• pilliss

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10.
    Fortsättningstråd efter:

Denna tråd är för oss vars partner har/ska lämnat landet och kan tillföra något positivt.

Vi som drabbats av liknande händelser diskuterar, delar med oss av glädje & sorg, ger råd och tips och stöttar varandra genom den långa vägen som vi har framför oss.

Ni som har synpunkter på våra val av män samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma
    Mariamababy
    Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

19/1-10
    Kozzan

Tråd för oss vars män har kommit hem:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50899885.html
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
  • Anonym (Globus)
    Smilla75 skrev 2010-04-12 21:45:10 följande:
    Visst får man förtur. Det kan de ansöka om och då får de beslut inom någon månad. Men han måste söka hemifrån (rättare sagt så får han inte vara i Sverige när tillståndet ska beviljas).
    Tack Smilla!
    Så utöver moderskapsintyget så skickar man in en formell begäran om förtur pgr av nära förestående förlossning? Kan hans sambo skicka in det åt honom här i Sverige eller ska det komma från honom och sen genom sv ambassaden i hemlandet?
  • FruOrfelli
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-12 20:13:10 följande:
    Lämna in ansökan i Sverige får man definitivt göra, MV som myndighet är skyldiga att ta emot dokument som lämnas till dom.Även om dom försöker slå ifrån sig när man är där och säger att man måste söka från hemlandet, det gjorde dom oxå när vi var där första gången. Jag ringde då vår advokat och han sa att det bara var att stå på sig, då kom någon slags chef och visst kunde vi lämna in ansökan."Tänk dock på att det är i stort sett omöjligt att få UH beviljat när man har ett avvisningsbeslut och söker från Sverige."In your face, det gick hur bra som helst! :)Lycka till ni som genomlider samma helvete som jag gått igenom...
    Får man fråga hur lång tid det tog för er att få ett beslut? Vi lämnade in ansökan i februari, var på intervju nu i april (inte för att jag förstår varför, då vi är gifta och har ett gemensamt barn). Det är ju lite tröttsamt att vänta och vänta...
  • Anonym ((me))
    Anonym (Globus) skrev 2010-04-12 22:41:26 följande:
    Tack Smilla!Så utöver moderskapsintyget så skickar man in en formell begäran om förtur pgr av nära förestående förlossning? Kan hans sambo skicka in det åt honom här i Sverige eller ska det komma från honom och sen genom sv ambassaden i hemlandet?
    ett förtursbrev skickar hans sambo till migrationsverket som kommer att handlägga ärendet. Men vad jag förstått så hjälper ju inte förtursbrev fören han varit på interjuv och mig.verket fått papprena. Men kanske finns det nånslags förtur dom kan få på ambassaden också så allt går fortare?!

Trodde ärligt att tiden EFTER mannens interjuv skulle gå fortare men det går ju fasen saktare!! Nu går man ju bara o väntar o väntar på att mig.verket ska höra av sig på ett eller annat sätt.
    Meeen, skam den som ger sig, nånstans där borta i fjärran ser man ändå slutet på denna förbannade tid.
  • Belinda04

Hej Alla...
    Jag satt och läste det mesta från dessa trådar igår kväll och vilka historier ni delar med er! Och det kändes så skönt när jag hittade en sida där jag inte känner mig som den mest ensama individ i världen.

Jag sitter i en liknande situation som er... Min sambo kommer från Kosovo och har spenderat de senaste året här i sv papperslöst. Vi väntar inte barn och är inte gifta. Tänkte om ni kanske vet hur lång tid allt kommer att ta och vad har jag/vi framför oss? Börjar känna mig som den minsta personen i världen just nu.
    20 dec. lämnade han sverige.
    13 januari anmälde han sig i skopje
    16 mars intervju
    9 april blev hans papper inskrivet i Malmö kontor. 

Ringde imorse och jag skulle få det stora formuläret att fylla i sa de. Igår kunde det ta två månader innan jag skulle få formuläret idag skulle det ta två veckor... 
    Vad stämmer?? Och sen då??

Ska man ringa till kundtjänst hela tiden eller invänta tills man blir tilldelad en handläggare och försöka få tag på det nummret..?.
    Ursäkta mig men det är så många frågetecken som snurrar i huvudet!!

