• Hon den an0nyma sn0karen

Friskola eller kommunalskola?

Vilken skola vill ni att era barn ska gå på.
    Eller hur går era barn nu?
    Varför valde du just detta?

Min son börjar skolan i höst. Han ska gå i friskola. Jag vill ge honom det bästa och jag anser att kommunala skolan inte kan ge honom detta. Efter att ha vänner med skolbarn samt att jag läser till lärare (och därav känner lärarstuderande samt yrkeslärare) så inser jag hur ofta barn blir osynliga och inte alls får de förutsättningar jag anser att barn idag ska ha.

Men det är min åsikt. Hur lyder din?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Friskola eller kommunalskola?
  • Miss Lau

För mig spelar det ingen roll vem som äger skolan utan vi har valt den skolan som bäst passade oss och våra barn. I vårt fall blev det en friskola med Montessoripedagogik. Men just att det är en friskola var inte något avgörande.

• qzectb

För oss är saken klar: Aldrig mer friskolor! Vittra har förstört framtiden för ett av våra barn. På tre år gick han från två år före till ett år efter (och jag överdriver inte). Jag riskerar inte fler på deras oursäktliga låt-gå-pedagogik. De kör med en massa korkade floskler, lovar att ta tillvara barnens "livschanser" (de hittar på egna ord på allting) med det är bara lögn. I slutändan handlar det om att få en bra lärare (och gärna en bra rektor), inget annat.

Det enda Vittra var bra på var mobbing. Annars var de så dåliga att skolan borde ha stängts för länge sedan. Täta lärarbyten (pga utbrändhet), inkompetenta lärare (dvs outbildade), gräsligt dålig styrning, kass pedagogik. Bland det som var helt botten var deras aversion mot läxor, vilket gjorde att barnets problem doldes för oss onödigt länge.

Så mitt råd är: Sätt barnet på en skola vilken som helst. Börja med den kommunala, för de gör inga smärtsamma pedagogikförsök. Får du en bra lärare och ser att barnet utvecklas bra, fortsätt, annars byt.

• bitte67
    qzectb skrev 2010-07-12 12:50:26 följande:
    För oss är saken klar: Aldrig mer friskolor! Vittra har förstört framtiden för ett av våra barn. På tre år gick han från två år före till ett år efter (och jag överdriver inte). Jag riskerar inte fler på deras oursäktliga låt-gå-pedagogik. De kör med en massa korkade floskler, lovar att ta tillvara barnens "livschanser" (de hittar på egna ord på allting) med det är bara lögn. I slutändan handlar det om att få en bra lärare (och gärna en bra rektor), inget annat.

Det enda Vittra var bra på var mobbing. Annars var de så dåliga att skolan borde ha stängts för länge sedan. Täta lärarbyten (pga utbrändhet), inkompetenta lärare (dvs outbildade), gräsligt dålig styrning, kass pedagogik. Bland det som var helt botten var deras aversion mot läxor, vilket gjorde att barnets problem doldes för oss onödigt länge.

Så mitt råd är: Sätt barnet på en skola vilken som helst. Börja med den kommunala, för de gör inga smärtsamma pedagogikförsök. Får du en bra lärare och ser att barnet utvecklas bra, fortsätt, annars byt.
    Det här känner jag inte igen mig i. Trist att du har dåliga erfarenheter av Vittra. Där jag jobbar och där min dotter går funkar det jättebra. Bra, engagerade lärare som samtliga är utbildade, låg omsättning på pedagoger och någon låt-gå-pedagogik är det inte det handlar om. Min dotter har utvecklats enormt mycket på de två år hon gått här. Jag vet att vissa vittraskolor brottats med höga personalomsättningar och så även våran. Men i och med en bra och engagerad skolchef fick han bygget på fötter och det går bra för oss nu.
  • qzectb
    bitte67 skrev 2010-07-12 13:58:53 följande:
    Det här känner jag inte igen mig i. Trist att du har dåliga erfarenheter av Vittra. Där jag jobbar och där min dotter går funkar det jättebra. Bra, engagerade lärare som samtliga är utbildade, låg omsättning på pedagoger och någon låt-gå-pedagogik är det inte det handlar om. Min dotter har utvecklats enormt mycket på de två år hon gått här. Jag vet att vissa vittraskolor brottats med höga personalomsättningar och så även våran. Men i och med en bra och engagerad skolchef fick han bygget på fötter och det går bra för oss nu.
    Ja, men det är också poängen: Det hänger på personalen. Med en bra rektor och bra lärare (fast de kallas andra saker där) så funkar det säkert. Och det gjorde det inte på vår skola.

