Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-05-16 18:33:04 följande:
    Toppen! Engelholmsglass hade en Cola pop-up som båda mina tål! Gäller bara att hitta dem när man är ute på vift.. Du, jag vet inte om det behövs, men kanske ska nämna att det finns Hello Kitty-pinnar med mjölk också? Jag trodde bara det fanns en sort. Föresten så kan jag även tipsa om att i vissa fall så funkar sådan där splasch-isglass, eller vad heter den. Ni vet frusen "saft" som blir som smaksatt iskross. Borås djurpark hade som sonen kunde äta förra sommaren i alla fall.
    Oddsen för att hitta är nog betydligt större om man är på vift söderut än om man är norrut.{#lang_emotions_wink}

Jag har bara tagit med de varianter på smaker/förpackningar som är utan mjölk. De andra HelloKitty är ju inte ren isglass, utan gräddglass, det är ju liknade att Kalas finns även i andra mjölkvarianter, att alla GBs sorbeter innehåller mjölk, Twister från GB innehåller arom med mjölk i singelpack men mycket mjölk i flerpack mfl, så det blir ju rätt många att nämna att det finns liknade men som innehåller mjölk.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-05-16 20:02:07 följande:
    Apropå glass. Om det skulle vara så att barnen tål, eller ibland tolererar, mjölk finns det ens mjölkglass utan guar mfl att få tag på?
    Ja, det finns ... men rätt sällsynt tyvärr. Och då gäller det att man tål ägg... (och ofta även vete/glukossirap, och ibland nötter.)

Några jag hittade lite snabbt:
    Lejonet & Björnens ekologiska är helt utan tillsatser, men innehåller då ägg
    www.lejonetochbjornen.se/p_krav.php
    Sia har en strut med lemoncurd som är utan guar (med ägg, sojalecitin och vete och glukossirap)
    Hemglass - Sundborn vanilj-bägare & punch - med ägg och glukossirapsvariant, och punchvarianten även sojalecitin www.hemglass.se/Default.aspx
    Mövenpick - utan guar mfl men med ägg, glukossirap och sen vete, nötter, jordnötsolja etc beroende på smak.www.hemglass.se/Default.aspx
  • Miralicia
    Tozza skrev 2010-05-19 20:15:13 följande:
    TACK för alla svar!! Nu ikväll blev sonen jättedålig, kaskadkräktes som bara den och helt rödprickig - och vi står som frågetecken.... Har försökt få tag i allergicentrum (bor i Linköping) och dietisten, som det känns nu så får vi nästan ge EN enda rätt i flera dagar, för att sen introducera, nått.... (vet inte vad) Det är med soja, så sa dietisten att soja lecitin skulle va okej. Och vad är ärt/baljväxter *nollkoll* :-P Och sojasläktingar, vad är det? Frukt/grönsaker har jag INGEN aning om vad vi vågar ge längre. Vilka är vanliga där att man inte tål (röda frukter mm har jag hört...) Han fick mamma scans köttbullar och specialpasta häromdagen, och DET verkar (varför kan man aldrig vara säker?!!) funka bra...alltid nått.. Just nu så är jag så bitter, jag själv har haft MASSA (typ allt) form av allergier och eksem fram tills jag fick barn för 4år sen - och jag skulle utan att tveka gärna få tillbaka allt, bara mina barn slapp den här skiten.
    Vad har han ätit idag blir min första fråga då?

Mamma Scans köttbullar är väl typ nödräddningssnabbmaten för ett flertal stammisar här i trådarna (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, alla sädesslag), så de tror jag bör fungera om han inte skulle reagera på någon krydda eller så.

Vad var det för specialpasta?

Här har du en uppräkning av olika former av baljväxter:
    utanallt.blogspot.com/2010/05/innehallsforteckningsguide-soja-och.html

Både soja, jordnötter, ärtor, bönor, linser, lakrits och en del andra växter hör till baljväxtsläktet.
    Det som lite "slarvigt" brukar benämnas som sojasläktingar är de baljväxter som används som tillsatser som olika förtjocknings- & konsistensmedel i livsmedel och de finns bakom E-nummrena E410-E414 & E417. Och dessa kan förekomma i snudd på alla typer av produkter. Se länken jag la in ovan (så behöver jag inte slita på tangentbordet så mycket {#lang_emotions_wink}

Glutenfria/naturligt fria från gluten produkter av olika slag är det knöligaste i kombination med olika andra allergier som mjölk, ägg, soja och de baljväxtbaserade tillsatserna (E41X-produkterna) samt ärtproteiner/ärtmjöl mm väldigt vanligt förekommande.
    Alla sojaallergiker reagerar inte på de typerna av produkterna, men en hel del gör det ändå.

Undrar om det är samma dietist som jag har haft diskussion om sojalecitin med härom året? (bor också i L)
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-23 22:26:55 följande:
    hahaha säg inte så. Räcker med de hulliganer jag har för tillfället ;) Nej saken är den att jag aldrig varit direkt stor. Men jag har aldrig haft problem att öka i vikt innan. Efter första graviditeten rasade jag ner till 39 ( vägde 46 innan jag blev gravid ). Gick hos flera dietister och fick dricka 3 äckliga näringsdrycker om dagen. Hände inte ett jota med dem och började senare med herbalife. Gick visserligen upp lite i vikt men sen hände inget mer. Nu väger jag 42 ( är 155 lång ), är extremt trött, samt blir rysligt illamående ibland! Jag känner ju själv att detta inte är någon normal trötthet. Tog en del prover då för 3 år sedan som inte visade något egentligen. Ingen struma, ingen blodbrist mm. Idag blev jag sådär ruskigt illmående igen efter vi ätit middag ( pasta med köttbullar+mjölkfri sås) Nu efter några timmar mår jag helt bra igen! Vad är det för fel på mig tro ?!
    Håller med Blå Myran - Celiakimisstankar är den första tanken jag också får i varje fall.

