qzectb skrev 2010-07-31 15:25:27 följande:
Det låter inte alls bra. En skola måste ha nån slags ide på hur man motverkar och fångar upp våld och mobbing.
Menar du att problemet är personalen på skolan, som inte är intresserade av att lösa problemen? Och det finns inget folk länge upp som styr upp det?
Problemet är att det inte finns någon som helst planlösning för att motverka såna här problem. Det finns nte heller några kunskaper inom personalen att motverka. Det finns inte heller vilja att göra så inom styrelsen. Alla skyller på alla och tycker att allt är toppen i vilket fall. Personalen har inga gemensamma riktlinjer och skickar därför ut dubbeltydiga budskap till barnen. De skyddar inte heller offren på något vis utan håller alltid gärningsmännen bakom ryggen..för har de inte gjort något så finns det ju inte heller några problem på skolan.
I min dotters fall fick vi uttryckligen höra att hon fick skylla sig själv...av en rad olilka anledningar. Min dotter hade då gått in för att avstyra att hennes kompis blev utsatt. Man främjar utanförskap genom att överlåta helt åt barnen att lösa alla problem själva utan vuxeninblandning. Grupperingarna blir därmed ett faktum som då har satt över till föräldrarna att lösa genom diverse knepiga åtgärder som egentligen inte alls tryggar elevernas trygghet o säkerhet.
Problemen på den här skolan har funnits ett antal år har jag nu fått erfara efter att ha letat hos skolverkets rapporter samt genom att ha talat med dem o fått reda på hur många anmälningar det är som verkligen kommit in. Behöver jag tala om att vi väntar otåigt på att utredningen skall slutföras så vi får ta del av vad de kommer fram till hos skolverket!?