Inlägg från: Anonym ((me)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((me))

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Anonym skrev 2011-01-05 12:56:30 följande:
    Grattis till alla er som söker UT mer er älskling, och ännu mer grattis till er vars förhållande håller även i Sverige. Min sambo kommer nog snart bli utvisad och funderade på att gå samma väg som er, men har märkt att han nog inte har samma känslor som jag. Så ja våra känslor skulle nog inte överleva ett halvår isär, Trist men vad ska man göra? Gå vidare i livet...
    Känns de inte bra innan han åker så är det kanske lika låta det vara... Hela resan är ett riktigt helvete o känslorna måste verkligen vara riktigt starka för att överleva den...
    När min fd sambo åkte va vi riiiktigt kära o allt kändes toppen... han kom hem efter 4 månader o de kändes inte längre lika toppen.. känslorna hade svalnat.. från min sida.. Vi försökte ge det tid o hitta tbx till varandra men det gick tyvärr inte... så nu har han återvänt till sitt hemland.. mindre än 6 månader efter att vi gick igenom helvetesresan.. :/

Så ibland är det bästa att bara gå vidare i livet.. fast de e inte lätt..

kramar till dig!!
  • Anonym ((me))
    Vetallt skrev 2011-01-05 21:37:27 följande:
    Eller så flytta dit istället, fast deras länder kanske inte har soc där jag får betala era avkommor?
    ???????
  • Anonym ((me))
    Anonym (liah) skrev 2011-01-06 08:09:57 följande:
    får jag fråga hur länge ni varit tillsammans innan? ibland är jag rädd att min mans känslor ska svalna :om han är borta väldigt länge -(
    Ett halvår ungefär.. så de va nog de att de gick väldigt fort..
  • Anonym ((me))

När min fd sambo kom hit så skulle vi inte få någon hjälp från soc upp till normen (då jag tjäna för lite).. Men då hade vi turen att han fick jobb endast 2 veckor efter att han kom hit så då va de bara en tuff månad o sen hade ju han inkomst..
    Däremot en vän till mig o hennes man.. bor i en annan kommun o dom fick hjälp från soc redan första månaden.. så de e ju olika från kommun till kommun.

• Anonym ((me))
    Jo3 skrev 2011-01-14 12:36:15 följande:

Istället för att få försörjningsstöd kan man väll satsa på att gå någon utbildning som ger CSN och sedan jobb?

den som kommer till sverige kan inte söka csn de 2 första åren.
  • Anonym ((me))
    Jo3 skrev 2011-01-14 14:42:49 följande:
    Detta hittade jag på migrationsverket =

Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige
    -Du som har uppehållsrätt för att du är anhörig till en EU-medborgare från ett annat land än Sverige och som har varaktig anknytning till Sverige kan normalt få rätt till studiestöd.

Du har barn med en svensk medborgare
    - Du som har barn med en svensk medborgare som du bor tillsammans med i Sverige kan få rätt till studiestöd. Du måste även ha ett giltigt uppehållstillstånd grundat på familjeanknytning till honom eller henne.

Detta hittade jag på CSNs sida =

If you have right of residence and long-term ties in Sweden

If you have right of residence and longterm ties in Sweden, you may qualify for Swedish financial aid for studies. Normally you have right of residence if you are a citizen:
    • of an EU country
    • of a country outside the EU and have a right of residence as the close relative of an EU citizen
    när du har fast uppehållstillstånd vilket du får efter 2 år. Du måste ha varit folkbokförd i sverige 2 år för att få rätt till CSN. vet då vi verkligen kolla upp de då de va meningen att han skulle börja universitet när han kom tillbaka.
  • Anonym ((me))
    Jo3 skrev 2011-01-14 15:24:14 följande:

Jag har nu ringt CSN och de säger att man kan få CSN om det finns särskilda skäl som ank. till svensk medborgare, de gör indiv. prövningar.

Så där har vi ju det på svart och vitt, det går att få CSN med enbart uppehållstillstånd men inte alltid.

okej.. de fick aldrig vi som svar men de e ju bra om det är så. :)
  • Anonym ((me))
    Anonym (liah) skrev 2011-01-14 16:54:17 följande:
    måste säga att jag inte tror på att man kan få csn om man inte har permanent UT. man kan kanske få csn om man är här PGA studier, inte om man är här på familjenaknytning och inte har permanent UT,
    tyvärr kommer du hit pga studier så måste du ha så du kan försörja dig själv. Skolan har tillochmed ett krav att du måste kunna visa kontoutdrag att du har en viss summa.
  • Anonym ((me))
    nyfikengrön skrev 2011-01-15 16:19:53 följande:
    Tack för dina svar anonym (liah).

Vi är ju inte gifta ännu, vi vill börja i rätt ände så att säga och börja med att leva ihop och se att vi klarar av att ha ett liv tillsammans som sambos innan vi gifter oss, inte rusa in i giftermål bara för att liksom. Det betyder ju inte att vi är mindre seriösa för det utan bara att vi inte vill ha bråttom... 

Sen har ju inte han varit här heller utan han söker bara direkt från sitt land innan han kommer hit.

Ni som fyllt i frågeformulär eller varit på intervju... vilka slags bevis har ni gett för att er relation är "på riktigt" så att säga förutom marrige certificate om ni varit gifta.. utan ni som inte varit gifta eller förlovade. Vad har ni lämnat i bevisväg så att säga??

Vill veta så mkt som möjligt så jag vet vad vi har och vänta oss!

ärligt så lämna jag inga som hellst bevis på vårat förhållande.. vi va bara sambo.. han däremot visade lite foton...
  • Anonym ((me))
    Anonym (Funktionshindrad) skrev 2011-01-23 11:50:49 följande:
    Som jag förklarade så e jag orolig för att han hade sagt att jag försörjer honom, de är enbart den biten som oroar mig, och då undrar jag om de e nått o va orolig över?
    varför vara orolig för den biten?
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!