Har de tagit celiakiprover på dig? Även om det tagits tidigare kan det kanske vara idé att ta om dem.

Dels det här med viktminskning o extrem trötthet, men även att du blir illamående efter att äta pasta (durumvete är den vetevariant som innehåller mest gluten). Kan du se liknade samband mellan vad du ätit och när du börjar må illa?
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-23 22:53:39 följande:
    Det togs ett för flera år sedan då jag rasade i vikt första gången med de visade nog ingenting! Har inte satt något samband än faktiskt. Men vi har hela tiden trott att illamåendet beror på magkatarr. Men jag har inga andra sympom på magkatarr än illamående. Inga sura uppstötningar, blir inte värre av att ligga ner..snarare bättre osv. Men ska nog börja skriva upp när det kommer! Den pastan jag åt idag var sådana snurrmakaroner och snäckmakaroner. Om det nu säger er något =)
    Formen spelar knappast ngn roll, utan det beror snarast på innehållet {#lang_emotions_wink} Om det är vanligt vetemjöl eller om det är durumvete etc. Billig pasta är oftast vanligt vetemjöl medan dyrare är durumvete.

Jag visar ingenting på celiaki-prover och inte heller på RAST för vete, men jag är känslig för minsta lilla av något sädesslag. Minsta lilla och jag håller på att klia ihjäl mig och får finnar/varblåsor som blir till sår och nässelutslag.

Men vad det beror på vet jag inte säkert, läkaren klantade sig med mina celiakiprover och när jag väl bollats fram och tillbaka en massa så jag kunde ta om rätt prover så hade jag redan ätit helt sädesslagsfritt i ett par veckor och det visade inget på celiakiproverna. Och jag kan inte börja äta gluten igen för att kunna ta om proverna. Men det är ju ändå fördelen när man är vuxen - att man kan avgöra själv och välja på egen hand vad man vill/kan äta resp inte och är inte beroende av några läkarintyg för att få rätt mat på förskola/skola etc.

För allergi i mitt fall talar nässelutslagen och att det hjälper en del mot klådan med antihistaminer, men för celiaki/DH (samma som K.Kavat har) talar halvtaskiga blodvärden och det att det har tagit ungefär ett år för de utslag som blev till sår i mars förra året att läka, det gör ju knappast vanliga allergiutslag.
  • Miralicia

Åhhh skrev ett långt inlägg men datorn åt upp det {#lang_emotions_demon}

Helle: väldigt kort så går mina funderingar mot E200 - sorbinsyra/E202 - kaliumsorbat.

Dotters tydligaste reaktion på det är att kissa på sig - ibland rätt många gånger (5-6-7-8 gånger) samma dag och även nån enstaka nattkiss i sängen ibland trots att hon varit torr dygnet runt i två år snart om hon fått i sig E202/E200.

det får/kan förekomma i alla typer av livsmedel som får innehålla konserveringsmedel.

Några exempel:
    - all cider som jag hittat
    - alla mildas mjölkfria margarin & carlshamns med 40% fetthalt (ljusblå) är med E202, Carlshamns med 80% fetthalt, i papper & flytande är utan
    - nästan alla marinader/grilloljor som man köper färdiga i flaska/påse
    - en del bröd innehåller E200
    - nästan all icke-eko-köpesylt (från de stora märkena i varje fall) innehåller E202 (de få som inte gör det innehåller sojasläktingar)
    - nästan all köpesaft innehåller E202 - finns fåtal sorter utan
    - så gott som alla sorters inlagd gurka och rödbetor och flera andra typer av inlagda grönsaker (ej plåtkonserver) - Björnekulla har alldeles nyligen kommit med en gurka och en rödbetsburk som är helt utan konserveringsmedel är enda jag hittat som är utan E202
    - Leverpastej med gurka är med E202
    - torkad frukt kan många icke-eko innehålla E202
    - Festis innehåller E202, Mer gör det inte
    - läsk kan många gånger innehålla E202 (Cocca-cola, sprite, Pepsi, Champis, Trocadero, Icas Hallonsoda är några jag på rak arm kommer på som är utan)

Några exempel som jag kommer på just nu, men som kan bli i rätt mycket lite här och där om man inte skulle tåla det.

PS. Mildas mjölkfria innehåller sojalecitin om de inte ändrat på allra senaste tiden

• Miralicia
    Helle76 skrev 2010-05-25 07:20:38 följande:
    Kan ju vara en mängdfråga också, oavsett vad det handlar om. Att lite går bra, och lite till går också bra, men sen finns det en gräns när det rinner över - jmf ett glas som fylls med en skvätt i taget och till slut blir fullt.
    Det är ju sånt som är mkt krångligare att komma på vad det handlar om som orsakar det än om det är klara reaktioner - nu fick hon i sig det och nu kom reaktionen.

Så en detaljerad matdagbok är nästan enda sättet att kunna börja nysta i de situationerna - att man kan se ett mönster mellan dagar med mycket av ngt och en reaktion av något slag och dagar med mindre och ingen reaktion, och sen när man fått ngt att rikta misstankarna mot kan testa med att eliminera och provocera med en misstänkt sak i taget.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Hårdost innehåller större mängd mjölkprotein än vanlig mjölk, blir mer koncentrerat eftersom vätskan är borta från osten.
    Sen beror det på vilka proteiner som man är känslig för - hårdost är snudd på rent kasein eftersom vasslen försvinner vid tillverkningen så är man mest känslig för kasein så får man kanske kraftigare reaktion på ost än på ren mjölk och om man är känslig för vasslen så kan det funka med ost men inte med mjölk.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden