Inlägg från: Anonym ((me)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((me))

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

X_Girl skrev 2011-10-07 20:40:00 följande:
    Min man och jag är mycket deprimerade och rädda at t vi ska få ett negativt svar.Gråter
    Vad krävs så att det blir negativt svar? Ge mig nå gra exempel.
    Vi har inte ljugit om något, kanske sagt omedvetet  något svar lite annorlunda men privata saker om m ig och min
    man behöver vi inte säga fel om för att vi vet näs tan allt om varandra.

Men vi är ändå oroliga.
    Vi har nu väntat en vecka på svaret.
    Är det smart att ringa upp till handläggaren?
    Om det är smart vad ska jag fråga så jag inte verk ar uppstressad?

Snälla hjälp oss
    Lugn nu :) ni har haft otur o fått vänta länge men jag är säker på att han kommer bli beviljad sitt tillstånd.. ring o hör om dom tagit beslut i erat ärende o säg samtidigt att du o din man verkligen vill återförenas nu för de gått så lång tid. kämpa på!!
  • Anonym ((me))
    Anonym (gravid) skrev 2011-10-13 14:40:24 följande:
    Hej.
    Här är en till vars sambo måste lämna landet. Jag är dessutom gravid i vecka 30, kommer att vara i vecka 33-34 när han åker. Finns det någon chans alls att han hinner tillbaka innan bebisen kommer? Han har nyss fått en fast anställning också. Jobbet kommer också att söka för honom.

Jag är helt förtvivlad, känns som jag ska gå sönder inombords. Hur funkar detta? Någon här som fått föda barn utan dess sambo/make vid sin sida?

Hans kompis som var i samma situation förra året fick komma tillbaka på två veckor... Men hur stor är den chansen egentligen?

Han kommer från Turkiet. 
    varför kan han inte söka härifrån? från ca 7e månaden , pass o ingen illegal vistelse gör de möjligt för honom att söka från sverige.
    Annars, ring ambassaden i turkiet boka intervju tid, säg att du e gravid. fixa alla papper färdigt som ni vet ni behöver. foton, annat för att bevisa erat förhållande. tips, ta intyg från din barnmorska att du e gravid m.m, skicka med kopior på Ul-bilderna. faderskaps intyg? vet inte hur de funkar med det..
    Sök förtur så fort ärendet är registrerat här på Migrationsverket.
    Håller tummarna att det går fort för er!!
  • Anonym ((me))

Från migrationsverkets hemsida:

Om du har eller väntar barn i Sverige

Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd för bosättning kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem utan att behöva lämna Sverige. Det gäller dig som har ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. 
    Det krävs då att: du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem i Sverige det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.  

Barnets bästa

Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.  
    Din ansökan kan även avslås om du har ett kriminellt förflutet eller en betydande illegal vistelse, samt om du har lämnat oriktiga uppgifter.
  • Anonym ((me))
    Smilla75 skrev 2011-10-13 16:05:34 följande:
    "Det krävs då att: det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige "

Precis - och för att det skall står klart måste man vara gifta eller ha genomgått anknytningsutredning.

men ska dom nu ha barn så bor dom nog tillsammans också, alt e gifta.
    Men nu verkar de ju tyvärr som att anonym(gravid) sambo/man fått lagakraft på sitt ärende på mig.
  • Anonym ((me))
    Smilla75 skrev 2011-10-13 18:24:21 följande:
    De är sambo, det räcker inte. Hade de varit gifta kunde han fått åberopa verkställighetshinder enligt 12 kap. 18 § och fått söka inifrån, nu går inte det.
    vaddå så du menar att om man e sambo o e gravida så kan man inte söka från sverige? ursäkta mig men de låter ju hellt puckat!!
  • Anonym ((me))
    Smilla75 skrev 2011-10-13 16:05:34 följande:
    "Det krävs då att: det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige "

Precis - och för att det skall står klart måste man vara gifta eller ha genomgått anknytningsutredning.

vad är en anknytningsutredning o när görs den?
  • Anonym ((me))
    Smilla75 skrev 2011-10-14 08:55:20 följande:
    Ja, så är det, såvitt det inte av någon anledning gjorts en anknytningsutredning. Anledningen är att lagstiftaren krävt att det skall stå klart såsom jag ovan redogjort för. För en sambo kan det inte stå klart utan utredning. Dock görs utredning om man är sambo och höggravid om ärendet inte vunnit laga kraft. Har det gjort det måste man vara gifta.
    Anonym ((me)) skrev 2011-10-13 20:22:22 följande:
    vad är en anknytningsutredning o när görs den?
    En utredning om förhållandet så att seriositeten kan bedömas. Den görs när den uppstått, om inte ärendet vunnit laga kraft.
    så om ett ärende vunnit laga kraft finns det fortfarande möjlighet söka innifrån sverige om man är gift o höggravid? Förlåt alla frågor men känns som att svaren här ger mer än svaren man får från mig.

Så om de inte vunnit laga kraft o man "bara" e sambo o höggravid så görs de en anknytningsutredning o visar den inget konstigt kan dom fortfarande söka inifrån sverige?
  • Anonym ((me))
    Smilla75 skrev 2011-10-14 15:01:29 följande:
    Ja, på båda frågorna!
    tack då har jag förstått o informerat dom rätt :)
  • Anonym ((me))
    X_Girl skrev 2011-10-14 19:37:38 följande:
    Kan min man redan nu gå till ambasaden för att få  TUP-kortet, eller måste han vänta tills jag får br evet med bekräftelsen?
    Jag fick ett email  i onsdags med att beslutet var  färdigt och att handläggaren skulle
    skicka ett brev till mig.
    Men min man kan inte vänta.
    Om han ringer till ambasaden i hans hemland vet do m om att han får komma?
    borde ju finnas beslut där redan så han kan ju prova ringa dit eller gå dit.. tror nog han kan få sitt TUP redan nu.. grattis föresten!! :D
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!