Ha en fin dag

• Anonym (Snart, snart!)
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-13 08:18:27 följande:
    Trodde ärligt att tiden EFTER mannens interjuv skulle gå fortare men det går ju fasen saktare!! Nu går man ju bara o väntar o väntar på att mig.verket ska höra av sig på ett eller annat sätt. Meeen, skam den som ger sig, nånstans där borta i fjärran ser man ändå slutet på denna förbannade tid.
    Härligt att du känner så! Att du kan se slutet på denna förbannade tid :0)
    Jag var på mig, verket i fredags, fick veta att vi fått en handläggare! Jippie! Mannen i information sa att dom skulle skicka papper (försäkran om att vi varit sambo i hans land samt kommer att vara det i Sverige) till mig snart... Men jag har redan fyllt i det pappret, gjorde det när min kille intervjuvades på konsulatet... Så jag hoppas handläggaren är "mer insatt" och tar ett beslut snabbt, utan att skicka papper, när hon håller vår ansökan i handen :0) Tänk om det kommer på fredag... Vågar inte tro det men håller mina tummar stenhårt!!! Hoppas att dina papper kommer snart också!

Nu skall jag njuta den sista soltimmen för dagen på balkongen och drömma om när jag kan göra det tillsammans med min älskling... Snart, snart hoppas jag :0)
  • pilliss
    Smilla75 skrev 2010-04-12 21:45:10 följande:
    Visst får man förtur. Det kan de ansöka om och då får de beslut inom någon månad. Men han måste söka hemifrån (rättare sagt så får han inte vara i Sverige när tillståndet ska beviljas).
    Man kan söka förtur pga graviditet o att förlossningen närmar sig.
    Men det är inte alls säkert att dom får det...
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
  • Smilla75
    pilliss skrev 2010-04-14 12:39:40 följande:
    Man kan söka förtur pga graviditet o att förlossningen närmar sig.Men det är inte alls säkert att dom får det...
    Inget är väl skrivet i sten men det är en omständighet som berättigar till förtur.
  • Anonym ((me))
    Anonym (Snart, snart!) skrev 2010-04-13 18:34:25 följande:
    Härligt att du känner så! Att du kan se slutet på denna förbannade tid :0) Jag var på mig, verket i fredags, fick veta att vi fått en handläggare! Jippie! Mannen i information sa att dom skulle skicka papper (försäkran om att vi varit sambo i hans land samt kommer att vara det i Sverige) till mig snart... Men jag har redan fyllt i det pappret, gjorde det när min kille intervjuvades på konsulatet... Så jag hoppas handläggaren är "mer insatt" och tar ett beslut snabbt, utan att skicka papper, när hon håller vår ansökan i handen :0) Tänk om det kommer på fredag... Vågar inte tro det men håller mina tummar stenhårt!!! Hoppas att dina papper kommer snart också! Nu skall jag njuta den sista soltimmen för dagen på balkongen och drömma om när jag kan göra det tillsammans med min älskling... Snart, snart hoppas jag :0)
    jaa måste ju försöka tänka possitivt, annars blir jag ju knäpp på kuppen
    Håller tummarna att ni får ett beslut på fredag!!
    Ska ringa mig.verket igen på fredag och höra om papprena kommit fram. Håller på med ett förtursbrev men det är ju så förbaskat svårt veta hur man ska formulera sig. men tänkte jag skulle få färdigt det ikväll för att skicka imorgon. Hoppas det hjälper nånting.
    Hans situation börjar bli ohållbar där nere Jobbigt höra hur jobbigt han har det. Här klagar jag när det "bara" är saknad men han har ju verkligen det inte lätt där nere.

Jaaa solen ja, längtar sååå till sommaren!! HOPPAS bara han är hemma tills dess, men det tycker jag han borde vara. Glad han åkte såpass tidigt på året så vi inte hamna mitt i semestertider för då hade det nog tagit tid.
    Tänk att få njuta av solen tillsammans med sin älskade. hääärliga tanke.
  • Anonym ((me))

GLAD är jag idag!! Fick brev från migrationsverket idag att jag ska skicka in frågeformuläret!!!

• Belinda04
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-19 19:08:50 följande:
    GLAD är jag idag!! Fick brev från migrationsverket idag att jag ska skicka in frågeformuläret!!!
    Grattis!! Får man fråga hur länge du fick vänta på att få det formuläret?.
    Jag skrev ett inlägg lite längre upp sitter i samma situation som er alla. Och jag sitter också inväntar ett formulär. Ringer mig.verket ett par ggr i veckan det enda jag vet är att min sambos papper kom till sverige den 9:e och nu väntar jag såå snällt.

Hoppas att du inte behöver vänta så länge på besked också!
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!