Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2010-05-06 20:58:37 följande:
    Skönt! Är så glad för er att ni äntligen får hjälp! Thicken Up är för att kunna göra saker tjockare på ett lätt sätt. Jag saknar t.ex att kunna förtjocka kall kokosmjölk, risdryck mm så att man kan använda som t.ex kalla såser, dressing, kokosgrädde till tårta osv med lite annat i förstås. Så det kan man väl säga motsvarar snabbgelatin (snabbgelatin som för övrigt är svindyrt att köpa!)  Vanlig gelatin måste man ju värma upp och det är ju inte så smidigt om man ska göra kokosgrädde. Går säkert, men tar en evig tid att värma för att sedan kyla för att kunna vispa. Så var tanken med det på min lista. Alltså
    Resource Thicken Up går ju att köpa utan anvisning om man vill. Har för mig att jag sett nån stans att en burk kostar lite över 30:-, så om man bara använder då och då till vissa saker är det ju ingen jätteutgift.
    (*för oss som inte har någon anvisning att tigga till sig den på, som funderat, men aldrig hittills lyckats ta mig iväg och faktiskt beställa hem och inhandla för att testa*)

Vanligt gelatin ska värmas för att smältas, men man behöver inte värma all vätskan man ska blanda ner det i, utan det räcker med typ 1-2 msk av vätskan att smälta gelatinbladen/pulvret i och det ska inte koka utan enbart så att gelatinet smälter så det behöver inte bli supervarmt. Sen får det stå och svalna några minuter så det inte är jättevarmt när man blandar i det i den stora mängden. Vill man så kan man ju ta "genvägen" med en halvtimme eller så i frysen för att det ska gå snabbare att stelna i kylskåpet.
  • Miralicia

Pama Minutris har jag sett på olika håll i butikerna. På Willys här intill står det bland riset och på Ica fanns det tidigare i samma gång som mjöl, havregryn etc, men nu efter utbyggnaden av affären så står det på glutenfria hyllan.

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-06 21:38:03 följande:
    Japp, ska beställa lite Plamil eller vad det heter. :)
    Kolla bara så att det blir "rätt" Plamilchoklad du får tag på. Plamil tillverkar choklad i flera olika varianter och en del av dem innehåller soja, och förpackningarna kan vara väldigt lika så det kan vara stor risk för förväxling.
    Kolla i mitt bildgalleri för exempelbilder på mintchoklad från Plamil á la Kung Markatta resp. á la Life Products
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-07 20:47:22 följande:
    Miralica, tusen tack för all info om godis. Jag tar gärna emot tips om fler sorters godis! (utan soja, mjölk, ägg, jordnötter, nötter, mandel, sädesslag) Vilken rekommenderar ni att beställa ifrån av allergimat.com/ och www.goodstore.se?
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet.

Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden)

Så jag säger Goodstore!
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-05-07 20:53:27 följande:
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet. Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden) Så jag säger Goodstore!
    Frakten från allergimat är från 75:- och uppåt, och enligt postens vikt och måttangivelser typ som jag förstått det.

Goodstore tar 79:- i frakt för alla paket under 9 kg.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-08 06:50:00 följande:
    Ja, i allt ska det stoppas dessa allergener. Har för mig att tom tandkräm kan innehålla ägg eller om det var mjölk.
    Alla Zensodynes vuxentandkrämer (gäller inte deras barntandkräm) innehåller både ägg och mjölk
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    ICAs kokosmjölk är inga problem, och likaså de flesta vanliga på burk/tetra i vanliga matbutiker.
    Största problemet med kokosmjölk och mjölk kan vara om man äter ute - att restauranger "snålar" lite och späder ut den dyrare kokosmjölken med lite vanlig mjölk. Även kokosmjölk i pulverform kan ibland vara utdrygad med mjölkpulver (har även sett glukossirap i pulverkokosmjölk).
    Sen finns det en del som innehåller guarkärnmjöl som tex Santa Marias ekologiska och flertalet av Blue Dragons.

Men ser man till de "vanliga" i butik så är alla jag sett ok, bortsett från att en del kan innehålla guar - E412, men flertalet av de med E-nummer har gått över från guar som de tidigare haft till E466. Däremot om man köper kokosmjölk på burk i asiatiska-/orientbutiker kan de innehålla betydligt mer olika saker än enbart guar som "värsta allergen"

Sen finns det flera som är helt tillsatsfria, dvs innehållsförteckningen består enbart av kokos & vatten, tex:
    - Santa Marias på 5 dl tetra (80% kokoshalt),
    - Kung Markatta (60% kokos),
    - Exotic Food 160 ml konservburk (Matkompaniet, tex på Coop) med 70% kokoshalt,
    - Katoz kokosmjölk, 2,5 dl tetra (Matkompaniet, tex på Coop) med 75% kokoshalt
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-07 23:17:34 följande:
    Tack och tack! Då ska jag köpa choklad som födelsedagspresent till mig själv!
    Lite tips som jag på rak arm kommer på att jag testat av det de har i webshoppen

Den här vill jag avråda ifrån - den smakade totalt gräsligt
    www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1296

Smakar som vanlig mjölkchoklad: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2134

Jättegod, mörk choklad med flagor av vit mintchoklad: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2396

Funderar på om det inte kan stå "Kan innehålla spår av mjölk" på baksidan av denna förpackning - samma märke fast vit rischoklad med tranbär var spåmärkt mjölk senast jag såg den: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1082

Jättegoda hallonstänger (och även jordgubbsstängerna): www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1765
  • Miralicia

Minigirl: Man kan bli förstoppad av celiaki(glutenintolerans), även om det man vanligtvis brukar förknippa med det är diarré och uppsvälld mage.
    Med tanke på att det började/blev värre när han började äta mat och reagerade kraftigt på pasta (om det var durumvetepasta så är durumvete det glutenrikaste spannmålen och även vete är glutenrikare än råg och korn) så vill nog jag luta mer åt det hållet än åt mjölkallergi (även om det sen finns ett samband mellan gluten och mjölk (laktos/protein) så det skulle kunna bero på en kombination).

Även om han kanske inte äter så mycket vanlig mat så räcker det i princip med mindre än en halv smörgås 1 g/vecka för att tarmen ska hållas konstant förstörd vid celiaki. Men uteslut inget innan ni får svar på glutenproverna, för man måste äta gluten för att det ska visa sig på prover.

• Miralicia
    saffe skrev 2010-05-08 22:16:34 följande:
    Inte alla deras vuxentandkrämer väl? Vi använder senzodyne fluor, men jag har för mig att jag har kollat att det inte ska vara nåt konstigt i.. Står det nåt konstigt namn som man inte direkt förknippar med ägg och mjölk eller? Det kanske kan förklara varför äldsta dottern ständigt är knottrig och lite prickig om kinderna..
    Alla jag har sett i varje fall. Det finns en pytte, pyttetext under innehållsförteckningen om att den kan innehålla spår av mjölkprotein och ägg, eller någon liknande formulering.

colostrum = råmjölk (från ko) och lysozym = E1105, konserveringsmedel utvunnet ur ägg
Svar på tråden Allergitråden