EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
ICAs kokosmjölk är inga problem, och likaså de flesta vanliga på burk/tetra i vanliga matbutiker.
Största problemet med kokosmjölk och mjölk kan vara om man äter ute - att restauranger "snålar" lite och späder ut den dyrare kokosmjölken med lite vanlig mjölk. Även kokosmjölk i pulverform kan ibland vara utdrygad med mjölkpulver (har även sett glukossirap i pulverkokosmjölk).
Sen finns det en del som innehåller guarkärnmjöl som tex Santa Marias
ekologiska och flertalet av Blue Dragons.
Men ser man till de "vanliga" i butik så är alla jag sett ok, bortsett från att en del kan innehålla guar - E412, men flertalet av de med E-nummer har gått över från guar som de tidigare haft till E466. Däremot om man köper kokosmjölk på burk i asiatiska-/orientbutiker kan de innehålla betydligt mer olika saker än enbart guar som "värsta allergen"
Sen finns det flera som är helt tillsatsfria, dvs innehållsförteckningen består enbart av kokos & vatten, tex:
- Santa Marias på 5 dl tetra (80% kokoshalt),
- Kung Markatta (60% kokos),
- Exotic Food 160 ml konservburk (Matkompaniet, tex på Coop) med 70% kokoshalt,
- Katoz kokosmjölk, 2,5 dl tetra (Matkompaniet, tex på Coop) med 75% kokoshalt