Unga Adoptanter
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Tack för välkomnandet!
Jag skulle tycka att det var roligt om alla ville bidra med boktips på ämnet, skriv gärna vad ni tyckte om boken. Jag kollade upp några av böckerna som nämnts här men de går inte att hitta på bokus.se. Några tips om vart man får tag på dem?
jag vet att det är flera här inne som ska gå föräldrautbildningen i höst. Jag har startat en sådan tråd: Välkomna! www.familjeliv.se/Forum-13-243/m53810376.html
Hur länge gäller intyg från föräldrautbildningen? Undrar om jag kan gå till våren trots att jag inte ska sdoptera på ett tag?
så vitt jag vet håller det inte ett visst antal år, utan man går den en gång. Sen har man det gjort. Utbildningen är ju bl.a till för att se om man verkligen vill adoptera. För inte så länge sen var ju kursen frivillig.
Jag har läst och kan rekommendera följande böcker:
1 Adoption- Lindblad, Frank
2 Internationellt adopterade i sverige
Två informativa och praktiska böcker, inte alltid så rolig läsning.
3 Nyfått barn- Kignell, Birgitta
4 Linnea från Yujiang- Lidbeck, Petter Roligt med en manlig synvinkel!
5 Äntligen adoptivförälder- Brenckert, Eva
Ja ska genast ge mig av till biblioteket för att låna era lästips!
tack för tipset, ska också försöka ge mig i väg till biblioteket snart!
På MIAs hemsida kan ni gratis ladda ned Linnea från Yuijang.
www.mia.eu, se under publikationer, boktips.