Dock kvarstår deras icke-läx-princip som ett problem eftersom det försämrar förädrarnas insyn.
  • Majsan70

Hade jag fått frågan för ett år sedan hade jag svarat friskola. Vi sökte friskola oxå. Ett års helvete har vår dotter nu gått igenom. Nu till hösten början hon samma BRA kommunala skola som mina stora barn gått i. Förhoppningsvis kan hon lära sig att känna sig trygg igen.
    Så svaret nu är kommunal skola.

• Clotilda

Jag skulle välja den skola som passade bäst för mina barns behov eller intresseområden, men rent personligt skulle jag nog vilja välja en kommunal skola.

Det är nog snarare en politisk åsikt än något annat, då jag inte anser att man skall kunna driva skolor med vinst på det viset som friskolor har möjlighet till idag. Om hur och när vinster får utdelas regleras på ett bättre sätt är det möjligt att jag ändrar uppfattning.

Dessutom har jag förstått att friskolor generellt ligger lägre när det gäller lärarlöner (vad nu det beror på) och att vissa undersökningar tyder på att glappet mellan elevers betyg och deras kunskapsnivåer, enligt de nationella proven, är strörre inom friskolor.

• bitte67
    qzectb skrev 2010-07-12 14:28:58 följande:
    Ja, men det är också poängen: Det hänger på personalen. Med en bra rektor och bra lärare (fast de kallas andra saker där) så funkar det säkert. Och det gjorde det inte på vår skola.

Dock kvarstår deras icke-läx-princip som ett problem eftersom det försämrar förädrarnas insyn.
    Men icke-läx-principen du pratar om existerar inte i särskilt hög omfattning. Här har barnen läxor som vilka andra skolor som helst. Tror nog det beror på lärarna.
  • Puls

Båda mina barn har vantrivts av olika anledningar i kommunala skolor.
    Och båda har växt både som människor och inlärningsmässigt samt trivts milsvidd bättre i friskolor.
    Skulle jag haft ett barn som börjat skolan nu, så finns det ingen tvekan i mitt sinne, det barnet skulle blivit satt i Engelska skolan, bättre finns inte.

• trollbottom

Jag kommer välja den skolan som har en bra pedagogik och som har ett gott rykte om sig. Helst så nära som möjligt också. Om det sen är en friskola eller kommunal det får vi se när det närmar sig.

Jag har fått lära mig den sura vägen att fristående skolor/förskolor inte behöver vara bättre bara för att de är fristående. Har själv otroligt dåliga erfarenheter från skolan och det var kommunal. Så när sonen skulle börja förskolan valde vi en fristående med en inriktning vi båda tyckte var bra. Han gick där i ett halvår och blev otroligt vanskött. De bytte inte blöja så han fick stora sår på rumpan. De lät honom sova mycket osv. De anklagade oss dessutom sen för vanvård för att de inte skött hans hygien.
    Nu går han på en kommunal förskola som är helt underbar och har en superbra pedagogik.

• bitte67

Själv har jag både bra och dåliga erfarenheter av den kommunala skolan. Sonen (som idag är 21 år) gick i en vanlig kommunal skola. Den första läraren han hade var en kvinna av den äldre sorten den som förespråkade jantelagen. Han fick inte jobba fortare än någon annan, han fick inte göra något som de andra inte gjorde, osv. Det största problemet var att han redan kunde läsa och skriva när han började skolan, ändå fick han sitta och skriva bokstäver i långa rader vilket han tyckte var urtrist. Han behövde utmaningar men fick aldrig några trots att jag pratade med både henne och rektorn. De såg bara problem, att han var jobbig. Sedan fick han en underbar lärare som verkligen såg hans kapacitet. Men då var det redan försent. Den första läraren förstörde hans studieglädje och nyfikenhet för gott. Han klarade sig visserligen hyfsat i skolan men kunde ha kommit längre med en mer förstående lärare.

Därför var valet lätt när det var dags att välja skola till dottern (som är 8 snart). Det blev friskola.

Svar på tråden Friskola eller kommunalskola?