från..kankse har med saken att göra menar jag =) Nu när vi ätit massa pasta idagarna ( det enda dottern äter bra av =) ) kliar det heeela tiden. River ju tillslut upp dem tyvärr =( Tack till alla er som stöttat mig och hållt med mig! NI är guld värda!! TUSEN tack!!!!
Håller fast vid det jag sagt tidigare - starka misstankar mot celiaki (- eller på annat sätt spannmåsrelaterat liknade som jag har det)
- trötthet - check
- orkeslös - check
- plitor på brösten - typ finnar/små varbölder som spricker och blir till sår
- klåda - check, (och extra mycket klåda av pasta)
Det enda som inte stämmer in på mig är viktnedgång och förstoppning där hade jag det snarast lite mer tvärt om.
Jag gick rätt länge och kände mig allmänt seg, trött och orkeslös, med börjanefter att jag hade legat däckad med influensa och lunginflammation i nästan 6 veckor under vinter/vår -08. Började känna av lite känslighet mot större mängder mjölkprodukter framåt hösten/början vintern sen, och som jag sen i efterhand tänkt på lite mer finnar än normalt och fullt av finnar i hårbotten vilket jag aldrig haft tidigare. Sen i månadsskiftet februari/mars -09 inom loppet av en vecka så började jag blossa upp med nässelutslag och plitor och varblåsor då främst på brösten mer och mer för varje dag och en h-vetisk klåda. Och då i synnerhet ökade det på mer och mer för varje dag efter kvällsmaten, som av olika anledningar hade kommit att bli pasta 4 dagar i rad. I och med att yngsta dottern redan var multiallergiker så hade jag väldigt bra koll på vad det var i det jag ätit och eftersom dottern som var bekräftat allergisk/överkänslig mot massor av saker hade ätit exakt samma saker utan att reagera så fanns det inte så värst många andra gemensamma nämnare kvar att kunna vara det som jag reagerade på än sädesslagen. Jag försökte ändå att äta lite för att kunna ta glutenprov, men första läkaren jag träffade klantade sig med det första glutenprovet jag tog så det var inte till nån större nytta och sen kunde jag inte fortsätta äta (skulle jag fortsatt äta skulle det varit extremt lockande att hoppa ut genom fönstret eller ngt liknande bara för att på så sätt slippa klådan) så när jag fick ta om rätt prov så hade jag redan ätit glutenfritt ett par veckor och inget visade och jag hade helt enkelt inte den minsta ork att orka ta tag i det och bråka mig till vidare utredning på hud. Jag kunde ju själv konstatera vad som gjorde att det blossade upp ännu mera och att klådan avtog om jag lät bli alla spannmål.
(det finns bilder på de utslag som jag hade på armarna och benen i mitt bildgalleri under starka bilder)